Kom dan en volg Mij
13–19 mei. Mattheüs 19–20; Markus 10; Lukas 18: “Wat ontbreekt mij nog?”


‘13–19 mei. Mattheüs 19–20; Markus 10; Lukas 18: “Wat ontbreekt mij nog?”’ Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Nieuwe Testament 2019 (2019)

‘13–19 mei. Mattheüs 19–20; Markus 10; Lukas 18’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2019

Afbeelding
arbeiders in een wijngaard

13–19 mei

Mattheüs 19–20; Markus 10; Lukas 18

‘Wat ontbreekt mij nog?’

Let bij het lezen en overpeinzen van Mattheüs 19–20; Markus 10; en Lukas 18 op de ingevingen die u krijgt. Noteer die ingevingen en stel vast hoe u ernaar gaat handelen.

Schrijf uw ingevingen op

Wat zou u de Heiland vragen als u daartoe de kans kreeg? Toen een zekere jongeman de Heiland voor het eerst ontmoette, vroeg hij: ‘Wat voor goeds moet ik doen om het eeuwige leven te hebben?’ (Mattheüs 19:16.) De Heiland gaf met zijn antwoord blijk van waardering voor al het goede dat de jongeman al gedaan had. Hij moedigde Hem ook liefdevol aan om meer te doen. In het licht van het eeuwige leven kan het geen kwaad om bij onszelf na te gaan of we niet meer zouden moeten doen. Als wij op onze eigen manier vragen: ‘Wat ontbreekt mij nog?’ (Mattheüs 19:20), kan de Heer ons net zulke persoonlijke antwoorden als aan de rijke jongeman geven. De Heer kan ons van alles vragen. Maar als we zijn antwoorden in daden omzetten, moeten we meer op Hem dan op onze eigen rechtschapenheid vertrouwen (zie Lukas 18:9–14). Bovendien moeten wij ‘het Koninkrijk van God […] ontvang[en] als een kind’ (Lukas 18:17; zie ook 3 Nephi 9:22).

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Mattheüs 19:1–9; Markus 10:1–12

Het huwelijk tussen man en vrouw is van Godswege geboden.

Deze conversatie tussen de Heiland en de Farizeeën is een van de weinige opgetekende keren dat de Heiland specifiek over het huwelijk sprak. Lees Mattheüs 19:1–9 en Markus 10:1–12. Maak een lijst met uitspraken die volgens u de opvattingen van de Heer over het huwelijk samenvatten. Bestudeer vervolgens ‘Marriage’ in Gospel Topics, topics.lds.org en voeg gaandeweg meer uitspraken aan uw lijst toe. Hoe kunt u door de kennis van het heilsplan beter begrijpen waarom het huwelijk tussen man en vrouw door God is ingesteld?

Afbeelding
ouder echtpaar bij tempel

Het eeuwig huwelijk maakt deel uit van Gods plan.

U kent wellicht mensen die de normen van de Heer aangaande het huwelijk niet onderschrijven of ertegen gekant zijn.

Mattheüs 19:3–9; Markus 10:2–12

Heeft Jezus gezegd dat echtscheiding nooit acceptabel is of dat gescheiden mensen niet mogen hertrouwen?

Ouderling Dallin H. Oaks heeft in een toespraak over echtscheiding gezegd dat onze hemelse Vader een eeuwige huwelijksband voor ogen heeft. Maar God begrijpt ook dat een echtscheiding ‘vanwege de hardheid van [ons] hart’ (Mattheüs 19:8) soms noodzakelijk is. Denk bijvoorbeeld aan verkeerde keuzes en zelfzucht van een of beide echtelieden.

Ouderling Oaks heeft gezegd: ‘[De Heer] staat toe dat gescheiden personen hertrouwen zonder de eeuwige schandvlek die in de hogere wet genoemd wordt. Als een gescheiden lid geen ernstige overtredingen heeft begaan, kan hij of zij in aanmerking komen voor een tempelaanbeveling door te voldoen aan dezelfde eisen als andere leden. (‘Echtscheiding’, Liahona, mei 2007, 70.)

Zie ook ‘Divorce’, Gospel Topics, topics.lds.org.

Mattheüs 19:16–22; Markus 10:17–22; Lukas 18:18–23

Als ik de Heer om hulp vraag, zal Hij mij vertellen wat ik moet doen om het eeuwige leven te beërven.

Het verhaal van de rijke jongeman kan zelfs een altijd trouwe discipel tot nadenken stemmen. Welk bewijs vindt u in Markus 10:17–22 dat de jongeman trouw en oprecht was?

We zijn allemaal onvolmaakt en niet compleet, net als de rijke jongeman. Als discipel moeten we ons altijd afvragen: ‘Wat ontbreekt mij nog?’ Hij die ons beziet zoals we werkelijk zijn, geeft ons uit liefde het antwoord (zie Markus 10:21). Hoe kunt u zich voorbereiden om aan de Heer te vragen wat u nog ontbreekt, en zijn antwoord aan te nemen?

Zie ook Larry R. Lawrence, ‘Wat ontbreekt mij nog?’, Liahona, november 2015, 33–35; S. Mark Palmer, ‘En Jezus keek hem aan en had hem lief’, Liahona, mei 2017, 114–116.

Mattheüs 20:1–16

Iedereen kan de zegen van het eeuwige leven ontvangen, ongeacht wanneer hij of zij het evangelie aanneemt.

Kunt u zich met een van de arbeiders in de wijngaard vereenzelvigen? Wat kunt u van deze passages leren? Ouderling Jeffrey R. Hollands boodschap ‘De arbeiders in de wijngaard’ (Liahona, mei 2012, 31–33) kan nieuw licht op de toepassing van deze gelijkenis werpen. Wat geeft de Geest u nog meer in?

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de gezinsavond

Als u thuis samen de Schriften leest, kan de Geest u ingeven welke beginselen u moet beklemtonen en bespreken om in de behoeften van uw gezin te voorzien. Hier zijn enkele suggesties:

Mattheüs 19:1–9; Markus 10:1–12

Heeft uw gezin baat bij een bespreking van Gods leringen aangaande huwelijk en gezin? U zou in dat geval ‘Het gezin: een proclamatie aan de wereld’ (Liahona, november 2010, 129) kunnen lezen. Hoe scheppen de leringen in de proclamatie duidelijkheid in de verwarrende en valse boodschappen van de wereld inzake huwelijk en gezin?

Markus 10:23–27

Wat is het verschil tussen rijkdommen bezitten en op rijkdommen vertrouwen? (Zie Markus 10:23–24.) Wijs desgewenst bij vers 27 op de Bijbelvertaling van Joseph Smith: ‘Voor mensen die op rijkdommen vertrouwen is het onmogelijk; maar het is niet onmogelijk voor mensen die op God vertrouwen en alles omwille van Mij verlaten, want voor zulke mensen zijn alle dingen mogelijk.’

Mattheüs 20:1–16

Ter illustratie van de beginselen in Mattheüs 20:1–16 kunt u een eenvoudige wedstrijd houden. Denk bijvoorbeeld aan een stukje hardlopen. Stel de winnaar een prijs in het vooruitzicht. Na de wedstrijd geeft u iedereen dezelfde prijs. Begin bij de persoon die als laatste eindigt en eindig bij de persoon die als eerste eindigt. Wat leren we hieruit over wie volgens het plan van onze hemelse Vader de zegeningen van het eeuwige leven krijgen?

Mattheüs 20:25–27; Markus 10:42–45

Wat betekent de zinsnede ‘wie onder u de eerste wil zijn, die moet uw slaaf zijn’? (Mattheüs 20:27.) Hoe was Jezus Christus een toonbeeld van dit beginsel? Hoe kunnen wij zijn voorbeeld in ons gezin, onze wijk of gemeente, en onze omgeving volgen?

Lukas 18:1–14

Wat kunnen we uit deze twee gelijkenissen over gebed leren?

Zie voor meer ideeën voor onderwijs aan kinderen de lesideeën van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Uw individuele studie verbeteren

Kies een tijd die u uitkomt. Bestudeer de Schriften bij voorkeur wanneer u niet onderbroken kunt worden. Kies een tijd die u uitkomt. Doe uw best om elke dag op dat tijdstip te studeren.

Afbeelding
Christus en de rijke jongeman

Christus en de rijke jongeman, Heinrich Hofmann