Tule ja seuraa minua
25. marraskuuta – 1. joulukuuta. 1. ja 2. Pietari: ”Te riemuitsette sanoin kuvaamattoman, kirkastuneen ilon vallassa”


”25. marraskuuta – 1. joulukuuta. 1. ja 2. Pietari: ’Te riemuitsette sanoin kuvaamattoman, kirkastuneen ilon vallassa’”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Uusi testamentti 2019, 2019

”25. marraskuuta – 1. joulukuuta. 1. ja 2. Pietari”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2019

Kuva
Jeesus Kristus saarnaamassa evankeliumia henkimaailmassa

Kristus saarnaa henkimaailmassa, Robert T. Barrett

25. marraskuuta – 1. joulukuuta

1. ja 2. Pietari

”Te riemuitsette sanoin kuvaamattoman, kirkastuneen ilon vallassa”

Lukiessasi Pietarin kirjeitä saatat saada innoitusta toimia. Kirjoita tämä innoitus muistiin, kun olet ”vielä – – Hengessä” (OL 76:80), jotta voit tallentaa tarkasti sen, mitä sinulle opetetaan.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Pian ylösnousemuksensa jälkeen Vapahtaja lausui profetian, jonka on täytynyt vaivata Pietaria. Hän sanoi, että kun Pietari tulisi vanhaksi, tämä vietäisiin ”minne [tämä ei] tahdo. Näin Jeesus ilmaisi, millaisella kuolemalla Pietari oli kirkastava Jumalaa.” (Joh. 21:18–19.) Kun Pietari kirjoitti kirjeensä, hän tiesi profetoidun marttyyrikuolemansa olevan lähellä: ”Majani puretaan kohta – sen on meidän Herramme Jeesus Kristuskin minulle ilmoittanut” (2. Piet. 1:14). Valitettavasti sellainen ankara vaino oli yleistä Rooman maakunnissa asuvien pyhien keskuudessa, joille Pietari kirjoitti kirjeensä (ks. 1. Piet. 1:1). Hänen sanansa eivät kuitenkaan olleet täynnä pelkoa tai pessimismiä. Sen sijaan hän opetti pyhiä ”riemuitsemaan”, vaikka he joutuivatkin ”jonkin aikaa kärsimään monenlaisissa koettelemuksissa”. Hän neuvoi heitä muistamaan, että heidän uskonsa koettelemisesta koituisi ”Jeesuksen Kristuksen ilmestyessä ylistystä, kirkkautta ja kunniaa” ja he saavuttaisivat ”sielujen pelastuksen”. (1. Piet. 1:6–7, 9.) Pietarin usko on varmasti lohduttanut noita varhaisia pyhiä, samoin kuin se tänäkin päivänä lohduttaa pyhiä, jotka pääsevät ”osallisiksi Kristuksen kärsimyksistä, jotta [saisimme] iloita ja riemuita myös silloin, kun hänen kirkkautensa ilmestyy” (1. Piet. 4:13).

Kuva
henkilökohtainen tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen

1. Piet. 1:3–9; 2:19–24; 3:14–17; 4:12–19

Voin löytää iloa koettelemusten ja kärsimysten aikoina.

Ensi silmäyksellä voi näyttää kummalliselta, että Pietari käytti sanoja, kuten riemuita, iloita, kirkkaus ja autuas sellaisten ilmausten yhteydessä, jotka liitetään tavallisesti vastoinkäymisiin: joutua kärsimään, koettelemukset, kärsimys sekä tuli ja hehku, jossa teitä koetellaan (ks. 1. Piet. 1:6; 2:19; 4:12–13). Pietarin sanoma varhaisille pyhille oli sama kuin presidentti Russell M. Nelsonin sanoma: ”Pyhät osaavat olla onnellisia kaikissa olosuhteissa. – – Kun elämämme keskittyy Jumalan pelastussuunnitelmaan – – ja Jeesukseen Kristukseen ja Hänen evankeliumiinsa, me voimme tuntea iloa riippumatta siitä, mitä elämässämme tapahtuu – tai ei tapahdu. Ilo tulee Hänestä ja Hänen ansiostaan. Hän on kaiken ilon lähde.” (”Ilo ja hengellinen selviytyminen”, Liahona, marraskuu 2016, s. 82.)

Kun luet kohtia 1. Piet. 1:3–9; 2:19–24; 3:14–17; 4:12–19, mikä niissä antaa sinulle toivoa siitä, että voit löytää iloa vaikeissakin olosuhteissa?

1. Piet. 3:18–20; 4:1–6

Evankeliumia saarnataan kuolleille, jotta he voivat saada oikeudenmukaisen tuomion.

Jonakin päivänä jokainen tulee seisomaan tuomittavana ja kaikki ”joutuvat tekemään tilin hänelle, joka on valmiina tuomitsemaan elävät ja kuolleet” (1. Piet. 4:5). Jotkut saattavat ihmetellä, kuinka Jumala voi tuomita kaikki ihmiset puolueettomasti, kun heidän mahdollisuutensa ymmärtää evankeliumia ja elää sen mukaan ovat hyvin erilaisia. Huomaa oppi, jota Pietari opetti kohdissa 1. Piet. 3:18–20; 4:6 auttaakseen oman aikansa pyhiä ymmärtämään, että Jumalan tuomiot tulevat olemaan oikeudenmukaiset. Kuinka nämä jakeet vahvistavat uskoasi Jumalan oikeudenmukaisuuteen?

Voit syventyä tähän oppiin tarkemmin, kun tutkit luvussa OL 138 olevaa ilmoitusta, jonka presidentti Joseph F. Smith sai pohtiessaan näitä Pietarin kirjoituksia. Mitä siunauksia tulee niille, jotka tekevät evankeliumin toimitukset mahdollisiksi niille sukulaisilleen, jotka ovat kuolleet ja yhä odottavat näitä toimituksia?

Ks. myös ”Kaste kuolleiden puolesta”, www.mormonienuutishuone.fi.

2. Piet. 1:1–11

Voin kehittää omaa jumalallista luonnettani Jeesuksen Kristuksen voiman avulla.

Tuntuuko sinusta joskus siltä, ettei Jeesuksen Kristuksen kaltaiseksi tuleminen ja Hänen ominaisuuksiensa omaksuminen ole edes mahdollista? Vanhin Robert D. Hales on esittänyt tämän rohkaisevan ajatuksen siitä, kuinka voimme omaksua Kristuksen kaltaisia ominaisuuksia: ”Vapahtajan ominaisuudet – – ovat toisiinsa punoutuvia ominaisuuksia, yksi toisensa perään, jotka kehittyvät meissä toisiinsa vaikuttaen. Toisin sanoen me emme pysty omaksumaan yhtä Kristuksen kaltaista ominaisuutta omaksumatta myös muita ja vaikuttamatta muihin. Kun yksi ominaisuus vahvistuu, samoin tapahtuu monien muiden kohdalla.” (”Herramme Jeesuksen Kristuksen opetuslapseksi tuleminen”, Liahona, toukokuu 2017, s. 46–47.)

Kuva
taidokas kuvakudos

Jokainen kehittämämme Kristuksen kaltainen ominaisuus auttaa meitä kutomaan hengellistä opetuslapseuden kudelmaa.

Voisit lukea vanhin Halesin sanoman yhteydessä kohdan 2. Piet. 1:1–11. Mitä sellaista opit näiden kahden apostolin sanoista, mikä auttaa sinua pyrkimyksissäsi tulla enemmän Kristuksen kaltaiseksi?

Ks. myös 1. Piet. 4:8; David A. Bednar, ”Suuret ja kalliit lupaukset”, Liahona, marraskuu 2017, s. 90–93.

Kuva
perheen kanssa tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen yhdessä perheenä ja perheiltaan

Kun luet pyhiä kirjoituksia yhdessä perheesi kanssa, Henki voi auttaa sinua tietämään, mitä periaatteita tulee tähdentää ja mistä asioista tulee keskustella, jotta se vastaa oman perheesi tarpeita. Tässä on joitakin ehdotuksia:

1. Piet. 2:5–10

Kun luet näitä jakeita perheesi kanssa, voisit käyttää apuna kiviä, jotta perheenjäsenet voivat kuvitella mielessään Pietarin opetuksia siitä, että Vapahtaja on meidän ”kulmakivemme”. Millä tavoin me olemme kuin ”eläviä kiviä”, joita Jumala käyttää rakentaessaan valtakuntaansa? Mitä me opimme Pietarilta Vapahtajasta ja omasta tehtävästämme Hänen valtakunnassaan? Mikä on Pietarin sanoma teidän perheellenne?

1. Piet. 3:8–17

Kuinka voimme olla ”aina valmiit antamaan vastaus jokaiselle”, joka kysyy uskostamme? Perheestänne voisi olla hauskaa leikkiä roolileikkinä tilanteita, joissa joku esittää heille evankeliumia koskevan kysymyksen.

1.  Piet. 3:18–20; 4:6

Mitä voitte perheenä tehdä oppiaksenne tuntemaan kuolleita esivanhempianne? Ehkäpä jonkun kuolleen esivanhempanne syntymäpäivän kunniaksi voisitte valmistaa hänen lempiruokaansa, näyttää kuvia tai kertoa tarinoita hänen elämästään. Mikäli mahdollista, voisitte myös suunnitella, kuinka voitte suorittaa temppelissä toimituksia tämän esivanhempanne puolesta.

2. Piet. 1:16–21

Näissä jakeissa Pietari muistutti pyhiä kokemuksestaan Kirkastusvuorella (ks. myös Matt. 17:1–9). Mitä voimme näiden jakeiden perusteella oppia profeettojen opetuksista? (Ks. myös OL 1:38.) Mikä antaa meille luottamusta seurata elävää profeettaamme tänä päivänä?

Lisäideoita lasten opettamiseen on julkaisun Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys tämän viikon opetusehdotuksissa.

Näin kehitymme opettamisessa

”Olkaa aina valmiit.” Vapaamuotoiset opetustilanteet kotona voivat tulla ja mennä nopeasti ohitse, joten on tärkeää tarttua tilaisuuksiin heti kun ne ilmenevät. Kuinka voit pyrkiä olemaan aina valmiina opettamaan perheesi jäsenille evankeliumin totuuksia ja kertomaan, ”mihin [toivosi] perustuu” (1. Piet. 3:15), kun opetustilanteita ilmenee? (Ks. Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 16.)

Kuva
Pietari saarnaa ihmisille

Vaikka Pietari kohtasi paljon vainoa ja vastustusta, hän pysyi lujana todistuksessaan Kristuksesta.