Kom og følg mig
20.-26. april. Mosija 4-6: »En mægtig forandring«


»20.-26. april. Mosija 4-6: ›En mægtig forandring‹«, Kom og følg mig – Primary: Mormons Bog, 2020, 2020

»20.-26. april. Mosija 4-6«, Kom og følg mig – Primary: 2020

Billede
Kong Benjamin underviser sit folk

I din Guds tjeneste, af Walter Rane

20.-26. april

Mosija 4-6

»En mægtig forandring«

Hvilke af kong Benjamins lærdomme i Mosija 4-6 vil bedst hjælpe de børn, du underviser, til at begynde at opleve »en mægtig forandring« (Mosi 5:2) i hjertet? Nedskriv dine indtryk, mens du bønsomt søger vejledning.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Skriv alle børnenes navne i din klasse på hver sin seddel, og læg dem i en beholder. Efterhånden som du trækker hvert navn fra beholderen, beder du det barn om at fortælle noget, de kan huske af sidste uges lektion, eller noget, de har lært i Mosija 4-6 derhjemme i den forgangne uge.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: yngre børn

Mosija 4:1-3, 10

Omvendelse bringer glæde.

Hjælp børnene til at lære om omvendelsens vidunderlige gave, som er til rådighed takket være Jesu Kristi forsoning.

Mulige aktiviteter

  • Anvend Mosija 4:1-3 og 10 til at lære børnene, hvad det vil sige at omvende sig. Hjælp dem fx til at se, at kong Benjamins folk følte sorg over deres synder og bad om tilgivelse (v. 1-2), og kong Benjamin sagde, at de skulle aflægge (eller holde op med) deres synder (v. 10). Læs vers 3 for dem og spørg, hvad folket følte, da de havde omvendt sig.

  • Spørg dem, hvordan det føles, når vores tøj bliver beskidt. Hvordan har vi det, når vi bliver rene igen? Forklar, at ligesom beskidt tøj kan vaskes, kan vi omvende os, når vi begår fejltagelser. Vis et billede af Jesus Kristus og bær vidnesbyrd om, at han har magten til at fjerne vores synder og gøre os rene igen, hvis vi omvender os. Syng sammen andet vers af »Hjælp mig, oh Fader« (Børnenes sangbog, s. 52). Spørg dem, hvad sangen lærer os om omvendelse.

Mosija 4:13-26

Jeg bør behandle andre med kærlighed og venlighed.

Hvordan kan du anvende Mosija 4:13-26 til at lære børnene »at elske hinanden og at tjene hinanden«? (V. 15).

Mulige aktiviteter

  • Tegn et lille hjerte på tavlen. Bed børnene om at fortælle, hvordan de kan være venlige mod andre. Hver gang de siger noget, visker du hjertet ud og tegner et større. Bær vidnesbyrd om, at vores kærlighed til andre vokser, når vi er venlige mod dem. Giv dem papirhjerter, og bed dem om at tegne på dem, hvordan de kan vise kærlighed og venlighed.

  • Hjælp børnene til at finde på bevægelser, de kan lave, mens de synger en sang om at elske andre, fx »Jesus siger: Elsk enhver« eller »Elsker hverandre« (Børnenes sangbog, s. 39, 74).

Mosija 5:5-15

Når jeg indgår pagter med Gud, påtager jeg mig Kristi navn.

Tænk over, hvordan du kan hjælpe de børn, du underviser, til at forberede sig til at indgå dåbspagten med Gud og til at »kaldes Kristi børn« (Mosi 5:7).

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at lave nogle mærker, hvor der står »Jesus Kristus« på, og sæt dem på deres bluse over hjertet (se denne uges aktivitetsside). Forklar, at kong Benjamin lærte sit folk, at når vi indgår pagter med, eller aflægger løfter til, Gud, er det ligesom altid at have Kristi navn skrevet i vores hjerte (se Mosi 5:12). Hvad lover vi at gøre, når vi bliver døbt og tager nadveren? (Se Mosi 5:8; L&P 20:37; 77, 79).

  • Spørg børnene, hvad de ville gøre for at blive venner med nogen (fx tale med dem, gøre noget sammen med dem og tilbringe tid sammen med dem). Læs Mosija 5:13 for dem. Hvad kan vi gøre for at lære Jesus Kristus bedre at kende, så han ikke er en »fremmed« for os?

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: ældre børn

Mosija 4:1-11

Jeg kan omvende mig.

Hvordan kan du hjælpe børnene til at forstå, hvad det vil sige at omvende sig? Hvilke vers i Mosija 4:1-11 føler du vil hjælpe dem?

Mulige aktiviteter

  • Skriv ordet Tilgivelse på tavlen. Læs Mosija 4:1-3 sammen, og bed børnene om at lede efter ord i vers 3, der beskriver de velsignelser, der kommer, når vi omvender os og får tilgivelse.

  • Lad børnene nævne ting, vi må gøre for at omvende os helt og oprigtigt. Hjælp dem til at finde nogle af disse ting i Mosija 4:10, og tal om betydningen af ord og udtryk i det vers. Fortæl en historie om omvendelse, måske fra dit eget liv eller fra et nyligt kirketidsskrift.

  • Hjælp dem til at finde ord i Mosija 4:6, 9 og 11, der beskriver vor himmelske Fader. Hvorfor er det vigtigt at forstå, hvordan vor himmelske Fader er, når vi har brug for at omvende os? Bær dit vidnesbyrd om, hvordan du har mærket Guds kærlighed, når du har omvendt dig.

Mosija 4:12-26

Evangeliet inspirerer mig til at behandle andre med kærlighed og venlighed.

Kong Benjamin forklarede, at når vi kommer til Kristus og får forladelse for vores synder, bliver vi »fyldt af Guds kærlighed« (Mosi 4:12), hvilket fører til, at vi bliver kærlige og venlige over for andre.

Mulige aktiviteter

  • Hjælp børnene til at granske Mosija 4:13-16, 26 og finde frem til udtryk, der beskriver, hvordan vi kan tjene andre. Opfordr dem til at rollespille disse ting eller lave tegninger af dem, og lad de andre børn gætte udtrykket. Hvordan kan vi vise kærlighed og venlighed hjemme, i skolen eller i kirken?

  • Opfordr dem til at fortælle om en oplevelse, hvor de elskede eller tjente en anden person, og hvad den oplevelse fik dem til at føle. Hvilke årsager kan der være til, at folk ikke ønsker at tjene andre? Spørg børnene, hvad de ville sige til en anden for at overtale den person til at hjælpe folk, der har brug for det. De kan finde forslag i Mosija 4:16-26.

Billede
en lille pige leger med et spædbarn

Jesus Kristus lærte os at være venlige mod andre.

Mosija 5:5-15

Når jeg bliver døbt og tager nadveren, påtager jeg mig Kristi navn.

Mange af de børn, du underviser, er sandsynligvis blevet døbt og fornyr deres pagter gennem nadveren. Mind dem om, at det er en vigtig del af deres dåbspagt at påtage sig Jesu Kristi navn.

Mulige aktiviteter

  • Tegn en cirkel på tavlen, og anbring et billede af Jesus Kristus midt i den. Lad børnene lave en tegning af sig selv, mens I læser Mosija 5:8 sammen. Hvad siger dette vers, at vi bør påtage os? Hvad har vi »indgået«? Opfordr dem til at skrive Kristi navn på deres tegning og anbringe den i cirklen sammen med Frelseren. Hvilke pagter indgår vi, når vi bliver døbt og tager nadveren? (Se Mosi 18:8-9; L&P 20:77, 79).

  • Tal med børnene om, hvorfor mennesker sætter deres navn på ting, fx skoleopgaver, sportsbluser og så videre (se Mosi 5:14-15). Hvordan kan vi vise, at vi altid har Kristi navn skrevet i vores hjerte? (Se Mosi 5:12).

  • Lad en ung mand eller en ung pige fra menigheden besøge jeres klasse og forklare de pagter, vi fornyr ved at tage nadveren. Læs nadverbønnerne i Lære og Pagter 20:77 og 79 sammen med børnene, og bed dem om at se efter udtryk, der beskriver, hvad vi indgår pagt om at gøre, og hvad Gud lover os til gengæld.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Opfordr børnene til at tegne noget, de har lært i dag, og bruge deres tegning til at undervise deres familie.

Gør undervisningen bedre

Lær børn at nedskrive deres indtryk. Selv børn kan lære at få en vane med at nedskrive deres åndelige indtryk, fx ved at markere skrifterne, lave tegninger eller skrive nogle enkle dagbogsindførsler.