Kom og følg mig 2024
25. november-1. december: »Ved tro bliver alt opfyldt.« Eter 12-15


»25. november-1. december: ›Ved tro bliver alt opfyldt.‹ Eter 12-15«, Kom og følg mig – I hjem og kirke: Mormons Bog 2024, 2023

»25. november-1. december Eter 12-15«, Kom og følg mig – I hjem og kirke: 2024, 2023

Billede
Eter går ind i en grotte

Eter skjuler sig i klippehulen [Ether Hiding in the Cavity of a Rock], af Gary Ernest Smith

25. november-1. december: »Ved tro bliver alt opfyldt«

Eter 12-15

Eters profetier til jereditterne var »store og forunderlige« (Eter 12:5). Han »fortalte dem … om alt fra menneskets begyndelse« (Eter 13:2). Han forudså »Kristi dage« og Det Nye Jerusalem i de sidste dage (Eter 13:4). Han talte om at »håbe på en bedre verden, ja, en plads ved Guds højre hånd« (Eter 12:4). Men jereditterne forkastede hans ord af den samme grund, som folk ofte forkaster Guds tjeneres profetier i dag – »fordi de ikke [ser] dem« (Eter 12:5). Det kræver tro at stole på løfter eller advarsler om ting, som vi ikke kan se, ligesom det krævede tro for Eter at profetere om »store og forunderlige ting« for et folk, der ikke troede. Det krævede tro for Moroni at stole på, at Herren ville tage hans »svaghed med hensyn til at skrive« og vende den til en styrke (se Eter 12:23-27). Det er den slags tro, der gør os »sikre og standhaftige, altid rige på gode gerninger, og lede[r os] til at herliggøre Gud« (Eter 12:4). Og det er den slags tro, hvorved »alt [bliver] opfyldt« (Eter 12:3).

Forslag til læring i hjem og kirke

Eter 12

Tro på Jesus Kristus kan føre til mirakler.

Det er almindeligt i dag, ligesom det var på Eters tid, at folk ønsker at se beviser, før de tror på Gud og hans magt. Hvad lærer I af Eter 12:5-6 om denne forestilling?

Når I læser Eter 12, kan I lægge mærke til hver gang, I støder på ordet »tro«. Overvej, hvad hvert tilfælde lærer os om tro. Spørgsmål som disse kan hjælpe: Hvad er tro? Hvad vil det sige at udøve tro? Hvad er frugterne af tro på Jesus Kristus? I kan også nedskrive jeres tanker om vidnesbyrd, I har modtaget, når jeres »tro er blevet prøvet« (Eter 12:6).

Se også Russell M. Nelson, »Kristus er opstanden; tro på ham vil flytte bjerge«, Liahona, maj 2021, s. 101-104.

Lad andre fortælle og sommetider undervise. Folk lærer bedst, når de har mulighed for at fortælle om det, de lærer, eller endda undervise i formelle rammer. Hvad enten det er derhjemme eller i kirken, kan I overveje at lade andre, herunder de unge, undervise i en del af lektionen.

Eter 12:1-9, 28, 32

Jesus Kristus giver os »et mere fortrinligt håb«.

Udover dyb indsigt om tro har Eter 12 også meget at sige om håb. Lad disse spørgsmål vejlede jer i jeres studium.

  • Hvad var grundene til, at Eter kunne »håbe på en bedre verden«? (Se Eter 12:2-5).

  • Hvad er formålet med et anker? Hvordan svarer håb for ens sjæl til det, et anker er for en båd? (Se Eter 12:4).

  • Hvad bør vi håbe på? (Se Eter 12:4, Moro 7:41).

  • Hvordan har Jesu Kristi evangelium givet jer »et mere fortrinligt håb«? (Eter 12:32).

Se også Moroni 7:40-41; Jeffrey R. Holland, »Et fuldkommen klart håb«, Liahona, maj 2020, s. 81-84.

Eter 12:23-29

Billede
ikon, seminar
Jesus Kristus kan vende min svaghed til styrke.

Når vi læser Moronis kraftfulde skrivelser, er det let at glemme, at han bekymrede sig om sin »svaghed med hensyn til at skrive« og frygtede, at folk ville gøre nar af hans ord (se Eter 12:23-25). Hvis I nogensinde har været bekymret over jeres egen svaghed, så læs om Moronis kampe – og Frelserens svar – i Eter 12:23-29. I kan også tænke på tidspunkter, hvor Jesus Kristus har hjulpet jer til at erkende jeres svaghed og gjort jer stærke – selvom han ikke helt fjernede den. Tænk også på svagheder, I kæmper med lige nu. Hvad skal I gøre for at modtage Frelserens løfte om at »gøre det svage stærkt«? (Eter 12:27).

Overvej at søge i følgende skriftsteder for at se, hvordan andre personer i skrifterne fik styrke gennem Jesu Kristi nåde:

Se også »Min Gud er mit lys«, Salmer og sange, nr. 42.

Eter 13:13-22; 14-15

Afvisning af Herrens profeter bringer mig i åndelig fare.

Det var historisk set farligt at være jereditternes konge. Det gjaldt især for Coriantumr, da mange »mægtige mænd … forsøgte at slå ham ihjel« (Eter 13:15-16). Læg i Eter 13:15-22 mærke til, hvad Coriantumr gjorde for at beskytte sig selv, og hvad profeten Eter rådede ham til at gøre i stedet. Når I læser resten af Eters Bog, så tænk over konsekvenserne af at afvise profeterne. Hvad sker der med mennesker, når »Herrens Ånd [hører] op med at kæmpe med dem«? (Eter 15:19). Hvad vil Herren mon have jer til at lære af disse beretninger? Overvej, hvad I vil gøre for at følge hans profeter.

Se flere forslag i denne måneds nummer af Liahona og Til styrke for de unge.

Forslag til undervisning af børn

Eter 12:6-22

Tro er tillid til det, jeg ikke kan se.

  • Overvej at hjælpe jeres børn med at gentage »Tro er det, som man håber på og ikke ser« fra Eter 12:6. De vil måske synes godt om at se på billeder, der viser eksemplerne på tro i Eter 12:13-15, 19-21 (se Evangelisk kunst, nr. 78, 85 samt denne uge aktivitetsside). Lad jeres børn forklare, hvad de ved om hver historie. Her er nogle spørgsmål, der kan hjælpe jer til at drøfte disse eksempler på tro:

    • Hvad håbede disse folk på?

    • Hvordan blev deres tro prøvet?

    • Hvad skete der på grund af deres tro?

    I kan også fortælle om jeres egne oplevelser med at udøve tro.

Eter 12:4, 32

Håb er ligesom et anker for min sjæl.

  • For at forstå, hvad Eter 12:4 lærer os om håb, kan I og jeres børn se på et billede af en båd og et anker. Hvorfor har både brug for et anker? Hvad ville der ske for en båd, der ikke har et anker? Når I læser Eter 12:4 sammen, så tal om, hvordan håb hjælper os, ligesom et anker hjælper en båd. Bed jeres børn om at tegne en båd og et anker, så de kan lære andre om håb.

  • Hvis jeres børn har brug for en definition på håb, så hjælp dem til at finde en i Guide til skrifterne, »Håb« (Evangelisk Bibliotek). Hvad bør vi ifølge denne definition og Eter 12:4, 32 håbe på? (Se også Moro 7:40-42). Hjælp jeres børn til at tænke på andre ord for håb og ord, der betyder det modsatte af håb. I kan også fortælle hinanden om nogle evangeliske sandheder, der giver jer håb.

Eter 12:23-29

Jesus Kristus kan hjælpe mig til at blive åndeligt stærk.

  • Børn står somme tider over for situationer, hvor de føler sig svage, ligesom Moroni gjorde. Hjælp jeres børn til at finde ud af, hvorfor Moroni havde det sådan i Eter 12:23-25, og spørg dem, om de nogensinde har følt noget lignende. Bed dem derefter om at læse vers 26-27 for at finde ud af, hvordan Herren hjalp Moroni.

  • Måske kan jeres børn tegne noget svagt og noget stærkt. Derefter kunne de skrive nogle ord og vendinger fra Eter 12:23-29 på deres tegning, der lærer dem, hvordan Frelseren kan vende vores svagheder til styrke. Tilskynd jeres børn til at tænke over en svaghed, de har, og derefter søge Frelserens hjælp til at blive stærk. I kan også fortælle om en oplevelse, hvor Frelseren hjalp jer til at blive stærke nok til at gøre noget, der var svært.

Se flere forslag i denne måneds udgave af Vores Ven.

Billede
Eter knæler ved en huleåbning

Profeten Eters profetier var forunderlige [Marvelous Were the Prophecies of Ether], af Walter Rane