Tule ja seuraa minua
9.–15. syyskuuta. 2. Korinttilaiskirje 1–7: ”Suostukaa sovintoon Jumalan kanssa”


”9.–15. syyskuuta. 2. Korinttilaiskirje 1–7: ’Suostukaa sovintoon Jumalan kanssa’”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Uusi testamentti 2019, 2019

”9.–15. syyskuuta. 2. Korinttilaiskirje 1–7”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2019

Kuva
Jeesus Kristus

9.–15. syyskuuta

2. Korinttilaiskirje 1–7

”Suostukaa sovintoon Jumalan kanssa”

Kun tutkit Paavalin kirjeitä korinttilaisille, kirjoita muistiin huomaamiasi evankeliumin periaatteita ja pohdi, kuinka voit soveltaa niitä omassa elämässäsi.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Joskus kirkon johtajana oleminen tarkoittaa sitä, että täytyy sanoa vaikeita asioita. Se oli totta Paavalin aikoina samoin kuin tänä päivänä. Ilmeisesti Paavalin aiemmassa kirjeessä korinttilaisille pyhille oli ollut nuhteita, ja se oli aiheuttanut loukkaantumista. Kirjeessä, joka tunnetaan nykyään 2. kirjeenä korinttilaisille, hän yritti selittää syyn jyrkkiin sanoihinsa: ”Kirjoitin teille suuressa tuskassa, sydän raskaana ja kyynelsilmin, mutta en aiheuttaakseni teille surua, vaan osoittaakseni, kuinka suurta rakkautta tunnen erityisesti teitä kohtaan” (2. Kor. 2:4). Kun saat nuhteita joltakulta johtohenkilöltä, on varmasti hyvä tietää, että se on Kristuksen kaltaisen rakkauden innoittamaa. Niissäkin tapauksissa, joissa näin ei ole, niin jos olemme halukkaita näkemään muut ihmiset Paavalin kaltaisella rakkaudella, on helpompi vastata oikealla tavalla mahdollisiin loukkauksiin. Kuten vanhin Jeffrey R. Holland on neuvonut: ”Olkaa siis ystävällisiä inhimillisiä heikkouksia kohdatessanne – niin omianne kuin niiden, joiden kanssa palvelette kirkossa, jota johtavat vapaaehtoiset, kuolevaiset miehet ja naiset. Ainosyntyistä täydellistä Poikaansa lukuun ottamatta Jumala on joutunut aina työskentelemään yksinomaan epätäydellisten ihmisten kanssa.” (”Minä uskon”, Liahona, toukokuu 2013, s. 94.)

Kuva
henkilökohtainen tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen

2. Kor. 1:3–7; 4:6–10, 17–18; 7:4–7

Koettelemukseni voivat olla siunaukseksi.

Kun otamme huomioon Paavalin palvelutyössään kohtaamat ahdingot, ei ole mikään yllätys, että hän kirjoitti paljon ahdinkojen tarkoituksista ja niiden tuomista siunauksista. Mieti, millä tavoin sinun koettelemuksesi voivat olla siunauksena, kun luet seuraavia kohtia: 2. Kor. 1:3–7; 4:6–10, 17–18 ja 7:4–7. Voisit esimerkiksi pohtia, kuinka Jumala rohkaisee sinua kaikissa ahdingoissasi ja kuinka sinä voit puolestasi ”lohduttaa muita ahdingossa olevia” (2. Kor. 1:4). Tai voisit keskittyä Jeesuksen Kristuksen valoon, joka ”[valaisee] meidän sydämemme” silloinkin, kun olemme ”ahtaalla” ja ”neuvottomia” (2. Kor. 4:6–10).

Ks. myös Moosia 24:13–17.

2. Kor. 2:5–11

Kun annan anteeksi, saan siunauksia ja siunaan muita.

Emme tiedä paljoakaan miehestä, johon Paavali viittasi kohdassa 2. Kor. 2:5–11 – vain sen, että tämä oli tehnyt rikkomuksen (ks. jakeet 5–6) ja että Paavali halusi pyhien antavan tälle anteeksi (ks. jakeet 7–8). Miksi emme aina osaa osoittaa rakkautta sitä kohtaan, joka on loukannut meitä? (Ks. jae 8.) Kuinka se, ettemme anna anteeksi, vahingoittaa muita ja itseämme? (Ks. jakeet 7, 10–11.) Mitä sinulle merkitsee se, että jos emme anna anteeksi muille, ”Saatana [voi päästä] meistä voitolle”? (Jae 11.)

Ks. myös OL 64:9–11.

2. Kor. 5:14–21

Jeesuksen Kristuksen sovituksen ansiosta minä voin tehdä sovinnon Jumalan kanssa.

Paavali jos kuka tiesi, millaista oli tulla ”uudeksi luomukseksi”. Hän muuttui kristittyjen vainoojasta pelottomaksi Kristuksen puolustajaksi. Hän tiesi omakohtaisesti, kuinka Jeesus, joka ”oli puhdas synnistä”, voi ottaa pois meidän syntimme ja antaa meille Hänen vanhurskautensa palauttaen meidät ykseyteen Jumalan kanssa. Kun luet näitä jakeita, mieti, mitä sovinnon tekeminen jonkun kanssa tarkoittaa. Kuinka tämä auttaa sinua ymmärtämään, mitä sovinnon tekeminen Jumalan kanssa tarkoittaa? Mieti, mikä saattaisi erottaa sinut Jumalasta. Mitä sinun täytyy tehdä, jotta olisit täydellisemmin sovinnossa Hänen kanssaan?

Ks. myös 2. Nefi 10:23–25.

2. Kor. 7:8–11

Jumalan mielen mukainen murhe saa aikaan parannuksen.

Emme tavallisesti pidä murhetta hyvänä asiana, mutta Paavali puhui ”Jumalan mielen mukaisesta murheesta” välttämättömänä osana parannuksentekoa. Mitä saat seuraavien kohtien perusteella tietää Jumalan mielen mukaisesta murheesta? 2. Kor. 7:8–11; Alma 36:16–21; Morm. 2:11–15. Milloin olet tuntenut Jumalan mielen mukaista murhetta? Mitä vaikutusta sillä oli elämääsi?

Kuva
perheen kanssa tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen yhdessä perheenä ja perheiltaan

Kun luet pyhiä kirjoituksia yhdessä perheesi kanssa, Henki voi auttaa sinua tietämään, mitä periaatteita tulee tähdentää ja mistä asioista tulee keskustella, jotta se vastaa oman perheesi tarpeita. Tässä on joitakin ehdotuksia:

2. Kor. 3:1–3

Ovatko perheenne jäsenet koskaan pyytäneet joltakulta suosituskirjeen esimerkiksi työpaikkaa tai opiskelupaikkaa varten? Pyydä heitä kertomaan tästä kokemuksesta ja siitä, mitä kirjeessä sanottiin heistä. Paavali opetti, että pyhien elämä on kuin evankeliumia koskeva itseltään Kristukselta saatu suosituskirje, jota ”ei ole kirjoitettu musteella vaan elävän Jumalan Hengellä”. Kun luette yhdessä kohtaa 2. Kor. 3:1–3, keskustelkaa siitä, kuinka meidän osoittamamme esimerkki on kuin evankeliumia koskeva suosituskirje ”kaikkien ihmisten nähtäväksi ja luettavaksi”. Ehkäpä jokainen perheenjäsen voisi kirjoittaa kirjeen, jossa selitetään, kuinka joku toinen perheenjäsen on ollut hyvänä esimerkkinä Jeesuksen Kristuksen opetuslapsesta. He voisivat lukea kirjeensä perheelle ja antaa kirjeen sille perheenjäsenelle, josta he ovat kirjoittaneet. Miksi on tärkeä ymmärtää, että meidän elämämme on ”Kristuksen kirje”?

2. Kor. 5:6–7

Mitä tarkoittaa se, että elää ”uskon varassa, [ei] näkemisen”? Mitä me teemme osoittaaksemme, että uskomme asioihin, joita emme näe?

2. Kor. 5:17

Voiko perheenne keksiä – tai löytää – esimerkkejä sellaisista luonnossa esiintyvistä asioista, jotka käyvät läpi merkittävän muutoksen ja joista tulee siten uusia luomuksia? (Ks. kuvia tässä oppimisehdotuksessa.) Mitä nämä esimerkit opettavat meille siitä, kuinka Jeesuksen Kristuksen evankeliumi voi muuttaa meitä?

2. Kor. 6:1–10

Mitä näiden jakeiden mukaan ”Jumalan työtovereina” oleminen tarkoittaa?

2. Kor. 6:14–18

Kuinka voimme noudattaa Paavalin neuvoa ”lähtekää pois [jumalattomien joukosta] ja erotkaa heistä” samalla kun yritämme olla hyvänä esimerkkinä lähipiirissämme oleville?

Lisäideoita lasten opettamiseen on julkaisun Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys tämän viikon opetusehdotuksissa.

Näin kehitymme opettamisessa

Keskustelkaa havaintoesimerkeistä. Joitakin evankeliumin käsitteitä, kuten sovitusta, voi olla vaikea ymmärtää. Voit halutessasi käyttää kuvia tai esineitä, jotka voivat auttaa perhettäsi ymmärtämään pyhistä kirjoituksista löytämiänne periaatteita.

Kuva
toukka, kotelo ja perhonen

Kun käännymme Kristuksen evankeliumiin, meidän muuttumisemme on niin perusteellista, että Paavali kuvasi sitä uudeksi luomukseksi tulemiseksi (ks. 2. Kor. 5:17).