Kom og følg mig 2024
28. oktober-3. november: »Jeg ville ønske, at jeg kunne formå alle … til at omvende [sig].« Mormon 1-6


»28. oktober-3. november: ›Jeg ville ønske, at jeg kunne formå alle … til at omvende [sig].‹ Mormon 1-6«, Kom og følg mig – For hjem og kirke: Mormons Bog, 2024, 2023

28. oktober-3. november. Mormon 1-6«, Kom og følg mig – I hjem og kirke: 2024, 2023

Billede
Moroni skriver på guldplader

Mormon forkorter pladerne [Mormon Abridging the Plates], af Tom Lovell

28. oktober-3. november: »Jeg ville ønske, at jeg kunne formå alle … til at omvende [sig]«

Mormon 1-6

Mormon sparede os for en »fuldstændig beretning« om det »forfærdelig[e] syn« af ugudelighed og blodsudgydelse, som han så blandt nefitterne (Morm 2:18; 5:8). Men det, han nedskrev i Mormon 1-6, er nok til at minde os om, hvor dybt selv folk, der engang var retskafne, kan falde. Midt i så udbredt en ugudelighed er der ingen, der kan bebrejde Mormon for at blive træt og endog modløs. Alligevel mistede han under alt det, som han så og oplevede, aldrig fornemmelsen af Guds store barmhjertighed eller sin overbevisning om, at omvendelse er vejen frem til at modtage den. Og selvom Mormons eget folk afviste hans bønfaldende opfordring til at omvende sig, så vidste han, at han havde en større gruppe, han skulle overbevise. »Se,« erklærede han, »jeg skriver til alle jordens ender.« Med andre ord, så skrev han til jer (se Morm 3:17-20). Og hans budskab til jer i dag er det samme budskab, der kunne have reddet nefitterne på deres tid: »Tro på Jesu Kristi evangelium … Omvend[] jer og bered[] jer til at stå for Kristi dommersæde« (Morm 3:21-22).

Se også »Mormon Preserves the Record to Bring the House of Israel to Christ«, video, Evangelisk Bibliotek.

Forslag til læring i hjem og kirke

Mormon 1-6

Billede
ikon, seminar
Jeg kan følge Jesus Kristus, uanset hvad andre mennesker gør.

Da Mormon var blot omkring 10 år gammel, var han bemærkelsesværdigt anderledes end folk omkring ham. Når I læser Mormon 1-6, så se efter, hvordan Mormons tro på Jesus Kristus gjorde ham unik og gav ham muligheder for at tjene og velsigne andre. Følgende vers kan få jer i gang:

Mormon 1:2-3, 13-17.Hvilke forskelle lægger I mærke til på Mormon og hans folk? Hvilke kvaliteter havde han, der hjalp ham til at forblive åndeligt stærk i så svær en tid?

Mormon 2:18-19.Hvilke ord brugte Mormon til at beskrive den verden, han levede i? Hvordan bevarede han håbet trods sine omgivelser?

Mormon 3:12.Hvordan havde Mormon det med folk omkring sig? Hvad kan I gøre for at udvikle den kærlighed, som han havde?

Hvilke andre vers i Mormon 1-6 fremhæver Mormons tro på Jesus Kristus? Hvilke muligheder fik han, fordi han valgte at forblive trofast?

Overvej at studere præsident Thomas S. Monsons tale »Vær et eksempel og et lys« (Liahona, nov. 2015, s. 86-88) og se efter årsager til, at det er vigtigt for Jesu Kristi tilhængere at skille sig ud eller være anderledes. Hvordan vil I færdiggøre sætninger som disse? » var et eksempel for mig, da hun [eller han] . Det hjalp mig til at ville

Mormon kunne have følt, at hans eksempel ikke gjorde en forskel for hans folk. Hvis I havde mulighed for at tale med Mormon, hvad ville I så fortælle ham om, hvordan hans eksempel har gjort en forskel for jer?

Se også David A. Bednar, »Hurtig til at opfatte«, Liahona, dec. 2006, s. 15-20; »Something Different about Us: Example«, video, Evangelisk Bibliotek.

Hjælp andre til at fortælle, hvad de har lært. Når folk fortæller, hvad de har lært, styrker de deres egen tro og andres tro (se L&P 88:122). Prøv at spørge jeres familie eller klasse, hvilke oplevelser de har haft, når de studerede Guds ord.

Billede
Nefitter og lamanitter kæmper mod hinanden.

Kamp [Battle], af Jorge Cocco

Mormon 2:10-15

Bedrøvelse efter Guds vilje fører mig til Kristus og til varig forandring.

Da Mormon så sit folks bedrøvelse, håbede han, at de ville omvende sig. Men »deres sorg var ikke til omvendelse« (Morm 2:13) – det var ikke bedrøvelse efter Guds vilje, men bedrøvelse i verdslig forstand. For at forstå forskellen kan I overveje at skrive det, I lærer af Mormon 2:10-15, i et diagram som dette:

Bedrøvelse efter Guds vilje

Bedrøvelse i verdslig forstand

Kommer til Jesus (vers 14)

Forbander Gud (vers 14)

Hvordan ved I, om I er bedrøvet efter Guds vilje eller i verdslig forstand? Hvis I oplever bedrøvelse i verdslig forstand, hvordan kan I så ændre den til bedrøvelse efter Guds vilje?

Se også 2 Korinther 7:8-11; Michelle D. Craig, »Guddommelig utilfredshed«, Liahona, nov. 2018, s. 52-55.

Mormon 3:3, 9

»De indså ikke, at det var Herren, der havde skånet dem.«

Mormon bemærkede, at nefitterne ikke anerkendte, hvordan Herren havde velsignet dem. Når I læser Mormon 3:3, 9, kan I måske tænke over, hvordan I anerkender Guds hånd i jeres liv. Hvilke velsigner modtager I, når I anerkender hans indflydelse? Hvilke konsekvenser er der ved ikke at anerkende ham? (Se Morm 2:26; L&P 59:21).

Se også Henry B. Eyring, »O, husk, husk«, Liahona, nov. 2007, s. 66-69.

Mormon 5:8-24; 6:16-22

Jesus Kristus står med åbne arme for at tage imod mig.

Hvis I nogensinde føler jer mismodige over jeres synder, kan Mormons beskrivelse af Frelseren, der står »med åbne arme for at tage imod jer« være en trøst. Når I læser Mormon 5:8-24 og 6:16-22, hvad lærer I så om vor himmelske Faders og Jesu følelser for jer, selv når I synder? Hvordan har I følt, at Jesus Kristus har rakt ud til jer med åbne arme? Hvad føler I jer inspireret til at gøre på grund af det?

Se også »Kom kun til Herren«, Salmer og sange, nr. 60.

Forslag til undervisning af børn

Mormon 1:1-3; 2:1, 23-24; 3:1-3, 12, 17-22

Ligesom Mormon kan jeg følge Jesus Kristus.

  • Eftersom Mormon var ganske ung, da han udviklede sin tro på Kristus, kan han være en inspiration for jeres børn. I kan læse Mormon 1:1-3, og jeres børn kan lytte efter, hvor gammel Mormon var, da Ammaron gav ham en særlig opgave. I kan også hjælpe dem til i disse vers at finde de egenskaber, som Ammaron så i Mormon. Hvordan hjælper disse egenskaber os med at følge Kristus?

    Billede
    Mormon som dreng

    Mormon, 10 år [Mormon, Age 10], af Scott M. Snow

  • Fordi Mormon fulgte Jesus Kristus, fik han mulighed for at tjene og velsigne andre. I kan bede jeres børn om at læse et eller flere af følgende skriftsteder og hjælpe dem til at fortælle, hvad de lærer om Mormon: Mormon 1:1-3; 2:1, 23-24 og 3:1-3, 12, 20-22 (se også »Kapitel 49: Mormon og hans lærdomme«, Historier fra Mormons Bog, s. 138-142). Hvordan fulgte han Jesus Kristus? Hvordan hjalp eller velsignede hans tro på Jesus Kristus andre? Hvordan kan vores tro hjælpe mennesker, vi kender?

Mormon 2:8-15

Bedrøvelse efter Guds vilje fører mig til Kristus og til varig forandring.

  • I kan eventuelt lave et diagram som det i »Forslag til læring i hjem og kirke« for at hjælpe jeres børn til at forstå forskellen på bedrøvelse i verdslig forstand og efter Guds vilje, når de læser Mormon 2:8, 10-15. Derefter kan de granske Mormon 2:12 for at finde årsager til, at omvendelse bør få vores »hjerte [til] at fryde sig«. Hvordan kan vi sikre os, at den bedrøvelse, vi føler over vores synder, fører os til at søge Guds hjælp til forandring?

Mormon 3:3, 9

Vor himmelske Fader giver mig mange velsignelser.

  • At bede jeres børn om at skrive (eller tegne billeder af) nogle ting, de er taknemmelige for, kan være en god måde at hjælpe dem til at føle taknemmelighed for Gud på. Når de har lavet en liste, kan I læse Mormon 3:3, 9 og forklare, at vor himmelske Fader også havde velsignet nefitterne, men de havde ikke anerkendt det. Hvad kan vi gøre for at vise vor himmelske Fader, at vi er taknemmelige for vores velsignelser?

Mormon 3:12

Min himmelske Fader ønsker, at jeg skal elske alle.

  • Selvom nefitterne var ugudelige, holdt Mormon aldrig op med at elske dem. Hjælp jeres børn til at finde ordene »elsket« og »kærlighed« i Mormon 3:12. I kan også synge en sang sammen om at elske andre, fx »Jesus siger: Elsk enhver« (Børnenes sangbog, s. 39), mens I viser billeder af børn fra hele verden. Bær vidnesbyrd om Guds kærlighed til alle sine børn.

Se flere forslag i denne måneds udgave af Vores Ven.

Billede
guldplader

Mormons Bog blev skrevet »for at I kan tro på Jesu Kristi evangelium« (Morm 3:21).