Kom dan en volg Mij
28 september–11 oktober. 3 Nephi 17–19: ‘Zie, mijn vreugde is overvloedig’


‘28 september–11 oktober. 3 Nephi 17–19: “Zie, mijn vreugde is overvloedig”’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: Boek van Mormon 2020 (2020)

‘28 september–11 oktober. 3 Nephi 17–19’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: 2020

Afbeelding
Jezus verschijnt aan de Nephieten

Het licht van zijn aanschijn bescheen hen, Gary L. Kapp

28 september–11 oktober

3 Nephi 17–19

‘Zie, mijn vreugde is overvloedig’

Denk bij het lezen van 3 Nephi 17–19 na over Schriftteksten, ervaringen, activiteiten en verhalen die u voor uw les kunt gebruiken.

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Toon een plaat van de Heiland, en vraag de kinderen hoe ze zich zouden voelen als Hij bij hen op bezoek zou komen, net zoals Hij de Nephieten had bezocht.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Kleine kinderen in de leer onderwijzen

3 Nephi 17:7, 20–25

De Heiland houdt van alle kinderen van onze hemelse Vader.

Jezus toonde zijn liefde voor de kinderen door ze te zegenen en voor hen te bidden. Hoe kunt u ervoor zorgen dat de kinderen in uw klas zijn liefde voor hen voelen?

Mogelijke activiteiten

  • Vat de gebeurtenissen in 3 Nephi 17 samen. Toon daarbij een afbeelding zoals die in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen. U kunt ook ‘Hoofdstuk 44: Jezus Christus zegent de kinderen’ (Verhalen uit het Boek van Mormon, 124–125) gebruiken. Lees in 3 Nephi 17 zinsneden of verzen waarin de liefde van de Heiland voor de mensen duidelijk is (zoals de verzen 7 en 20–25). Laat de kinderen om de beurt de afbeelding vasthouden en vertellen wat Jezus deed omdat Hij van de mensen hield.

  • Help de kinderen om aan de hand van de doe-pagina een tekening van zichzelf met Jezus te maken. Bedenk intussen samen manieren waarop Jezus zijn liefde voor hen toont.

    Afbeelding
    Jezus zegent de Nephitische kinderen

    Ziet uw kleinen, Gary L. Kapp

3 Nephi 18:1–12

Ik kan aan Jezus denken als ik aan het avondmaal deelneem.

Kinderen zijn tijdens het avondmaal makkelijk afgeleid. Hoe kunt u de kinderen in uw klas duidelijk maken dat het belangrijk is om tijdens deze heilige verordening aan de Heiland en zijn liefde voor hen te denken?

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen vertellen wat er tijdens het avondmaal gebeurt. Lees verzen uit het verhaal waarin Jezus de Nephieten het avondmaal bedient (zie 3 Nephi 18:1–12), en laat de kinderen opstaan als ze iets horen wat we nu nog doen tijdens het avondmaal. Wat verwacht Jezus Christus dat wij ‘indachtig zijn’ of aan denken tijdens het avondmaal? (Zie 3 Nephi 18:7, 11.)

  • Neurie, zing of speel een lofzang of jeugdwerkliedje terwijl de kinderen plaatjes kleuren die hen kunnen helpen om de Heiland indachtig te zijn tijdens het avondmaal. (Zie de doe-pagina van deze week.) Moedig ze aan om naar de plaatjes te kijken als ze aan het avondmaal deelnemen, zodat ze aan Jezus denken.

3 Nephi 18:15, 20–21, 24; 19:16–17, 30

Jezus leert mij hoe ik moet bidden.

Wat leert u over het gebed als u 3 Nephi 17–19 bestudeert? Hoe kunt u dat gebruiken om de kinderen te leren hoe ze moeten bidden?

Mogelijke activiteiten

  • Toon afbeeldingen van biddende mensen (zie bijvoorbeeld ‘Hoofdstuk 46: Jezus Christus onderwijst de Nephieten en bidt met ze’ (Verhalen uit het Boek van Mormon, 128–130). Laat de kinderen wijzen naar details op de afbeeldingen die aangeven dat de mensen aan het bidden zijn. Lees 3 Nephi 19:16–17 en leg uit dat Jezus ons heeft geleerd hoe we moeten bidden. Vraag de kinderen hoe ze zich voelen als ze bidden.

  • Lees 3 Nephi 18:21, en laat de kinderen een tekening maken waarop zij of hun gezin bidden. Moedig de kinderen aan om thuis het initiatief voor het gezinsgebed te nemen.

  • Zing met de klas een liedje over het gebed, zoals ‘Gebed van een kind’ (Kinderliedjes, 6–7). Vraag de kinderen wat ze uit het liedje over het gebed hebben geleerd. Geef uw getuigenis van het gebed.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Grote kinderen in de leer onderwijzen

3 Nephi 17

De Heiland houdt van de kinderen van onze hemelse Vader.

President Ezra Taft Benson heeft gezegd: ‘Ik beloof jullie, lieve kinderen, dat jullie ook door engelen gediend zullen worden. Misschien zie je ze niet, maar ze zullen er zijn om je te helpen en je zult voelen dat ze bij je zijn.’ (‘Aan de kinderen van de kerk’, De Ster, juli 1989, 77.)

Mogelijke activiteiten

  • Lees met de klas enkele verzen in 3 Nephi 17 waar de kinderen volgens u iets aan zullen hebben. Laat de kinderen na elk vers een woord of zinsnede uitkiezen die ze belangrijk vinden en uitleggen waarom. Getuig dat Jezus veel van kinderen houdt, en dat Hij hen daarom zegende en voor hen bad.

  • Vraag de kinderen hoe ze zich gevoeld zouden hebben als ze daar door de Heiland waren gezegend. Laat zo mogelijk het filmpje ‘My Joy is Full’ (ChurchofJesusChrist.org) zien zodat de kinderen zich een voorstelling kunnen maken van wat er toen gebeurde. Hoe liet de Heiland zijn liefde blijken? Hoe kunnen wij ons voorbereiden om bij Hem te zijn als Hij terugkomt?

3 Nephi 18:1–12

Als ik aan het avondmaal deelneem, kan ik met de Heilige Geest worden vervuld.

Uit 3 Nephi 18 kunnen we leren hoe belangrijk het avondmaal voor de Heiland is. Hoe kunt u de kinderen laten inzien dat het voor hen belangrijk is?

Mogelijke activiteiten

  • Lees met de klas 3 Nephi 18:1–12. Wat komen ze in deze verzen over het avondmaal te weten? Lees met de klas de avondmaalsgebeden in Leer en Verbonden 20:77 en 79. Zoek op welke woorden en zinsneden ook in 3 Nephi 18:1–12 voorkomen. Wat betekenen die woorden en zinsneden? Hoe kunnen we ons op deelname aan het avondmaal voorbereiden? Wat beloven wij, of waartoe verbinden wij ons, als we van het avondmaal nemen?

  • Zing met de klas een liedje over eerbied, zoals ‘Eerbiedig en rustig’ (Kinderliedjes, 11). Hoe kan een eerbiedige houding ertoe bijdragen dat we tijdens het avondmaal de Geest voelen? Hoe helpt ons dat om rechtschapen keuzes te maken?

3 Nephi 18:15–24; 19:6–9, 15–36

Als ik bid, voel ik mij dichter bij mijn hemelse Vader.

Door gebed kunnen we voelen dat onze hemelse Vader dichtbij ons is. Wat staat er in 3 Nephi 18–19 waardoor de kinderen hun gebeden kunnen verbeteren?

Mogelijke activiteiten

  • Zet de volgende tekstverwijzingen op strookjes papier, en geef elk kind of groepje een strookje: 3 Nephi 18:15; 3 Nephi 18:20; 3 Nephi 18:21; 3 Nephi 19:19 en 3 Nephi 19:24. Laat de kinderen de teksten lezen en opzoeken wat Jezus Christus of zijn discipelen over het gebed hebben gezegd. Laat ze aan de klas vertellen wat ze hebben gevonden.

  • Zet het volgende op het bord: Ik dank U voor . Geef de kinderen een minuut de tijd om de zin op zoveel mogelijk manieren aan te vullen. Waarom is het goed dat wij onze dankbaarheid voor onze hemelse Vader uiten? Schrijf vervolgens Ik vraag U op het bord. Zoek met de klas in 3 Nephi 18:18–21 en 19:9, 23 waarvoor we zoal kunnen bidden.

  • Geef uw getuigenis of vertel over de macht van het gebed, en moedig de kinderen aan om over hun eigen ervaringen te vertellen.

Afbeelding
Studie (pictogram)

Thuisstudie stimuleren

Moedig de kinderen aan om thuis te praten over manieren om het avondmaal de komende zondag meer betekenis te geven.

Ons onderwijs verbeteren

Help kleine kinderen om uit de Schriften te leren. U kunt kleine kinderen helpen om uit de Schriften te leren door hun aandacht op slechts één vers, één zinnetje of één woord tegelijk te richten. U kunt de kinderen vragen om op te staan als ze een bepaald woord of een bepaalde zinsnede horen.