Kom og følg mig
14.-20. december. Moroni 10: »Kom til Kristus, og bliv fuldkommengjort i ham«


»14.-20. december. Moroni 10: ›Kom til Kristus, og bliv fuldkommengjort i ham‹«, Kom og følg mig – Primary: Mormons Bog, 2020, 2020

»14.-20. december. Moroni 10«, Kom og følg mig – Primary: 2020

Billede
Kristus viser sig for nefitterne

Så I kan vide, af Gary L. Kapp

14.-20. december

Moroni 10

»Kom til Kristus, og bliv fuldkommengjort i ham«

Nogle børn i din klasse kan have gode oplevelser med at lære af Mormons Bog derhjemme. Hvordan kan du anvende disse oplevelser til at opmuntre børnene til at læse i skrifterne derhjemme?

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Lad en Mormons Bog gå rundt. Når hvert barn holder bogen, beder du ham eller hende om at fortælle noget, han eller hun elsker ved Mormons Bog: en yndlingshistorie, et vidnesbyrd eller noget de har lært af den i hjemmet eller i kirken.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: yngre børn

Moroni 10:3-5

Jeg kan vide for mig selv, at Mormons Bog er sand.

Find ud af, hvordan du kan hjælpe børnene til at tage imod Moronis opfordring og spørge Gud, om Mormons Bog er sand.

Mulige aktiviteter

  • Vis et billede af Moroni, der graver guldpladerne ned (se denne uges oplæg i Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier), og bed børnene om at beskrive, hvad de ser. Bed dem om at pege på pladerne, og forklar, at der på disse plader blev skrevet ord, som vi nu læser i Mormons Bog. Lad dem forestille sig, at de er Moroni, der skriver på pladerne og graver dem ned. Syng »Guldpladerne« sammen (Børnenes sangbog, s. 61).

  • Vis en Mormons Bog, og læs Moroni 10:4. Læg vægt på, at vi kan spørge Gud, om Mormons Bog er sand, og han vil sende Helligånden for at vidne for os. Du kan også anvende »Kapitel 54: Mormons Bogs løfte« (Historier fra Mormons Bog, s. 156). Fortæl, hvordan Helligånden har hjulpet dig til at få dit vidnesbyrd om Mormons Bog. Hjælp børnene til at forstå, hvordan et vidnesbyrd fra Ånden føles. Syng en sang sammen om at finde sandheden, fx »Søg, tænk og bed« (Børnenes sangbog, s. 66).

Moroni 10:8-20

Vor himmelske Fader giver mig åndelige gaver.

Moroni beskrev de gaver, Gud giver til sine børn, når de har tro på ham. Du kan hjælpe børnene til at have tro på, at Gud vil give dem åndelige gaver.

Mulige aktiviteter

  • Skriv tallene fra 9 til 16 på hvert sit stykke papir, og pak hvert papir ind som en gave. Lad børnene skiftes til at pakke gaverne ud. Mens de gør det, læser I sammen vers fra Moroni 10:9-16, der svarer til tallene, og hjælp dem til at finde hver åndelig gave. Forklar, at disse er gaver, vor himmelske Fader giver sine børn, så vi kan hjælpe hinanden og udføre hans værk.

  • Lad dem kort tale om en yndlingsgave, de har fået. Fortæl børnene om åndelige gaver, som du har lagt mærke til, vor himmelske Fader har givet dem, fx gaver som tro, visdom, vidnesbyrd, venlighed og evnen til at lære.

Moroni 10:32

Jesus Kristus ønsker, at jeg kommer til ham.

Overvej, hvordan du vil hjælpe børnene til at forstå, hvad det vil sige at »kom[me] til Kristus«.

Mulige aktiviteter

  • Læs for børnene fra Moroni 10:32: »Kom til Kristus, og bliv fuldkommengjort i ham«, og bed dem om at gentage sætningen sammen med dig. Bed dem om at lukke øjnene, mens du anbringer et billede af Jesus et sted i lokalet. Lad dem igen åbne øjnene, finde billedet og samles omkring det. Tal med børnene om, hvordan vi kan komme til Kristus (se fx TA 1:3-4). Gentag denne aktivitet ved at lade dem anbringe billedet et sted i lokalet.

  • Hjælp dem til at pynte en hjerteformet badge, hvor der står: »Jeg elsker Gud af al min kraft, sind og styrke« (se Moro 10:32). Hvordan viser vi Gud, at vi elsker ham?

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: ældre børn

Moroni 10:3-5

Jeg kan kende sandheden ved Helligåndens kraft.

Gud ønsker, at vi alle ved, at Mormons Bog er sand. Hjælp børnene til at forstå Guds løfte om at »tilkendegive sandheden af det for jer ved Helligåndens kraft.«

Mulige aktiviteter

  • Skriv ordene Læser, Husker på, Grunder over og Spørger på tavlen. Opfordr børnene til at finde ordene i Moroni 10:3-4. Hvad bør vi læse, huske på, grunde over og spørge om for at få eller styrke vores vidnesbyrd om Mormons Bog? Bed dem om at søge efter ligheder mellem disse vers og sangen »Søg, tænk og bed« (Børnenes sangbog, s. 66).

  • Hjælp dem til at huske nogle af de oplevelser, I har haft sammen, når I har lært noget af Mormons Bog. Del dine følelser om Mormons Bog, herunder hvordan du har fået eller styrket dit vidnesbyrd om, at den er sand. Bed børnene om at dele deres følelser og bære deres vidnesbyrd.

  • Fortæl om engang, hvor Helligånden bar vidnesbyrd for dig om noget. Beskriv, hvordan det føltes for dig, og hvordan du vidste, at det var Helligånden. Hjælp dem til at lære noget af følgende skriftsteder om, hvordan Ånden taler til os: Johannes 14:26-27; Lære og Pagter 6:15, 23; 8:2-3; 9:7-9; 11:12-14.

Moroni 10:8-19

Vor himmelske Fader giver mig åndelige gaver.

Der er mange i vor tid, der »forkaster Guds gaver« (Moro 10:8). Hjælp børnene til at se, at disse gaver stadig findes i dag.

Mulige aktiviteter

  • Skriv de gaver, der nævnes i Moroni 10:9-16 på sedler, og læg dem i en gaveæske. Skriv tallene fra 9 til 16 på tavlen, og bed børnene om at skiftes til at vælge en seddel fra æsken og få den til at passe med versnummeret på tavlen. Hvad kan vi lære om disse gaver i vers 8 og 17-18?

  • Fortæl historien om Mormons Bogs fremkomst (se »Kapitel 3: Englen Moroni og guldpladerne«, Historier fra Lære og Pagter, s. 13-16). Hjælp dem med at finde de gaver, der nævnes i Moroni 10:9-16, som Gud gav til Joseph Smith, så han kunne frembringe Mormons Bog. Hvorfor ønsker vor himmelske Fader, at vi tror på åndelige gaver i dag?

Moroni 10:32-33

Jesus Kristus ønsker, at jeg kommer til ham.

Hvordan vil du opfordre børnene til at »kom[me] til Kristus, og bliv[e] fuldkommengjort i ham«?

Mulige aktiviteter

  • Skriv et spørgsmål som fx Hvad vil det sige at komme til Kristus? på tavlen. Hjælp børnene til at lede i Moroni 10:32-33 efter mulige svar. Arbejd sammen om at skrive, hvad Kristus ønsker, vi gør, og hvad han lover at gøre for os.

  • Fortæl om dine yndlingsskriftsteder eller yndlingshistorier fra Mormons Bog, der har hjulpet dig til at komme til Kristus, og bed dem om at gøre det samme. Gennemgå profeten Joseph Smiths ord i Indledning til Mormons Bog med dem: »Et mennesker ville komme Gud nærmere ved at efterleve forskrifterne i [Mormons Bog] end i nogen anden bog.« Bær dit vidnesbyrd om, hvordan det er sket for dig.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Opfordr børnene til at bede om et stærkere vidnesbyrd om Mormons Bog, og derpå dele deres vidnesbyrd med en i familien eller en ven.

Gør undervisningen bedre

Tilskynd til at fortælle. Små børn har ofte en god indsigt i evangeliet. Når de deler deres tanker, forbereder det dem til at tale med deres venner om evangeliet (se Undervisning på Frelserens måde, s. 30).