Kom og følg mig
27. april-3. maj. Mosija 7-10: »I Herrens styrke«


»27. april-3. maj. Mosija 7-10: ›I Herrens styrke‹«, Kom og følg mig – Primary: Mormons Bog, 2020, 2020

»27. april-3. maj. Mosija 7-10«, Kom og følg mig – Primary: 2020

Billede
Ammon underviser kong Limhi

Minerva K. Teichert (1888-1976), Ammon foran kong Limhi, 1949-1951, olie på masonit, 35 15/16 x 48 tommer. Brigham Young University Museum of Art, 1969.

27. april-3. maj

Mosija 7-10

»I Herrens styrke«

Læs bønsomt Mosija 7-10 og tænk over de indtryk, du modtager. Hvordan kan sandhederne i disse kapitler imødekomme behovene hos de børn, du underviser?

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Opfordr børnene til at fortælle, hvad de måtte vide om begivenhederne i disse kapitler. Du kan finde hjælp i »Kapitel 13: Zeniff« (Historier fra Mormons Bog, s. 36-37).

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: yngre børn

Mosija 7:18-20, 33

Gud hjalp folk i skrifterne, og han kan hjælpe mig.

Limhis folk, der var slaver for lamanitterne, var nødt til at have tro på, at Gud ville hjælpe dem, så Limhi mindede dem om de tidspunkter, hvor Gud har hjulpet sit folk.

Mulige aktiviteter

  • Lad børnene fortælle om engang, hvor de havde brug for hjælp. Forklar, at kong Limhis folk havde problemer, så han fortalte en historie for at give dem tro. Læs Mosija 7:19 for børnene, og vis et billede af israelitterne, der krydser Det Røde Hav (se Moses Parting the Red Sea, ChurchofJesusChrist.org). Gennemgå denne historie og historien om mannaen, og hjælp børnene til at rollespille dem (se kapitel 17 og 18 i Historier fra Det Gamle Testamente). Hvordan hjalp Herren folket? Bær vidnesbyrd om, at Herren også kan hjælpe os.

  • Læs Mosija 7:33 for børnene, og hjælp dem til at forstå, hvad verset lærer os, vi skal gøre for at få Herrens hjælp. Hjælp dem til at tænke på bevægelser, der repræsenterer disse ting, og gentag verset, mens de laver bevægelserne. Hvad har vi brug for hjælp til? Hvordan kan vi vise, at vi stoler på Herren? Fortæl om en oplevelse, hvor du stolede på Herren og han hjalp dig.

  • Vælg nogle vers i »Mormons Bog fortæller« eller »Nephis mod« (Børnenes sangbog, s. 62-63, 64-65), som du kan synge sammen med dem. Hjælp dem med at finde frem til, hvordan Herren hjalp folket i Mormons Bog. Fortæl andre historier fra skriften, som du føler vil hjælpe børnene til at lære at stole på Herren.

Mosija 8:16-17

Gud har givet os profeter, seere og åbenbarere.

Hvordan kan du anvende Mosija 8:16-17 til at lære børnene om en profets rolle som seer?

Mulige aktiviteter

  • Vis børnene, hvordan de skal holde deres hænder for øjnene, som om de ser gennem nogle briller eller en kikkert. Læs Mosija 8:17, og bed dem om at tage deres »briller« på, hver gang de hører ordet »seer«. Forklar, at Gud har givet os profeter, og at en af deres roller som profet er at være »seer«, fordi han kan »se« ting, der skal ske. Giv nogle eksempler på noget, som profeter har set og åbenbaret til os (herunder skrifterne), eller kom med et eksempel på, hvornår en profet handlede som seer (fx 1 Ne 11:20-21).

  • Lav papirfodspor, og tegn på dem billeder af noget, som profeter har rådet os til at gøre. Læg disse fodspor som en vej rundt i lokalet, og beskriv billederne. Få børnene til at skiftes til at være profet og lede de andre børn i at følge disse fodspor.

  • Vis billedet i denne uges oplæg i Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier, og bed dem om at beskrive det, de ser. Forklar, at profeten Joseph Smith var en seer. Herren gav ham nogle redskaber, som blev kaldt Urim og Tummim, og en seersten, som Joseph kunne bruge i oversættelsen af Mormons Bog.

  • Vis et kort klip fra et nyligt konferencebudskab fra Kirkens præsident (eller vis et billede af ham og læs noget, han har sagt). Bær dit vidnesbyrd om, at han er profet, seer og åbenbarer.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: ældre børn

Mosija 7:18-20, 33; 9:14-19; 10:6-10, 19-21

Gud hjalp folk i skrifterne, og han kan hjælpe mig.

Zeniff og hans folk, som havde slået sig ned i lamanitternes land, blev angrebet af lamanitter og havde brug for Guds hjælp. Hvad kan børnene lære af denne historie om, at Gud hjælper sine børn?

Mulige aktiviteter

  • Del børnene op i tre grupper, og bed hver gruppe om at studere en af de følgende historier fra skriften: israelitterne, der krydser Det Røde Hav (se 2 Mos 14:1014, 21-31), Lehis familie, der rejser ud i ørkenen (se 1 Ne 16:9-16; 17:1-6), og Zeniffs folk, der udfries af lamanitterne (se Mosi 9:14-19; 10:6-10, 19-21). Hvordan viste folket i disse historier, at de stolede på Gud? Hvordan hjalp Gud dem? Hvordan hjælper han os, når vi stoler på ham?

  • Bed tre børn om at skrive en prøvelse eller udfordring, de har, på tavlen. Bed et barn om at læse Mosija 7:33, og opmuntr de andre børn til at fjerne en af prøvelserne eller udfordringerne, hver gang de hører noget, de kan gøre for at få Herrens hjælp. Hvordan kan det hjælpe os til at overvinde vores udfordringer, at vi stoler på Herren?

Mosija 8:12-19

Gud sørger for profeter, seere og åbenbarere til at gavne menneskeheden.

Vi opretholder Det Første Præsidentskab og De Tolv Apostle som profeter, seere og åbenbarere. Hvordan kan du undervise børnene om profeternes betydning?

Mulige aktiviteter

  • Vælg flere vigtige ord ud fra Mosija 8:12-19, og skriv dem på tavlen. Bed et barn om at læse disse vers, og lad de andre børn række hånden i vejret, når de hører et ord fra tavlen. Stop med at læse, og tal som klasse om hvert ord.

  • Bed dem om at granske Mosija 8:16-18 for at lære, hvad en seer er. Skriv denne sætning på tavlen: En seer er ligesom . Hjælp dem til at tænke på, hvordan de kan gøre sætningen færdig for at forklare, hvorfor en seer er en velsignelse for os, fx: en seer er ligesom en livredder, der advarer os om fare.

  • Vælg et udtryk i Mosija 8:16-17, og skriv det på tavlen og erstat alle ord med et symbol, du selv finder på. Giv børnene en liste over symbolerne og de ord, de repræsenterer, og lad dem afkode eller »oversætte« udtrykket, sådan som seere gør. Hvordan er profeter, seere og åbenbarere på andre måder »til stor gavn« for os? (Mosi 8:18).

Mosija 9:14-18; 10:10-11

Når jeg er svag, kan Herren styrke mig.

Når børn møder udfordringer, føler de sig sommetider svage og hjælpeløse. Brug beretningen om Zeniffs folk til at lære børnene, at de kan få styrke af Herren.

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at fortælle, hvordan de kan blive fysisk stærke. Hvad betyder det at have »menneskelig styrke«? (Se Mosi 10:11). Hvad vil det sige at have »Herrens styrke«? (Se Mosi 9:17-18; 10:10). Hvordan får vi Herrens styrke?

  • Opfordr dem til at lave en tegning af en, som de føler har Herrens styrke, og fortælle, hvorfor de tegnede denne person.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Bed børnene om at dele en historie fra skrifterne, der inspirerer dem til at »sæt[te d]eres lid til Gud« (Mosi 7:19).

Gør undervisningen bedre

Stil inspirerede spørgsmål. Stil spørgsmål, der opfordrer børnene til at dele deres vidnesbyrd om sandheder i evangeliet. Hvis I fx taler om profeter, kan du bede dem om at fortælle, hvordan profeter har velsignet dem.