Kom, følg med meg 2024
11.–17. november: “Riv i stykker det vantroens slør.” Ether 1–5


“11.–17. november: ‘Riv i stykker det vantroens slør’ Ether 1–5”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: Mormons bok 2024 (2023)

“11.–17. november. Ether 1–5”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: 2024 (2023)

Bilde
Jaredittene reiser gjennom ørkenen

The Jaredites Leaving Babel [Jaredittene forlater Babel], av Albin Veselka

11.–17. november: “Riv i stykker det vantroens slør”

Ether 1–5

Selv om det er sant at Guds veier er høyere enn våre, og vi alltid skulle underkaste oss hans vilje, oppmuntrer han oss også til å tenke og handle på egenhånd. Det er en lærdom Jared og hans bror fikk. For eksempel synes tanken på å reise til et nytt land som var “utvalgt fremfor alle land på jorden” å ha begynt med Jared, og Herren innfridde ønsket hans, og sa: “Og dette vil jeg gjøre for deg fordi du har anropt meg så lenge (se Ether 1:38–43). Og da Jareds bror trengte lys inni båtene som skulle bringe dem til det lovede land, stilte Herren et spørsmål som vi ofte stiller ham: “Hva vil du jeg skal gjøre?” (Ether 2:23). Han ønsker å høre våre tanker og ideer, og han vil lytte og gi oss sin bekreftelse eller råde oss til noe annet. Noen ganger er det eneste som skiller oss fra velsignelsene vi søker vårt eget “vantroens slør,” og hvis vi kan “[rive] … i stykker det … [sløret]” (Ether 4:15), blir vi kanskje overrasket over hva Herren er villig til å gjøre for oss.

Se også “The Lord Appears to the Brother of Jared” [Herren viser seg for Jareds bror] (video), Evangeliebibliotek.

Forslag til læring hjemme og i kirken

Ether 1:33–43

Når jeg roper til Herren, vet jeg at han vil ha barmhjertighet med meg.

I Ether 1:33–43 leser vi om de tre bønnene til Jareds bror. Hva lærer du av Herrens svar på hver bønn? Tenk på en gang du opplevde Herrens barmhjertighet da du ropte til ham i bønn. Du vil kanskje skrive ned denne opplevelsen, og dele den med noen som kan trenge å høre ditt vitnesbyrd.

Se også: “Det er en tid da ro og fred,” Salmer, nr. 56;

Ether 2; 3:1–6; 4:7–15

Bilde
seminar, ikon
Jeg kan motta åpenbaring for mitt liv.

President Russell M. Nelson sa: “Jeg ber dere innstendig om å øke deres åndelige kapasitet til å motta åpenbaring … Velg å gjøre det åndelige arbeidet som kreves for å nyte Den hellige ånds gave og høre Åndens røst oftere og tydeligere” (“Åpenbaring for Kirken, åpenbaring for vårt liv”, Liahona, mai 2018, 96).

Når du studerer Ether 2; 3:1–6; 4:7–15, hva lærer du om “det åndelige arbeidet” president Nelson talte om? Med én farge kan du markere spørsmålene eller bekymringene Jareds bror hadde og hva han gjorde med dem, og med en annen farge kan du markere hvordan Herren hjalp ham og gjorde sin vilje kjent.

Her er noen spørsmål som du kan grunne på når du studerer:

  • Hva gjør inntrykk på deg ved måten Herren besvarte Jareds brors spørsmål på i Ether 2:18–25?

  • Hvordan kan du bruke Ether 3:1–5 til å hjelpe noen som lærer å be?

  • Hva kan hindre deg i å motta åpenbaring fra Herren? (se Ether 4:8–10). Hvordan kan du motta åpenbaring fra ham oftere? (se Ether 4:7, 11–15).

  • Hva tror du det vil si å “rive i stykker det vantroens slør” i ditt liv? (Ether 4:15).

Hva annet lærer du av Jareds bror om personlig åpenbaring?

Eldste Dale G. Renlund underviste om “Et rammeverk for personlig åpenbaring” (Liahona, nov. 2022, 16–19). Vurder å tegne en bilderamme og skrive de fire elementene i rammeverket på hver side. Hvordan kan dette rammeverket hjelpe deg å “øke din evne til å motta åpenbaring”?

Se også Gospel Topics, “Personal Revelation” [Personlig åpenbaring], Evangeliebibliotek.

Ether 2:14–15; 3:1–20

Gjennom sin irettesettelse innbyr Herren meg til å omvende meg og komme til ham.

Selv en så stor profet som Jareds bror trengte å bli irettesatt av Herren. Hva lærer du av Ether 2:14–15 om Herrens irettesettelse? Tenk på hvordan Herrens irettesettelse og Jareds brors reaksjon kan ha hjulpet ham til å forberede seg til den opplevelsen han hadde i Ether 3:1–20.

Ether 2:16–25

Herren vil gjøre meg beredt til å krysse mitt “store dyp”.

Noen ganger er det å krysse det “store dyp” den eneste måten å oppfylle Guds vilje for oss på. Ser du noen likhetspunkter med ditt liv i Ether 2:16–25? Hvordan har Herren forberedt deg på dine utfordringer? Hva ber han deg om å gjøre nå for å forberede deg til det han trenger at du skal gjøre i fremtiden?

Se også L. Todd Budge, “Konsekvent og robust tillit”, Liahona, nov. 2019, 47–49.

Anvend det du har lært. Studium av evangeliet skulle inspirere oss til å forandre vårt liv. Etter å ha lest Ether 4:11–12 kan du nevne noen av innflytelsene i ditt liv, og overveie om de overtaler deg til å gjøre godt. Hvilke forandringer føler du deg inspirert til å gjøre?

Ether 5

Vitner bærer vitnesbyrd om Mormons boks sannhet.

Når du leser Moronis profeti i Ether 5, grunn på Herrens hensikt med å forberede mange vitner til Mormons bok. Hvilke vitner har hjulpet deg å få vite at Mormons bok er Guds ord? Hvordan har Mormons bok vist deg “Guds kraft og også hans ord”? (Ether 5:4).

Forslag til undervisning av barn

Ether 1:33–37; 2:16–25; 3:1–6

Min himmelske Fader hører og besvarer mine bønner.

  • Hvis du kan et språk som barna ikke kan, kan du gi dem noen enkle instruksjoner på dette språket (eller spill et opptak av et annet språk). Du kan bruke dette til å forklare hvorfor Jareds bror ba om hjelp i Ether 1:33–37. Understrek hva Herren følte for denne bønnen og hva han svarte (se også “Kapittel 50: Jaredittene forlater Babel”, Historier fra Mormons bok, 143–44).

  • Be barna late som om de bygger en båt når du leser Ether 2:16‒17. Deretter kan du og barna lese om problemene jaredittene hadde med båtene sine (se Ether 2:19) og de forskjellige måtene Herren besvarte Jareds brors bønner på (se Ether 2:19–25; 3:1–6). Bildet og aktivitetssiden på slutten av denne oversikten kan hjelpe deg og barna å fortelle historien. Hva lærer vi av Jareds bror om bønn? Vurder å fortelle om en opplevelse der du ba om hjelp, og Herren hjalp deg.

Ether 3:6–16

Jeg er skapt i Guds bilde.

  • Etter hvert som de vokser, vil barna komme ut for mange uriktige budskap om Gud, seg selv og sin fysiske kropp. Du kan gjerne be dem hjelpe deg å finne sannheter om disse emnene i Ether 3:6–16. For å understreke sannheten som undervises i Ether 3:13, 15, kan dere se på et bilde av Frelseren sammen og be barna peke på forskjellige deler av kroppen hans. De kan deretter peke på den samme delen av sin egen kropp. Dere kan også synge en sang sammen om kroppen vår, for eksempel “Min Gud ga meg et tempel” (Barnas sangbok, 73). Du og barna kan snakke om hvorfor dere er takknemlige for kroppen deres.

Bilde
et barn som løper på et jorde

Vi er skapt i Guds bilde

Ether 5

Tre vitner vitnet om Mormons bok.

  • Moroni profeterte at de tre vitnene ville bidra til å stadfeste Mormons boks sannhet. For å undervise om hva et vitne er, kan du be barna beskrive noe de har sett eller opplevd som andre ikke har. Når dere så leser Ether 5 sammen, kan dere snakke om hvorfor Gud bruker vitner i sitt verk. Dere kan også dele med hverandre hvordan dere vet at Mormons bok er sann og hvordan dere kan dele deres vitnesbyrd med andre.

Du finner flere forslag i denne månedens utgave av tidsskriftet Vennen .

Bilde
Jesus rører ved 16 stener i Jareds brors nærvær

Sawest Thou More Than This? [Så du mer enn dette?], av Marcus Alan Vincent