Kom dan en volg Mij
20–26 mei. Mattheüs 21–23; Markus 11; Lukas 19–20; Johannes 12: “Zie, uw Koning komt”


‘20–26 mei. Mattheüs 21–23; Markus 11; Lukas 19–20; Johannes 12: “Zie, uw Koning komt”’ Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Nieuwe Testament 2019 (2019)

‘20–26 mei. Mattheüs 21–23; Markus 11; Lukas 19–20; Johannes 12’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2019

Afbeelding
man in boom terwijl Jezus nadert

Zacheüs in de wilde vijgenboom, James Tissot

20–26 mei

Mattheüs 21–23; Markus 11; Lukas 19–20; Johannes 12

‘Zie, uw Koning komt’

Lees Mattheüs 21–23; Markus 11; Lukas 19–20; en Johannes 12 voordat u de ideeën in dit overzicht leest. Noteer ingevingen waarover u thuis of in de kerk iets kunt vertellen.

Schrijf uw ingevingen op

De Heiland had na zijn reis van Bethanië naar Jeruzalem honger. Een vijgenboom in de verte leek een bron van voedsel. Maar toen Jezus bij de boom kwam, merkte Hij dat die geen vrucht droeg (zie Mattheüs 21:17–20; Markus 11:12–14, 20). In zeker opzicht was de vijgenboom met de hypocriete godsdienstige leiders in Jeruzalem te vergelijken: hun loze leringen en uiterlijke vertoon van heiligheid verschaften geen geestelijke voeding. De Farizeeën en schriftgeleerden namen ogenschijnlijk veel geboden in acht, maar gingen aan de twee grootste geboden voorbij: God liefhebben en onze naaste liefhebben als onszelf (zie Mattheüs 22:34–40; 23:23).

Veel mensen begonnen in Jezus’ leringen juist goede vruchten te zien. Toen Hij in Jeruzalem aankwam, verwelkomden ze Hem met boomtakken op de weg. Ze waren blij dat de oude profetie ‘uw Koning komt’ (Zacharia 9:9) eindelijk in vervulling ging. Denk bij het lezen deze week na over de vruchten van de leringen en de verzoening van de Heiland in uw leven. Bedenk ook hoe u ‘veel vrucht’ kunt voortbrengen (Johannes 12:24).

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Mattheüs 23; Lukas 19:1–10; 20:45–47

De Heer oordeelt niet naar het uiterlijk maar naar de verlangens van het hart.

Veel mensen in de tijd van Jezus gingen ervan uit dat de tollenaars, of belastingontvangers, oneerlijk waren en van de mensen stalen. Zacheüs was oppertollenaar en rijk, wat hem vermoedelijk nog verdachter maakte. Maar Jezus keek in Zacheüs’ hart. Wat onthult Lukas 19:1–10 over Zacheüs’ hart? Noteer de woorden die beschrijven wat Zacheüs deed om zijn toewijding aan de Heiland te tonen. Wat zijn de verlangens van uw hart? Wat doet u om net als Zacheüs de Heiland te zoeken?

De omgang van de Heiland met de schriftgeleerden en Farizeeën staat in schril contrast met zijn omgang met Zacheüs. President Dieter F. Uchtdorf heeft gezegd: ‘[Jezus] toorn tegen huichelaars was gerechtvaardigd, zoals tegen de schriftgeleerden, Farizeeën en Sadduceeën, die zich rechtschapen voordeden om wereldse lof, invloed en rijkdom te krijgen, terwijl ze het volk onderdrukten dat ze tot zegen hadden moeten zijn.’ (‘Echt zijn’, Liahona, mei 2015, 81.)

De Heiland gebruikte in Mattheüs 23 beeldspraak om huichelarij te beschrijven. Markeer of noteer deze metaforen en wat ze over huichelarij duidelijk maken. Wat gaat u dankzij de leringen van de Heiland anders doen?

Zie ook Leer en Verbonden 88:62–63; 137:9.

Mattheüs 21:1–11; Markus 11:1–11; Lukas 19:29–44; Johannes 12:12–16

Jezus Christus is mijn Koning.

Mattheüs 21:1–11; Markus 11:1–11; Lukas 19:29–44; en Johannes 12:12–16 beschrijven het begin van de laatste week van het leven van de Heiland. Zijn triomfale intocht in Jeruzalem valt daar ook onder. Wie Hem als hun Koning erkenden, toonden hun toewijding door Hem te zalven (zie Johannes 12:1–8), kleren en palmtakken op zijn weg naar Jeruzalem te leggen en Hem lof toe te roepen. De volgende informatiebronnen werpen meer licht op de gebeurtenissen die de laatste week van het leven van de Heiland inluidden.

Hoe kunt u de Heiland als uw Heer en Koning ontvangen?

Zie ook ‘De triomfale intocht van de Heer in Jeruzalem’ (video, LDS.org).

Mattheüs 22:34–40

De twee grote geboden zijn God liefhebben en anderen liefhebben als onszelf.

U voelt zich vast weleens overweldigd in uw streven om Jezus Christus te volgen. Met behulp van de woorden van de Heiland tot de wetgeleerde in Mattheüs 22 kunt u uw discipelschap tot eenvoudige en gerichte proporties terugbrengen. Dat kunt u als volgt doen: maak een lijst met verschillende geboden van de Heer. Hoe is elk punt op uw lijst tot de twee grote geboden terug te voeren? Hoe dragen de twee grote geboden ertoe bij dat u de andere geboden in acht neemt?

Mattheüs 23:5

Wat zijn gebedsriemen?

Gebedsriemen waren leren doosjes die stroken perkament met Schriftteksten bevatten. De Joden bevestigden die doosjes aan leren riemen en droegen ze rond hun voorhoofd of arm. Daarmee wilden ze de geboden indachtig zijn (zie Deuteronomium 6:6–8). De Farizeeën droegen uit trots ongewoon grote gebedsriemen. Zo kon iedereen zien hoeveel ze van het woord van God hielden.

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de gezinsavond

Als u thuis samen de Schriften leest, kan de Geest u ingeven welke beginselen u moet beklemtonen en bespreken om in de behoeften van uw gezin te voorzien. Hier zijn enkele suggesties:

Johannes 12:1–8

Hoe toonde Maria haar liefde voor de Heiland? Hoe tonen wij onze liefde voor Hem?

Afbeelding
vrouw droogt voeten van Jezus met haar haren af

Voeten van Jezus wassen, Brian Call

Johannes 12:42–43

Hoe kunnen wij anderen respect tonen als zij hun geloof belijden of verdedigen? Welke sociale gevolgen weerhouden ons er soms van om voor ons geloof in Christus uit te komen of het te verdedigen? Zie Daniël 1:3–20; 3; 6; Johannes 7:45–53; 9:1–38; en Mosiah 17:1–4 voor voorbeelden van mensen die onder sociale druk niet bezweken.

Mattheüs 21:12–17

Hoe tonen wij eerbied en respect voor de tempel? Wat kunnen wij uit ons leven verbannen wat ons ervan weerhoudt om de tempel als een ‘huis van gebed’ (Mattheüs 21:12–13) en een plek van geestelijke genezing te beleven? Zing eventueel ‘Ik kijk graag naar de tempel’, Kinderliedjes, 99.

Mattheüs 21:28–32

Welke lessen uit de gelijkenis van de man met twee zonen kunnen uw gezin van nut zijn? Bespreek aan de hand van het verhaal bijvoorbeeld het belang van oprechte gehoorzaamheid en bekering. Stel met het gezin een script op en speel de gelijkenis na. Laat iedereen beurtelings een andere rol spelen.

Mattheüs 22:15–22

Wat kunnen we zoal aan God geven ‘wat van God is’ (vers 21)?

Zie voor meer ideeën voor onderwijs aan kinderen de lesideeën van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Ons onderwijs verbeteren

Gebruik kunst om de gezinsleden erbij te betrekken. ‘Het Evangelieplatenboek en de LDS Media Library op LDS.org bevatten veel afbeeldingen en video’s waarmee [uw gezinsleden] zich concepten of gebeurtenissen kunnen voorstellen.’ (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland22.) Het schilderij bij dit overzicht kan het verhaal van Christus’ intocht in Jeruzalem bijvoorbeeld tot leven wekken.

Afbeelding
Triomfale intocht van Christus

Triomfale intocht, Walter Rane