Kom og følg mig
14.-20. december. Moroni 10: »Kom til Kristus, og bliv fuldkommengjort i ham«


»14.-20. december. Moroni 10: ›Kom til Kristus, og bliv fuldkommengjort i ham‹«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: Mormons Bog, 2020, 2020

»14.-20. december. Moroni 10«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: 2020

Billede
Kristus viser sig for nefitterne

Så I kan vide, af Gary L. Kapp

14.-20. december

Moroni 10

»Kom til Kristus og bliv fuldkommengjort i ham«

Når du bliver færdig med at læse Mormons Bog, kan du overveje at søge et fornyet vidnesbyrd fra Helligånden om, at den er sand. Når du gør det, så nedskriv de åndelige indtryk, du modtager.

Nedskriv dine indtryk

Mormons Bog begynder med Nefis løfte til os om, at »Herrens milde barmhjertighed er over alle dem, som han har udvalgt på grund af deres tro« (1 Ne 1:20). Bogen slutter med et lignende budskab fra Moroni, da han forberedte sig på at forsegle optegnelserne: Han indbød os til at »huske[] på, hvor barmhjertig Herren har været« (Moro 10:2-3). Selv hvis vi kun tænker på de mange ting om barmhjertighed, der er skrevet i Mormons Bog, så giver det os meget at tænke over. Hvilke eksempler kommer du til at tænke på? Du kan eventuelt tænke over den barmhjertige måde, som Gud førte Lehis familie gennem ørkenen og over de store vande, den milde barmhjertighed han viste Enosh, da hans sjæl hungrede efter tilgivelse, eller den barmhjertighed han viste Alma, en af Kirkens indædte fjender, der blev en af dens frygtløse forsvarere. Eller du kan vende dine tanker mod den barmhjertighed den opstandne Frelser viste folket, da han helbredte deres syge og velsignede deres små børn. Men måske det allervigtigste, alt dette kan minde dig om, hvor »hvor barmhjertig Herren har været« mod dig, for en af hovedformålene med Mormons Bog er at indbyde os alle til at modtage Guds barmhjertighed – en indbydelse, der bliver udtrykt ganske enkelt i Moronis afskedsord: »Kom til Kristus, og bliv fuldkommengjort i ham« (Moro 10:32).

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Moroni 10:3-7

Jeg kan kende sandheden ved Helligåndens kraft.

Løftet i Moroni 10:3-7 har forandret millioner af folks liv over hele jorden. Hvordan har det forandret dit? Hvad enten du søger at få eller styrke dit vidnesbyrd om Mormons Bog, så gælder Moronis indbydelse dig. Når du læser Moroni 10:3-7, så overvej at læse mere omhyggeligt, end du tidligere har gjort. Du kan undersøge hver sætning og stille dig selv spørgsmål som disse: Hvad betyder det? Hvordan kan jeg gøre det her bedre? Hvilke oplevelser har jeg haft med dette? Hvordan har Helligånden vist mig sandheden af Mormons Bog?

Tænk også på nogen, der har brug for at høre dit vidnesbyrd om Mormons Bog. Hvordan vil du hjælpe den person til at få sit eget vidnesbyrd?

Moroni 10:8-25

»Forkast[ ikke] Guds gaver«.

Der er mange måder, hvorpå en person »forkaster Guds gaver« (Moro 10:8). Nogle folk benægter, at disse gaver overhovedet eksisterer. Andre kan måske benægte, at de har åndelige gaver, men genkender dem hos andre mennesker. Men andre kan stadig benægte deres gaver ved ganske enkelt at forsømme dem eller undlade at udvikle dem.

Når du læser Moroni 10:8-25, så se efter sandheder, der vil hjælpe dig til at finde dine åndelige gaver og bruge dem med større kraft til at velsigne dig selv og andre. Søg indsigt om de gaver, som Gud har givet dig, eller de gaver, han gerne vil have dig til at søge. Hvorfor er det vigtigt at huske, »at enhver god gave kommer fra Kristus«? (Moro 10:18).

Overvej også dette råd fra ældste John C. Pingree jun.: »Så hvordan lærer vi vores gaver at kende? Vi kan læse vores patriarkalske velsignelse, spørge dem, der kender os bedst, og personligt finde ud af, hvad vi naturligt er gode til og kan lide. Og som det vigtigste kan vi spørge Gud (se Jak 1:5; L&P 112:10). Han kender vores gaver, eftersom han har givet os dem« (»Jeg har en gerning til dig«, Liahona, nov. 2017, s. 33).

Se Guide til skrifterne »Åndens gaver«, scriptures.ChurchofJesusChrist.org.

Moroni 10:30-33

Jeg kan blive fuldkommengjort gennem Jesu Kristi nåde.

Moronis formaning om at »kom[me] til Kristus« omfatter mere end at lære om ham eller tænke på ham oftere eller endda prøve hårdere at holde hans befalinger, hvor vigtige disse ting end er. Men i stedet er det en indbydelse til at komme til Kristus på den mest fuldstændige måde mulig – at blive som han er. Når du læser Moroni 10:30-33, så læg mærke til vendinger, der hjælper dig til at forstå, hvad det vil sige at komme til Kristus fuldt og helt, såsom at man »griber fat i enhver god gave«, »fornægter [sig] selv al gudløshed« og selvsagt »bliv[er] fuldkommengjort i ham« (fremhævelse tilføjet).

Hvordan er det muligt? Se efter svar i Moroni 10:30-33. Hvad fortæller Ånden dig, at du skal gøre for mere fuldstændigt at »kom[me] til Kristus og bliv[e] fuldkommengjort i ham«?

Se Omni 1:26; Guide til skrifterne, »Fuldkommen«, scriptures.ChurchofJesusChrist.org.

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og familieaften

Når du læser i skrifterne sammen med din familie, kan Ånden hjælpe dig til at vide, hvilke principper du skal lægge vægt på og drøfte med din familie for at møde deres behov. Her er nogle forslag.

Moroni 10

Læs dette kapitel sammen og se efter hver gang, at Moroni brugte ordet formane. Nedskriv eller markér, hvad Moroni formaner om – eller stærkt opfordrer – os til at gøre. Hvad kan vi gøre for at følge hans formaninger?

Moroni 10:3

Hvad har vi lært om Herrens barmhjertighed, når vi har læst Mormons Bog dette år? Hvordan har Herren været barmhjertig mod jeres familie?

Moroni 10:3-5

Når I har læst disse vers kan du bede din familie om at fortælle, hvordan de er kommet frem til at vide, at Mormons Bog er sand. I kan eventuelt synge en sang om at søge efter sandheden, såsom »Søg, tænk og bed« (Børnenes sangbog s. 66). Du kan også bede din familie om at skrive deres vidnesbyrd i en familiedagbog.

Moroni 10:8-18

Julen er et naturligt tidspunkt at tænke på at modtage gaver. Din familie kan eventuelt pakke gaver ind til hinanden, der repræsenterer »Guds gaver«, der nævnes i Moroni 10:9-16. Disse gaver kan også repræsentere andre gode gaver, der kommer fra Kristus, som de ser i hinanden.

Moroni 10:27-29, 34

Din familie kan tale om, hvad de gerne ville sige til Moroni, når de skal »møde [ham] for den mægtige Jahves behagelige domstol«.

Find flere ideer til, hvordan man kan undervise børn i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Gør dit personlige studium bedre

Se efter Jesus Kristus. Formålet med Mormons Bog – og alle hellige skrifter – er at bære vidnesbyrd om Jesus Kristus. Hvad lærer du om Jesus Kristus i Moroni 10? Hvad føler du dig inspireret til gøre for at komme til ham?

Billede
Moroni begraver de gyldne plader

Moroni begraver pladerne, af Jon McNaughton