Kom, følg med meg 2024
9.–15. desember: “Måtte Kristus løfte deg opp.” Moroni 7–9


“9.–15. desember: ‘Måtte Kristus løfte deg opp.’ Moroni 7–9”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: Mormons bok 2024 (2023)

“9.–15. desember. Moroni 7–9”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: 2024 (2023)

Bilde
Moroni skriver på gullplater

Minerva Teichert (1888–1976), Moroni: The Last Nephite [Moroni: Den siste nephitt], 1949–1951, olje på masonitt, 89 x 120 cm. Brigham Young University Museum of Art, 1969

9.–15. desember: “Måtte Kristus løfte deg opp”

Moroni 7–9

Før Moroni avsluttet opptegnelsen vi i dag kjenner som Mormons bok med sine siste ord, delte han tre budskap fra sin far, Mormon: En tale til “Kristi fredelige etterfølgere” (Moroni 7:3), og to brev som Mormon hadde skrevet til Moroni. Kanskje Moroni inkluderte disse budskapene i Mormons bok fordi han forutså likheter mellom farene på hans tid og i vår tid. Da disse ordene ble skrevet, var det nephittiske folk i ferd med å vende seg bort fra Frelseren. Mange av dem hadde “mistet kjærligheten til hverandre” og frydet seg over “alt unntatt det som er godt” (Moroni 9:5, 19). Likevel fant Mormon grunn til håp, og lærte oss at håp ikke betyr å ignorere eller være naive med hensyn til verdens problemer. Håp innebærer å ha tro på vår himmelske Fader og Jesus Kristus, hvis kraft er større og evigere enn disse problemene. Det vil si å “[gripe] alt som er godt” (Moroni 7:19). Det vil si å la Jesu Kristi forsoning “og håpet om hans herlighet og om evig liv for evig hvile i ditt sinn” (Moroni 9:25).

Forslag til læring hjemme og i Kirken

Moroni 7:12–20

Kristi lys hjelper meg å kjenne sannhet fra villfarelse.

Mange lurer på: “Hvordan kan jeg vite om en tilskyndelse kommer fra Gud eller fra mine egne tanker?” eller “Hvordan kan jeg vite hva som er rett eller galt med så mye forvirring i dag?” Mormons ord i Moroni 7 gir oss en rekke prinsipper vi kan bruke for å besvare disse spørsmålene. Se etter dem spesielt i vers 12–20. Du kan bruke disse sannhetene til å hjelpe deg å evaluere budskapene du kommer over og erfaringene du har denne uken.

Se også Veiledning til Skriftene, “Lys, Kristi lys” Evangeliebibliotek; “Patterns of Light: Discerning Light” [Lysets mønstre: Skjelne lys] (video) Evangeliebibliotek.

Moroni 7:20–48

På grunn av Jesus Kristus kan jeg “gripe alt som er godt”.

Mormon stilte et spørsmål som virker spesielt viktig i dag: “Hvordan er det mulig … å gripe alt som er godt?” (Moroni 7:20). Han underviste så om tro på Jesus Kristus, håp og nestekjærlighet. Når du leser vers 20–48, se etter hvordan hver egenskap hjelper deg å finne og “gripe” den godhet som kommer fra Jesus Kristus. Hvorfor er disse egenskapene sentrale for en Jesu Kristi disippel?

Se også “Mormon’s Teachings about Faith, Hope, and Charity” [Mormons læresetninger om tro, håp og kjærlighet] (video), Evangeliebibliotek.

Moroni 7:44–48

Bilde
seminar, ikon
“Kjærligheten er Kristi rene kjærlighet.”

Mormon sa at vår tro og vårt håp på Jesus Kristus leder oss til å ha nestekjærlighet. Hva er nestekjærlighet? Du kan gjerne skrive Nestekjærlighet er … og deretter lese Moroni 7:44–48, og se etter ord eller uttrykk som kan fullføre setningen. Når du er ferdig, kan du vurdere å erstatte ordet nestekjærlighet med navnet Jesus Kristus. Hva lærer dette deg om Frelseren? Hvordan har Jesus Kristus vist sin rene kjærlighet? Tenk på eksempler fra Skriftene og ditt eget liv.

President Dallin H. Oaks sa: “Grunnen til at kjærlighet aldri svikter og at kjærlighet til og med er større enn de mest betydelige gode gjerninger … er at kjærlighet, ‘Kristi rene kjærlighet’ [Moroni 7:47], ikke er en handling men en tilstand eller et stadium … Kjærlig er noe man blir” (“Utfordringen å bli”, Liahona, jan. 2001, 42). Med denne uttalelsen i tankene kan du lese eldste Massimo De Feos budskap “Ren kjærlighet er det ekte kjennetegnet på en sann Jesu Kristi disippel” (Liahona, mai 2018, 81–83). Hvordan påvirker nestekjærlighet ditt disippelskap? Hvordan kan du holde fast ved nestekjærlighet”? (vers 46).

Se også 1 Korinter 13:1–13; Ether 12:33–34; “Elsk du din neste”, Salmer, nr. 190; “Charity: An Example of the Believers” [Nestekjærlighet: Et forbilde for de troende] (video), Evangeliebibliotek; Gospel Topics, “Charity” [Nestekjærlighet], Evangeliebibliotek.

Bruk konkretiseringer. Kanskje det å tenke på en trebent krakk kan hjelpe deg å forstå mer om forholdet mellom tro, håp og kjærlighet (se Dieter F. Uchtdorf, “Håpets uendelige kraft”, Liahona, nov. 2008, 21–24).

Moroni 9:3–5

Sinne fører til sorg og lidelse.

I motsetning til Mormons budskap om kjærlighet i Moroni 7:44–48, omfattet Mormons andre brev til Moroni advarsler mot noe mange strever med i dag – sinne. Hva sier Moroni 9:3–5 var noen av konsekvensene av nephittenes sinne? Hvilke advarsler kan vi ta fra vers 3–5, 18–20, 23?

Se også Gordon B. Hinckley, “Sen til vrede”, Liahona, nov. 2007, 62.

Moroni 9:25–26

Jeg kan ha håp i Kristus uavhengig av mine omstendigheter.

Etter å ha beskrevet ugudeligheten han hadde sett, ba Mormon sin sønn om å ikke sørge. Hva ved Mormons budskap gjør størst inntrykk på deg? Hva betyr det for deg at Kristus skal “løfte deg opp”? Hvilke av Kristi egenskaper og evangeliets prinsipper “[hviler] i ditt sinn” og gir deg håp? (Moroni 9:25).

Se også Russell M. Nelson, “Glede og åndelig overlevelse”, Liahona, nov. 2016, 81–84.

Du finner flere forslag i denne månedens utgave av tidskriftene Liahona og Til styrke for ungdom.

Forslag til undervisning av barn

Moroni 7:33

Hvis jeg har tro på Jesus Kristus, kan jeg gjøre hva som helst Gud trenger at jeg gjør.

  • Vurder å se på noen bilder sammen som viser noen fra Skriftene som utfører noe viktig (se for eksempel Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 19, 70, 7881). Hvordan utgjorde troen på Kristus en forskjell i disse eksemplene? Du og barna kan så lese Moroni 7:33, og se etter hva vi kan gjøre når vi har tro på Jesus Kristus. Dere kan også dele erfaringer med hverandre da Gud velsignet dere med kraft til å gjøre hans vilje.

Moroni 7:41

Å tro på Jesus Kristus kan gi meg håp.

  • Når du leser Moroni 7:41 for barna, kan du be dem rekke opp hånden når de hører noe Mormon sa vi skulle håpe på. Fortell dem om det håp du føler på grunn av Jesus Kristus.

  • Du og barna kan også tenke på noen som kanskje har det vanskelig med noe. Kanskje barna kan lage en tegning til vedkommende som kan minne ham eller henne om å ha håp på grunn av Jesus Kristus.

Moroni 7:40–41; 9:25–26

Jeg kan ha håp i Jesus Kristus, selv under vanskelige prøvelser.

  • For å undervise barna om håp i Jesus Kristus, kan du fylle en gjennomsiktig beholder med vann og slippe to gjenstander ned i den – en som flyter og en som synker. Når dere sammen leser Moroni 7:40–41 og 9:25–26, kan barna se etter hva håp gjør for oss. Deretter kan de sammenligne den flytende gjenstanden med en person som har håp i Kristus. Hvordan vil han “løfte [oss] opp” når vi opplever vanskelige prøvelser? Hjelp barna å tenke over hvordan de kan la Frelseren og hans oppmuntrende lære “for evig hvile i [deres] sinn”.

Moroni 7:45–48

“Kjærligheten er Kristi rene kjærlighet.”

  • En sang om kjærlighet, for eksempel “Elsk du din neste” (Barnas sangbok, 74), kan innlede en drøfting om hva nestekjærlighet er. Du kan lese eller sammenfatte Moroni 7:47 og be barna lage tegninger av seg selv som viser kjærlighet til noen. Foreslå at de henger tegningen på et sted hvor den vil minne dem om å elske andre slik Jesus gjør.

  • Hvordan kan du inspirere barna til å søke og utvikle Kristi rene kjærlighet i sitt liv? Du kan kanskje hjelpe dem å tenke over hvordan Jesus viste nestekjærlighet (se for eksempel Lukas 23:34; Johannes 8:1‒11; Ether 12:33‒34). Hvordan kan vi følge hans eksempel?

Du finner flere forslag i denne månedens utgave av tidsskriftet Vennen .

Bilde
Jesus Kristus

Portrait of Christ the Savior [Portrett av Kristus Frelseren], av Heinrich Hofmann