Kom og følg mig 2024
23.-29. december: »Han skal komme til verden for at forløse sit folk.« Jul


»23.-29. december: ›Han skal komme til verden for at forløse sit folk.‹ Jul«, Kom og følg mig – I hjem og kirke: Mormons Bog 2024, 2023

»23.-29. december. Jul«, Kom og følg mig – I hjem og kirke: 2024, 2023

Billede
Josef, Maria og Jesusbarnet i en stald

Betragt Guds lam [Behold the Lamb of God], af Walter Rane

23.-29. december: »Han skal komme til verden for at forløse sit folk«

Jul

Alle profeter i Mormons Bog fra Nefi til Moroni var optagede af det hellige formål, der er sammenfattet i bogens titelblad: »At overbevise [alle folk] om, at Jesus er Kristus.« En profet så ham som en førjordisk ånd, og en anden så hans jordiske tjenestegerning i et syn. En stod på en mur og forkyndte tegnene på hans fødsel og hans død, og en anden knælede ved hans opstandne legeme, rørte ved sårene i hans hænder, fødder og side. Alle kendte den essentielle sandhed: »Der [findes] ikke … nogen anden vej eller noget andet middel, hvorved mennesket kan blive frelst end ved Jesu Kristi forsonende blod, han, der … kommer for at forløse verden« (Hel 5:9).

Så i denne juletid, hvor troende over hele verden fejrer Guds godhed og kærlighed ved at sende sin Søn, tænk da over, hvordan Mormons Bog har styrket jeres tro på Kristus. Når I tænker på hans fødsel, så tænk over, hvorfor han kom, og hvordan hans komme har ændret jeres liv. Dermed kan I opleve den sande glæde ved julen – den gave, som Jesus Kristus giver jer.

Forslag til læring i hjem og kirke

Jesus Kristus blev født for at være min Frelser.

Det er tradition at læse om Frelserens fødsel i Det Nye Testamente ved juletid, men I kan også finde rørende profetier om denne hellige begivenhed i Mormons Bog. Profetier om Frelserens fødsel og tjenestegerning findes for eksempel i 1 Nefi 11:13-36, Mosija 3:5-10 og Helaman 14:1-13. Hvilke indtryk om Jesus Kristus får I, når I læser disse skriftsteder og tænker over symbolikken i tegnene på hans fødsel? Hvordan styrker vidnesbyrdene fra disse profeter jeres vidnesbyrd om Kristus og hans mission?

Her er nogle andre forslag, der kan hjælpe jer til at fokusere på Jesus Kristus ved juletid:

  • Vidste I, at I kan se tidligere julebudskaber fra Det Første Præsidentskab? Se efter dem i samlingen »Julebudskaber«. Overvej at dele disse budskaber for at sprede julens glæde.

  • Du og din familie kan også nyde at lytte til uddrag fra samlingen »Christmas-music« i Evangelisk Bibliotek.

  • Overvej at planlægge aktiviteter, som I og jeres familie kan lave i dagene op til jul for at føle Kristi Ånd, såsom at tjene nogen eller at synge julesalmer sammen. Se nogle forslag på OplysVerden.org.

Se også Matthæus 1:18-25; 2; Lukas 2; 3 Nefi 1:4-22; »Barn Jesus i krybben«, Salmer og sange, nr. 130.

Jesus Kristus er verdens Forløser.

Hovedårsagen til, at vi fejrer Jesu Kristi fødsel, er hans sonoffer. På grund af det offer kan han frelse os fra synd og død, trøste os i trængsler og hjælpe os til at »bliv[e] fuldkommengjort i ham« (Moro 10:32). Hvad har I lært af Mormons Bog dette år om Frelserens kraft til at forløse jer? Er der nogen beretninger eller lærdomme, I især lægger mærke til? Tænk over, hvad de følgende skriftsteder lærer jer om Frelserens forløsende mission: 2 Nefi 2:6, Alma 7:7-13, 11:40 og Helaman 5:9, 14:16-17. Hvad føler I jer inspireret til at gøre for at vise ham jeres taknemmelighed?

Billede
ikon, seminar
Mormons Bog vidner om Jesus Kristus.

»Endnu et vidnesbyrd om Jesus Kristus« er mere end bare en undertitel til Mormons Bog, det er en erklæring om dens guddommelige formål. Tænk over, hvad I lærer af følgende skriftsteder om Mormons Bogs mission om at vidne om Kristus: 1 Nefi 6:4; 19:18 og 2 Nefi 25:23, 26; 33:4, 10.

I kan overveje at skrive i en dagbog, hvordan studiet af Mormons Bog dette år har bragt jer tættere på Kristus. Følgende sætninger kan være en hjælp:

  • »Noget, jeg har lært eller følt i forhold til Frelseren dette år, er …«

  • »At lære om Frelseren i Mormons Bog har ændret den måde, jeg …«

  • »Min yndlingsperson eller -historie i Mormons Bog har lært mig, at Frelseren …«

Måske er der nogen, der vil blive velsignet ved at få at vide, hvordan I har det med Mormons Bog. Hvordan kan I dele jeres oplevelser og vidnesbyrd? I kan føle jer inspireret til at give et eksemplar som julegave. Appen Mormons Bog gør det enkelt at dele.

Biskop Gérald Caussé har nævnt flere sandheder fra Mormons Bog om Jesus Kristus (se »Et levende vidnesbyrd om den levende Kristus«, Liahona, maj 2020, s. 39-40). I kan se på hans liste og tænke over, hvordan hver af disse sandheder har ændret – eller kan ændre – jeres liv.

Se også Guide til skrifterne, »Mormons Bog«, Evangelisk Bibliotek.

Se flere forslag i denne måneds nummer af Liahona og Til styrke for de unge.

Forslag til undervisning af børn

Eftersom denne søndag er den femte søndag i måneden, opfordres primarylærere til at bruge læringsaktiviteter i »Tillæg B: Forbered børn til et helt liv på Guds pagtssti

Jesus Kristus er vor himmelske Faders gave til mig.

  • Hjælp jeres børn til at fokusere på den gave, som vor himmelske Fader gav os ved at sende sin Søn ved for eksempel at pakke et billede af Jesus Kristus ind, som om det var en julegave. I og jeres børn kan tale om gode julegaver, I har modtaget eller håber på at modtage. Derpå kan de pakke billedet af Kristus ud og tale om, hvordan han har været en værdifuld gave for dem. En sang som »Han sendte sin Søn« (Børnenes sangbog, s. 20-21) kan bidrage til denne samtale. Gør jeres børn opmærksomme på vendinger i sangen, der beskriver velsignelser, vi har på grund af Jesu fødsel.

Jesus Kristus blev født for at være min Frelser.

  • Det kan være, at jeres børn vil synes om at fortælle jer, hvad de ved om Jesu fødsel. Evangelisk kunst har flere billeder, der kan hjælpe dem til at fortælle historien (se nr. 28, 29, 30, 31). I kan også se på billeder, der skildrer Frelserens liv og sonoffer. Hvorfor sendte vor himmelske Fader Jesus Kristus?

    Billede
    engel
  • Jeres børn vil måske også synes om at tegne deres egne billeder af Jesu fødsel og tjenestegerning. De kan eventuelt tegne det, der er beskrevet i 1 Nefi 11:13-23; Mosija 3:5-10; Helaman 14:1-13 og 3 Nefi 1:4-22. De kan derefter fortælle jer, hvad deres billeder fortæller om Jesus Kristus.

  • For at understrege, at Bibelen og Mormons Bog begge belærer om Jesu fødsel, kan I nedskrive de begivenheder, der er beskrevet i Lukas 2:4-14; Matthæus 2:1-2 og 3 Nefi 1:15, 19-21. Hjælp jeres børn med at lede i disse skriftsteder for at afgøre, om begivenhederne skete i Betlehem, på det amerikanske kontinent eller begge steder. Hvorfor er vi taknemmelige for at have Mormons Bog som endnu et vidnesbyrd om Jesu fødsel?

Børn elsker historier. Historier er en af de bedste måder at hjælpe børn til at lære og huske sandheder. Når I fortæller historier om Jesu fødsel, kan I overveje også at fortælle historier fra jeres eget liv, der har styrket jeres tro på Frelseren.

Mormons Bog vidner om Jesus Kristus.

  • Når I og jeres børn afslutter jeres studium af Mormons Bog i år, kan det være et godt tidspunkt at dele jeres yndlingshistorier eller -skriftsteder fra denne hellige bog med hinanden. Når I ser på nogle af billederne i Kom og følg mig eller Historier fra Mormons Bog, kan det hjælpe jeres børn til at huske, hvad de har lært i år. Hjælp dem til at se, hvad disse historier lærer os om Jesus Kristus.

  • I kan også give jeres børn et billede af Jesus eller lade dem tegne deres eget. Bed dem om at vise deres billede eller tegning, hver gang de hører Kristi navn, mens I læser 2 Nefi 25:23, 26. Bær vidnesbyrd om, at Mormons Bog blev skrevet for at hjælpe os til at »tro på Kristus« (2 Ne 25:23).

Se flere forslag i denne måneds udgave af Vores Ven.

Billede
en engel viser Nefi jomfru Maria i et syn

Nefis syn af jomfru Maria [Nephi’s Vision of the Virgin Mary], af Judith A. Mehr