Kom og følg mig
16.-22. marts. Jakob 5-7: »Herren arbejder med os«


»16.-22. marts. Jakob 5-7: ›Herren arbejder med os‹«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: Mormons Bog, 2020, 2020

»16.-22. marts. Jakob 5-7«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: 2020

Billede
mænd, der arbejder i en lund med oliventræer

Allegorien om oliventræet, af Brad Teare

16.-22.marts

Jakob 5-7

Herren arbejder med os

At læse skrifterne fører til åbenbaring. Så når du læser Jakob 5-7, søg da vejledning fra Ånden til at hjælpe dig og din familie. Hvilke budskaber har Herren til dig?

Nedskriv dine indtryk

Der findes rigtig mange mennesker, der endnu ikke har hørt Jesu Kristi evangelium. Hvis du nogensinde føler dig overvældet af det store omfang, som opgaven med at indsamle dem til Herren har, så påminder og forsikrer allegorien om oliventræerne i Jakob 5 os om følgende: Vingården tilhører Herren. Han har givet os alle et lille område, hvor vi kan hjælpe ham i hans værk – vores familie, vores venner, vores indflydelsessfære. Og nogle gange er den første person, vi hjælper med at indsamle, os selv. Men vi er aldrig alene i arbejdet for vingården, for Herren arbejder sammen med sine tjenere (se Jakob 5:72). Gud kender og elsker sine børn, og han vil berede en vej for dem alle, så de kan høre hans evangelium, selv dem, der tidligere har afvist ham (se Jakob 4:15-18). Og når arbejdet er gjort, skal alle dem, der »har været flittige til at arbejde sammen med [ham] … glæde [sig] sammen med [ham] på grund af [hans] vingårds frugt« (Jakob 5:75).

Billede
Personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Jakob 5-6

Hvad er en allegori?

Allegorier er historier, der underviser om åndelige sandheder gennem symboler. I allegorien om oliventræerne repræsenterer vingården for eksempel verden, et forædlet oliventræ repræsenterer Israel (de, der har indgået pagter med Gud) og de vilde oliventræer repræsenterer de ikke-jødiske folkeslag (de, der ikke har indgået pagter med Gud).

Når du studerer allegorien i Jakob 5, så se efter yderligere symboler og tænk over, hvad de kan betyde. Hvad tror du for eksempel, at den gode frugt repræsenterer? Hvad kan den dårlige frugt symbolisere?

Jakob 5; 6:3-5

Jesus Kristus er vingårdens Herre.

Før du begynder dit studium af allegorien om oliventræerne i Jakob 5, kan det være en hjælp at gennemgå Jakob 4:10-18 for at finde ud af, hvorfor Jakob følte sig inspireret til at dele denne allegori med sit folk. I Jakob 6:3-5 kan du finde nogle flere budskaber, som Jakob gerne ville lægge vægt på, se efter disse budskaber i allegorien. Hvilke budskaber finder du til dig selv i Jakob 5?

Jakob 5 er et langt kapitel, det længste i Mormons Bog. Måske vil det være en hjælp at dele det op i de følgende dele, da de beskriver forskellige perioder i verdenshistorien:

Vers 3-14:Spredningen af Israel før Kristi tid

Vers 15-28:Kristi og hans apostles tjenestegerning

Vers 29-49:Det store frafald

Vers 50-76:Israels indsamling i de sidste dage

Vers 76-77:Tusindårsriget og verdens ende

Se yderligere indsigt om allegorien i det diagram, der er med i dette oplæg.

Billede
seniorpar ved en computer sammen med andre

Vi kan alle tjene Gud ved at hjælpe ham med at indsamle hans børn.

Jakob 5:61-75

Gud inviterer mig til at indsamle sine børn.

De »andre tjenere« (Jakob 5:70), der blev kaldet i Herrens vingård, omfatter folk som dig – som medlemmer af Kirken er vi alle ansvarlige for at hjælpe Gud med at indsamle hans børn. Hvilke principper finder du i Jakob 5, især i vers 61-62 og 70-75 om at arbejde i Herrens vingård? Hvordan har du følt ham kalde dig til at tjene i hans vingård? Hvilke oplevelser har du haft, når du har taget del i hans værk?

Se også »Missionary Work«, Gospel Topics, topics.ChurchofJesusChrist.org; »Old Testament Olive Vineyard«, »Help the Church Grow« (videos, ChurchofJesusChrist.org).

Jakob 7:1-23

Jeg kan stå fast, når andre udfordrer min tro.

Nefitternes oplevelse med Sherem gentages ofte i vore dage: Der kan være lærde, veltalende folk, der prøver at ødelægge vores tro. Men Jakob »kunne … ikke rokkes« (Jakob 7:5). Hvordan reagerede Jakob, da hans tro blev angrebet? Hvad lærer du af hans reaktioner? Hvad kan du gøre nu for at forberede dig til tider, hvor din tro bliver udfordret?

Se også »Answering Gospel Questions« Gospel Topics, topics.ChurchofJesusChrist.org; Jeffrey R. Holland, »Prisen for og velsignelserne ved at følge Kristus«, Liahona, maj 2014, s. 6-9.

Billede
Familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og familieaften

Når du læser i skrifterne sammen med din familie, kan Ånden hjælpe dig til at vide, hvilke principper du skal lægge vægt på og drøfte med din familie for at møde deres behov. Her er nogle forslag.

Jakob 5.

Nogle familier har syntes, at det var en hjælp at tegne symbolerne fra allegorien om oliventræerne, mens de læser den. Det kan være, at din familie vil kunne lide den tilgang, eller der kan være en anden måde, hvorpå du kan hjælpe din familie til at visualisere symbolerne i allegorien. Måske kunne du afmærke et område på et bord eller på gulvet til at repræsentere vingården (eller verden) og illustrere det forædlede oliventræ (eller Israels hus) ved at bruge en genstand, som for eksempel et puslespil, der kan splittes op i brikker (for at repræsentere spredningen af Israel) og derefter blive samlet igen (for at repræsentere Israels indsamling). Hvad lærer den allegori os om Herren og hans tjenere?

Jakob 5:70-77

Når du læser om den »sidste gang«, Herren arbejder i sin vingård, hvad inspirerer så dig og din familie til at tjene Herren med »alle jeres kræfter«? (Jakob 5:71). Du kan bede din familie om at personificere vers 75 ved at tilføje deres navne i dette vers – for eksempel »velsigne[t] er [navn]«. De kan eventuelt fortælle om oplevelser, hvor de har følt glæde ved at tjene vingårdens Herre, for eksempel ved at fortælle andre om evangeliet, tjene i templet eller styrke Kirkens medlemmer. (Se også M. Russell Ballard, »Sæt din lid til Herren«, Liahona, nov. 2013, s. 43-45).

Jakob 6:4-7

Hvordan har Herren rakt sin barmhjertige arm ud mod os?   Hvordan holder Herren fast ved os? Hvordan kan vi holde fast ved ham?

Jakob 7:1-12

Hvad lærer vi af disse vers om, hvordan folk prøver at føre andre på afveje? Hvordan kan vi følge Jakobs eksempel og være standhaftige i vores tro på Kristus?

Find flere ideer til, hvordan man kan undervise børn i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Gør undervisningen bedre

Lær et skriftsted udenad. Vælg et skriftsted, der betyder noget særligt for din familie, og lær det udenad sammen. Ældste Richard G. Scott forklarede: »Et skriftsted, man har lært udenad, bliver en rigtig ven, som ikke glider bort, som tiden går« (»Skrifternes styrke«, Liahona, nov. 2011, s. 6).