Kom og følg mig
21.-27. september. 3 Nefi 12-16: »Jeg er loven og lyset«


»21.-27. september. 3 Nefi 12-16: ›Jeg er loven og lyset‹«, Kom og følg mig – Primary: Mormons Bog, 2020, 2020

»21.-27. september. 3 Nefi 12-16«, Kom og følg mig – Primary: 2020

Billede
Jesus udpeger de tolv apostle

Tredje Nefi: Disse tolv, som jeg har udvalgt, af Gary L. Kapp

21.-27. september

3 Nefi 12-16

»Jeg er loven og lyset«

Se efter sandheder, der har betydning for de børn, du underviser, når du studerer 3 Nefi 12-16. Dette oplæg foreslår nogle sandheder, men Ånden kan vejlede dig til nogle andre.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Lad et billede af Jesus gå rundt. Bed børnene om at skiftes til at holde billedet og fortælle om én ting, Jesus underviste i, fx noget de har lært hjemme i den forgangne uge.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: yngre børn

3 Nefi 12:14-16

Jeg kan være et godt eksempel for andre.

Nogle gange indser børn ikke, hvor meget deres eksempel kan velsigne andre. Anvend disse vers til at opmuntre dem til at lade deres lys skinne.

Mulige aktiviteter

  • Fortæl børnene, at 3 Nefi 12:14-16 handler om dem, og læs det dernæst højt. Hver gang du læser »jer« og »jeres«, peger du på dem, og beder dem om at pege på sig selv.

  • Vis børnene en lommelygte, og bed en af dem om at tænde den. Forklar, at når vi følger Frelseren, er det ligesom at tænde et lys, der kan hjælpe andre til også at følge ham. Dæk derefter lyset til eller gem det, og lad børnene nævne nogle ting, de kan gøre for at være et godt eksempel for andre. Hver gang de gør det, lader du dem afdække lyset (se også denne uges aktivitetsside).

  • Syng en sang sammen, der opmuntrer børnene til at skinne som et lys, fx »Mit lys« eller »Jeg er som en lysende stjerne« (Børnenes sangbog, s. 96, 84). Fortæl børnene om det lys, du ser i dem, når de gør »gode gerninger«, og forklar, hvordan deres lys og eksempel hjælper andre og inspirerer dig til også at gøre gode gerninger.

3 Nefi 14:7

Vor himmelske Fader besvarer mine bønner.

Dette vers kan hjælpe børnene til at forstå, at Gud vil høre og besvare deres bønner.

Mulige aktiviteter

  • Lad børnene lave bevægelser, der repræsenterer hver af Frelserens opfordringer i 3 Nefi 14:7, mens du læser dette vers. De kan fx folde hænderne (bed), forme deres hænder som en kikkert (søge) og foregive at banke på (bank på). Hjælp børnene til at tænke på ting, de kan sige og bede om i deres bønner. Forklar, at vi kan fortælle vor himmelske Fader hvad som helst, og han vil lytte, fordi han elsker os.

  • Bed dem om at vise dig, hvad de gør med deres hænder, øjne og hoved, når de beder. Brug en sang som »Vi bøjer vore hoveder« som en hjælp (Børnenes sangbog, s. 18). Hvem taler vi til, når vi beder? Bær dit vidnesbyrd om, at vor himmelske Fader hører vores bønner.

3 Nefi 14:24-27

Frelseren ønsker, at jeg hører og gør det, han underviser i.

Det er ikke nok kun at høre Frelserens ord. Kun de, der efterlever hans lærdomme, kan modstå livets storme.

Mulige aktiviteter

  • Syng »Den kloge mand og den ukloge mand« sammen (Børnenes sangbog, s. 132), eller læs 3 Nefi 14:24-27. Hjælp børnene med at erstatte »en klog mand« med deres navn, mens de synger. Hvorfor blev den kloge mands hus stående under stormen? Gennemgå vers 24 for at understrege, at han både hørte og gjorde, som Frelseren sagde.

  • Vis børnene en sten og noget sand. Bed dem om at pege på stenen, når du beskriver et valg om at følge Frelseren, og pege på sandet, når du beskriver et valg om ikke at følge ham. Bær vidnesbyrd om, at når vi gør det, Frelseren siger, er vi stærke ligesom et hus, der er bygget på klippegrund.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: ældre børn

3 Nefi 12:6

Jeg bør hungre og tørste efter retfærdighed.

Alle kan forholde sig til sult og tørst. Frelseren talte om disse følelser for at lære os, hvordan vi bør føle i forbindelse med at stræbe efter retfærdighed.

Mulige aktiviteter

  • Bed et barn om at lade som om det spiser eller drikker, uden at de andre hører det, og lad de andre børn gætte, hvad han eller hun gør. Hvordan føles det at spise dejlig mad eller drikke rent vand? Hvordan giver vi vores ånd næring? Bed børnene om at læse 3 Nefi 12:6 for at finde ud af, hvad Frelseren ønsker, at vi »hungrer og tørster efter«. Hvordan viser vi, at vi ønsker retfærdighed, lige så meget som vi ønsker mad og drikke?

  • Medbring billeder af mad og drikke, og mærk alle med en skriftstedshenvisning som fx Salmerne 119:103, Johannes 6:35, 2 Nefi 32:3, Enosh 1:4 eller 3 Nefi 20:8. Bed børnene om at læse skriftstederne og beskrive, hvad de lærer os om, hvad vi kan gøre for at vise, at vi hungrer og tørster efter retfærdighed. Fortæl om oplevelser, hvor du har følt dig »[fyldt] med Helligånden«, og bed dem om at fortælle om deres oplevelser.

3 Nefi 13:1-8, 16-18

Jeg bør gøre gode ting af de rette årsager.

Disse vers angiver, at gode gerninger ikke er nok. Vores gerninger må være inspireret af kærlighed til Gud og et ønske om at tjene ham.

Mulige aktiviteter

  • Bed alle børnene om at lede i 3 Nefi 13:1-4, 5-8 eller 16-18 og finde de gode gerninger, der nævnes i disse vers (forklar, at »give almisser« betyder at give til de fattige). Hvorfor sagde Frelseren, at man ikke skulle være ligesom nogle af de mennesker, der gør disse ting?

  • Giv dem alle en seddel, hvor der står en retfærdig handling på (eller lad dem selv tænke på nogle eksempler). Bed dem tænke på gode og dårlige årsager til at gøre disse ting. Opmuntr dem til altid at gøre gode ting af de rette årsager.

3 Nefi 14:21-27; 15:1

Åndelig sikkerhed kommer af at høre og gøre det, Frelseren underviser i.

»Regn« og »oversvømmelser« sker for os alle i livet, men vi kan overleve prøvelser, hvis vi både hører og gør det, Jesus lærer os om.

Mulige aktiviteter

  • Læs som klasse 3 Nefi 14:21-27 og 15:1 sammen, og bed børnene om at rejse sig, hver gang du læser ordene »handler efter«. Hvorfor fremhæver Frelseren at handle efter hans ord og ikke bare at høre eller huske dem? Lad børnene lave en tegning af vers 24-25 og skrive »Jesus« på stenen og noget, som Jesus lærte os, vi skal gøre. Syng »Den kloge mand og den ukloge mand« (Børnenes sangbog, s. 132).

  • Bed dem om at rejse sig, og lad dem forestille sig, at det ene ben repræsenterer, at vi hører Frelserens ord, og det andet at vi handler efter dem. Få dem til at løfte »handle efter«-benet og holde balancen på »høre«-benet. Hvad ville der ske, hvis en stærk vind blæste gennem lokalet? Brug dette eksempel til at illustrere, hvorfor det er mere sikkert at handle efter det, Frelseren siger, og ikke kun høre hans ord.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Opfordr børnene til at vælge én ting, de har lært om Jesu lærdomme i dag, og beslutte, hvordan de vil handle efter den. Hvordan vil deres handlinger hjælpe dem til at være et lys for deres familie og venner?

Gør undervisningen bedre

Tilpas aktiviteter for at imødekomme behov. Se ikke disse oplæg som instruktioner, du skal følge. Anvend dem derimod som en kilde til forslag til at sætte gang i din egen inspiration, når du tænker over behovene hos de børn, du underviser. I visse tilfælde kan du føle dig inspireret til at tilpasse en aktivitet for yngre børn til de ældre, eller omvendt.