Kom dan en volg Mij
20–26 april. Mosiah 4–6. ‘Een grote verandering’


‘20–26 april. Mosiah 4–6. “Een grote verandering”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Boek van Mormon 2020 (2020)

‘20–26 april. Mosiah 4–6’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2020

Afbeelding
Koning Benjamin spreekt zijn volk toe

In dienst van uw God, Walter Rane

20–26 april

Mosiah 4–6

‘Een grote verandering’

Let op de influisteringen van de Heilige Geest terwijl u Mosiah 4–6 leest en overpeinst. Tot welke goede dingen voelt u zich geïnspireerd? (Zie Mosiah 5:2.)

Schrijf uw ingevingen op

Hebt u weleens iemand horen spreken en u daardoor geïnspireerd gevoeld om uw leven te veranderen? Misschien besloot u door wat u hoorde iets anders, of zelfs heel anders, te gaan leven. Koning Benjamins toespraak was zo’n toespraak. De leringen die hij uiteenzette, hadden een dergelijke uitwerking op de mensen die ze hoorden. Koning Benjamin vertelde zijn volk wat een engel hem geleerd had – dat heerlijke zegeningen mogelijk waren dankzij ‘het zoenbloed van Christus’ (Mosiah 4:2). Zijn boodschap veranderde hun hele kijk op zichzelf (zie Mosiah 4:2), veranderde hun verlangens (zie Mosiah 5:2) en zette ze ertoe aan om met God een verbond aan te gaan dat ze altijd zijn wil zouden doen (zie Mosiah 5:5). Die uitwerking hadden koning Benjamins woorden op zijn volk. Wat voor uitwerking hebben ze op u?

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Mosiah 4

Dankzij Jezus Christus kan ik vergeving van mijn zonden ontvangen en behouden.

De natuurlijke mens overwinnen, is niet makkelijk. ‘Een heilige word[en] door de verzoening van Christus, de Heer’ (Mosiah 3:19) vergt veel inspanning. Ook al hebt u gevoeld dat uw zonden vergeven waren, het kan soms moeilijk zijn om dat gevoel vast te houden en op het pad van gerechtigheid te blijven. Koning Benjamin leerde zijn volk hoe zij vergeving van hun zonden konden ontvangen en behouden en consequent als heilige konden leven. Vraag uzelf bij uw studie van hoofdstuk 4 van Mosiah onder meer het volgende af:

De verzen 1–12:Welke zegeningen kwamen er voor het volk van koning Benjamin uit de vergeving van hun zonden voort? Wat leerde koning Benjamin zijn volk zodat ze de vergeving van hun zonden konden behouden? Hoe verkrijgen we volgens hem redding? Wat moeten we volgens koning Benjamin ‘altijd indachtig blij[ven]’? (Vers 11.) Waartoe voelt u zich geïnspireerd om deze dingen te gedenken?

De verzen 12–16:Wat gebeurt er volgens deze verzen als wij doen wat in vers 11 wordt beschreven? Hebt u deze veranderingen zelf wel eens ondervonden? Wat hebben ze te maken met de veranderingen die in Mosiah 3:19 worden beschreven?

De verzen 16–30:Hoe zorgt delen met de armen ervoor dat we vergeving van onze zonden kunnen behouden? Hoe kunt u vers 27 toepassen bij uw inspanningen om meer op Christus te gaan lijken?

Zie ook David A. Bednar, ‘Altijd vergeving van uw zonden behouden’, Liahona, mei 2016, 59–62; Dale G. Renlund, ‘De machtige verandering in het hart behouden’, Liahona, november 2009, 97–99.

Mosiah 5:1–7

De Geest van de Heer kan een grote verandering in mijn hart teweegbrengen.

Mensen zeggen vaak: ‘Ik kan niet veranderen. Zo ben ik nu eenmaal.’ Het volk van koning Benjamin laat juist zien hoe de Geest van de Heer ons hart werkelijk kan veranderen. President Russell M. Nelson heeft gezegd: ‘We kunnen ons gedrag veranderen. Onze verlangens kunnen veranderen. […] Alleen de reinigende en faciliterende kracht van de verzoening van Jezus Christus brengt echte – blijvende – verandering tot stand. […] Het evangelie van Jezus Christus is een evangelie van verandering!’ (‘Beslissingen met eeuwige gevolgen’, Liahona, november 2013, 108.)

Denk onder het lezen over de verandering die het volk van koning Benjamin had ondervonden na over de (mogelijke) ‘grote verandering’ die tot ware bekering leidt in uw eigen leven. Hebben enkele ‘grote’ momenten tot verandering van uw hart geleid of is uw bekering geleidelijker gegaan?

Zie ook Ezechiël 36:26–27; Alma 5:14; David A. Bednar, ‘Tot de Heer bekeerd’, Liahona, november 2012, 106–109.

Afbeelding
Christus geneest een zieke vrouw

De Heiland kan ons hart en ons leven veranderen. Genezende handen, Adam Abram

Mosiah 5:5–15

Ik neem de naam van Christus op mij wanneer ik verbonden sluit.

Koning Benjamin wilde zijn volk onder meer toespreken om ‘dit volk een naam [te] geven’. Sommigen waren Nephieten en anderen waren nakomelingen van Mulek, maar die namen had hij niet in gedachten. Hij nodigde de mensen uit om ‘de naam van Christus’ op zich te nemen als onderdeel van hun verbond van gehoorzaamheid aan God (Mosiah 1:11; 5:10). Wat betekent het volgens Mosiah 5:7–9 om de naam van Christus op u te nemen?

Ouderling D. Todd Christofferson heeft gezegd: ‘De bron [van morele en geestelijke kracht] is God. Door onze verbonden met Hem krijgen wij toegang tot die kracht.’ (‘De kracht van verbonden’, Liahona, mei 2009, 20.) Lees Mosiah 5:5–15 en maak een lijst met de zegeningen die uw deel zullen zijn als u de verbonden nakomt die u met God hebt gesloten. Hoe houdt u door het nakomen van uw verbonden de ‘grote verandering’ in u tot stand die door Jezus Christus en zijn verzoening teweeg zijn gebracht?

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de gezinsavond

Als u thuis samen de Schriften leest, kan de Geest u ingeven welke beginselen u moet beklemtonen en bespreken om in de behoeften van uw gezin te voorzien. Hier zijn wat ideeën.

Mosiah 4:9–12

Hoe kan uw gezin meer ‘geloof in God’ hebben (Mosiah 4:9) en ‘de grootheid van God […] altijd indachtig blij[ven]’? (Mosiah 4:11.) Laat de gezinsleden Mosiah 4:9–12 lezen en letten op zinsneden die hun geloof in God versterken. Ze kunnen die zinsneden vervolgens opschrijven en thuis als geheugensteuntjes ophangen. Hoe kunnen we ons altijd ‘verblijden’ en ‘vergeving van [onze] zonden […] behouden’ als we deze dingen indachtig blijven? (Mosiah 4:12.)

Mosiah 4:14–15

Wat leren we uit deze verzen over vechten en twisten?

Mosiah 4:16–26

In welk opzicht zijn we allemaal bedelaars? Hoe moeten we alle kinderen van God volgens deze verzen behandelen? (Mosiah 4:26.) Wie heeft onze hulp nodig?

Mosiah 4:27

Loopt uw gezin harder dan u kracht hebt? Vraag uw gezinsleden hun bezigheden onder te loep te nemen om te zorgen dat ze ijverig maar ook wijs zijn.

Mosiah 5:5–15

Wat zegt de naam van Christus op ons nemen over onze relatie met Hem? Mensen schrijven hun naam soms op hun bezittingen. Hoe kunnen wij laten zien dat de Heiland ons ‘bezit’?

Zie voor meer ideeën om kinderen les te geven het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Ons onderwijs verbeteren

Creëer een liefdevolle sfeer. De onderlinge omgang van de gezinsleden kan voor de sfeer in huis bepalend zijn. Help alle gezinsleden hun deel te doen om thuis een sfeer van liefde en respect te scheppen. Iedereen moet zich geborgen voelen om over ervaringen te vertellen, vragen te stellen en te getuigen. (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland15.)

Afbeelding
Christus voert vogels in een binnenhof

Voortdurend onder zijn zorg, Greg K. Olsen