Kom dan en volg Mij
15–21 april. Pasen: “Graf, waar is uw overwinning?”


‘15–21 april. Pasen: “Graf, waar is uw overwinning?”’ Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Nieuwe Testament 2019 (2019)

‘15–21 april. Pasen’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2019

Afbeelding
Tuingraf

15–21 april

Pasen

‘Graf, waar is uw overwinning?’

Als u de getuigenissen van de opstanding van de Heiland in dit overzicht leest, noteer dan de gevoelens en ingevingen die u van de Heilige Geest krijgt.

Schrijf uw ingevingen op

In de laatste week van het leven van de Heiland deden veel Joden om Hem heen aan de tradities van het Pascha mee. Ze bereidden maaltijden, zongen liederen en kwamen bijeen om de bevrijding van het huis van Israël uit slavernij van de Egyptenaren te gedenken. Gezinnen luisterden naar de verhalen over de engel der verwoesting. Die ging toen voorbij aan de huizen van hun voorouders die het bloed van een lam op hun deurposten hadden aangebracht. Die vieringen vol symboliek van bevrijding betekenden een drukte van belang. Maar relatief weinigen waren op de hoogte dat Jezus Christus, het Lam van God, op het punt stond het volk uit de slavernij van zonde en dood te bevrijden. Dat zou Hij door zijn lijden, zijn dood en zijn opstanding teweegbrengen. Toch waren er mensen die Jezus als hun beloofde Messias, hun eeuwige Verlosser, erkenden. Vanaf die dag hebben discipelen van Jezus Christus tot de hele wereld getuigd ‘dat Christus gestorven is voor onze zonden […] , en dat Hij begraven is, en dat Hij opgewekt is op de derde dag’ (1 Korinthe 15:3–4).

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Mattheüs 21–28

Met de hulp van Jezus Christus kan ik zonde, de dood, beproevingen en zwakheden overwinnen.

Sta deze week stil bij de zegeningen van de verzoening van de Heiland. Lees daartoe elke dag iets over de laatste week van Jezus’ leven (een voorgesteld leesschema volgt). Wat staat er in deze hoofdstukken waardoor we de liefde van de Heiland kunnen voelen? Wat leert u over zijn macht om u van zonde en de dood te verlossen? Wat leert u over beproevingen doorstaan en zwakheden overwinnen? Hoe oefent u geloof in zijn verlossende macht?

Afbeelding
Laatste avondmaal

Het laatste avondmaal, Carl Heinrich Bloch

Mattheüs 28:1–10; Lukas 24:13–35; Johannes 20:19–29; 1 Korinthe 15:1–8, 55

Velen getuigen van de opstanding van Jezus Christus.

Stelt u zich voor hoe het voor de discipelen moet zijn geweest om toe te zien dat Jezus bespot, mishandeld en gekruisigd werd. Ze waren getuige van zijn macht, voelden de waarheid van zijn leringen en geloofden dat Hij de Zoon van God was. Getuige zijn van zijn dood was voor sommigen misschien een beproeving. Maar spoedig konden zij van het grote wonder van zijn opstanding getuigen.

Wat leert u uit de verhalen van de getuigen van de herrezen Heiland? Markeer of noteer de ervaring van iedere persoon in Mattheüs 28:1–10; Lukas 24:13–35; Johannes 20:19–29; en 1 Korinthe 15:1–8, 55. (Er zijn nog meer getuigen van de herrezen Christus te vinden in 3 Nephi 11; Mormon 1:15; Ether 12:38–39; Leer en Verbonden 76:19–24; 110:1–10; en Geschiedenis van Joseph Smith 1:15–17.) Wat in deze verhalen versterkt uw geloof in de letterlijke opstanding van de Heer? Na de opstanding van de Heiland zijn ook anderen opgestaan en aan velen verschenen (zie Mattheüs 27:52–53; 3 Nephi 23:9). Waarom is het naar uw gevoel belangrijk dat dit in zowel de Bijbel als het Boek van Mormon is opgetekend?

Zie ook ‘Jezus herrijst’, ‘De herrezen Heer verschijnt aan de apostelen’, ‘Zalig zijn zij die niet gezien zullen hebben en toch zullen geloven’ (video’s, LDS.org).

1 Petrus 1:3–11

Jezus Christus geeft me hoop en blijdschap.

Ouderling Paul V. Johnsons dochter Alisa, die terminale kanker en vele operaties had ondergaan, was een toonbeeld van de ‘levende hoop’ die Petrus in 1 Petrus 1:3–11 beschreef. Ouderling Johnson heeft een brief aangehaald die Alisa vlak voor haar overlijden rond Pasen had geschreven: ‘Pasen herinnert mij aan alles wat ik mezelf toewens. Dat ik ooit genezen en gezond zal zijn. Ooit zal ik geen metaal of plastic meer in mijn lichaam hebben. Ooit zal mijn hart vrij zijn van angst en mijn verstand vrij van zorgen. […] Ik ben zo blij dat ik oprecht in een mooi hiernamaals geloof.’ (‘En de dood zal niet meer zijn’, Liahona, mei 2016, 121.)

Welke woorden of zinsneden in 1 Petrus 1:3–11 geven u hoop dankzij Jezus Christus? Wanneer hebt u die hoop gevoeld? Hoe kunt u de hoop die u dankzij Jezus Christus hebt aan uw dierbaren uitdragen?

Zie ook Alma 27:28; 36:1–24; 3 Nephi 9:11–17; Moroni 7:40–41.

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de gezinsavond

Als u thuis samen de Schriften leest, kan de Geest u ingeven welke beginselen u moet beklemtonen en bespreken om in de behoeften van uw gezin te voorzien. Hier zijn enkele suggesties:

Mormon.org

Het gedeelte ‘Holy Week’ op mormon.org/easter bevat een tijdlijn en beschrijving van elke dag in de laatste week van het leven van de Heiland. U kunt deze beschrijvingen elke dag van de week met uw gezin doornemen om te zien wat de Heiland die dag deed. U kunt ook in de Schriften over zijn laatste week lezen (zie een voorgesteld overzicht in het gedeelte ‘Ideeën voor individuele Schriftstudie’).

Lofzangen en Kinderliedjes

Zing deze week samen liederen over de verzoening en opstanding van de Heiland. Zing ook liederen die u niet zo goed kent. (Zie het register op onderwerp van Lofzangen of Kinderliedjes bij onderwerpen zoals ‘Verzoening’, ‘Pasen’ of ‘Opstanding’.) Laat eventueel platen bij de woorden zien om de gezinsleden de liederen te laten leren.

‘De levende Christus: het getuigenis van de apostelen’

Lees met het gezin ‘De levende Christus: het getuigenis van de apostelen’ (Liahona, april 2000, 2–3; zie ook LDS.org). Laat elk gezinslid een paasboodschap uit dit getuigenis kiezen en die aan anderen uitdragen. Maak bijvoorbeeld posters voor op sociale media, op uw voordeur of achter het raam.

Zie voor meer ideeën voor onderwijs aan kinderen de lesideeën van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Uw individuele studie verbeteren

Stel haalbare doelen. Een paar minuten per dag de Schriften bestuderen kan u al tot zegen zijn. Neem u voor elke dag te studeren. Vind een manier om uzelf eraan te herinneren en zet zo goed mogelijk door.

Afbeelding
Christus in Gethsémané

Gethsémané, Adam Abram