Tule ja seuraa minua
16.–22. syyskuuta. 2. Korinttilaiskirje 8–13: ”Iloista antajaa Jumala rakastaa”


”16.–22. syyskuuta. 2. Korinttilaiskirje 8–13: ’Iloista antajaa Jumala rakastaa’”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Uusi testamentti 2019, 2019

”16.–22. syyskuuta. 2. Korinttilaiskirje 8–13”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2019

Kuva
Jeesus puhumassa pienelle lapselle

16.–22. syyskuuta

2. Korinttilaiskirje 8–13

”Iloista antajaa Jumala rakastaa”

Se, että kirjoitat muistiin hengellisiä vaikutelmia, auttaa sinua muistamaan, mitä opit pyhiä kirjoituksia tutkiessasi. Voisit kirjoittaa tutkimispäiväkirjaan, tehdä muistiinpanoja pyhien kirjoitustesi marginaaliin tai Evankeliumiaiheinen kirjasto -sovellukseen tai tehdä ajatuksistasi äänitallenteen.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Mitä tekisit, jos kuulisit, että pyhien seurakunta jollakin toisella seudulla kamppailee köyhyydessä? Tämä oli tilanne, jota Paavali kuvaili korinttilaisille pyhille luvuissa 2. Kor. 8–9. Hän toivoi saavansa korinttilaiset pyhät lahjoittamaan runsaudestaan tarvitseville pyhille. Mutta lahjoituspyynnön lisäksi Paavalin sanat sisältävät myös syvällisiä totuuksia antamisesta: ”Kukin antakoon sen mukaan kuin on mielessään päättänyt, ei vastahakoisesti eikä pakosta, sillä iloista antajaa Jumala rakastaa” (2. Kor. 9:7). Nykyäänkin eri puolilla maailmaa on yhä pyhiä, jotka tarvitsevat apua. Joskus parasta, mitä voimme tehdä heidän hyväkseen, on paastota ja antaa paastouhreja. Toisissa tapauksissa meidän antamisemme voi olla suorempaa ja henkilökohtaisempaa. Olivatpa uhrauksemme missä muodossa hyvänsä, meidän kannattaa tarkastella omia vaikuttimiamme antamiseen. Ovatko uhrauksemme osoituksia rakkaudesta? Loppujen lopuksi juuri rakkaus tekee antajasta iloisen.

Kuva
henkilökohtainen tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen

2. Kor. 8:1–15; 9:5–15

Voin antaa iloisesti omastani siunatakseni köyhiä ja apua tarvitsevia.

Eri puolilla maailmaa on kovin monia apua tarvitsevia ihmisiä. Kuinka ihmeessä me voimme vaikuttaa asiaan? Vanhin Jeffrey R. Holland on neuvonut seuraavasti: ”Olimmepa rikkaita tai köyhiä, meidän pitää tehdä se, minkä voimme, kun muut tarvitsevat apua [ks. Mark. 14:6, 8]. – – [Jumala] auttaa teitä ja opastaa teitä opetuslapseuden myötätuntoa osoittavissa teoissa, jos tunnollisesti haluatte ja rukoilette ja etsitte keinoja pitää käskyn, jonka Hän on antanut meille yhä uudelleen.” (”Emmekö me kaikki ole kerjäläisiä?”, Liahona, marraskuu 2014, s. 41.)

Lue kohdat 2. Kor. 8:1–15; 9:6–15 ja pane merkille periaatteita, joita Paavali opetti köyhistä ja apua tarvitsevista huolehtimisesta. Mikä Paavalin neuvoissa innoittaa sinua? Voisit rukoilla opastusta siihen, mitä voit tehdä siunataksesi jotakuta apua tarvitsevaa. Muista kirjoittaa muistiin mahdollisesti saamiasi vaikutelmia, ja toimi niiden mukaan.

Ks. myös Moosia 4:16–27; Alma 34:27–29; Henry B. Eyring, ”Toisenlaista paastoa minä odotan”, Liahona, toukokuu 2015, s. 22–25; Linda K. Burton, ”Minä olin koditon”, Liahona, toukokuu 2016, s. 13–15.

2. Kor. 11

Väärät profeetat pyrkivät pettämään.

Saatat ymmärtää tätä lukua paremmin, kun tiedät, että korinttilaisten pyhien joukossa oli tullut esiin ”vääriä apostoleja” (2. Kor. 11:13). Mitä saat jakeiden 13–15 perusteella tietää niistä, jotka opettavat vääriä oppeja? Mitä saat tietää tosi profeetoista, kun luet Paavalin kokemuksista Kristuksen palvelijana? (Ks. jakeet 23–33.)

2. Kor. 11:3; 13:5–8

Minun tulisi tutkia uskollisuuttani Jeesuksen Kristuksen evankeliumia kohtaan.

Koska nykyään on monia, jotka yrittävät johdattaa meidät pois puhtaudesta suhteessamme Kristukseen (ks. 2. Kor. 11:3), voisit ottaa vastaan Paavalin kutsun ”tutkikaa itseänne, oletteko uskossa” (2. Kor. 13:5). Voisit esimerkiksi pohtia, mitä voit karsia elämästäsi keskittyäksesi Kristukseen, tai voisit suorittaa ”Ominaisuuskyselyn”, joka on julkaisussa Saarnatkaa minun evankeliumiani, s. 131.

2. Kor. 12:2–4

Mitä tarkoittaa ”kolmanteen taivaaseen” ja kuka oli mies, joka ”temmattiin” sinne?

Näissä jakeissa Paavali puhui itsestään mainitsematta sitä suoraan – ehkäpä välttääkseen ylpeilemästä saamallaan huomattavalla näyllä. Ilmauksella ”kolmas taivas” viitataan selestiseen valtakuntaan (ks. OL 76:96–98).

2. Kor. 12:5–10

Vapahtajan armo riittää minulle avuksi löytää voimaa heikkouksissani.

Emme tiedä, mikä Paavalin ”pistävä piikki ruumiissa” oli, mutta on helppo ymmärtää hänen haluaan saada se pois. Meillä kaikilla on haasteita ja ongelmia, joita Herra ei ole nähnyt tarpeelliseksi poistaa elämästämme. Mieti omia haasteitasi, kun luet kohtaa 2. Kor. 12:5–10. Mitä Paavali opetti heikkoudesta? Mitä sinulle merkitsee se, että Jumalan armo riittää sinua varten? Kuinka sinä olet kokenut Jumalan vahvistavaa voimaa?

Ks. myös Moosia 23:21–24; 24:10–15; Et. 12:27; Moroni 10:32–33.

2. Kor. 13:1

Mitä Paavali tarkoitti sanoessaan ”kahden tai kolmen todistajan sanalla”?

Vanhan testamentin aikoina jonkun syyttämiseksi tarvittiin kaksi tai kolme todistajaa (ks. 5. Moos. 19:15). Paavali puhui tästä käytännöstä viitatessaan kolmanteen vierailuunsa Korintissa. Nykyajan esimerkkejä tästä usean todistajan periaatteesta ovat Mormonin kirjan kolme silminnäkijää, Raamatun ja Mormonin kirjan antamat todistukset Jeesuksesta Kristuksesta sekä lähetyssaarnaajien, kotiopettajien ja kotikäyntiopettajien tapa todistaa yhdessä toverinsa kanssa.

Kuva
perheen kanssa tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen yhdessä perheenä ja perheiltaan

Kun luet pyhiä kirjoituksia yhdessä perheesi kanssa, Henki voi auttaa sinua tietämään, mitä periaatteita tulee tähdentää ja mistä asioista tulee keskustella, jotta se vastaa oman perheesi tarpeita. Tässä on joitakin ehdotuksia:

2. Kor. 8–9

Mitä sellaista löydätte näistä luvuista, mikä innoittaa perhettänne tukemaan köyhiä ja avun tarpeessa olevia? Nyt voisi olla hyvä aika suunnitella, kuinka perhe voisi yhdessä palvella jotakuta avun tarpeessa olevaa.

2. Kor. 9:6–7

Tunteeko perheenne jonkun, jota voisi kuvailla sanoilla ”iloinen antaja”? Kuinka voimme palvella muita iloisemmin?

2. Kor. 10:3–7

Kuinka voisit opettaa perheellesi ”taistelusta” pahuutta vastaan? Olisiko perheestäsi mukavaa rakentaa tuolien ja peittojen avulla muuri tai linnake? Tämä voisi johtaa keskusteluun siitä, kuinka voimme panna pois asiat, jotka vievät meitä kauemmaksi Jumalasta, ja ”[vangita] kaikki ajatukset kuuliaisiksi Kristukselle”. Mitä hengellisiä ”aseita” me käytämme hallitaksemme ajatuksiamme? (Ks. Ef. 6:11–18.)

2. Kor. 11:3

Mitä perheesi voi tehdä, jotta keskittyisitte paremmin vilpittömyyteen ja puhtauteen suhteessanne Kristukseen?

Lisäideoita lasten opettamiseen on julkaisun Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys tämän viikon opetusehdotuksissa.

Näin edistän henkilökohtaista tutkimista

Kirjoita muistiin vaikutelmia. Vanhin Richard G. Scott on opettanut: ”Huolellisesti tallennettu tieto on tarvittaessa käytettävissä. – – [Hengellisen ohjauksen tallentaminen] lisää sitä todennäköisyyttä, että saamme lisää valoa.” (Ks. ”Hengellisen tiedon saaminen”, Valkeus, tammikuu 1994, s. 88; ks. myös Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 1230.)

Kuva
nuoria auttamassa palveluprojektissa

”Kukin antakoon sen mukaan kuin on mielessään päättänyt, ei vastahakoisesti eikä pakosta, sillä iloista antajaa Jumala rakastaa” (2. Kor. 9:7).