Kom og følg mig
24. februar-1. marts. 2 Nefi 26-30: »Et forunderligt værk og et under«


»24. februar-1. marts. 2 Nefi 26-30: ›Et forunderligt værk og et under‹«, Kom og følg mig – Primary: Mormons Bog, 2020, 2020

»24. februar-1. marts. 2 Nefi 26-30«, Kom og følg mig – Primary: 2020

Billede
Jesus rækker ud til en kvinde

Han vil lede dig ved hånden, af Sandra Rast

24. februar-1. marts

2 Nefi 26-30

»Et forunderligt værk og et under«

Studér 2 Nefi 26-30, før du begynder at planlægge læringsaktiviteter til børnene i din klasse. Det vil indbyde Ånden til at vejlede dig i din forberedelse.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Vis en Mormons Bog og forklar, at Nefi forudså, at Mormons Bog skulle blive vigtig i vore dage. Bed børnene om at fortælle noget, de har lært om Mormons Bog i år.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: yngre børn

2 Nefi 26:33

Jesus Kristus ønsker, at alle kommer til ham.

Nefi bar vidnesbyrd om, at Frelseren elsker alle, uanset hvem de er, og han opfordrer dem alle til at »tage del i [sin] godhed«.

Mulige aktiviteter

  • Vis også billeder af mennesker af forskellig etnisk og kulturel baggrund (find eventuelt nogle i Kirkens tidsskrifter). Bed børnene om at beskrive nogle af de detaljer, de ser på billederne. Åbn skrifterne på 2 Nefi 26:33 og læs »[Jesus Kristus] opfordrer dem alle til at komme til sig«. Gentag denne sætning sammen med børnene, mens du peger på hvert billede. Peg derefter på hvert barn og sig: »Jesus Kristus opfordrer dig til at komme til sig«. Hvad kan vi gøre for at komme til Frelseren?

  • Syng en sang sammen med børnene om at elske alle mennesker, fx »Jeg går med dig« eller »Vi er forskellige« (Børnenes sangbog, s. 78-79; Stjernen, aug. 1992, Børnestjernen s. 11). Peg på ord eller udtryk i sangen, som du føler fremhæver budskabet i 2 Nefi 26:33.

2 Nefi 28:2; 30:6

Mormons Bog er en velsignelse.

Overvej, hvordan du vil hjælpe børnene i din klasse til at føle, at Mormons Bog er »en velsignelse til dem fra Guds hånd« (2 Ne 30:6).

Mulige aktiviteter

  • Vis børnene en Mormons Bog, der er pakket ind som en gave, og fortæl dem, at der er noget værdifuldt indeni. Lad dem holde gaven, og giv dem ledetråde, så de kan gætte, hvad det er, fx at det er noget, Herren har givet os, det hjælper os til at tro på Jesus Kristus og så videre. Læs i 2 Nefi 30:6: »Det er velsignelse til dem fra Guds hånd.« Lad børnene åbne gaven, og forklar derefter, at vi er nødt til at åbne Mormons Bog og læse den for at få de velsignelser, den indeholder.

  • Læs 2 Nefi 28:2 for børnene. Forklar, at Nefi så, at Mormons Bog ville »være af stor værdi« for os, hvilket betyder, at den vil hjælpe og velsigne os. Fortæl børnene, hvorfor Mormons Bog er af stor værdi for dig. Del dit yndlingsvers eller din yndlingshistorie fra Mormons Bog med dem, og tilskynd børnene til at dele deres. Vis billeder fra Evangelisk kunst for at komme med forslag.

2 Nefi 28:30

Vor himmelske Fader lærer mig lidt ad gangen.

Tænk eventuelt på en illustration eller aktivitet, der hjælper børnene til at se, hvad det vil sige at lære »linje på linje«. Nedenstående forslag kan sætte gang i nogle ideer.

Mulige aktiviteter

  • Hjælp børnene med at lægge et enkelt puslespil eller bygge noget med klodser. Giv dem en brik eller en klods ad gangen, og mens de lægger det eller bygger, forklarer du, at det er sådan, vor himmelske Fader underviser os: en sandhed ad gangen. Hvad ville der ske, hvis vi prøvede at samle alle brikkerne på en gang?

  • Lær børnene en færdighed skridt for skridt, fx at binde en sløjfe eller tegne en tegning. Læs i 2 Nefi 28:30: »Jeg vil give menneskenes børn linje på linje … lidt her og lidt der.« Hvorfor lærer Gud os lidt ad gangen?

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: ældre børn

2 Nefi 26:23-28, 33

Jesus Kristus ønsker, at alle kommer til ham.

Hjælp børnene til at føle, at opfordringen til at komme til Kristus er rettet mod dem og mod alle mennesker.

Mulige aktiviteter

  • Tal med børnene om tidspunkter, hvor de har inviteret venner eller familie til at komme til en særlig begivenhed, fx en fødselsdagsfest. Hvad gjorde de for at opfordre folk til at komme? Læs 2 Nefi 26:23-28, 33 sammen med dem, og hjælp dem til at finde ud af, hvad Herren opfordrer os til at gøre. Bed børnene om at lave et kort eller et brev, hvor de inviterer nogen til at komme til Jesus Kristus. Opmuntr dem til at bruge et udtryk fra verset i deres invitation (skriv om nødvendigt nogle udtryk på tavlen som en hjælp).

  • Læs 2 Nefi 26:33 sammen med dem, og hjælp dem med at lave en liste over, hvem der ifølge disse vers opfordres til at »tage del i [Herrens] godhed«. (Forklar eventuelt, at »hedningerne« er dem, der ikke tror på Gud). Opfordr dem til at skrive deres eget navn på listen. Hvordan tager vi del i Herrens godhed?

  • Tal kort med dem om, hvordan børn over hele verden er forskellige, og bær vidnesbyrd om, at Herren elsker dem alle sammen (se 2 Ne 26:24, 33). Tilskynd dem til at lave en tegning af Jesus sammen med mange forskellige børn.

2 Nefi 28:27-30

Vor himmelske Fader åbenbarer sandhed »linje på linje«.

Nefi advarede mod holdningen om, at vi ikke behøver mere sandhed fra Gud. Hjælp børnene til at forstå, at det er en gradvis, livslang proces at lære om evangeliet.

Mulige aktiviteter

  • Vælg en sætning i 2 Nefi 28:30, og bed et barn om at skrive det første ord på tavlen. Bed bagefter et andet barn om at skrive det næste ord og så fremdeles, indtil hele sætningen står på tavlen. Hvordan kan denne aktivitet sammenlignes med den måde, Gud giver os sandhed på?

  • Hjælp børnene til at læse og forstå 2 Nefi 28:27-30 og finde svar på et spørgsmål som dette: Hvad fortæller disse vers om mennesker, der tror, at de har sandhed nok og ikke behøver mere? Få dem til at foreslå, hvordan vi kan vise Herren, at vi ønsker at modtage mere sandhed fra ham.

2 Nefi 29:7-11

Mormons Bog og Bibelen virker sammen.

Eftersom vi har Bibelen, tror nogle mennesker, at Mormons Bog er unødvendig. Disse vers kan hjælpe børnene til at forstå og forklare andre, hvorfor vi er taknemmelige for begge hellige skrifter.

Mulige aktiviteter

  • Giv et barn en Mormons Bog, og en anden Bibelen. Spørg dem, hvordan disse bøger ligner hinanden, og hvordan de er forskellige. Vis børnene et verdenskort, og hjælp dem til at finde den del af verden, hvor hver bog kom fra. Læs og tal sammen om 2 Nefi 29:8. Hvorfor gav Gud os to »vidnesbyrd« eller bøger med hellig skrift, der lærer os om ham?

  • Bed børnene om at forestille sig, at en ven fortalte dem dette: »Jeg behøver ikke at læse Mormons Bog. Jeg har allerede læst Bibelen.« Læs 2 Nefi 29:7-11 sammen og forklar udtryk og begreber efter behov. Lad dem derefter komme med ideer til, hvad de kan sige til deres ven.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Opfordr børnene til at forklare deres familie, hvordan Bibelen og Mormons Bog virker sammen for at vidne om Jesus Kristus.

Gør undervisningen bedre

Fokuser på mennesker, ikke lektioner. Ideerne i dette oplæg er kun forslag. Du er velkommen til at tilpasse dem behov og evner hos de børn, du underviser.