Kom og følg mig 2024
11.-17. november: »[Sønderriv] det slør af vantro.« Eter 1-5


»11.-17. november: ›[Sønderriv] det slør af vantro.‹ Eter 1-5«, Kom og følg mig – I hjem og kirke: Mormons Bog 2024, 2023

»11.-17. november. Eter 1-5«, Kom og følg mig – I hjem og kirke: 2024, 2023

Billede
Jereditterne rejser gennem ørkenen

Jereditterne forlader Babylon [The Jaredites Leaving Babel], af Albin Veselka

11.-17. november: »[Sønderriv] det slør af vantro«

Eter 1-5

Selvom det er sandt, at Guds veje er højere end vores, og at vi altid bør underkaste os hans vilje, så opfordrer han os også til at tænke og handle selv. Det er en lektie, som Jered og hans bror lærte. Tanken om at rejse til et nyt land, der var »mere udsøgt end alle andre på jorden«, syntes for eksempel at være begyndt med Jered, og Herren opfyldte anmodningen og sagde til Jereds bror: »Således vil jeg gøre for dig, fordi du denne lange tid har anråbt mig« (se Eter 1:38-43). Og da Jereds bror havde brug for lys inde i de fartøjer, der skulle føre dem til det forjættede land, stillede Herren et spørgsmål, som vi normalt stiller ham: »Hvad vil I, at jeg skal gøre?« (Eter 2:23). Vi kan fortælle ham om vores egne tanker og ideer, han vil lytte og komme med sin bekræftelse eller give os et andet råd. Nogle gange er det eneste, der adskiller os fra de velsignelser, vi søger, vores eget »slør af vantro«, og hvis vi kan »sønderrive det slør« (Eter 4:15), bliver vi nok overraskede over, hvad Herren er villig til at gøre for os.

Se også »The Lord Appears to the Brother of Jared«, video, Evangelisk Bibliotek.

Forslag til læring i hjem og kirke

Eter 1:33-43

Når jeg anråber Herren, vil han få medfølelse med mig.

Eter 1:33-43 fortæller om tre af Jereds brors bønner. Hvad lærer I af Herrens svar på hver bøn? Tænk på et tidspunkt, hvor I har oplevet Herrens medfølelse, når I har anråbt ham i bøn. Det kan være, at I vil nedskrive den oplevelse og dele den med nogen, der måske har brug for at høre jeres vidnesbyrd.

Se også »Der er en stund, da ro og fred«, Salmer og sange, nr. 74.

Eter 2; 3:1-6; 4:7-15

Billede
ikon, seminar
Jeg kan modtage åbenbaring for mit liv.

Præsident Russell M. Nelson har sagt: »Jeg beder jer om at øge jeres åndelige evne til at modtage åbenbaring … Vælg at gøre det nødvendige åndelige arbejde, der kræves for at nyde Helligåndsgaven og høre Åndens røst oftere og mere tydeligt« (»Åbenbaring for Kirken, åbenbaring for vores liv«, Liahona, maj 2018, s. 96).

Hvad lærer I om det »åndelige arbejde«, som præsident Nelson talte om, når I studerer Eter 2; 3:1-6; 4:7-15? I kan med en farve markere de spørgsmål eller bekymringer, som Jereds bror havde, og hvad han gjorde med dem, og med en anden farve markere, hvordan Herren hjalp ham og gjorde sin vilje kendt.

Her er nogle spørgsmål, I kan tænke over, mens I studerer:

  • Hvad gør indtryk på jer ved den måde, hvorpå Herren besvarede Jereds brors spørgsmål i Eter 2:18-25?

  • Hvordan kan I bruge Eter 3:1-5 til at hjælpe en person, der er ved at lære, hvordan man beder?

  • Hvad kan forhindre jer i at modtage åbenbaring fra Herren? (Se Eter 4:8-10). Hvordan kan I modtage åbenbaring fra ham oftere? (Se Eter 4:7, 11-15).

  • Hvad tror I, det betyder at »[sønderrive] … slør[et] af vantro« i jeres liv? (Eter 4:15).

Hvad lærer I ellers af Jereds bror om personlig åbenbaring?

Ældste Dale G. Renlund underviste om »En ramme for personlig åbenbaring« (Liahona, nov. 2022, s. 16-19). Overvej at tegne en billedramme og skrive de fire elementer i den ramme, ældste Renlund nævnte, på hver side. Hvordan kan denne ramme hjælpe jer til at »øge jeres evne til at modtage åbenbaring«?

Eter 2:14-15; 3:1-20

Gennem sin irettesættelse opfordrer Herren mig til at omvende mig og komme til ham.

Selv en profet så stor som Jereds bror havde behov for irettesættelse fra Herren. Hvad lærer I af Eter 2:14-15 om Herrens irettesættelse? Tænk over, hvordan Herrens irettesættelse og Jereds brors reaktion kan have været med til at forberede ham til hans oplevelser i Eter 3:1-20.

Eter 2:16-25

Herren vil forberede mig på at krydse mit »store dyb«.

Sommetider er det at krydse det »store dyb« den eneste måde, at Guds vilje kan opfyldes for os på. Ser I nogle ligheder med jeres liv i Eter 2:16-25? Hvordan har Herren forberedt jer til jeres udfordringer? Hvad beder han jer om at gøre nu for at forberede jer til det, han har brug for, at I gør i fremtiden?

Se også L. Todd Budge, »Gennemgående og ukuelig tillid«, Liahona, nov. 2019, s. 47-49.

Anvend det, I lærer. Studium af evangeliet bør inspirere os til at ændre vores liv. Når I har læst Eter 4:11-12, kan I nævne nogle af de ting, der påvirker jeres liv, og overveje, om de fører jer til at gøre godt. Hvilke ændringer føler I jer inspireret til at foretage?

Eter 5

Vidner bærer vidnesbyrd om, at Mormons Bog er sand.

Når I læser Moronis profeti i Eter 5, så tænk over Herrens hensigt med at forberede mange vidner om Mormons Bog. Hvilke vidner har inspireret jer til at tro, at Mormons Bog er Guds ord? Hvordan har Mormons Bog vist jer »Guds kraft … og også hans ord«? (Eter 5:4).

Forslag til undervisning af børn

Eter 1:33-37; 2:16-25; 3:1-6

Vor himmelske Fader hører og besvarer mine bønner.

  • Hvis I kender et sprog, jeres børn ikke kender, så giv dem nogle enkle anvisninger på det sprog (eller afspil en optagelse af et andet sprog). I kan bruge dette til at forklare, hvorfor Jereds bror bad om hjælp i Eter 1:33-37. Fremhæv, hvordan Herren havde det med denne bøn, og hvordan han svarede (se også »Kapitel 50: Jereditterne forlader Babel«, Historier fra Mormons Bog, s. 143-144).

  • Lad jeres børn agere, at de bygger et stort fartøj, som beskrevet i Eter 2:16-17. Derefter kan I og jeres børn læse om de problemer, jereditterne havde med deres fartøjer (se Eter 2:19) og de forskellige måder, hvorpå Herren besvarede Jereds brors bønner (se Eter 2:19-25; 3:1-6). Billedet og aktivitetssiden i slutningen af dette oplæg kan hjælpe jer og jeres børn til at fortælle historien. Hvad lærer vi af Jereds bror om bøn? Overvej at fortælle om en oplevelse, hvor I bad om hjælp, og vor himmelske Fader hjalp jer.

Eter 3:6-16

Jeg blev skabt i Guds billede.

  • Når jeres børn vokser op, vil de møde mange falske budskaber om Gud, om dem selv og om deres fysiske krop. I kan bede dem om at hjælpe jer med at finde sandheder om disse emner i Eter 3:6-16. For at fremhæve den sandhed, der undervises om i Eter 3:13, 15, kan I sammen se på et billede af Frelseren, og I kan bede jeres børn om at pege på forskellige dele af hans krop. De kan så pege på den samme del af deres egen krop. I kan også synge en sang, der handler om vores kroppe, som fx »Herren gav mig et tempel« (Børnenes sangbog, s. 73). I og jeres børn kan tale om, hvorfor I er taknemmelige for jeres krop.

Billede
barn løber på en mark

Vi er skabt i Guds billede.

Eter 5

Tre vidner vidnede om Mormons Bog.

  • Moroni profeterede, at tre vidner skulle fastslå sandheden af Mormons Bog. For at undervise i, hvad et vidnesbyrd er, kan I bede jeres børn om at beskrive noget, de har set eller oplevet, som andre ikke har. Når I så læser Eter 5 sammen, kan I tale om, hvorfor Gud bruger vidner i sit værk. I kan også fortælle hinanden, hvordan I ved, at Mormons Bog er sand, og hvordan I kan dele jeres vidnesbyrd med andre.

Se flere forslag i denne måneds udgave af Vores Ven.

Billede
Jesus rører ved 16 sten foran Jereds bror

Sår du mere end det? [Sowest Thou More Than This?], af Marcus Alan Vincent