Kom og følg mig
7.-13. september. 3 Nefi 1-7: »Løft dit hoved, og vær ved godt mod«


»7.-13. september. 3 Nefi 1-7: ›Løft dit hoved, og vær ved godt mod‹«, Kom og følg mig – Primary: Mormons Bog, 2020, 2020

»7.-13. september. 3 Nefi 1-7«, Kom og følg mig – Primary: 2020

Billede
Nefitterne oplever dagen uden nat

En dag, en nat og en dag, af Jorge Cocco

7.-13. september

3 Nefi 1-7

»Løft dit hoved, og vær ved godt mod«

Se »Yderligere hjælpekilder til undervisning af børn« og »Imødekom yngre børns behov« i begyndelsen af dette materiale, hvis du har brug for flere ideer, når du forbereder dig på at undervise.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Bed børnene om at fortælle, hvad de husker at have lært sidste uge om de tegn, som lamanitten Samuel sagde ville hjælpe folket til at vide, at Jesus var blevet født. Fortæl dem, at de i dag skal tale om de mennesker, der så disse tegn ske.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: yngre børn

3 Nefi 1:4-15, 19-21

En ny stjerne ville komme til syne, når Jesus Kristus blev født.

Det Nye Testamentes beretning om Frelserens fødsel er velkendt, selv af børn. Denne uge er en stor mulighed for at lære børnene i din klasse om de mirakler, nefitterne overværede, da Jesus blev født.

Mulige aktiviteter

  • Anbring en stjerne på væggen før undervisningen. Bed børnene om at se efter noget på væggen, der ikke plejer at være der. Fortæl dem, at nefitterne så en ny stjerne på himlen, da Jesus blev født. Sammenfat beretningen i 3 Nefi 1:4-15 og 19-21. Du kan også anvende »Kapitel 41: Tegnene på Kristi fødsel« (Historier fra Mormons Bog, s. 114-116).

  • Vis et billede af Frelserens fødsel (se Evangelisk kunst, nr. 30), og syng en yndlingsjulesang, fx »Snart kommer julen« (Børnenes sangbog, s. 32-33). Hjælp børnene til at forstå, at nefitterne var langt væk fra, hvor Jesus blev født, men de vidste, at han blev født, på grund af de tegn de så. Bær vidnesbyrd om, at selv om vi ikke så Frelserens fødsel, kan Helligånden hjælpe os til at vide, at historierne om den i skrifterne er sande.

3 Nefi 1:20

Profeternes ord går altid i opfyldelse.

Herren sagde til Nefi: »Jeg [vil] … vise verden, at jeg vil opfylde alt det, som jeg har ladet tale ved mine hellige profeters mund« (3 Ne 1:13).

Mulige aktiviteter

  • Vis billeder, der skildrer, hvordan Gud har talt gennem profeter, fx Noa (Evangelisk kunst, nr. 7-8; se 1 Mos 6-7) og lamanitten Samuel (Evangelisk kunst, nr. 81; se Hel 14:1-7). Opfordr børnene til at fortælle, hvad de ved om disse historier.

  • Læs 3 Nefi 1:20 for dem, og bær dit vidnesbyrd om, at profeternes ord altid går i opfyldelse. Bed børnene om at lytte til profeten ved den næste generalkonference.

3 Nefi 5:13

Jeg kan følge Jesus Kristus.

Mormon sagde: »Jeg er discipel af Jesus Kristus.« Hvordan kan du hjælpe børnene til også at se sig selv som disciple?

Mulige aktiviteter

  • Læs 3 Nefi 5:13, og lad børnene gentage sætningen »Jeg er discipel af Jesus Kristus«. Lær dem, at en discipel af Jesus Kristus prøver at følge ham. Fortæl om et par ting, Mormon gjorde for at blive som Jesus, fx at undervise om Guds ord og adlyde Guds befalinger (se 3 Ne 5:13-18). Hjælp børnene til at tænke over, hvordan de kan være disciple.

  • Hjælp dem til at tegne deres hånd på et stykke papir og klippe den ud. Skriv »Jeg er discipel af Jesus Kristus« på den ene side, og bed dem om at tegne noget, de kan gøre for at være discipel på den anden side (du skal måske hjælpe dem med ideer). Syng en sang sammen om at følge Frelseren, fx »Jeg prøver at bli’ som Jesus« (Børnenes sangbog, s. 40-41).

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: ældre børn

3 Nefi 1:4-21

Guds løfter, som han giver gennem sine profeter, går altid i opfyldelse.

Beretningen i 3 Nefi 1:4-21 kan være med til at opbygge børnenes tro på, at Gud altid holder sine løfter.

Mulige aktiviteter

  • Lad børnene sammenligne lamanitten Samuels profeti i Helaman 14:1-7 med dens opfyldelse i 3 Nefi 1:19-21. Bær vidnesbyrd om, at Guds løfter, som han taler gennem sine profeter, altid går i opfyldelse.

  • Læs beretningen i 3 Nefi 1:4-10 sammen med dem. Bed dem om at beskrive, hvordan de mon ville have haft det, hvis de havde været en af dem, der troede og levede dengang. Lad dem læse resten af beretningen i vers 11-15 og foreslå, hvordan de kan færdiggøre denne sætning: »Det, vi kan lære af denne historie, er …« Hvordan kan vi vise vores tillid til Gud, når vi er bekymrede eller modløse?

  • Fortæl noget, vores levende profet har lovet os. Hvad kan vi gøre for at vise vores tro på, at profetens ord kommer fra Gud?

3 Nefi 2:11-12; 3:13-14, 24-26

Vi er stærkere, når vi samles.

Nefitterne måtte samles af hensyn til fysisk sikkerhed. Hvordan kan du hjælpe børnene til at se, at når de er sammen med retskafne venner, kan det også give dem åndelig styrke?

Mulige aktiviteter

  • Læs følgende vers sammen med børnene, og bed dem om at finde årsager til, at nefitterne samledes og de velsignelser, de fik: 3 Nefi 2:11-12 og 3:13-14, 24-26. Hvorfor er det vigtigt for os at samles i dag i vores familie og i kirken? Hvordan kan det gøre os åndeligt stærkere at samles?

  • Brug en illustration til at undervise om, at vi er stærkere sammen, end når vi ikke er sammen. Bed fx børnene om at prøve at knække en pind og derefter en bunke pinde, eller rive ét stykke papir over og bagefter en stak papirer. Hvordan er vi ligesom pindene eller papiret? Hvordan kan vi styrke hinanden, når vi samles i vores familie eller i kirken?

  • Forklar, at Jesus samler sit folk i Kirken i dag ved hjælp af missionering (se 3 Ne 5:24-26). Lad en fuldtidsmissionær eller menighedsmissionær fortælle om oplevelser, der viser, hvordan mennesker er blevet styrket ved at samles i Kirken.

3 Nefi 4:30-33; 5:12-26; 6:14; 7:15-26

Jeg er discipel af Jesus Kristus.

Hvordan kan du hjælpe børnene til at se sig selv som disciple af Jesus Kristus, ligesom Mormon gjorde? (Se 3 Ne 5:13).

Mulige aktiviteter

  • Vis et billede af Mormon (fx Evangelisk kunst, nr. 73). Lad hvert barn skiftes til at gentage det, Mormon sagde i 3 Nefi 5:13: »Jeg er discipel af Jesus Kristus.« Hvad vil det sige at være discipel af Jesus Kristus? (Se L&P 41:5).

  • Del klassen op i små grupper, og giv hver gruppe til opgave at læse om et af følgende eksempler på disciple: de omvendte lamanitter (se 3 Ne 4:30-33; 6:14), Mormon (se 3 Ne 5:12-26) og Nefi (se 3 Ne 7:15-26). Hvordan var disse mennesker sande disciple af Jesus Kristus? Hvad kan vi gøre for at følge deres eksempel?

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Bed børnene om at tænke på noget, de vil gøre den kommende uge, for at være disciple af Jesus Kristus. Opmuntr dem til at skrive det ned og dele det med deres familie.

Gør undervisningen bedre

Vis et skriftsted. Vælg et vers, som du synes er betydningsfuldt (eller bed børnene om at vælge et), og hæng det et sted i lokalet, hvor børnene ofte ser det. Du kan lade det hænge i flere uger og nu og da henvise til det.