Kom og følg mig
13.-19. april. Mosija 1-3: »Fyldt med kærlighed til Gud og alle mennesker«


»13.-19. april. Mosija 1-3: ›Fyldt med kærlighed til Gud og alle mennesker‹«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: Mormons Bog, 2020, 2020

»13.-19. april. Mosija 1-3«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: 2020

Billede
Kong Benjamin underviser sit folk

Minerva K. Teichert (1888-1976), Kong Benjamins afskedstale, 1935, olie på masonit, 36 x 48 tommer. Brigham Young University of Art

13.-19. april

Mosija 1-3

»Fyldt med kærlighed til Gud og alle mennesker«

Kong Benjamin kom med en grund til at nedskrive vores åndelige indtryk: »For det var ikke muligt, at vor fader Lehi kunne have erindret alt dette, så han kunne have lært sine børn det, uden det var ved hjælp af disse plader« (Mosi 1:4).

Nedskriv dine indtryk

Når du hører ordene konge, kan det være, at du tænker på kroner, slotte, tjenere og troner. I Mosija 1-3 skal du læse om en anderledes slags konge. I stedet for at leve af sit folks arbejde arbejdede kong Benjamin »med [s]ine egne hænder« (Mosi 2:14). I stedet for at få andre til at tjene ham tjente han folket »med al den kraft, det sind og den styrke, som Herren [havde] skænket [ham]« (Mosi 2:11). Kongen ville ikke have hans folk til at tilbede ham, i stedet lærte han dem at tilbede en konge, der var større end ham, for han forstod, at det er »Herren den Almægtige« (Mosi 3:5). Ligesom alle store ledere i Guds rige leder kong Benjamins ord og eksempel os hen mod den himmelske Konge, der er Frelseren Jesus Kristus. Kong Benjamin bar vidnesbyrd om, at Jesus kom »ned fra himlen« og gik »omkring blandt menneskene, idet han udfører mægtige mirakler … Og se, han kommer til sine egne, for at frelse kan blive menneskenes børn til del, ja, ved tro på hans navn« (Mosi 3:5, 9).

Billede
Personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Mosija 2:1-9

Det kræver forberedelse at modtage Guds ord.

Da kong Benjamin sendte besked ud om, at han ønskede at tale til sit folk, var der så mange folk, der kom, »at de ikke talte dem« (Mosi 2:2). De kom til dels på grund af deres taknemmelighed for og deres kærlighed til deres leder. Men endnu vigtigere, så kom de for at blive undervist om Guds ord.

Når du læser Mosija 2:1-9, se da efter, hvad folket gjorde for at vise, at de satte pris på Guds ord. Hvad bad kong Benjamin dem om at gøre for at forberede sig til at høre Guds ord? (Se v. 9). Hvordan kan du bedre forberede dig selv til at modtage Guds ord i dit personlige studium, i familiens studium og til Kirkens møder?

Se også Matthæus 13:18-23; Alma 16:16-17.

Mosija 2:10-26

Når jeg tjener andre, tjener jeg også Gud.

Kæmper du med at finde tid til at tjene andre, eller ønsker du, at din tjeneste bragte dig mere glæde? Hvad tror du, at kong Benjamin ville sige, hvis du spurgte ham, hvorfor han tjente »med al den kraft, det sind og den styrke«, han besad? (Mosi 2:11). Når du læser Mosija 2:10-26, så prøv at finde de sandheder, som kong Benjamin delte om tjeneste, og tænk over, hvordan du kan bruge dem i dit liv. Hvad betyder det for eksempel for dig at vide, at når du tjener andre mennesker, så tjener du også Gud? (Se Mosi 2:17). Tænk på, hvordan du kan tjene en anden i denne uge!

Se også Matthæus 25:40.

Billede
to kvinder, der krammer

Når jeg tjener andre, tjener jeg også Gud.

Mosija 3:1-20

Jeg kan overvinde det naturlige menneske og blive en hellig gennem Jesu Kristi forsoning.

Kong Benjamin vidnede lige som alle profeter om Jesus Kristus, så hans folk kunne »få forladelse for [deres] synder og fryde sig med overordentlig stor glæde« (Mosi 3:13). Han underviste også om, at Frelseren gennem sin forsoning ikke kun gør os rene, men han giver os også kraft til at aflægge det »naturlige menneske« og blive »en hellig« (Mosi 3:19; se også Guide til skrifterne, »Naturlige menneske«, scriptures.ChurchofJesusChrist.org).

Ældste David A. Bednar har forklaret: »Det er Jesu Kristi forsoning, der tilvejebringer en både rensende og forløsende kraft, der hjælper os til at overvinde synd og en helliggørende og forløsende kraft, der hjælper os til at blive bedre, end vi nogensinde kunne ved at sætte vores lid til vores egen styrke. Den uendelige forsoning er for både synderen og den hellige i enhver af os« (»Skyldfrie hænder og et rent hjerte«, Liahona, nov. 2007, s. 82).

Her er nogle spørgsmål, du kan overveje, mens du læser kong Benjamins vidnesbyrd om Frelseren i Mosija 3:1-20:

  • Hvad lærer jeg af disse vers om Frelseren og hans mission?

  • Hvordan har Jesus Kristus hjulpet mig til at overvinde synd? Hvordan har han hjulpet mig til at ændre min natur og blive mere ligesom en hellig?

  • Hvad lærer jeg om at blive en hellig af Mosija 3:19?

Mosija 3:8

Hvorfor henviste kong Benjamin til Jesus som »himlens og jordens Fader«?

Præsident Joseph F. Smith forklarede: »Jesus Kristus, som vi også kender som Jahve, var Faderen Elohims udøvende myndighed i skabelsen … Jesus Kristus, som er Skaberen, kaldes således konsekvent for himlens og jordens Fader … og da hans skaberværk er af evig beskaffenhed, kaldes han meget passende himlens og jordens evige Fader« (se Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph F. Smith,1999, s. 357).

Billede
Familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og familieaften

Når du læser i skrifterne sammen med din familie, kan Ånden hjælpe dig til at vide, hvilke principper du skal lægge vægt på og drøfte med din familie for at møde deres behov. Her er nogle forslag.

Mosija 1:1-7

Hvordan velsignede Nefis bronzeplader kong Benjamins folk? Hvordan velsigner skrifterne vores familie?

Mosija 2-3

Det kan være, at din familie vil synes om at skabe rammen for kong Benjamins tale. I kunne lave et lille tårn og lade de forskellige familiemedlemmer skiftes til at læse kong Benjamins ord, mens de står på det. Resten af familien kan lytte, mens de sidder i et hjemmelavet telt.

Mosija 2:9-19

Hvad lærer vi om tjeneste af kong Benjamins lærdomme og eksempel? Hvad føler jeg mig inspireret til at gøre?

Mosija 2:15-25

Vil det være gavnligt for din familie at tale om ydmyghed? Hvorfor pralede kong Benjamin ikke om alt det, han havde gjort? Hvad kan vi lære af hans lærdomme om vores forhold til Gud?

Mosija 2:36-41

Hvad sagde kong Benjamin om konsekvenserne ved at kende sandheden, men ikke efterleve den? Hvad underviste han om i forhold til, hvordan vi opnår sand glæde?

Mosija 3:19

Hvad er vi nødt til at gøre for at blive hellige? Hvilke karakteregenskaber i dette vers kan vi som familie fokusere på at udvikle?

Find flere ideer til, hvordan man kan undervise børn i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Gør dit personlige studium bedre

Sæt opnåelige mål. Det kan velsigne dig at bruge et par minutter hver dag på at studere skrifterne. Forpligt dig til at studere hver dag, og find en måde at minde dig selv om din forpligtelse.

Billede
Kong Benjamin forkynder for sit folk

Kong Benjamins tale, af Jeremy Winborg