Kom og følg mig
4.-10. maj. Mosija 11-17: »Et lys … som aldrig kan formørkes«


»4.-10. maj. Mosija 11-17: ›Et lys … som aldrig kan formørkes‹«, Kom og følg mig – Primary: Mormons Bog, 2020, 2020

»4.-10. maj. Mosija 11-17«, Kom og følg mig – Primary: 2020

Billede
Abinadi bærer vidnesbyrd for kong Noa

Abinadi foran kong Noa, af Andrew Bosley

4.-10. maj

Mosija 11-17

»Et lys … som aldrig kan formørkes«

Tænk over og bed om at vide, hvordan du kan anvende historien om Abinadi og hans lærdomme i Mosija 11-17 for at hjælpe de børn, du underviser. Nedskriv de indtryk, du modtager.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Giv børnene mulighed for at fortælle, hvad de ved om historien om Abinadi og kong Noa. Billedet i denne uges oplæg i Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier kan være en hjælp.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: yngre børn

Mosija 11-1317

Jeg kan stå fast ved sandheden, selv når jeg står alene.

Både Abinadi og Alma forsvarede modigt troen. Hvordan kan du bruge denne historie til at opbygge børnenes mod i situationer, hvor de kan være nødt til at forsvare deres tro?

Mulige aktiviteter

  • Sammenfat beretningen om Abinadi, kong Noa og Alma i Mosija 11-13 og 17. Du kan anvende »Kapitel 14: Abinadi og kong Noa« (Historier fra Mormons Bog, s. 38-42). Bed børnene om at rollespille beretningen ved at lade dem skiftes til at spille forskellige roller.

  • Gå på stedet sammen med børnene, mens de synger en sang, der inspirerer til mod, fx »Jeg vil være tapper« (Børnenes sangbog, s. 85). Læs teksten i sangen sammen, og hjælp dem med at finde frem til, hvad en tapper eller modig person gør. Vælg et par vers fra Mosija 11-13 og 17, du vil læse for dem for at vise, hvordan Abinadi og Alma viste, de var tapre (se fx Mosi 13:1-4, 9).

Mosija 12:33-36; 13:11-24

Jeg bør adlyde de ti bud.

Kong Noas præster kendte buddene, men de fulgte dem ikke. Abinadis ord kan hjælpe børnene til at forstå vigtigheden af at adlyde buddene.

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at tælle til 10. Eller giv dem 10 nummererede sedler, og lad dem lægge dem i rigtig rækkefølge. Forklar, at vor himmelske Fader gav os de ti bud for at hjælpe os til at vende tilbage og bo hos ham. Hjælp dem med at citere nogle af de ti bud sammen med dig fra Mosija 12:33-36 og 13:11-24.

  • Vis et billede af Moses med de ti bud (fx Evangelisk kunst, nr. 14), og forklar kort, hvordan Moses fik buddene af Gud (se 2 Mos 19-20). Vis derefter et billede af Abinadi (se denne uges oplæg i Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier), og fortæl børnene, at Abinadi mindede kong Noa og hans præster om de ti bud. Vælg et par af buddene i Mosija 12:33-36 og 13:11-24, som du føler er særligt vigtige for børnene, og tal med dem om de velsignelser, der kommer, når disse bud adlydes.

  • Syng en sang sammen om befalinger, fx »Hold Guds befalinger« (Børnenes sangbog, s. 68-69). Hvorfor holder vi buddene?

Mosija 14:5; 15:7-9

Profeter vidner modigt om Jesus Kristus.

Abinadi lærte kong Noa og andre om Jesus Kristus, selv når det var farligt. Hvordan kan Abinadis beretning styrke børnenes vidnesbyrd om profeter?

Mulige aktiviteter

  • Fortæl børnene nogle af de ting, som Abinadi forklarede om Jesus Kristus i Mosija 14:5 og 15:7-9. Hjælp dem til at forstå, at Abinadi ønskede, at kong Noa og hans folk skulle følge Jesus, så de kunne blive glade. I vor tid lærer de levende profeter os om Frelseren. Læs et uddrag fra generalkonferencen, eller vis et videoklip med en af de levende profeter, der deler sit vidnesbyrd om Jesus Kristus (se fx videoerne »Særlige vidner om Kristus« på ChurchofJesusChrist.org).

  • Vis eller tegn billeder af lænker, et fængsel og noget ild. Lær børnene, at Abinadi var villig til at blive bundet, sat i fængsel og endda brændt ved ild for at bære sit vidnesbyrd om Jesus Kristus. Selv om vi sandsynligvis aldrig kommer til at møde disse farer, hvordan kan vi så alligevel være modige som Abinadi, når vi deler vores vidnesbyrd med andre i både ord og valg?

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: ældre børn

Mosija 11-1317

Jeg kan stå for det rette, selv når jeg står alene.

Hvordan kan du forberede de børn, du underviser, til modigt at stå for det rette, selv hvis de er nødt til at gøre det alene?

Mulige aktiviteter

  • Opfordr børnene til at tegne forskellige dele af beretningen om Abinadi, kong Noa og Alma i Mosija 11-13 og  17. Hjælp dem med at bruge deres tegninger til at genfortælle historien, eller anvend »Kapitel 14: Abinadi og kong Noa« (Historier fra Mormons Bog, s. 38-42). Hvordan stod Abinadi og Alma hver især for det rigtige? Hvorfor stod kong Noa ikke for det rigtige? (Se Mosi 17:11-12). Lad børnene tænke på engang, hvor de forsvarede det, der var rigtigt.

  • Hjælp dem til at tænke på situationer, hvor de kunne stå for det rigtige, og opfordr dem til at lave et rollespil over disse situationer. Hvad kunne de fx gøre, når nogen prøver at få dem til at se en upassende film, eller når deres venner ikke ønsker at tage nogen med i en leg, de leger?

  • Vis videoen »Vov at stå alene« (ChurchofJesusChrist.org). Hvordan var præsident Thomas S. Monson ligesom Abinadi?

Mosija 12:33-36; 13:11-24

Jeg bør adlyde de ti bud.

Abinadi underviste kong Noa og hans ugudelige præster om de ti bud. Forstår de børn, du underviser, hvorfor vi bør elske og adlyde Guds bud?

Mulige aktiviteter

  • Tildel alle børnene et af buddene Mosija 12:35 og 13:11-24, som de skal læse. Hjælp dem til at tænke på kreative måder, de kan hjælpe hinanden til at huske hvert bud (fx med et rim, en bevægelse eller et akronym).   Giv dem nogle hjerteformede papirer, og tilskynd dem til at skrive et eller flere af de ti bud på deres hjerter (se Mosi 13:11), måske et, de føler, de bør anstrenge sig mere for at adlyde.

  • Syng en sang sammen om buddene, fx »Hold Guds befalinger« (Børnenes sangbog, s. 68-69). Hvilke velsignelser kommer der af at holde buddene?

Billede
en far og søn læser i skrifterne

Skrifterne lærer os om Guds befalinger.

Mosija 14:6; 16:4-9

Når jeg synder, farer jeg vild; takket være Jesus Kristus kan jeg blive fundet.

For at undervise om Jesus Kristus citerede Abinadi profeten Esajas, som sammenlignede os med vildfarne får. Hvordan kan du bruge denne sammenligning til at lære børnene om Frelseren?

Mulige aktiviteter

  • Opfordr børnene til at fortælle om oplevelser, hvor de mistede noget eller selv blev væk. Hvad følte de? Hvad gjorde de? Læs Mosija 14:6 og 16:4-9 sammen. Hvordan farer vi nogle gange vild og kommer væk fra Gud? Hvordan hjælper Jesus Kristus os med at komme tilbage?

  • Bed dem om at forestille sig en fåreflok. Hvilke grunde kunne der være til, at et af fårene farede vild? Skriv deres svar på tavlen. Hvordan er vi ligesom får, der vandrer? Hvordan kunne vor himmelske Fader have det, når vi bliver fundet gennem omvendelse og Frelserens forsoning? (Se L&P 18:10-13). Bær dit vidnesbyrd om Frelseren og om omvendelse.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Opfordr børnene til at bede nogen i familien om at dele oplevelser, hvor de har stået for sandheden, eller opmuntr børnene til at fortælle om deres egne oplevelser.

Gør undervisningen bedre

Gentagelse er en nøgle til at lære. Børn har glæde af at høre et evangelisk princip eller lave en aktivitet mere end én gang. Prøv at gentage aktiviteter på flere forskellige måder.