Tule ja seuraa minua
4.–10. maaliskuuta. Matteus 8–9; Markus 2–5: ”Uskosi on parantanut sinut”


”4.–10. maaliskuuta. Matteus 8–9; Markus 2–5: ’Uskosi on parantanut sinut’”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Uusi testamentti 2019, 2019

”4.–10. maaliskuuta. Matteus 8–9; Markus 2–5”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2019

Kuva
Jeesus parantaa ramman miehen

Parantaminen siivissään, Jon McNaughton

4.–10. maaliskuuta

Matteus 8–9; Markus 2–5

”Uskosi on parantanut sinut”

Kun luet lukuja Matt. 8–9 ja Mark. 2–5, ole avoin Pyhältä Hengeltä saamillesi vaikutelmille. Voisit kirjoittaa muistiin saamasi innoituksen ja ne asiat, joita voit tehdä toimiaksesi tuon innoituksen mukaan.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

On vaikea lukea Uutta testamenttia vaikuttumatta niistä monista kertomuksista, joissa Vapahtaja parantaa sairaita ja ahdistettuja – kuumetautisesta naisesta kuolleeksi julistettuun tyttöön. Mitä sanomia näissä fyysisen parantumisen ihmeissä voisi olla meille? Varmastikin yksi ilmeinen sanoma on se, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika, jolla on valta kaikkeen – mukaan lukien meidän fyysiset tuskamme ja vajavaisuutemme. Mutta toinen tarkoitus löytyy Hänen sanoistaan epäileville lainopettajille: ”Jotta te tietäisitte, että Ihmisen Pojalla on valta antaa maan päällä syntejä anteeksi” (Mark. 2:10). Kun siis luet sokean tai spitaalisen parantamisesta, voisit ajatella Vapahtajalta saatavaa paranemista – sekä hengellistä että fyysistä – ja kuulla Hänen sanovan sinulle: ”Uskosi on parantanut sinut” (Mark. 5:34).

Kuva
henkilökohtainen tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen

Matt. 8–9; Mark. 25

Vapahtaja voi parantaa heikkouksia ja sairauksia.

Näihin muutamiin lukuihin on merkitty muistiin monia tilanteita Vapahtajan suorittamista ihmeellisistä parantamisista. Kun tutkit näitä parantamisia, kiinnitä huomiota mahdollisiin sanomiin itsellesi. Voisit kysyä itseltäsi: Mitä tämä kertomus opettaa uskosta? Mitä tämä kertomus opettaa Vapahtajasta? Mitä Jumala haluaa minun oppivan tästä ihmeteosta?

Ks. myös Dallin H. Oaks, ”Sairaiden parantaminen”, Liahona, toukokuu 2010, s. 47–50.

Kuva
Jeesus parantaa sairaan

Jeesus parantaa sairaan, Joseph Brickey (Heinrich Hofmannin teoksen mukaan)

Matt. 8:5–13; Mark. 5:24–34

Voin pyytää Jumalalta apua, vaikka en kokisikaan ansaitsevani sitä.

Sadanpäällikkö, joka oli pakana, tunsi olevansa kelvoton kutsumaan Vapahtajan kotiinsa. Verenvuodosta kärsivää naista pidettiin epäpuhtaana, ja juutalainen yhteisö hyljeksi häntä. Kuitenkin Vapahtaja siunasi kumpaakin. Mitä opit näiden kahden kertomuksen pohjalta avun pyytämisestä Herralta?

Matt. 8:18–22; Mark. 3:31–35

Jeesuksen Kristuksen opetuslapsena oleminen tarkoittaa, että asetan Hänet elämässäni ensimmäiselle sijalle.

Näissä jakeissa Jeesus opetti, että Hänen opetuslapsenaan oleminen edellyttää, että asetamme Hänet elämässämme ensimmäiselle sijalle, vaikka se joskus tarkoittaisi sitä, että meidän on uhrattava muita arvostamiamme asioita. Pohdiskele omaa opetuslapseuttasi, kun tutkit näitä kohtia. Miksi opetuslasten tulee olla halukkaita asettamaan Vapahtaja ensimmäiselle sijalle? Mistä sinun täytyy ehkä luopua asettaaksesi Jeesuksen ensimmäiselle sijalle? (Ks. myös Luuk. 9:57–62.)

Matt. 8:23–27; Mark. 4:35–41

Jeesuksella Kristuksella on voima tuoda rauhaa elämän myrskyjen keskelle.

Onko sinusta koskaan tuntunut samalta kuin Jeesuksen opetuslapsista myrskyävällä merellä – kun he näkivät veneen täyttyvän aallokossa ja sanoivat: ”Opettaja, etkö näe, me hukumme!”

Jakeissa Mark. 4:35–41 on neljä kysymystä. Tee niistä luettelo ja pohdi, mitä kukin niistä opettaa sinulle elämän haasteiden kohtaamisesta Jeesukseen Kristukseen uskoen. Kuinka Vapahtaja tuo rauhaa oman elämäsi myrskyissä?

Matt. 9:1–13; Mark. 2:15–17

Voin puolustaa uskonkäsityksiäni opettamalla tosi periaatteita.

Joskus on vaikea tietää, kuinka vastata, kun ihmiset arvostelevat uskonkäsityksiämme ja käytäntöjämme. Kun luet kohtia Matt. 9:1–13 ja Mark. 2:15–17, etsi syyttäjien arvosteluja ja Vapahtajan vastauksia niihin. Voisit merkitä arvostelut ja vastaukset eri värein tai kirjoittaa ne muistiin. Mitä huomaat tavasta, jolla Vapahtaja opetti? Kuinka Hänen esimerkkinsä noudattaminen auttaa sinua, jos sinun on puolustettava jotakin evankeliumin periaatetta tai kirkon käytäntöä?

Ks. myös video ”Everyday Example: When Beliefs Are Questioned” [Arkipäivän esimerkki: kun uskonkäsityksiä kyseenalaistetaan] (lds.org).

Matt. 9:1–8

Parannuksenteon ansiosta voin pysyä rohkeana.

Kun halvaantunut mies vietiin Vapahtajan luokse, ihmisjoukolle oli selvää, että hän tarvitsi fyysistä paranemista. Mutta Jeesus hoitikin ensin miehen suurempaa tarvetta – tarvetta saada syntinsä anteeksi. Vaikka mies ei olisikaan parantunut fyysisesti, hän olisi silti voinut noudattaa Jeesuksen neuvoa ”ole rohkealla mielellä” (Matt. 9:2). Milloin olet tuntenut iloa, koska olet saanut anteeksi? (Ks. myös Alma 36:18–24.)

Kuva
perheen kanssa tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen yhdessä perheenä ja perheiltaan

Kun jatkat oppimista Vapahtajan palvelutehtävästä yhdessä perheesi kanssa, Henki voi auttaa sinua tietämään, mitä periaatteita tulee tähdentää ja mistä asioista tulee keskustella, jotta se vastaa oman perheesi tarpeita. Tässä on joitakin ehdotuksia:

Matt. 8–9; Mark. 25

Laadi halutessasi luettelo näissä luvuissa kuvatuista ihmeteoista ja etsi niitä esittäviä kuvia (ks. Evankeliumiaiheinen kuvakirja tai lds.org). Voisit pyytää kutakin perheesi jäsentä puhumaan yhdestä ihmeteosta (käyttäen apuna kuvaa, mikäli sellainen on saatavana) ja kertomaan, mitä he oppivat siitä. Voisit kertoa esimerkkejä ihmeistä, joita olet itse nähnyt tai joista olet lukenut nykyajan kirkon historiasta.

Matt. 9:10–13

Mitä opimme Vapahtajan tavasta kohdella publikaaneja ja syntisiä, joita muut hyljeksivät? Kuinka voimme noudattaa Hänen esimerkkiään ollessamme tekemisissä muiden ihmisten kanssa?

Matt. 9:36–38

Kuinka voit auttaa perhettäsi ymmärtämään Vapahtajan hartaan pyynnön saada lisää työntekijöitä auttamaan evankeliumin eteenpäin viemisessä? Voisitte tehdä jotakin niinkin yksinkertaista kuin työskennellä yhdessä sellaisen tehtävän parissa, joka veisi yhdeltä ihmiseltä paljon kauemmin, kuten esimerkiksi keittiön siistiminen aterian jälkeen. Mitä voimme tehdä kertoaksemme evankeliumin sanomasta muille?

Mark. 4:35–41

Voisiko tämä kertomus auttaa perheesi jäseniä, kun heitä pelottaa? He voisivat ehkä lukea jakeen 39 ja kertoa kokemuksiaan siitä, kuinka Vapahtaja on auttanut heitä tuntemaan rauhaa sekasortoisissa tai pelottavissa tilanteissa.

Lisäideoita lasten opettamiseen on julkaisun Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys tämän viikon opetusehdotuksissa.

Näin kehitymme opettamisessa

Ole käytettävissä ja helposti lähestyttävä. Jotkin parhaista opetustilanteista alkavat perheenjäsenen sydämessä olevasta kysymyksestä tai huolenaiheesta. Ilmaise sanoillasi ja teoillasi perheesi jäsenille, että olet halukas kuuntelemaan heitä (ks. Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 16).

Kuva
mies vuoteineen lasketaan katon kautta Jeesuksen luokse

Kristus ja halvaantunut mies, J. Kirk Richards