Tule ja seuraa minua
2.–8. syyskuuta. 1. Korinttilaiskirje 14–16: ”Jumala ei ole epäjärjestyksen vaan rauhan Jumala”


”2.–8. syyskuuta. 1. Korinttilaiskirje 14–16: ’Jumala ei ole epäjärjestyksen vaan rauhan Jumala’”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Uusi testamentti 2019, 2019

”2.–8. syyskuuta. 1. Korinttilaiskirje 14–16”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2019

Kuva
temppelin kasteallas

2.–8. syyskuuta

1. Korinttilaiskirje 14–16

”Jumala ei ole epäjärjestyksen vaan rauhan Jumala”

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia, kun luet lukuja 1. Kor. 14–16. Rukoile sen puolesta, mitä Henki on opettanut sinulle, ja kysy taivaalliselta Isältä, haluaisiko Hän sinun oppivan jotakin lisää.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Koska kirkko ja sen opit olivat melko uusia Korintissa, on ymmärrettävää, että korinttilaiset pyhät kohtasivat hämmennystä. Paavali oli aiemmin opettanut heille evankeliumin perustavanlaatuisen totuuden: ”Kristus kuoli meidän syntiemme vuoksi, – – hänet haudattiin [ja] hänet herätettiin kuolleista kolmantena päivänä” (1. Kor. 15:3–4). Jotkut jäsenet alkoivat kuitenkin pian opettaa, ”ettei kuolleiden ylösnousemusta ole” (1. Kor. 15:12). Paavali pyysi heitä säilyttämään mielessään totuudet, jotka heille oli opetettu (ks. 1. Kor. 15:2). Kun kohtaamme ristiriitaisia mielipiteitä evankeliumin totuuksista, on hyvä muistaa, että ”Jumala ei ole epäjärjestyksen vaan rauhan Jumala” (1. Kor. 14:33). Se, että kuuntelemme Herran nimittämiä palvelijoita ja pidämme kiinni niistä yksinkertaisista totuuksista, joita he toistuvasti opettavat, voi auttaa meitä löytämään rauhaa ja pysymään uskossamme lujina (ks. 1. Kor. 16:13).

Kuva
henkilökohtainen tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen

1. Kor. 14

Voin tavoitella profetoimisen lahjaa.

Oletko koskaan miettinyt, mikä profetoimisen lahja on? Onko se kyky ennustaa tulevaisuutta? Voiko kuka tahansa saada tämän lahjan? Vai onko se vain profeettoja varten?

Kirkon presidentti on ainoa henkilö, joka voi profetoida ja saada ilmoitusta koko kirkkoa varten. Pyhien kirjoitusten oppaassa kuitenkin sanotaan profetoimisen koostuvan ”Jumalan innoittamista sanoista tai kirjoituksista, joita ihminen saa ilmoituksen kautta Pyhältä Hengeltä. – – Kun ihminen profetoi, hän puhuu tai kirjoittaa sitä, mitä Jumala haluaa hänen tietävän omaksi hyväkseen tai muiden hyväksi.” (PKO, ”Profetia”, scriptures.lds.org/fi; ks. myös OL 100:5–8.) Jakeen Ilm. 19:10 mukaan profetian henki tarkoittaa myös todistusta Jeesuksesta.

Mitä opit tästä hengellisestä lahjasta jakeiden 1. Kor. 14:3, 31, 39–40 perusteella? Mitä arvelet Paavalin tarkoittaneen, kun hän kehotti korinttilaisia tavoittelemaan profetoimisen lahjaa? (Ks. 1. Kor. 14:39.) Kuinka voit ottaa vastaan tämän kutsun?

Ks. myös 4. Moos. 11:24–29; MK Jaak. 4:6–7; Alma 17:3; OL 11:23–28.

1. Kor. 14:34–35

Miksi Paavali sanoi, että naisten tulisi vaieta kirkossa?

Paavalin opetukset kohdassa 1. Kor. 14:34–35 saattavat vaikuttaa hämmentäviltä, sillä aiemmin tässä samassa kirjeessä hän kirjoitti, että naiset rukoilivat ja profetoivat (ks. 1. Kor. 11:5). Joseph Smithin raamatunkäännös korvaa sanan puhua jakeissa 34 ja 35 sanalla hallita. Tämän selvennyksen mukaan Paavali saattoi viitata naisiin, jotka yrittivät päästä johtoasemaan kirkon kokouksissa. (Ks. myös 1. Tim. 2:11–12.)

Ks. myös ”Naiset kirkossa”, www.mormonienuutishuone.fi/artikkelit/naiset-kirkossa.

1. Kor. 15:1–34, 53–58

Jeesus Kristus voitti kuoleman.

Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus on niin perustavanlaatuinen osa kristillisyyttä, että voisi sanoa, ettei ilman sitä ole olemassakaan mitään kristillisyyttä – kuten Paavali sanoi, ”silloin meidän julistuksemme on turhaa puhetta, turhaa myös teidän uskonne” (1. Kor. 15:14). Kuitenkin jotkut korinttilaiset pyhät opettivat, ”ettei kuolleiden ylösnousemusta ole” (1. Kor. 15:12). Kun luet Paavalin vastausta luvusta 1. Kor. 15, pohdi hetken aikaa sitä, kuinka elämäsi eroaisi nykyisestä, jos et uskoisi ylösnousemukseen. Kuinka se on siunannut sinua? Mitä siunauksia saat Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen ansiosta? (Ks. 2. Nefi 9:6–19; Alma 40:19–23; OL 93:33–34.) Mitä ilmaus ”ellei Kristusta ole herätetty, teidän uskonne on pohjaa vailla” merkitsee sinulle? (Jae 17.)

1. Kor. 15:35–54

Ylösnousseet ruumiit eroavat kuolevaisista ruumiista.

Oletko koskaan pohtinut, millainen ylösnoussut ruumis on? Kohdan 1. Kor. 15:35 mukaan jotkut korinttilaisista pohtivat samaa asiaa. Lue Paavalin vastaus jakeissa 36–54 ja pane merkille sanoja ja ilmauksia, jotka kuvailevat eroja kuolevaisten ruumiiden ja ylösnousseiden ruumiiden välillä. Esimerkiksi jakeissa 40–42 opetetaan, että ylösnousseet ruumiit loistavat eriasteisessa kirkkaudessa aivan kuten aurinko, kuu ja tähdet ovat loistoltaan erilaisia (ks. myös JSR 1. Kor. 15:40; OL 76:50–112).

Ks. myös Alma 11:43–45; Luuk. 24:39.

Kuva
auringonnousu

”Auringolla on oma loistonsa” (1. Kor. 15:41).

Kuva
perheen kanssa tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen yhdessä perheenä ja perheiltaan

Kun luet pyhiä kirjoituksia yhdessä perheesi kanssa, Henki voi auttaa sinua tietämään, mitä periaatteita tulee tähdentää ja mistä asioista tulee keskustella, jotta se vastaa oman perheesi tarpeita. Tässä on joitakin ehdotuksia:

1. Kor. 15:29

Opimme jakeesta 29, että muinaiset pyhät osallistuivat kasteisiin kuolleiden puolesta aivan kuten me teemme kirkossa tänä päivänä. Kuinka hyvin perheemme onnistuu esivanhempiemme nimien valmistelemisessa temppelitoimituksia varten? Ks. myös ”Kaste kuolleiden puolesta”, www.mormonienuutishuone.fi/artikkelit/kaste-kuolleiden-puolesta.

1. Kor. 15:35–54

Mitä sellaisia esineitä tai kuvia voisit näyttää, jotka auttaisivat perhettänne ymmärtämään Paavalin käyttämiä sanoja, joilla hän kuvailee kuolevaisten ruumiiden eroja verrattuna ylösnousseisiin ruumiisiin? Esimerkiksi osoittaaksesi eron katoavan ja katoamattoman (ks. jakeet 52–54) välillä, voisit näyttää ruostunutta metallia (kuten rautaa) sekä ruostumatonta metallia (kuten terästä). Tai voisit verrata jotakin heikkoa johonkin vahvaan (ks. jae 43).

1. Kor. 15:55–57

Keskustelu näistä jakeista voi olla erityisen merkityksellinen, jos perheesi tuntee jonkun, joka on jo kuollut. Perheenjäsenet voisivat todistaa siitä, kuinka Jeesus Kristus ottaa pois ”kuoleman pistimen” (ks. jae 56). Vanhin Paul V. Johnsonin puhe ”Kuolemaa ei enää ole”, (Liahona, toukokuu 2016, s. 121–123) voisi olla hyvä lisä keskusteluunne.

1. Kor. 16:13

Voit auttaa perheesi jäseniä ymmärtämään tätä jaetta, kun piirrät maahan ringin ja sanot, että perheesi jäsenten pitää kunkin vuorollaan ”pysyä lujana” ringin sisällä samalla kun hän on silmät sidottuina ja muut yrittävät poistaa häntä ringistä. Mitä eroa on sillä, että ringissä oleva perheenjäsen ei olekaan silmät sidottuina ja voi ”valvoa”? Mitä me voimme tehdä ”pysyäksemme lujina” elämässämme, kun tunnemme houkutusta tehdä huonoja valintoja?

Lisäideoita lasten opettamiseen on julkaisun Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys tämän viikon opetusehdotuksissa.

Näin edistän henkilökohtaista tutkimista

Pane merkille toistuvia malleja. Pyhissä kirjoituksissa on malleja, jotka näyttävät, kuinka Herra tekee työtään. Mitä sellaisia malleja huomaat luvussa 1. Kor. 14, jotka auttavat meitä ymmärtämään, kuinka voimme opettaa ja kohottaa toisiamme? Ks. myös OL 50:13–23.

Kuva
Kristus ilmestyy Marialle puutarhahaudalla

Mitä itket, nainen?, Simon Dewey