Kom, følg med meg 2024
16.–22. desember: “Kom til Kristus og bli fullkommengjort i ham.” Moroni 10


“16.–22. Desember: ‘Kom til Kristus og bli fullkommengjort i ham.’ Moroni 10”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: Mormons bok 2024 (2023)

“16.–22. desember. Moroni 10”, Kom, følg med meg – for hjem og kirke: 2024 (2023)

Bilde
Jesus viser seg for nephittene

That Ye May Know [Så dere kan vite], av Gary L. Kapp

16.–22. desember: “Kom til Kristus og bli fullkommengjort i ham”

Moroni 10

Mormons bok innledes med Nephis løfte om at han vil vise oss at “Herrens milde barmhjertighet er over alle dem som han har utvalgt på grunn av deres tro” (1 Nephi 1:20). Boken avsluttes med en parallell oppfordring fra Moroni om å: “Minnes hvor barmhjertig Herren har vært” (Moroni 10:2–3). Hvilke eksempler på Herrens barmhjertighet har du sett i Mormons bok? Du tenker kanskje på hvor barmhjertig Gud ledet Lehis familie gjennom ødemarken og over de store vann, den ømme barmhjertighet han viste Enos da hans sjel hungret etter tilgivelse, eller den barmhjertighet han viste Alma, en bitter fiende av Kirken som ble en av dens fryktløse forsvarere. Eller dine tanker går kanskje til den barmhjertighet den oppstandne Frelseren viste folket da han helbredet deres syke og velsignet deres små barn. Kanskje aller viktigst – alt dette kan minne deg på “hvor barmhjertig Herren har vært” mot deg, for Mormons bok ble skrevet for å innby hver enkelt av oss til å motta Guds barmhjertighet – en innbydelse som enkelt blir uttrykt i Moronis avsluttende ord, “Kom til Kristus og bli fullkommengjort i ham” (Moroni 10:32).

Forslag til læring i hjemme og i kirken

Moroni 10:3–7

Bilde
seminar, ikon
Jeg kan vite sannheten i alle ting ved Den hellige ånds kraft.

Løftet i Moroni 10:3–7 har forandret livet til millioner av mennesker over hele verden. Hvordan har det forandret ditt? Når du leser Moroni 10:3–7, kan du vurdere å lese enda nøyere enn du kanskje har gjort tidligere. Du kan undersøke hver enkelt setning og stille deg spørsmål som disse: Hva betyr dette? Hvordan kan jeg bli flinkere til dette? Hvilke erfaringer har jeg hatt med dette?

Når du grunner på din personlige søken etter åndelig sannhet, kan det hjelpe å lære hvordan andre har funnet sannheten ved Den hellige ånds kraft. Eldste Mathias Held beskrev sin opplevelse som et nytt medlem av Kirken (se “Søk kunnskap ved Ånden”, Liahona, mai 2019, 31–33). Eldste David F. Evans beskrev sin opplevelse som en som ble oppdratt i Kirken, men likevel hadde spørsmål (se “Sannheten i alle ting”, Liahona, nov. 2017, 68–70). Vurder å lese ett av eller begge disse budskapene og skrive ned alt du lærer av deres søken etter sannhet som hjelper deg med din egen.

Du kan også utforske hva Gud har undervist om sannhet ved å lese noen av skriftstedene i Veiledning til Skriftene, “Sannhet” (Evangeliebibliotek). Hvilke skriftsteder virker spesielt innsiktsfulle for deg? Kanskje du kan velge et å dele med en annen som også søker sannheten ved Ånden.

Se også Henry B. Eyring: “Troen til å spørre og deretter handle”, Liahona, nov. 2021, 74–76; “La oss ledes av Guds ånd”, Salmer, nr. 83; Gospel Topics, “Seek Truth and Avoid Deception,” [Søk sannhet og unngå bedrag], Evangeliebibliotek.

Skriv ned inntrykk. Å bli omvendt til Jesu Kristi evangelium betyr både å kjenne og etterleve evangeliet. Det er mer sannsynlig at du handler ifølge det du lærer hvis du skriver det ned. Hvis du underviser, kan du be dem du underviser om å skrive ned sine åndelige tilskyndelser.

Moroni 10:8–25

Gud har gitt meg åndelige gaver

Det er mange måter man kan “fornekte Guds gaver” på (Moroni 10:8). Enkelte mennesker benekter at disse gavene i det hele tatt eksisterer. Andre benekter sine gaver ved ganske enkelt å neglisjere dem eller unnlate å utvikle dem. Når du leser Moroni 10:8–25, se etter sannheter som vil hjelpe deg å oppdage dine åndelige gaver og bruke dem for å velsigne Guds barn. Spørsmål som disse kan være til hjelp: Hva er åndelige gaver? Hvem gis de til? Hvorfor blir de gitt? Hvordan mottar vi dem? Kan du komme på eksempler på personer som bruker gavene som er oppført i Moroni 10:9–16?

Moroni 10:30–33

Jeg kan bli fullkommengjort gjennom Jesu Kristi nåde.

Moronis råd om å “komme til Kristus” innebærer mer enn å lære om og tenke på ham. Det er snarere en innbydelse om å komme til Kristus i den videste mulige forstand – å bli som han er. Når du leser Moroni 10:30–33, kan du legge merke til uttrykk som hjelper deg å forstå hva det vil si å komme til Kristus, hvordan det er gjort mulig og resultatene av å gjøre det.

Se tilbake på ditt studium av Mormons bok i år, og grunn på hva du har følt og lært om Jesus Kristus. Hvordan har for eksempel Mormons bok hjulpet deg å komme til Kristus? Hvordan har den hjulpet deg til å stole mer fullstendig på hans nåde? Hvordan har den hjulpet deg til å “ikke fornekte” Frelserens kraft? Vurder å dele ditt eget vitnesbyrd om Mormons bok med noen som trenger å høre det, deriblant kjære og venner som kanskje ikke kjenner dens budskap.

Se også “Moroni Invites All to Come unto Christ” [Moroni innbyr alle til å komme til Kristus] (video), Evangeliebibliotek.

Du finner flere forslag i denne månedens utgave av tidskriftene Liahona og Til styrke for ungdom.

Forslag til undervisning av barn

Moroni 10:3–4

Jeg kan selv få vite at Mormons bok er sann.

  • Hvordan kan du hjelpe barna å følge Moronis innbydelse om å spørre Gud om Mormons bok er sann? Vurder å gi dem papirlapper med ordene Les, Husk, Overvei og Spør skrevet på dem. Barna kan finne disse ordene i Moroni 10:3‒4. Hva skulle vi lese, minnes, overveie og spørre om for å få eller styrke vårt vitnesbyrd om Mormons bok? Barna kan se etter likheter mellom disse versene og sangen “Søk, overvei og be” (Barnas sangbok, 66).

  • Barna kan bruke bildet på slutten av denne oversikten til å snakke om at Moroni begraver gullplatene (se også “Kapittel 54: Løftet i Mormons bok”, Historier fra Mormons bok, 156). Yngre barn liker kanskje å late som om de er Moroni som skriver på platene og graver dem ned. Del med hverandre deres vitnesbyrd om Mormons bok.

Moroni 10:8–19

Min himmelske Fader gir meg åndelige gaver.

  • For å undervise barna om åndelige gaver kan du skrive tallene 9 til og med 16 på hver sin papirlapp og pakke inn hvert ark som en gave. Barna kan bytte på å pakke opp gavene, lese vers fra Moroni 10:9–16 som samsvarer med tallene, og identifisere hver åndelige gave. Dere kan snakke om hvordan vår himmelske Fader ønsker at vi skal bruke disse gavene til å velsigne hans barn. Du kan også hjelpe barna å legge merke til gavene vår himmelske Fader har gitt dem.

Moroni 10:32–33

Jesus Kristus ønsker at jeg skal komme til ham.

  • Forstår barna du underviser hva det vil si å “komme til Kristus”? Kanskje du kan lese Moroni 10:32 og be dem gjenta utsagnet sammen med deg. De kunne så lukke øynene mens du plasserer et bilde av Jesus et eller annet sted i rommet. La dem så åpne øynene, finne bildet, samle seg rundt det og snakke om hvordan vi kan komme til Kristus. Kanskje det ville hjelpe å skrive ned spørsmålet Hva vil det si å komme til Kristus? Hjelp dem å granske Moroni 10:32–33 for å finne mulige svar (se også Trosartiklene 1:3–4). Samarbeid om å lage en liste over hva Kristus ønsker at vi skal gjøre og hva han lover å gjøre for oss.

  • Kanskje barna vil like å pynte hjerteformede skilt hvor det står: “Jeg elsker Gud av hele min makt, hele mitt sinn og hele min styrke” (se Moroni 10:32). Når de gjør det, kan du snakke med dem om hvordan vi viser Gud at vi elsker ham.

Du finner flere forslag i denne månedens utgave av tidsskriftet Vennen .

Bilde
Moroni begraver gullplatene

Før han begravde opptegnelsene, oppfordret Moroni oss til å “huske hvor barmhjertig Herren har vært” (Moroni 10:3).