Kom og følg mig
9.-15. marts. Jakob 1-4: »Bliv forligt med Gud ved Kristi forsoning«


»9.-15. marts. Jakob 1-4: ›Bliv forligt med Gud ved Kristi forsoning‹«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: Mormons Bog, 2020, 2020

»9.-15. marts. Jakob 1-4«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: 2020

Billede
kvinde knæler ved Jesu fødder

Tilgivet, af Greg K. Olsen

9.-15.marts

Jakob 1-4

Bliv forligt med Gud ved Kristi forsoning

Når du nedskriver åndelige indtryk, viser du, at du gerne vil have Helligånden til at undervise dig. Når du læser Jakob 1-4, så overvej at skrive den indsigt, du får, ned.

Nedskriv dine indtryk

Nefitterne anså Nefi som deres »stor[e] beskytter« (Jakob 1:10). Han havde forsvaret dem mod angreb fra deres fjender, og han havde advaret dem om åndelige farer. Nu var han borte, og opgaven med at lede nefitterne åndeligt faldt på Jakob, som Nefi havde indviet til at være præst og lærer for folket (se Jakob 1:18). Ved inspiration fornemmede Jakob, at hans folk havde brug for at blive undervist med »megen ligefremhed«, da de var »begyndt at begå synd« (Jakob 2:7, 5). Disse synder var meget lig det, som folk kæmper med i vore dage: Kærlighed til rigdomme og seksuel umoralitet. Og alligevel selvom Jakob følte, at han skulle fordømme den ugudelighed, så blødte hans hjerte også for dens ofre, hvis hjerte var blevet »gennemboret af dybe sår« (Jakob 2:35). Jakob bar vidnesbyrd om, at helbredelse for begge grupper – synderen og den åndeligt sårede – kommer fra Frelseren, Jesus Kristus. Jakobs budskab, ligesom Nefis budskab før ham, var en opfordring til at blive »forligt med [Gud] ved Kristi … forsoning« (Jakob 4:11).

Billede
Personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Jakob 1:6-8, 15-19; 2:1-11

Herren vil gerne have mig til at højne min kaldelse.

For Jakob var det at forkynde Guds ord mere end en opgave, hans bror havde givet ham, det var et »ærinde [fra] Herren«, så han arbejdede flittigt, så han »højnede [sit] embede« (Jakob 1:17, 19). Præsident Gordon B. Hinckley sagde, at vi højner vores kaldelser, »når vi tjener med flid, når vi underviser med tro og vidnesbyrd, når vi løfter og opbygger retfærdige overbevisninger hos dem, hvis liv vi berører« (»At forstørre vore kaldelser«, Stjernen, juli 1989, s. 40). Tænk på dit eget »ærinde [fra] Herren«, når du læser Jakob 1:6-8, 15-19 og 2:1-11. Hvorfor tjente Jakob så trofast? Hvad inspirerer hans eksempel dig til at gøre for at højne din kirkekaldelse og dine ansvar derhjemme?

Se også »Rise to Your Call« (video, ChurchofJesusChrist.org).

Jakob 2:23-3:12

Herren fryder sig ved kyskhed.

Synd har konsekvenser for enkeltpersoner og samfund. Med hensyn til seksuel synd advarede Jakob om begge former for konsekvenser. Når du læser Jakob 2:31-35 og 3:10 så se efter, hvordan umoral påvirkede nefitterne som folk og som enkeltpersoner. Hvordan minder det om de konsekvenser ved umoral, som du ser i vore dage? Hvad finder du i Jakobs ord, som kunne hjælpe dig med at undervise en af dine kære om vigtigheden af kyskhed? Hvordan er du blevet velsignet for dine anstrengelser for at forblive kysk?

Læg mærke til, at Jakob også talte om skikken med at have mere end en hustru. Hvad finder du i Jakob 2:23-30, der hjælper dig til at forstå, hvorfor Herren i visse situationer har befalet sit folk at praktisere flerkoneri? Hvordan har han det med dem, der gør det uden hans bemyndigelse?

Jakob 4

Jeg kan blive forligt med Gud gennem Jesu Kristi forsoning.

Jakob bønfaldt sit folk om at blive »forligt med [Gud] ved Kristi … forsoning« (Jakob 4:11). Hvad tror du, at det betyder? Vil det være en hjælp at slå forlige op i en ordbog? Du kan eventuelt finde ord eller vendinger i dette kapitler, der indikerer, hvordan du kan komme til Kristus, så du kan blive forligt med Gud. Jakob underviste for eksempel om, at moseloven blev givet for at pege folket hen mod Jesus Kristus (se Jakob 4:5). Hvad har Gud givet for at pege dig hen mod Kristus? Hvordan bruger du disse ting til at komme Gud nærmere?

Se også 2 Nefi 10:24.

Jakob 4:8-18

Jeg kan undgå åndelig blindhed ved at fokusere på Frelseren.

Da Jakob søgte at vende sit folk mere fuldt ud mod Herren, advarede han dem om ikke at være åndeligt blinde og om ikke at foragte evangeliets »tydelige ord« (se Jakob 4:13-14). Ældste Quentin L. Cook har advaret om et lignende problem i vore dage: »Der [er] blandt nogle af os en tendens til ›at se forbi målet‹ snarere end at holde fast i vores vidnesbyrd om evangeliets grundlæggende sandheder. Vi ser forbi målet, hvis vi følger menneskers filosofier i stedet for evangeliske sandheder, rider evangeliske kæpheste … eller lader regler få større betydning end lærdomme. Ved at undgå disse faldgruber undgår vi den teologiske blindhed og vildfarelse, som Jakob beskrev« (se »Se ikke forbi målet«, Liahona, mar. 2003, s. 22).

Hvad kan vi ifølge Jakob 4:8-18 gøre for at fokusere på Frelseren og undgå åndelig blindhed?

Billede
Familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og familieaften

Når du læser i skrifterne sammen med din familie, kan Ånden hjælpe dig til at vide, hvilke principper du skal lægge vægt på og drøfte med din familie for at møde deres behov. Her er nogle forslag.

Jakob 1:6-8, 15-19; 2:1-11; 4:18

Hvilke ord og vendinger i disse vers formidler den kærlighed, som Jakob følte for dem, han ledte? Hvad har vores kirkeledere gjort for at hjælpe os til at føle deres »omsorg og ængstelse for [vores] sjæls velfærd«? (Jakob 2:3). Måske kunne din familie fortælle, hvordan vi kan støtte vores kirkeledere? I kan planlægge at gøre noget som familie for de lokale kirkeledere, såsom at skrive takkekort, hvor I takker dem for deres tjeneste, eller I kan huske dem og deres familie i jeres bønner.

Jakob 2:8

Hvordan hjælper Guds ord med at læge »den sårede sjæl«?

Jakob 2:12-21

Hvad lærer disse vers os om, hvordan vi bør se på materiel rigdom? Hvad gør vi for at række ud mod andre, der har brug for vores hjælp?

Jakob 3:1-2

Hvad vil det sige at være »rene i hjertet« og »se hen til Gud med fasthed i sindet«?

Jakob 4:4-11

En måde at hjælpe din familie til at forstå, hvad det vil sige at være »urokkelig« i deres tro, kan være at finde et stort træ i nærheden og bede din familie om at ryste de forskellige grene. Få dem derefter til at ryste stammen. Hvorfor er det sværere at ryste stammen? Hvad kan vi læse af Jakobs lærdomme om, hvordan man udvikler en tro, der er »urokkelig«?

Billede
stort træ i en park

Ligesom stammen på et træ, så kan vores tro på Kristus være »urokkelig«.

Find flere ideer til, hvordan man kan undervise børn i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Gør dit personlige studium bedre

Lyt til Ånden. Når du studerer, så vær opmærksom på dine tanker og følelser (L&P 8:2-3), selv om de ikke synes at have forbindelse til det, du læser. Disse indtryk kan være det, som Gud gerne vil have, at du skal vide og gøre.

Billede
Jakob skriver på guldplader

Jeg vil sende deres ord ud (læreren Jakob), af Elspeth Caitlin Young