Tule ja seuraa minua
25.–31. maaliskuuta. Matteus 14–15; Markus 6–7; Johannes 5–6: ”Älkää pelätkö”


”25.–31. maaliskuuta. Matteus 14–15; Markus 6–7; Johannes 5–6: ’Älkää pelätkö’”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Uusi testamentti 2019, 2019

”25.–31. maaliskuuta. Matteus 14–15; Markus 6–7; Johannes 5–6”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2019

Kuva
Kristus ruokkii väkijoukon

Ruoki heidät, Jorge Cocco

25.–31. maaliskuuta

Matteus 14–15; Markus 6–7; Johannes 5–6

”Älkää pelätkö”

Kun luet lukuja Matt. 14–15, Mark. 6–7 ja Joh. 5–6, etsi totuuksia, jotka ovat tärkeitä sinulle. Voisit esittää itsellesi kysymyksiä kuten ”Kuinka näiden lukujen kertomukset liittyvät minuun?”, ”Mitä sanomia huomaan omaa elämääni varten?” tai ”Mitä haluaisin kertoa perheelleni tai muille?”

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Mikä on saattanut innoittaa Pietaria lähtemään turvallisesta veneestään keskellä Galileanjärveä rajussa myrskyssä? Mikä sai hänet uskomaan, että jos Jeesus osasi kävellä veden päällä, niin hänkin pystyisi siihen? Emme voi varmasti tietää, mutta ehkä Pietari ymmärsi, ettei Jumalan Poika tullut pelkästään tekemään ihmisille ihmeellisiä asioita vaan myös antamaan Pietarin kaltaisille ihmisille voiman tehdä niitä itse. Jeesuksen kutsuhan kuului: ”Tule – – ja seuraa minua” (Luuk. 18:22). Pietari oli ottanut tämän kutsun vastaan aiemmin, ja hän oli halukas tekemään sen jälleen, vaikka se merkitsikin hänelle pelkojen kohtaamista ja jonkin sellaisen tekemistä, mikä näytti mahdottomalta. Herra ei ehkä pyydä meitä nousemaan veneestä keskellä myrskyä tai antamaan vähäisiä leipävarastojamme tuhansille nälkäisille, mutta Hän saattaa pyytää meitä ottamaan vastaan ohjeita, vaikka emme täysin ymmärtäisikään niitä. Olivatpa Hänen kutsunsa meille mitä tahansa, niin joskus ne saattavat olla yllättäviä tai jopa pelottavia. Mutta ihmeitä voi tapahtua, jos me Pietarin tavoin siirrämme sivuun pelkomme, epäilyksemme ja rajallisen ymmärryksemme ja seuraamme Häntä uskoen.

Kuva
henkilökohtainen tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen

Joh. 5:17–47

Jeesus Kristus kunnioittaa Isäänsä.

Taivaallisen Isän ja Hänen jokaisen lapsensa välinen suhde on tarkoitettu pyhäksi. Näissä jakeissa Jeesus Kristus antoi meille innoittavan mallin, jota seurata suhteessamme taivaalliseen Isään. Lue Joh. 5:17–47 ja merkitse jokainen kohta, jossa on sana Isä. Kuinka Poika kunnioittaa Isää, ja kuinka sinä voit noudattaa Hänen esimerkkiään? Mitä opit Isän tunteista Poikaa kohtaan? Kuinka se, että vahvistat suhdettasi taivaalliseen Isään, voi lisätä halukkuuttasi tavoitella Hänen tahtoaan ja noudattaa sitä?

Ks. myös Joh. 17; Jeffrey R. Holland, ”Jumalan valtasuuruus”, Liahona, marraskuu 2003, s. 70–73.

Matt. 14:16–21; Mark. 6:33–44; Joh. 6:5–14

Vapahtaja voi lisätä vaatimattomia antejani tarkoitustensa toteuttamiseksi.

Oletko koskaan tuntenut riittämättömyyttä kaikkien niiden tarpeiden edessä, joita huomaat ympärilläsi – kotonasi, ihmissuhteissasi tai yhteiskunnassa? Jeesuksen opetuslasten on täytynyt tuntea riittämättömyyttä, kun Hän pyysi heitä ruokkimaan yli viisi tuhatta nälkäistä ihmistä (ks. Matt. 14:21), vaikka saatavilla oli vain viisi leipää ja kaksi kalaa. Kun luet sen jälkeen tapahtuneesta ihmeestä, mieti, kuinka Jumala saattaisi käyttää vaatimattomia palvelemisen antejasi siunatakseen lähipiiriäsi. Kuinka Hän saattaisi lisätä tekojesi voimaa, kun palvelet kirkossa? Pohdi näitä presidentti James E. Faustin sanoja: ”Monet nimettömät ihmiset, joiden lahjat vastaavat vain viittä leipää ja kahta kalaa, pitävät kutsumuksensa kunniassa ja palvelevat huomiotta ja tunnustuksetta, kirjaimellisesti ruokkien tuhansia” (”Viisi leipää ja kaksi kalaa”, Valkeus, heinäkuu 1994, s. 4–5).

Matt. 14:22–33; Luuk. 6:45–52; Joh. 6:15–21

Jeesus Kristus kutsuu minua siirtämään sivuun pelkoni ja epäilykseni ja uskomaan Häneen.

Kuvittele mielessäsi jakeissa Matt. 14:22–33; Mark. 6:45–52 ja Joh. 6:15–21 kuvatun tapahtuman yksityiskohtia. Kuvittele, miltä Pietarista ja muista opetuslapsista on mahtanut tuntua. Mitä opit opetuslapseudesta näihin jakeisiin tallennettujen Vapahtajan sanojen ja tekojen perusteella? Mitä opit Pietarin sanojen ja tekojen perusteella? (Ks. myös 1. Nefi 3:7.) Mitä sellaista Herra kehottaa sinua tekemään, mikä voisi muistuttaa veneestä nousemista? Mitä sellaista löydät näistä jakeista, mikä antaa sinulle rohkeutta uskoa Jeesukseen Kristukseen?

Joh. 6:22–71

Jeesuksen Kristuksen opetuslapsena minun täytyy olla halukas uskomaan ja hyväksymään totuus silloinkin kun se on vaikeaa.

Kun Jeesus oli ihmeellisellä tavalla tarjonnut leipää väkijoukolle autiomaassa, seuraavana päivänä Hänen seuraajansa löysivät Hänet ja pyysivät lisää ruokaa. He kuitenkin pettyivät ja jopa loukkaantuivat, kun Hän sen sijaan tarjosi heille hengellistä ravintoa – ”elämän leipää” (ks. Joh. 6:48). Monen mielestä se oli ”sietämätöntä puhetta” (Joh. 6:60).

Oletko koskaan kokenut tilannetta, jolloin sinusta on tuntunut, että jokin Vapahtajan tai jonkun Hänen palvelijansa opettama asia oli ”sietämätöntä” tai vaikea oppi hyväksyä? Ajattele sellaisia kokemuksia lukiessasi tätä kertomusta, etenkin Pietarin sanoja jakeissa 68–69. Mitkä ovat niitä ”ikuisen elämän sanoja” (ks. Joh. 6:68), jotka auttavat sinua pysymään sitoutuneena seuraamaan Vapahtajaa?

Ks. myös M. Russell Ballard, ”Kenen luo me menisimme?”, Liahona, marraskuu 2016, s. 90–92.

Kuva
perheen kanssa tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen yhdessä perheenä ja perheiltaan

Kun luet pyhiä kirjoituksia yhdessä perheesi kanssa, Henki voi auttaa sinua tietämään, mitä periaatteita tulee tähdentää ja mistä asioista tulee keskustella, jotta se vastaa oman perheesi tarpeita. Tässä on joitakin ehdotuksia:

Matt. 14:16–21

Kun luet viiden tuhannen ihmisen ruokkimisesta, voisit syödä vähän leipää ja kalaa ja kuvitella, kuinka paljon viiden tuhannen ihmisen ruokkimiseen tarvittaisiin. Kuinka Kristus on ruokkinut perhettäsi hengellisesti? Kuinka Hän on sinun avullasi ruokkinut muita?

Kuva
leipiä ja kaloja

Jeesus ruokki ihmeellisellä tavalla 5 000 ihmistä viidellä leivällä ja kahdella kalalla.

Matt. 14:22–33

Perheestäsi voisi olla mukavaa näytellä näiden jakeiden kertomus. Miksihän opetuslapset olivat peloissaan? Miksi Pietari kykeni voittamaan pelkonsa ja nousemaan veneestä? Kuinka hän osoitti uskoa silloinkin, kun hän alkoi vajota? Millä tavoin me olemme joskus Pietarin kaltaisia?

Joh. 5:1–16

Pyydä perheenjäseniä panemaan merkille ne kohdat, jolloin näissä jakeissa puhutaan terveeksi tulemisesta. Millä tavoin Jeesus Kristus voi tehdä ihmiset terveiksi? Milloin ja millä tavalla Hän on tehnyt meidät terveiksi?

Joh. 6:28–58

Anna jokaiselle perheesi jäsenelle syötäväksi pala leipää. Keskustelkaa siitä, mitä hyötyä meille on leivästä ja muusta terveellisestä ravinnosta. Tutkikaa sitten yhdessä näitä jakeita ja pankaa merkille, miksi Jeesus Kristus kutsui itseään ”elämän leiväksi” (ks. Joh. 6:35).

Lisäideoita lasten opettamiseen on julkaisun Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys tämän viikon opetusehdotuksissa.

Näin edistän henkilökohtaista tutkimista

Etsi omaa hengellistä innoitusta. Älä rajoitu henkilökohtaisessa tutkimisessasi tai perheen kesken tapahtuvassa tutkimisessa pelkästään näissä oppimisehdotuksissa mainittuihin pyhien kirjoitusten kohtiin. Herralla on todennäköisesti näissä luvuissa sinulle sanomia, joita tässä ei käydä läpi. Etsi niitä rukoillen.

Kuva
Jeesus nostaa Pietarin vedestä

Tuulta vastaan, Liz Lemon Swindle