Tule ja seuraa minua
18.–24. maaliskuuta. Matteus 13; Luukas 8; 13: ”Jolla on korvat, se kuulkoon”


”18.–24. maaliskuuta. Matteus 13; Luukas 8; 13: ’Jolla on korvat, se kuulkoon’”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Uusi testamentti 2019, 2019

”18.–24. maaliskuuta. Matteus 13; Luukas 8; 13”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2019

Kuva
vehnä valmiina korjattavaksi

18.–24. maaliskuuta

Matteus 13; Luukas 813

”Jolla on korvat, se kuulkoon”

Kun luet lukuja Matt. 13 ja Luuk. 813, mieti, kuinka voit valmistautua ”kuulemaan” ja arvostamaan Vapahtajan opetuksia näissä vertauksissa. Mitä aiot tehdä soveltaaksesi näitä opetuksia elämääsi?

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Vapahtaja esitti jotkin mieleenpainuvimmista opetuksistaan vertausten eli yksinkertaisten kertomusten muodossa. Ne olivat muutakin kuin mielenkiintoisia pikku tarinoita tavallisista esineistä tai tapahtumista. Ne sisälsivät syvällisiä totuuksia Jumalan valtakunnasta niille, jotka olivat hengellisesti valmistautuneita. Yksi ensimmäisistä Uuden testamentin vertauksista – vertaus kylväjästä (ks. Matt. 13:3–23) – kehottaa meitä tutkimaan valmiuttamme ottaa vastaan Jumalan sanaa. ”Sillä joka ottaa vastaan”, Jeesus julisti, ”sille annetaan, ja hän on saava yltäkyllin” (Joseph Smithin raamatunkäännös, LDS Bible, Matthew 13:12, alaviite a).  Niinpä valmistautuessamme tutkimaan Vapahtajan vertauksia – tai mitä tahansa Hänen opetuksistaan – on hyvä aloittaa omasta sydämestämme ja päättää, annammeko me Jumalan sanan pudota ”hyvään maahan”, jossa se voi kasvaa, kukoistaa, menestyä ja tuottaa sadon, joka siunaa suuresti meitä ja perhettämme (Matt. 13:8).

Kuva
henkilökohtainen tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen

Matt. 13

Mikä on ”taivasten valtakunta”, josta Kristus puhui luvussa Matt. 13?

Tässä luvussa ”taivasten valtakunta” tarkoittaa Kristuksen tosi kirkkoa, joka on taivaan valtakunta maan päällä. Lisää tietoa on Pyhien kirjoitusten oppaan artikkelissa ”Jumalan valtakunta eli taivaan valtakunta”.

Matt. 13:3–23; Luuk. 8:4–15

Sydämeni täytyy olla valmistautunut ottamaan vastaan Jumalan sanaa.

Miksi on niin, että jotkut sydämet ovat vastaanottavaisia totuudelle, kun taas toiset näyttävät vastustavan sitä? Kylväjävertauksen lukeminen voi tarjota hyvän tilaisuuden miettiä, kuinka sinä otat vastaan totuutta Herralta. Voi olla hyödyllistä vertailla luvun Matt. 13 jakeita 3–8 tulkintoihin, jotka on annettu jakeissa 18–23. Mitä voit tehdä luodaksesi itsestäsi ”hyvän maan”? Millaiset ”ohdakkeet” saattaisivat estää sinua todella kuulemasta ja noudattamasta Jumalan sanaa?

Ks. myös Luuk. 13:34; Moosia 2:9; 3:19; Alma 12:10–11; 32:28–43; Dallin H. Oaks, ”Vertaus kylväjästä”, Liahona, toukokuu 2015, s. 32–35.

Matt. 13:24–35, 44–52

Jeesuksen vertaukset auttavat minua ymmärtämään Hänen kirkkonsa kasvua ja päämäärää.

Profeetta Joseph Smith on opettanut, että luvun Matt. 13 vertaukset kuvaavat kirkon kasvua ja päämäärää myöhempinä aikoina (ks. Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, 2007, s. 307–317). Kun luet näitä vertauksia, kirjoita muistiin, mitä ne opettavat sinulle Herran kirkosta (voit halutessasi katsoa, mitä profeetta Joseph opetti joistakin niistä):

Kun olet pohtinut näitä vertauksia, mitä tunnet innoitusta tehdä osallistuaksesi täydemmin Kristuksen myöhempien aikojen kirkon työhön? Mitä sellaisia kysymyksiä nousee mieleesi, jotka voivat auttaa sinua soveltamaan näitä vertauksia käytäntöön? Esimerkiksi ”Mitä minä olen valmis uhraamaan kirkon vuoksi?”

 

Kuva
helmi

Jeesuksen Kristuksen evankeliumi on ”kallisarvoinen helmi” (ks. Matt. 13:46).

Matt. 13:24–30, 36–43

Vanhurskaiden on kasvettava jumalattomien joukossa maailman loppuun asti.

Yksi tapa tarkastella tätä vertausta on piirtää siitä kuva ja nimetä sen osia käyttämällä jakeissa Matt. 13:36–43 ja OL 86:1–7 olevia tulkintoja. Rikkavilja on ”vehnää muistuttava ruoho tai myrkyllinen rikkakasvi. Sitä ei voi erottaa vehnästä, ennen kuin se on täysikasvuista.” (PKO, ”Rikkavilja”.) Mitkä tämän vertauksen totuudet innoittavat sinua pysymään uskollisena maailman jumalattomuudesta huolimatta?

Luuk. 8:1–3

Millä tavoin muutamat naiset palvelivat Herraa?

”Naiset, jotka olivat opetuslapsia, matkasivat Jeesuksen ja kahdentoista apostolin kanssa oppien Häneltä hengellisesti ja palvellen Häntä ajallisesti. – – Jeesus palveli näitä naisia antamalla heille evankeliuminsa ilouutiset ja parantavan voimansa siunaukset. He vuorostaan palvelivat Häntä antaen omaisuudestaan ja osoittaen omistautumistaan.” (Tyttäriä minun valtakunnassani, 2011, s. 4.) Lisäksi Vapahtajaa seuranneet naiset todistivat Hänestä voimallisesti (ks. Linda K. Burton, ”Varmoja naisia”, Liahona, toukokuu 2017, s. 12–15).

Kuva
perheen kanssa tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen yhdessä perheenä ja perheiltaan

Kun tutkit Vapahtajan opetuksia yhdessä perheesi kanssa, Henki voi auttaa sinua tietämään, mitä periaatteita tulee tähdentää ja mistä asioista tulee keskustella, jotta se vastaa oman perheesi tarpeita. Tässä on joitakin ehdotuksia:

Matt. 13

Kun perheesi jäsenet lukevat Vapahtajan vertauksia, heistä voisi olla hauskaa keksiä omia vertauksia, joissa käytetään heille tuttuja esineitä tai tilanteita ja jotka opettavat samoja totuuksia taivasten valtakunnasta (kirkosta).

Matt. 13:3–23; Luuk. 8:4–15

Mitä me voimme tehdä yhdessä perheenä luodaksemme ”hyvän maan” sydämeemme ja kotiimme? (ks. Matt. 13:23.) Jos perheessäsi on pieniä lapsia, voisi olla mukavaa pyytää perheenjäseniä näyttelemään eri tapoja valmistaa sydäntämme kuulemaan Jumalan sanaa, samalla kun muut yrittävät arvata, mitä he esittävät.

Matt. 13:13–16

Kuinka voit auttaa perheesi jäseniä ymmärtämään, kuinka tärkeää on ottaa auliisti vastaan Kristuksen sanat? Voisit esimerkiksi peittää jonkun perheenjäsenen korvat samalla kun luet hiljaisella äänellä jakeet Matt. 13:13–16. Mitä hän ymmärsi niistä jakeista? Mikä tehtävä silmillämme, korvillamme ja sydämellämme on Jumalan sanan vastaanottamisessa? Millä tavoin me suljemme silmämme, korvamme ja sydämemme Jumalan sanalta?

Matt. 13:44–46

Mitä yhteistä näiden vertausten kahdella miehellä on? Onko olemassa vielä muita asioita, joita meidän tulisi tehdä yksilöinä ja perheenä asettaaksemme Jumalan valtakunnan ensimmäiselle sijalle elämässämme?

Luuk. 13:11–17

Kuinka voimme seurata Vapahtajan esimerkkiä ja päästää ihmisiä vapaaksi?

Lisäideoita lasten opettamiseen on julkaisun Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys tämän viikon opetusehdotuksissa.

Näin kehitymme opettamisessa

Opettele ulkoa jokin pyhien kirjoitusten kohta. Valitse jokin pyhien kirjoitusten kohta, joka on erityisen merkityksellinen perheellenne. Kehota perheesi jäseniä opettelemaan se ulkoa. Vanhin Richard G. Scott on opettanut: ”Ulkoa opitusta pyhien kirjoitusten kohdasta tulee pysyvä ystävä, joka ei heikkene ajan kuluessa” (”Pyhien kirjoitusten voima”, Liahona, marraskuu 2011, s. 6).

Kuva
mies kylvämässä siemeniä

Vertaus kylväjästä, George Soper