Kom, følg med meg 2024
25. november – 1. desember: “Ved tro blir alle ting oppfylt.” Ether 12–15


“25. november – 1. desember: ‘Ved tro blir alle ting oppfylt.’ Ether 12–15”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: Mormons bok 2024 (2023)

“25. november – 1. desember. Ether 12–15”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: 2024 (2023)

Bilde
Ether går inn i en hule

Ether Hiding in the Cavity of a Rock [Ether gjemmer seg i en fjellhule], av Gary Ernest Smith

25. november – 1. desember: “Ved tro blir alle ting oppfylt”

Ether 12–15

Ethers profetier til jaredittene var “store og forunderlige” (Ether 12:5). Han “fortalte dem … om alle ting fra menneskets begynnelse av” (Ether 13:2). Han forutså “Kristi dager” og det nye Jerusalem i de siste dager (Ether 13:4). Og han talte om “håp om en bedre verden, ja, også om en plass ved Guds høyre hånd” (Ether 12:4). Men jaredittene forkastet hans ord, av samme grunn som mennesker ofte forkaster Guds tjeneres profetier i dag – “fordi de ikke [ser] dem” (Ether 12:5). Det kreves tro for å tro på løfter eller advarsler om ting vi ikke kan se, akkurat som Ether måtte ha tro for å profetere om “store og forunderlige ting” til et folk som ikke trodde. Moroni måtte ha tro for å stole på at Herren ville gjøre hans “[ukyndighet] i å skrive” til en styrke (se Ether 12:23–27). Det er denne type tro som gjør oss “sikre og standhaftige – alltid rike på gode gjerninger – og [ledet] … til å forherlige Gud” (Ether 12:4). Og det er ved denne type tro at “alle ting [blir] oppfylt” (Ether 12:3).

Forslag til læring hjemme og i kirken

Ether 12

Tro på Jesus Kristus kan føre til mirakler.

Det er vanlig i dag, slik det var på Ethers tid, at folk ønsker å se bevis før de tror på Gud og hans makt. Hva lærer du av Ether 12:5–6 om denne tanken?

Når du leser Ether 12, kan du legge merke til hver gang du finner ordet “tro”. Overvei hva hvert tilfelle lærer oss om tro. Spørsmål som disse kan være til hjelp: Hva er tro? Hva vil det si å utøve tro? Hva er fruktene av å ha tro på Jesus Kristus? Du kan også skrive ned dine tanker rundt vitnesbyrd du har fått etter at “[din] tro er prøvd” (Ether 12:6).

Se også Russell M. Nelson, “Kristus er oppstått: Tro på ham vil flytte fjell”, Liahona, mai 2021, 101–4.

La andre dele, og noen ganger undervise. Folk lærer best når de får anledninger til å dele det de lærer eller til og med undervise i formelle omgivelser. Enten det er hjemme eller i kirken, vurder å la andre, herunder ungdom, undervise en del av leksjonen.

Ether 12:1–9, 28, 32

Jesus Kristus gir oss “et herligere håp”.

I tillegg til dyp innsikt om tro, har Ether 12 også mye å si om håp. La disse spørsmålene veilede ditt studium:

  • Hva var grunnene til at Ether hadde “et … håp om en bedre verden”? (se Ether 12:2–5).

  • Hva er hensikten med et anker? Hva gjør håp for din sjel som ligner på det et anker gjør for en båt? (se Ether 12:4).

  • Hva skulle vi håpe på? (se Ether 12:4; Moroni 7:41).

  • Hvordan har Jesu Kristi evangelium gitt deg “et herligere håp”? (Ether 12:32).

Se også Moroni 7:40–41; Jeffrey R. Holland, “Et fullkomment, klart håp”, Liahona, mai 2020, 81–84.

Ether 12:23–29

Bilde
seminar, ikon
Jesus Kristus kan vende min svakhet til styrke.

Når vi leser Moronis mektige skrivelser er det lett å glemme at han bekymret seg over sin “[ukyndighet] i å skrive” og fryktet at folket ville gjøre narr av hans ord (se Ether 12:23–25). Hvis du noen gang har vært engstelig for din egen svakhet, kan du lese om Moronis kamper – og Frelserens svar – i Ether 12:23–29. Du kan også grunne på tilfeller da Jesus Kristus har hjulpet deg å gjenkjenne din svakhet og gjort deg sterk – selv om han ikke helt fjernet den. Tenk også på svakheter du nå strever med. Hva må du gjøre for å motta Frelserens løfte om å “la det svake bli til styrke”? (Ether 12:27).

Vurder å granske følgende skriftsteder for å se hvordan andre i Skriftene fikk styrke ved Jesu Kristi nåde:

Se også Gospel Topics, “Grace” [Nåde], Evangeliebibliotek; “The Lord Is My Light”, Hymns, nr. 89.

Ether 13:13–22; 14–15

Å avvise Herrens profeter setter meg i åndelig fare.

Å være konge for jaredittene hadde historisk sett vært et farlig embede. Dette var spesielt tilfelle med Coriantumr, ettersom mange “mektige menn … forsøkte å drepe [ham]” (Ether 13:15–16). Legg merke til hva Coriantumr i Ether 13:15–22 gjorde for å beskytte seg selv, og hva profeten Ether rådet ham til å gjøre isteden. Mens du leser resten av Ethers bok, kan du grunne på konsekvensene av å forkaste profetene. Hva skjer med mennesker når “Herrens Ånd [slutter] å streve med dem”? (Ether 15:19). Hva kan Herren ønske at du skal lære av disse beretningene? Overvei hva du vil gjøre for å følge hans profeter.

Du finner flere forslag i denne månedens utgave av tidskriftene Liahona og Til styrke for ungdom.

Forslag til undervisning av barn

Ether 12:6–22

Tro er overbevisning om ting jeg ikke kan se.

  • Vurder å hjelpe barna å gjenta med deg: “Tro er det som håpes, men ikke sees” fra Ether 12:6. De liker kanskje å se på bilder som skildrer eksempler på tro i Ether 12:13‒15, 19‒21 (se Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 7885 og denne ukens aktivitetsside). La barna forklare hva de vet om hver historie. Her er noen spørsmål som kan hjelpe dere å drøfte disse eksemplene på tro:

    • Hva håpet disse menneskene på?

    • Hvordan ble deres tro prøvet?

    • Hva skjedde på grunn av deres tro?

    Du kan også fortelle om dine egne erfaringer med å utøve tro.

Ether 12:4, 32

Håp er som et anker for sjelen.

  • For å forstå hva Ether 12:4 underviser om håp, kan du og barna se på et bilde av en båt og et anker. Hvorfor trenger båter anker? Hva ville skje med en båt som ikke har et anker? Når dere leser Ether 12:4 sammen, kan dere snakke om hvordan håp hjelper oss på samme måte som et anker hjelper en båt på. Be barna lage tegninger av en båt og et anker slik at de kan undervise andre om håp.

  • Hvis barna trenger en definisjon av håp, kan du hjelpe dem å finne en i Veiledning til Skriftene, “Håp” (Evangeliebibliotek). Hva sier denne definisjonen og Ether 12:4, 32 at vi skulle håpe på? (se også Moroni 7:40‒42). Hjelp barna å komme på andre ord for håp, sammen med ord som betyr det motsatte av håp. Dere kan også dele med hverandre noen sannheter i evangeliet som gir dere håp.

Ether 12:23–29

Jesus Kristus kan hjelpe meg å bli åndelig sterk.

  • Barna kommer noen ganger ut for situasjoner der de føler seg svake, slik Moroni gjorde. Hjelp barna å finne ut hvorfor Moroni følte det slik i Ether 12:23–25, og spør dem om de noen gang har hatt lignende følelser. Be dem lese vers 26‒27 for å finne ut hvordan Herren hjalp Moroni.

  • Kanskje barna kunne tegne noe som er svakt og noe som er sterkt. Så kunne de legge til tegningen noen ord og uttrykk fra Ether 12:23–29 som lærer dem hvordan Frelseren kan vende vår svakhet til styrke. Oppfordre barna til å tenke på en svakhet de kanskje har, og deretter søke Frelserens hjelp til å bli sterke. Du kan også fortelle om en opplevelse da Frelseren hjalp deg til å bli sterk nok til å gjøre noe vanskelig.

Du finner flere forslag i denne månedens utgave av tidsskriftet Vennen .

Bilde
Ether kneler ved inngangen til en hule

Marvelous Were the Prophecies of Ether [Vidunderlige var Ethers profetier], av Walter Rane