Kom dan en volg Mij
23–29 november. Ether 12–15: ‘Alle dingen [worden] door geloof vervuld’


‘23–29 november. Ether 12–15: “Alle dingen [worden] door geloof vervuld”’ Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: Boek van Mormon 2020 (2020)

‘23–29 november. Ether 12–15’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: 2020

Afbeelding
Ether in een grot

Ether verbergt zich in de holte van een rots, Gary Ernest Smith

23–29 november

Ether 12–15

‘Alle dingen [worden] door geloof vervuld’

Denk aan de kinderen terwijl u Ether 12–15 leest. De suggesties in dit lesschema kunnen u op ideeën brengen voor activiteiten die in de behoeften van de kinderen in uw klas voorzien.

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Laat de kinderen denken aan verhalen uit de Schriften over mensen met een groot geloof. In Ether 12:11–22 staan enkele voorbeelden.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Kleine kinderen in de leer onderwijzen

Ether 12:6–22

Geloof is vertrouwen op dingen die we niet zien.

Moroni gaf enkele voorbeelden van mensen die dankzij hun geloof grootse dingen konden verwezenlijken. Hoe kunt u de kinderen aan de hand van deze voorbeelden leren wat geloof is?

Mogelijke activiteiten

  • Lees ‘Geloof [is] datgene waarop men hoopt, maar niet ziet’ in Ether 12:6 en laat de kinderen dit zinnetje nazeggen. Vertel de kinderen over dingen die u gelooft ook al kunt u ze niet zien. Bedenk samen met de kinderen nog meer voorbeelden. Het liedje ‘Geloof’ (Kinderliedjes, 50–51) of een ander liedje over geloof kan hierbij helpen.

  • Toon afbeeldingen van de voorbeelden van geloof in Ether 12:13–15, 20–21 (zie Evangelieplatenboek, nr. 78, 85 en de doe-pagina van deze week). Laat de kinderen vertellen wat ze zien en wat ze over deze verhalen weten. Praat met de kinderen over deze mensen, hoe ze hun geloof toonden en wat er dankzij hun geloof gebeurde.

  • Speel een raadspelletje met de kinderen. Geef ze aanwijzingen over de gelovige mensen in Ether 12:13–15, 19–20 tot de kinderen raden over wie het gaat. Laat de kinderen vervolgens om de beurt aanwijzingen geven over dezelfde mensen (of andere gelovige mensen) en laat de andere kinderen raden. Vertel wat u aan het geloof van deze mensen bewondert.

Ether 12:23–27

Dankzij Jezus Christus kan ik sterk zijn.

Soms voelen de kinderen zich wellicht zwak, net als Moroni. Laat ze inzien wat Moroni besefte, dat de Heiland kan ‘maken dat zwakke dingen sterk […] worden’ (Ether 12:27).

Mogelijke activiteiten

  • Leg de kinderen een klus voor die veel lichamelijke kracht vereist. Laat de kinderen voorbeelden geven van dingen waarvoor ze nu nog niet sterk genoeg zijn. Hoe kunnen we sterk genoeg worden om deze taken te vervullen? Leg uit dat we ook geestelijk werk te doen hebben, maar dat we ons soms geestelijk zwak voelen. Zo voelde Moroni zich toen hij op de platen schreef. Lees Ether 12:27 voor. Wat beloofde de Heer aan hen die zich zwak voelen?

  • Vertel over een situatie waarin de Heiland u of iemand die u kent met iets moeilijks hielp. Getuig dat Jezus de kinderen kan helpen sterk te zijn, ook al voelen ze zich zwak, als ze Hem om hulp vragen.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Grote kinderen in de leer onderwijzen

Ether 12:5–6

Geloof is vertrouwen op dingen die we niet zien.

De kinderen in uw klas leggen de basis voor hun getuigenis. Moroni’s raad over geloof in Ether 12:6 kan hen hierbij helpen.

Mogelijke activiteiten

  • Leg uit dat de profeet Ether de Jaredieten ‘grote en wonderbare dingen’ wilde leren, maar ze geloofden hem niet. Laat de kinderen Ether 12:5 lezen en opzoeken waarom ze niet geloofden. Welke dingen wil onze hemelse Vader dat wij geloven, ook al zien we ze niet? Lees samen Ether 12:6. Wat zei Moroni tegen de mensen die geestelijke waarheden niet wilden geloven omdat ze die niet konden zien?

  • Toon een van de kinderen een afbeelding zonder dat de andere kinderen die kunnen zien. Laat het kind de afbeelding beschrijven. Als er voldoende tijd voor is, laat u andere kinderen hetzelfde doen met andere afbeeldingen. Laat ze Ether 12:6 lezen en op zoek gaan naar het zinnetje: ‘Geloof [is] datgene waarop men hoopt, maar niet ziet’. Hoe kunnen wij geloof in Jezus Christus tonen hoewel we Hem niet kunnen zien?

  • Laat de kinderen in Ether 12:6 het volgende zinnetje lezen: ‘U ontvangt geen getuigenis dan na de beproeving van uw geloof’’. Zorg dat de kinderen begrijpen dat we kunnen weten of een gebod waar is als we het gehoorzamen. Laat de kinderen denken aan evangeliebeginselen waarvan God wil dat we een getuigenis hebben, zoals tiende betalen, de sabbatdag heiligen of het woord van wijsheid naleven. Schrijf vervolgens op het bord: Als ik een getuigenis wil ontvangen van , moet ik . Vertel hoe u geloof hebt geoefend om een getuigenis van deze en andere evangeliewaarheden te krijgen.

Ether 12:4, 32

Hoop is een anker voor de ziel.

Maak de kinderen duidelijk dat we kunnen ‘hopen op een betere wereld’ dankzij ons geloof in Christus (Ether 12:4).

Mogelijke activiteiten

  • Vertel de kinderen wat de definitie van ‘Hoop’ in de Gids bij de Schriften is (scriptures.ChurchofJesusChrist.org). Waarop moeten we volgens deze definitie en Ether 12:4, 32 hopen? (Zie ook Moroni 7:40–42.) Bedenk samen synoniemen voor hoop en woorden die het tegengestelde van hoop betekenen. Vertel welke evangeliewaarheden u hoop geven, en moedig de kinderen aan hetzelfde te doen.

  • Teken of toon een afbeelding van een schip en een anker. Waarom heeft een schip een anker nodig? Wat zou er gebeuren als een schip geen anker had? Lees samen Ether 12:4 en vraag in welke opzichten hoop als een anker is. Laat de kinderen een tekening van een schip en een anker maken waarmee ze thuis over hoop kunnen vertellen.

Ether 12:23–29

Dankzij Jezus Christus kan ik sterk zijn.

Naarmate de kinderen ouder worden, worden ze zich meer bewust van hun zwakheden. Leer ze aan de hand van deze verzen dat de Heiland ‘zwakke dingen sterk’ kan maken (Ether 12:27).

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen Ether 12:23–25 lezen en opzoeken waar Moroni zich zorgen over maakte. Vraag of ze zich ook weleens zo hebben gevoeld. Laat ze vervolgens de verzen 26–27 lezen en kijken hoe de Heer Moroni bemoedigde. Wat moeten we doen zodat de Heer ons sterk kan maken als we ons zwak voelen? Vertel over een situatie waarin u dankzij de Heiland sterk genoeg was om iets moeilijks te doen.

  • Laat de kinderen iets zwaks en iets sterks tekenen. Laat ze daarna enkele woorden en zinsneden uit Ether 12:23–29 aan hun tekening toevoegen waaruit blijkt hoe de Heiland ons kan helpen om onze zwakheden sterk te maken. Moedig de kinderen aan om te bedenken welke zwakheid ze hebben en de hulp van de Heiland in te roepen om sterk te worden.

Afbeelding
Studie (pictogram)

Thuisstudie stimuleren

Laat de kinderen een waarheid opschrijven waarvan ze een getuigenis willen ontwikkelen. Moedig ze aan zich ten doel te stellen om geloof te oefenen zodat ze een getuigenis van die waarheid kunnen krijgen.

Ons onderwijs verbeteren

Probeer de kinderen in uw klas beter te leren kennen. ‘Probeer de achtergrond, interesses, talenten en behoeften van uw leerlingen te begrijpen. Stel vragen, luister aandachtig en observeer wat de deelnemers zeggen en doen in allerlei situaties. […] Vraag hun ouders om raad. Bid vooral voor het begrip dat alleen de Geest kan geven’ (Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland, 7).