Kom dan en volg Mij
22–28 april. Mattheüs 18; Lukas 10: “Wat moet ik doen om het eeuwige leven te beërven?”


‘22–28 april. Mattheüs 18; Lukas 10: “Wat moet ik doen om het eeuwige leven te beërven?”’ Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Nieuwe Testament 2019 (2019)

‘22–28 april. Mattheüs 18; Lukas 10’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2019

Afbeelding
de barmhartige Samaritaan

De barmhartige Samaritaan, Dan Burr

22–28 april

Mattheüs 18; Lukas 10

‘Wat moet ik doen om het eeuwige leven te beërven?’

Let op de stille influisteringen van de Heilige Geest terwijl u Mattheüs 18 en Lukas 10 leest en overpeinst. Hij zal u duidelijk maken hoe die leringen en verhalen op u van toepassing zijn. Schrijf de ingevingen die u krijgt op.

Schrijf uw ingevingen op

Als u de Heer een vraag stelt, krijgt u misschien een antwoord dat u niet verwacht had. Wie is mijn naaste? Iedereen die uw hulp en liefde nodig heeft. Wie is de belangrijkste in het koninkrijk der hemelen? Een kind. Is iemand zeven keer vergeven genoeg? Nee, u moet zeventig maal zeven keer vergeven. (Zie Lukas 10:29–37; Mattheüs 18:4, 21–22.) Zoek de wil van de Heer, niet om uzelf te ‘rechtvaardigen’ (Lukas 10:29) maar omdat u echt van Hem wilt leren. Dan zal de Heer u leren hoe u moet leven zodat u voor eeuwig bij Hem kunt wonen.

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Mattheüs 18:21–35

Ik moet anderen vergeven om zelf vergeving van de Heer te krijgen.

Petrus opperde edelmoedig dat hij iemand zeven keer kon vergeven, maar Jezus kwam met een hogere wet. Zijn reactie, ‘Ik zeg u: niet tot zevenmaal, maar tot zeventig maal zevenmaal’, ging niet over aantallen maar over een christelijke houding van vergevensgezindheid. Denk aan de keren dat u Gods barmhartigheid en liefde hebt gevoeld terwijl u de gelijkenis van de onbarmhartige knecht leest. Is er iemand die uw barmhartigheid en liefde nodig heeft?

Ouderling David E. Sorensen van de Zeventig heeft gezegd: ‘Ik wil graag duidelijk maken dat vergeving van zonden niet hetzelfde is als het gedogen van kwaad. […] Hoewel we onze naasten die ons leed berokkenen moeten vergeven, moeten we er ook aan werken om herhaling van dat leed te voorkomen.’ (‘Vergevensgezindheid verandert verbittering in liefde’, Liahona, mei 2003, 12.)

Zie ook ‘Forgiveness’, Gospel Topics, topics.lds.org.

Lukas 10:1–20

Wie zijn de zeventig?

Jezus Christus wees in navolging van een patroon uit de tijd van het Oude Testament (zie Exodus 24:1; Numeri 11:16) ‘nog zeventig anderen’ naast zijn apostelen aan om van Hem te getuigen, zijn evangelie te prediken en Hem bij zijn werk te assisteren. Dat patroon wordt in de herstelde kerk voortgezet. Zeventigen worden geroepen om de twaalf apostelen in hun bediening als bijzondere getuigen van Jezus Christus in de hele wereld bij te staan. Zeventigen zijn in quorums ondergebracht. Leden van de eerste twee quorums worden als algemeen zeventiger aangesteld. Leden van de overige quorums worden als gebiedszeventiger aangesteld. (Zie ook LV 107:25–26, 33–34, 97.)

Lukas 10:25–37

Om het eeuwige leven te beërven, moet ik God liefhebben en mijn naasten liefhebben als mijzelf.

Bedenk dat Jezus met de gelijkenis van de barmhartige Samaritaan de vraag ‘Wie is mijn naaste?’ beantwoordde. Houd die vraag bij het lezen van deze gelijkenis in gedachten. Welke antwoorden hebt u gevonden?

De Joden en Samaritanen waren elkaar in de tijd van Jezus al eeuwenlang vijandig gezind. De Samaritanen waren afstammelingen van de Joden die in Samaria woonden en met niet-Joden getrouwd waren. De Joden waren van mening dat de Samaritanen door hun omgang met andere volken verdorven en afvallig geworden waren. Joden reisden kilometers om zodat ze niet door Samaria hoefden te trekken. (Zie ook Lukas 9:52–54; 17:11–18; Johannes 4:9; 8:48.)

Waarom zou de Heiland een door de Joden gehate Samaritaan als voorbeeld van ontferming en naastenliefde gekozen hebben? Waartoe inspireert deze gelijkenis u om anderen barmhartiger te bejegenen?

Zie ook Mosiah 2:17; ‘De gelijkenis van de barmhartige Samaritaan’ (video, LDS.org); ‘U wil ik volgen, Heer’, Lofzangen, nr. 153.

Lukas 10:38–42

We kiezen ‘het goede deel’ door keuzes te maken die tot het eeuwige leven leiden.

Zuster Bonnie D. Parkin, voormalig algemeen ZHV-presidente, heeft gezegd: Maria en Martha, dat zijn u en ik. […] Zij hielden van de Heer en wilden dat ook tonen. Ik denk dat Maria bij die gelegenheid haar liefde toonde door naar Hem te luisteren, en dat Martha dat deed door Hem te dienen. […] Jezus verwierp Martha’s bezorgdheid niet, maar vestigde haar aandacht op iets anders: op “het goede deel”. En wat is dat? […] Kiezen voor het eeuwige leven is het enige wat nodig is [zie 2 Nephi 2:28]. We kiezen dagelijks.’ (‘Kiezen voor naastenliefde: het goede deel’, Liahona, november 2003, 104.) Hoe zou u de raad van de Heer aan Martha in uw eigen woorden weergeven? Kijk eens naar uw agenda. Is er iets ‘nodig’ wat om meer aandacht vraagt?

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de gezinsavond

Als u thuis samen de Schriften leest, kan de Geest u ingeven welke beginselen u moet beklemtonen en bespreken om in de behoeften van uw gezin te voorzien. Hier zijn enkele suggesties:

Mattheüs 18; Lukas 10

Welke lofzangen kan uw gezin zingen die met de leringen in deze hoofdstukken te maken hebben? Twee voorbeelden zijn ‘U wil ik volgen, Heer’, Lofzangen, nr. 153 en Heb ik heden iets goeds in de wereld gedaan? Heilige lofzangen, nr. 193, maar er zijn er nog veel meer. Hoe geven de woorden in deze lofzangen uw gezin meer inzicht in de leringen van de Heiland?

Mattheüs 18:1–11

Waarom zou Jezus willen dat we als een klein kind worden? Wat voor eigenschappen hebben kinderen die van ons een beter christen kunnen maken? (Zie Mosiah 3:19.)

Afbeelding
Jezus met kinderen op zijn schoot

Jezus Christus wil dat zijn discipelen als een klein kind worden.

Lukas 10:25–37

Wat zou de gelijkenis van de barmhartige Samaritaan voor uw gezin levensecht maken? Vinden de kinderen het leuk om zich te verkleden en het verhaal uit te beelden? Maak de gezinsleden duidelijk hoe ze het voorbeeld van de barmhartige Samaritaan kunnen volgen. Is er iemand op school of in de kerk die aan onze aandacht ontsnapt? Wat kunnen we voor die persoon doen?

Lukas 10:40–42

Is het weleens moeilijk om geestelijke zaken in onze gezinsagenda in te passen? Het verhaal van Maria en Martha kan tot een gezinsraad of gezinsavond over dat onderwerp aanzetten. U kunt als gezin een lijst opstellen met manieren om ‘het goede deel’ te kiezen (zie Lukas 10:42).

Zie voor meer ideeën voor onderwijs aan kinderen de lesideeën van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Ons onderwijs verbeteren

Creëer een liefdevolle sfeer. De onderlinge gevoelens en omgang van de gezinsleden kan voor de sfeer in huis bepalend zijn. Help alle gezinsleden hun deel te doen om thuis een sfeer van liefde en respect te scheppen. Iedereen moet zich geborgen voelen om over ervaringen te vertellen, vragen te stellen en te getuigen. (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland15.)

Afbeelding
Christus bij Maria en Martha

Christus in het huis van Maria en Martha, Walter Rane