Kom dan en volg Mij
29 april–5 mei. Johannes 7–10: “Ik ben de goede Herder”


‘29 april–5 mei. Johannes 7–10: “Ik ben de goede Herder”’ Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Nieuwe Testament 2019 (2019)

‘29 april–5 mei. Johannes 7–10’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2019

Afbeelding
Christus en de overspelige vrouw

Wie van u zonder zonde is, Liz Lemon Swindle

29 april–5 mei

Johannes 7–10

‘Ik ben de goede Herder’

Onder het lezen van Johannes 7–10 krijgt u misschien ingevingen van de Heilige Geest over de leerstellige beginselen in deze hoofdstukken. Noteer die ingevingen en maak plannen om ze toe te passen.

Schrijf uw ingevingen op

Jezus Christus kwam om ‘vrede op aarde [en] in mensen een welbehagen’ te brengen (Lukas 2:14). Toch ontstond er ‘verdeeldheid onder de menigte vanwege Hem’ (Johannes 7:43). Mensen die getuige van dezelfde gebeurtenissen waren, kwamen tot uiteenlopende conclusies over wie Jezus was. Sommigen zeiden: ‘Hij is goed’, terwijl anderen zeiden: ‘Hij misleidt de menigte’ (Johannes 7:12). Toen Hij op de sabbat een blinde man genas, beweerden sommigen: ‘Deze Mens is niet van God, want Hij neemt de sabbat niet in acht.’ Anderen vroegen: ‘Hoe kan een zondig mens zulke tekenen doen?’ (Johannes 9:16.) Toch nam al die ophef niet weg dat zoekers naar waarheid de macht in zijn woorden herkenden, want ‘nooit heeft een mens zo gesproken als deze Mens’ (Johannes 7:46). Toen de Joden Jezus vroegen ‘zeg het ons vrijuit’ of Hij de Christus was, onthulde Hij een beginsel waarmee wij waarheid van dwaling kunnen onderscheiden: ‘Mijn schapen horen Mijn stem’, zei Hij, ‘en Ik ken ze en zij volgen Mij’ (Johannes 10:27).

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Johannes 7:14–17

Als ik naar de leringen van Jezus Christus leef, kom ik te weten dat ze waar zijn.

De Joden verwonderden zich dat Jezus zoveel wist. Hij was immers niet geleerd (zie vers 15) – in elk geval niet op een wijze waarmee zij bekend waren. Jezus gaf een andere manier aan om achter de waarheid te komen. Die manier is voor iedereen beschikbaar, ongeacht opleiding of achtergrond. Hoe kunt u volgens Johannes 7:14–17 te weten komen dat de leer die Jezus predikte waar is? Hoe hebt u daardoor uw getuigenis van het evangelie ontwikkeld?

Johannes 8:2–11

De barmhartigheid van de Heiland geldt voor iedereen.

Ouderling Dale G. Renlund heeft over het gesprek van de Heiland met de overspelige vrouw het volgende gezegd: ‘Uiteraard keurde de Heiland overspel niet goed. Maar Hij veroordeelde de vrouw ook niet. Hij moedigde haar aan om zich te bekeren. Door zijn mededogen en barmhartigheid werd zij gemotiveerd om zich te bekeren. In de Bijbelvertaling van Joseph Smith staat het volgende over haar discipelschap: “En de vrouw verheerlijkte God vanaf dat uur, en geloofde in zijn naam” [zie Bijbelvertaling van Joseph Smith, Johannes 8:11].’ (‘Onze goede Herder’, Liahona, mei 2017, 30.)

Wanneer hebt u zich als die vrouw gevoeld en verleende de Heiland u barmhartigheid in plaats van u te veroordelen? Wanneer hebt u als de schriftgeleerden en Farizeeën anderen beschuldigd of veroordeeld terwijl u zelf niet zonder zonden was? (Zie Johannes 8:7.) Wat leert u nog meer van de wijze waarop de Heiland met de schriftgeleerden, de Farizeeën en de overspelige vrouw omging? Wat leert u uit deze verzen over de vergevensgezindheid van de Heiland?

Johannes 8:58–59

Waarom namen de Joden aanstoot aan Jezus’ woorden: ‘Vóór Abraham geboren was, ben Ik’?

‘Ik ben’ is de term waarmee Jehova Zichzelf aan Mozes bekendmaakte (zie Exodus 3:14). Jezus gaf met de woorden ‘ben Ik’ dus aan dat Hij Jehova, de God van het Oude Testament, is. De Joden beschouwden dat als godslastering. Daar stond onder de wet van Mozes steniging tot de dood op.

Johannes 9

Op moeilijke momenten kan God Zich aan ons openbaren.

Zonde kent vaak negatieve gevolgen. Daarom zien we onze ellende misschien soms als uitvloeisel van verkeerde daden. Zo namen de discipelen van de Heiland aan dat een man blindgeboren was omdat hij of zijn ouders gezondigd hadden. Maar Jezus wees hen terecht. Hoe geven de woorden van de Heiland in Johannes 9:3 u een andere kijk op uw moeilijkheden en die van anderen? Lees Johannes 9 en overdenk hoe de ‘werken van God’ geopenbaard werden’ (Johannes 9:3). Hoe zijn die werken geopenbaard toen u het moeilijk had?

Het is ook interessant dat de vraag van de discipelen in Johannes 9:2 impliceert dat ze in het voorsterfelijk bestaan geloofden. Die leer was gedurende de grote afval verloren geraakt, maar is door de profeet Joseph Smith hersteld (zie LV 93:29; Mozes 4:1–4; Abraham 3:22–26).

Johannes 10:16

Wie waren de ‘andere schapen’ waar de Heiland in Johannes 10:16 op doelde?

Toen de Heiland na zijn opstanding Amerika bezocht, legde Hij uit wie zijn andere schapen zijn (zie 3 Nephi 15:21–16:5).

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de gezinsavond

Als u thuis samen de Schriften leest, kan de Geest u ingeven welke beginselen u moet beklemtonen en bespreken om in de behoeften van uw gezin te voorzien. Hier zijn enkele suggesties:

Johannes 7:24

Hoe kunt u in uw gezin de leringen van Jezus in Johannes 7:24 duidelijk maken? Ga bijvoorbeeld naar buiten en maak één gezinslid vuil. Hoe zouden vreemden tegen dit gezinslid aan kijken? Schrijf wat goede eigenschappen van dit gezinslid op die men aan de buitenkant niet zomaar ziet (zie ook 1 Samuel 16:7).

Johannes 8:31–36

Hoe worden we soms een slaaf van zonde? Welke door Jezus onderwezen beginselen kunnen ons vrijmaken?

Afbeelding
Christus geneest een blinde

Jezus geneest een blinde, Carl Heinrich Bloch

Johannes 9

Hoe kan uw gezin zich een voorstelling van de genezing van de blinde man in Johannes 9 maken? U kunt het verhaal samen uitbeelden of de video ‘Jezus geneest een blindgeborene’ (LDS.org) vertonen. Onderbreek het verhaal zo nu en dan zodat de gezinsleden de betreffende verzen in Johannes 9 kunnen lezen. Laat ze noteren wat ze van het verhaal opsteken. Bijvoorbeeld wat het betekent om tot het evangelie van Jezus Christus bekeerd te worden.

Johannes 10:1–18, 27–29

Maak de gezinsleden de gelijkenis van de goede Herder duidelijk door ze een dief, een deur, een herder, een huurling, een wolf of een schaap te laten tekenen. Laat ze Johannes 10:1–18, 27–29 lezen. Bespreek dan als gezin wat de Heiland over hun tekeningen heeft gezegd.

Zie voor meer ideeën voor onderwijs aan kinderen de lesideeën van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Uw individuele studie verbeteren

Let op inspirerende woorden en zinsneden. De Geest kan u onder het lezen op bepaalde woorden of zinsneden wijzen die u kunnen inspireren en motiveren of die speciaal voor u geschreven lijken te zijn. Noteer woorden of zinsneden in Johannes 7–10 die u inspireren.

Afbeelding
Christus met een lam

Niet meer verloren, Greg K. Olsen