Tule ja seuraa minua
18.–24. marraskuuta. Jaakob: ”Toteuttakaa sana tekoina, älkää pelkästään kuunnelko sitä”


”18.–24. marraskuuta. Jaakob: ’Toteuttakaa sana tekoina, älkää pelkästään kuunnelko sitä’”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Uusi testamentti 2019, 2019

”18.–24. marraskuuta. Jaakob”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2019

Kuva
Abraham rukoilemassa telttansa ulkopuolella

Abraham Mamren tammistossa, Grant Romney Clawson

18.–24. marraskuuta

Jaakob

”Toteuttakaa sana tekoina, älkää pelkästään kuunnelko sitä”

Kun luet Jaakobin kirjettä, kiinnitä huomiota ilmauksiin, jotka ovat sinulle tärkeitä, ja kirjoita ne muistiin. Millä tavalla saat innoitusta elää näiden totuuksien mukaan?

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Joskus yksittäinenkin pyhien kirjoitusten jae voi muuttaa maailmaa. Jae Jaak. 1:5 näyttää yksinkertaiselta neuvolta – jos tarvitset viisautta, pyydä Jumalalta. Mutta kun 14-vuotias Joseph Smith luki tuon jakeen, ”se tuntui käyvän hyvin voimakkaana [hänen sydämensä] jokaiseen tunteeseen” (JS–H 12). Saatuaan siten innoitusta Joseph noudatti Jaakobin kehotusta ja etsi viisautta Jumalalta rukouksen avulla. Ja Jumala tosiaan antoi auliisti: Joseph sai kokea yhden huomattavimmista taivaallisista ilmestyksistä ihmiskunnan historiassa – kutsumme sitä ensimmäiseksi näyksi. Tämä näky muutti Josephin elämän kulun ja johti Jeesuksen Kristuksen kirkon palauttamiseen maan päälle. Me kaikki olemme tänä päivänä siunattuja sen ansiosta, että Joseph Smith luki jakeen Jaak. 1:5 ja toimi sen mukaan.

Mitä sinä löydät tutkiessasi Jaakobin kirjettä? Ehkäpä jae tai kaksi muuttaa sinua tai jotakuta läheistäsi. Voit saada johdatusta pyrkiessäsi toteuttamaan elämäntehtävääsi. Voit saada rohkaisua puhuaksesi ystävällisesti tai ollaksesi kärsivällisempi. Mikä sinua sitten innoittaakin, anna näiden sanojen käydä ”hyvin voimakkaana [sydämesi] jokaiseen tunteeseen”. Muista ottaa vastaan, kuten Jaakob kirjoitti, ”sana, – – joka voi pelastaa [sinun sielusi]” (Jaak. 1:21).

Kuva
henkilökohtainen tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen

Jaakob

Kuka Jaakob oli?

Yleisesti uskotaan, että Jaakobin kirjeen kirjoittaja oli Marian, Jeesuksen Kristuksen äidin, poika ja siten Vapahtajan velipuoli. Jaakob on mainittu kohdissa Matt. 13:55; Mark. 6:3; Ap. t. 12:17; 15:13; 21:18 ja Gal. 1:19; 2:9. Näiden pyhien kirjoitusten kohtien perusteella näyttää siltä, että Jaakob oli kirkon johtohenkilö Jerusalemissa ja että hänet oli kutsuttu apostoliksi (ks. Gal. 1:19).

Jaak. 1:2–4; 5:7–11

Kärsivällinen kestävyys johtaa täydellisyyteen.

”Odottaminen voi olla vaikeaa”, presidentti Dieter F. Uchtdorf on opettanut. ”Haluamme mitä haluamme, ja haluamme sen nyt. Sen vuoksi pelkkä ajatuskin kärsivällisyydestä saattaa tuntua epämiellyttävältä.” (”Jatkakaa kärsivällisesti”, Liahona, toukokuu 2010, s. 56.) Lue kohdat Jaak. 1:2–4; 5:7–11 ja mieti, mikä on Jaakobin tärkein sanoma kärsivällisyydestä. Mitä muita oivalluksia sait luettuasi loput presidentti Uchtdorfin puheesta? Kuinka voit osoittaa Herralle, että olet halukas olemaan kärsivällinen?

Jaak. 1:3–8, 21–25; 2:14–26; 4:17

Usko edellyttää tekoja.

Mistä tiedät, uskotko Jeesukseen Kristukseen? Kuinka tekosi osoittavat uskoasi Jumalaan? Ajattele näitä kysymyksiä, kun tutkit Jaakobin opetuksia uskosta. Voisi olla mielenkiintoista lukea myös Abrahamista ja Rahabista, kahdesta Jaakobin mainitsemasta esimerkistä (ks. 1. Moos. 22:1–12; Joos. 2). Kuinka he osoittivat uskovansa Jumalaan?

Se, että luet kohdat Jaak. 1:3–8, 21–25; 2:14–26; 4:17, voi auttaa sinua miettimään tapoja, joilla voisit olla parempi sanan tekijä. Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia ja tee suunnitelmia niiden toteuttamiseksi.

Ks. myös Alma 34:27–29; 3. Nefi 27:21.

Jaak. 1:263:1–18

Puhumillani sanoilla on voima satuttaa tai siunata muita.

Jaakob käytti kaikkialla kirjeessään rikasta kuvakieltä, ja hänen värikkäimpiä ilmaisujaan löytyy hänen neuvoistaan koskien kielenkäyttöä. Voisit laatia luettelon kaikista tavoista, joilla Jaakob kuvaili kieltä tai suuta. Mitä kukin vertaus tai kielikuva kertoo puhumistamme sanoista? Mieti, mitä voisit tehdä siunataksesi jotakuta sanoillasi (ks. OL 108:7).

Jaak. 2:1–9

Jeesuksen Kristuksen opetuslapsena minun tulisi rakastaa kaikkia ihmisiä heidän olosuhteistaan riippumatta.

Jaakob varoitti pyhiä erityisesti rikkaiden suosimisesta ja köyhien halveksimisesta, mutta tämä varoitus voi soveltua kaikkiin puolueellisuuksiin tai ennakkoluuloihin, joita meillä saattaa olla muita kohtaan. Voi olla vaikea tunnistaa tapoja, joilla me tuomitsemme toisemme, mutta Herra on luvannut, että Hän auttaa meitä näkemään, missä asioissa meidän on tarpeen kehittyä (ks. Et. 12:27). Kun tutkit rukoillen kohtaa Jaak. 2:1–9, tarkkaile omaa sydäntäsi ja kuuntele Pyhän Hengen kuiskauksia. Huomaatko muutoksia, joita sinun täytyisi tehdä sen suhteen, kuinka kohtelet muita tai mitä ajattelet heistä?

Kuva
perheen kanssa tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen yhdessä perheenä ja perheiltaan

Kun luet pyhiä kirjoituksia yhdessä perheesi kanssa, Henki voi auttaa sinua tietämään, mitä periaatteita tulee tähdentää ja mistä asioista tulee keskustella, jotta se vastaa oman perheesi tarpeita. Tässä on joitakin ehdotuksia:

Jaak. 1:5

Voisit lukea jakeen Jaak. 1:5 ja kehottaa jotakuta perheenjäsentä tiivistämään kertomuksen ensimmäisestä näystä (ks. JS–H 8–13 tai videosta ”Ask of God: Joseph Smith’s First Vision” [Pyytäköön Jumalalta: Joseph Smithin ensimmäinen näky] sivustolla lds.org). Kehota perheenjäseniä lausumaan todistuksensa profeetta Joseph Smithistä ja omista kokemuksistaan tilanteissa, jolloin taivaallinen Isä on vastannut heidän rukouksiinsa.

Jaak. 1:26–27

Voisitte näiden jakeiden yhteydessä katsoa videon ”True Christianity” [Todellista kristillisyyttä] (lds.org). Lukekaa sitten Jaakobin määritelmä puhtaasta jumalanpalveluksesta ja keskustelkaa tavoista, joilla perheenne voi tehdä jumalanpalveluksestanne aiempaa puhtaampaa.

Jaak. 3

Luku Jaak. 3 sisältää monia kielikuvia, jotka voivat innoittaa mieleenpainuviin havaintoesityksiin muistuttaen perhettäsi siitä, että heidän täytyy muistaa puhua ystävällisesti. Voisitte esimerkiksi keskustella siitä, kuinka pieni kipinä tai tulitikku voi sytyttää suuren tulipalon, ja perheesi jäsenet voisivat ajatella tilanteita, jolloin jokin epäystävällinen sana on aiheuttanut ongelmia (ks. jakeet 5–6). Tai voisit tarjota jotakin hapanta tai karvasta jostakin sellaisesta astiasta, joka sisältää tavallisesti jotakin makeaa – kuten esimerkiksi sitruunamehua hunajapurkista. Tämä voisi johtaa keskusteluun tavoista, joilla huolehdimme siitä, että sanamme ovat ystävällisiä ja kohottavia (ks. jakeet 9–14).

Jaak. 4:5–8

Miksi meidän tulee ”lähestyä Jumalaa”, kun kohtaamme kiusauksia?

Jaak. 5:14–16

Ehkäpä henkilökohtaisen kokemuksen kertominen pappeuden siunauksen saamisesta voisi rohkaista perheesi jäseniä pyytämään pappeuden siunausta, kun he tarvitsevat hengellistä voimaa (ks. Dallin H. Oaks, ”Pappeuden siunausten tärkeys”, Liahona, heinäkuu 2012, s. 48).

Lisäideoita lasten opettamiseen on julkaisun Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys tämän viikon opetusehdotuksissa.

Näin edistän henkilökohtaista tutkimista

Toimi oppimasi mukaan. Kun tutkit, kuuntele Hengen kehotuksia siitä, kuinka voit soveltaa oppimaasi omassa elämässäsi. Sitoudu noudattamaan näitä kehotuksia ja elämään täydellisemmin evankeliumin mukaan. (Ks. Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 35.)

Kuva
nuori Joseph Smith lukee pyhiä kirjoituksia kotinsa pihamaalla

Pyytäköön sitä Jumalalta, John McNaughton