Kom og følg mig
13.-19. april. Mosija 1-3: »Fyldt med kærlighed til Gud og alle mennesker«


»13.-19. april. Mosija 1-3: ›Fyldt med kærlighed til Gud og alle mennesker‹«, Kom og følg mig – Primary: Mormons Bog, 2020, 2020

»13.-19. april. Mosija 1-3«, Kom og følg mig – Primary: 2020

Billede
Kong Benjamin underviser sit folk

Minerva K. Teichert (1888–1976), Kong Benjamins afskedstale, 1935, olie på masonit, 36 x 48 tommer. Brigham Young University of Art

13.-19. april

Mosija 1-3

»Fyldt med kærlighed til Gud og alle mennesker«

Mens du læser Mosija 1-3, så bed om at vide, hvordan du kan hjælpe de børn, du underviser, til at forstå de vigtige sandheder, kong Benjamin underviste om. Nedskriv den indsigt, der kommer til dig fra Helligånden.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Vis billedet af kong Benjamin, der underviser, i denne uges oplæg i Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier. Bed børnene om at fortælle, hvad de ved om dette billede.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: yngre børn

Mosija 2-3

Når jeg tjener andre, tjener jeg også Gud.

Hvad vil du gøre for at hjælpe børnene til at forstå, at når vi tjener andre, er det også en måde at tjene Gud på?

Mulige aktiviteter

  • Lad børnene skiftes til at have en kongekrone på (denne uges aktivitetsside har en) og stå på en stol eller taburet og forestille at være kong Benjamin. Det kan de gøre, mens du fortæller noget af det, kong Benjamin lærte sit folk i Mosija 2-3. Se også »Kapitel 12: Kong Benjamin« (Historier fra Mormons Bog, s. 32-35).

  • Lad børnene gentage følgende sætning med nogle få ord ad gangen, mens de klapper stavelserne sammen med dig: »Når I er i jeres medmenneskers tjeneste, er I blot i jeres Guds tjeneste« (Mosi 2:17). Gentag det, indtil børnene har lært nogle af eller alle ordene. Bær vidnesbyrd om, at når vi hjælper andre, hjælper vi også vor himmelske Fader og Jesus og gør dem glade. Bed børnene om at fortælle, hvordan de kan hjælpe andre.

  • Hjælp børnene med at tegne omkring deres hænder på et stykke papir og tegne noget, de kan gøre for at tjene deres familie. Syng en sang sammen om tjeneste, fx »Vi vil synge af glæde« (Børnenes sangbog, s. 108).

Billede
børn folder et stykke stof

Kong Benjamin lærte os, at vi kan tjene Gud ved at tjene andre.

Mosija 2:19-25

Alle mine velsignelser kommer fra min himmelske Fader.

Efterhånden som børnene indser, at Gud er kilden til alle deres velsignelser, vil de blive ydmyge og taknemmelige.

Mulige aktiviteter

  • Forklar, at kong Benjamin forklarede, at alle vores velsignelser kommer fra vor himmelske Fader. Lad børnene lytte efter en velsignelse, som vor himmelske Fader har givet os, mens du læser Mosija 2:21. Hvilke andre velsignelser har vor himmelske Fader givet os? Hvordan kan vi vise, at vi er taknemmelige for disse ting? (Se Mosi 2:22).

  • Leg en leg, hvor børnene lader en genstand gå på omgang, mens de synger en sang om taknemmelighed eller lytter til en (se »Taknemmelighed« i emneregistret i Børnenes sangbog). Stop med at synge eller stop musikken med mellemrum, og bed den, der holder genstanden, om at fortælle om en velsignelse, han eller hun er taknemmelig for.

Mosija 3:1-20

Jeg tror på Jesus Kristus.

En engel fortalte kong Benjamin vigtige sandheder om Kristi liv og tjenestegerning. Se efter sandheder om Jesus i disse vers, som du føler er vigtige for børnene at lære.

Mulige aktiviteter

  • Vis billeder af nogle af begivenhederne i Mosija 3:5-10 (se fx Evangelisk kunst, nr. 30, 41, 42, 57 og 59). Spørg børnene, hvad der sker på billederne, og hjælp dem efter behov. Læs Mosija 3:5-10 langsomt, og bed dem om at række hånden i vejret, når du læser om noget på et af billederne. Lad børnene fortælle om andre ting, som de ved, Jesus gjorde, da han var på jorden.

  • Tegn en sol øverst på tavlen, som repræsenterer himlen. Tegn flere veje, der fører hen til forskellige steder rundt om på tavlen, men kun en, der fører til himlen. Bed børnene om at finde den vej og anbringe et billede af Jesus på den. Læs Mosija 3:17 og bær vidnesbyrd om, at den eneste måde at komme tilbage til vor himmelske Fader på er ved at følge Jesus Kristus.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: ældre børn

Mosija 2:11-18

Når jeg tjener andre, tjener jeg også Gud.

Hvordan kan du hjælpe børnene til at lære af kong Benjamins eksempel på tjeneste?

Mulige aktiviteter

  • Vis børnene et billede af kong Benjamin, der underviser sit folk (se denne uges oplæg i Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier eller Evangelisk kunst, nr. 74). Hjælp dem til at søge i Mosija 2:11-18 for at finde ud af, hvad kong Benjamin gjorde for at tjene. Hvorfor tjente han sit folk? Hvorfor bør vi tjene hinanden?

  • Skriv udtryk på tavlen fra Mosija 2:16-17, hvor nogle ord mangler. Lad børnene se i skrifterne efter de manglende ord. Bed dem om at forklare, hvad disse vers betyder for dem. Opfordr dem til at fortælle om oplevelser, hvor andre har tjent dem, eller de har tjent andre. Hvordan fik disse oplevelser dem til at føle?

  • Giv børnene nogle papirsedler, hvor de kan skrive, hvordan de kan tjene deres familie, og giv hvert barn en pose, hvor de kan lægge dem i. Opfordr dem til at tage en seddel fra posen hver dag og gøre det, der står på den, for en.

Mosija 2:15-25

Jeg bør ikke prale af min tjeneste og mine gode gerninger.

Tænk over, hvordan du kan hjælpe de børn, du underviser, til at forstå, at vores tjeneste bør være inspireret af vores kærlighed til andre og til Gud.

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at fortælle, hvordan de vil definere ordet prale, eller hjælp dem til at finde definitionen i en ordbog. Hjælp dem til at gennemgå Mosija 2:15-24 og finde årsager til, at kong Benjamin ikke pralede af sin tjeneste for andre. Hvorfor bør vi tjene andre? Når børnene er kommet med deres forslag, hjælper du dem til at forstå, at vi bør stræbe efter at tjene andre, fordi vi elsker dem og Gud, og ikke for at vi kan være gode i andres øjne.

  • Få dem til at fortælle om situationer, hvor man kunne prale eller blære sig over noget. Hvorfor er det forkert at prale i disse situationer? Opfordr dem til at bruge råd fra kong Benjamins tale i Mosija 2:15-24 for at hjælpe dem til at svare.

Mosija 3:19

Jesus Kristus renser mig for synd og hjælper mig til at blive en hellig.

For at blive ligesom vor himmelske Fader har vi brug for mere end at blive renset for vores synder: vores hjerte må forandres. Som kong Benjamin forklarede, er vi nødt til at overvinde vores syndige ønsker og blive hellige ved Frelserens forsoning.

Mulige aktiviteter

  • Tegn to mennesker på tavlen. Det ene repræsenterer »det naturlige menneske« og det andet »en hellig«. (Definer eventuelt disse udtryk). Læs Mosija 3:19 sammen, og bed børnene om at finde forandringer, som det naturlige menneske er nødt til at foretage for at blive en hellig. Hvilke andre ord og udtryk har børnene brug for at få hjælp til at forstå?

  • Har de børn, du underviser, nogensinde hjulpet deres forældre med at lave mad efter en opskrift? Hvis de har, opmuntrer du dem til at bruge Mosija 3:19 til at finde på en »opskrift« på, hvordan vi kan blive ligesom Jesus Kristus. Hvorfor er Jesu Kristi forsoning den vigtigste »ingrediens«?

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Opfordr børnene til at bruge denne uges aktivitetsside til at dele med deres familie eller venner, hvordan de har tænkt sig at følge kong Benjamins eksempel og tjene andre.

Gør undervisningen bedre

Børn nyder godt af gentagelser. Vær ikke bange for at gentage aktiviteter flere gange, især ikke med yngre børn. Gentagelser vil hjælpe børnene til at huske det, de har lært.