Kom og følg mig 2024
18.-24. november: »For at det onde kan blive afskaffet.« Eter 6-11


»18.-24. november: ›For at det onde kan blive afskaffet.‹ Eter 6-11«, Kom og følg mig – I hjem og kirke: Mormons Bog 2024, 2023

»18.-24. november. Eter 6-11«, Kom og følg mig – I hjem og kirke: 2024, 2023

Billede
Jereditternes fartøjer på havet

Jeg vil bringe jer op igen af havets dyb [I Will Bring You Up Again out of the Depths], af Jonathan Arthur Clarke

18.-24. november: »For at det onde kan blive afskaffet«

Eter 6-11

Hundredvis af år efter, at jereditterne blev udryddet, fandt nefitterne ruinerne af deres gamle civilisation. Blandt disse ruiner var en mystisk optegnelse – plader af »rent guld«, der var »fyldt med indgraveringer«, og nefitterne »nærede et umådelig stort ønske« om at læse den (Mosi 8:9; 28:12). I dag har I en forkortelse af denne optegnelse, og den hedder Eters Bog. Da nefitterne læste den, »blev [de] fyldt af sorg« over at høre om jereditternes tragiske undergang. »Alligevel gav den dem megen kundskab, hvilket de frydede sig ved« (Mosi 28:12, 18). I finder måske også sørgelige passager i denne bog. Men I kan også glæde jer over denne gave af kundskab. Som Moroni skrev: »Gud [anser] det for víst, at dette skal vises jer … for at det onde kan blive afskaffet, og for at den tid må komme, da Satan ingen magt skal have over menneskenes børns hjerte« (Eter 8:23, 26).

Forslag til læring i hjem og kirke

Eter 6:1-12

Herren vil vejlede mig i mit liv på jorden.

I kan finde åndelig indsigt, hvis I sammenligner jereditternes rejse over vandet med jeres rejse gennem livet. Hvad har Herren for eksempel givet, der oplyser jeres vej, ligesom stenene i de jereditiske fartøjer? Hvad kan fartøjerne repræsentere, eller vindene der »blæs[t]e mod det forjættede land«? (Eter 6:8). Hvad lærer I af det jereditterne gjorde før, under og efter rejsen? Hvordan fører Herren jer mod det forjættede land?

»Og de sang lovsange til Herren.« Jereditterne udtrykte deres taknemmelighed og kærlighed til Gud gennem sang og lovprisning (se Eter 6:9). I kan se efter eller skabe muligheder for at bruge musik og dybfølte vidnesbyrd til at prise Gud derhjemme og i kirken. Det kan for eksempel være passende at synge en lovsang som »Syng Guds pris hver sjæl« (Salmer og sange, nr. 31), når I studerer Eter 6:1-12.

Billede
Jereditisk familie i deres fartøj

Baby om bord [Baby on Board], af Kendal Ray Johnson

Eter 6:5-18, 30; 9:28-35; 10:1-2

»Vandre ydmygt for Herren.«

Selvom stolthed og ugudelighed synes at dominere jereditternes historie, så er der også eksempler på ydmyghed i disse kapitler, især i Eter 6:5-18, 30, 9:28-35 og 10:1-2. Overvejelse af følgende spørgsmål kan være en hjælp til at lære af disse eksempler: Hvorfor ydmygede jereditterne sig i disse situationer? Hvordan viste de deres ydmyghed? Hvordan velsignede Gud dem på grund af det? Overvej, hvad I kan gøre for villigt at »vandre ydmygt for Herren« (Eter 6:17) i stedet for at blive tvunget til at være ydmyge (se Mosi 4:11-12; Alma 32:14-18).

Se også Dale G. Renlund, »Handle retfærdigt, vise trofast kærlighed og vandre med din Gud«, Liahona, nov. 2020, s. 109-112.

Eter 7-11

Billede
ikon, seminar
Jeg kan blive en kristuslignende leder.

Kapitel 7-11 i Eter dækker mindst 28 generationer. Selvom der ikke kan gives mange detaljer på så lidt plads, dukker der hurtigt et mønster op om konsekvenserne af henholdsvis retfærdig og ugudelig ledelse. Hvad lærer I om lederskab af kongernes eksempler – negative som positive – der er nævnt herunder?

Ældste Dieter F. Uchtdorf kom med gode råd om lederskab i sit budskab »Den største blandt jer« (Liahona, maj 2017, s. 78-81). Overvej at studere dette budskab – især de historier, han fortæller – og se efter principper eller mønstre for kristuslignende ledelse. Hvornår har I set disse principper eller mønstre vise sig hos mennesker, der leder?

Mens I grunder over det, I lærer, så tænk på de muligheder I har for at lede eller påvirke andre i jeres hjem, lokalsamfund, kirkekaldelse osv. Hvordan kan I udvikle kristuslignende lederegenskaber, selv om I ikke har fået en specifik ledelsesopgave?

Se også »Principper for ledelse i Kirken«, Kirkens Håndbog: Tjeneste i Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, 4.2 (ChurchofJesusChrist.org).

Eter 8:7-26

Herren udfører ikke sit værk i mørke.

Når folk konspirerer for at holde deres ugudelige handlinger hemmelige, er de med i en hemmelig sammensværgelse. Udover den hemmelige sammensværgelse i Eter 8:7-18, kan andre eksempler findes i Helaman 1:9-12, 2:2-11, 6:16-30; Moses 5:29-33. Overvej at sammenligne disse vers med 2 Nefi 26:22-24, hvor Nefi beskrev, hvordan Herren udfører sit værk. Hvorfor tror I, at Moroni blev befalet at skrive, hvad han gjorde, om hemmelige sammensværgelser?

Hvad har I lært af Eters Bog, der kan hjælpe jer til at opnå de velsignelser, der er beskrevet i Eter 8:26?

Forslag til undervisning af børn

Eter 6:1-12

Jeg kan stole på, at vor himmelske Fader trøster mig, når jeg er bange.

  • Alle har svære dage – selv små børn. I kan måske hjælpe jeres børn til at finde ord og vendinger i Eter 6:1-12, der viser, hvordan jereditterne stolede på Gud i nogle virkeligt svære og skræmmende dage. Overvej at fortælle hinanden om nogle oplevelser, hvor Gud hjalp jer i svære tider i jeres liv.

Eter 6:9, 12, 30; 7:27; 10:2

Det bringer taknemmelighed og fred at huske, hvad Herren har gjort.

  • Efter jereditterne var kommet sikkert til det forjættede land, var de så taknemmelige, at de »udgød glædestårer« (Eter 6:12). I kan inspirere jeres børn til at føle sig taknemmelige for Guds velsignelser ved at hjælpe dem til at finde vendinger fra Eter 6:9, 12, der viser, hvordan jereditterne udtrykte deres tak til Gud. Ligesom jereditterne gjorde, vil de måske synes om at synge en sang, der udtrykker taknemmelighed, fx »Hvad enten jeg hører fuglenes sang« (Børnenes sangbog, s. 16). Bed jeres børn om at fortælle jer om nogle ting, de er taknemmelige for.

  • Måske kan jeres børn læse Eter 6:30; 7:27 og 10:2 og finde ud af, hvad disse retfærdige konger huskede. Hvordan påvirkede det den måde, de ledte deres folk på? I og jeres børn kan tale om, hvordan I kan minde jer selv om, hvad Gud har gjort for jer. De kan for eksempel skrive om eller tegne det. I kan foreslå, at de gør det til en fast vane at skrive de velsignelser ned, som de lægger mærke til kommer fra Gud (se »O Remember, Remember«, video, Evangelisk Bibliotek).

Eter 7:24-27

Jeg bliver velsignet, når jeg følger Guds profet.

  • Måske vil I og jeres børn synes, at det er sjovt at rollespille nogle ting, som profeten har lært os at gøre. I kan endda gøre det til en leg, hvor I gætter, hvad handlingerne repræsenterer. Det kan forberede jeres børn til at tale om, hvorfor det er vigtigt at følge Guds profet. I kan derpå læse Eter 7:24-27 for at finde ud af, hvad der skete, da folket adlød Guds profet. Hvordan bliver vi velsignet ved at følge profeten i dag?

Eter 9:28-35; 11:5-8

Herren er barmhjertig, når jeg omvender mig.

  • At søge efter mønstre er en nyttig skriftstudiemetode. Eters Bog indeholder et gentagent mønster, der understreger Herrens barmhjertighed. Hjælp jeres børn til at finde dette mønster ved at bede dem om at læse Eter 9:28-35 og Eter 11:5-8 og se efter ligheder mellem de to beretninger. Hvad lærer vi af disse historier? De kan også se efter billeder i Evangelisk kunst af andre mennesker i skrifterne, der omvendte sig og blev tilgivet.

Se flere forslag i denne måneds udgave af Vores Ven.

Billede
Jereditternes fartøjer på havet

Jereditiske fartøjer [Jaredite Barges], af Gary Ernest Smith