Kom og følg mig
25. februar-3. marts. Matthæus 6-7: ›Han underviste dem som en, der har myndighed‹


»25. februar-3. marts. Matthæus 6-7; ›Han underviste dem som en, der har myndighed‹«, Kom og følg mig – Primary: Det Nye Testamente 2019, 2019

»25. februar-3. marts. Matthæus 6-7«, Kom og følg mig – Primary: 2019

Billede
Jesus underviser ved bredden af søen

Jesus underviser folket ved bredden af søen, af James Tissot

25. februar-3. marts

Matthæus 6-7

»Han underviste dem som en, der har myndighed«

Begynd med at læse Matthæus 6-7, mens du tænker på de børn, du underviser. Hvilke budskaber i disse kapitler har de brug for at høre? Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier samt dette oplæg kan give dig forslag til undervisningen efter behov.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Bed børnene om at fortælle, hvad de gjorde i sidste uge for at være et lys eller eksempel for nogen.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Yngre børn

Matthæus 6:5-13

Jeg kan bede til min himmelske Fader, ligesom Jesus gjorde.

Børn kan lære at bede ved at lytte til andres bønner. Hvordan kan du hjælpe dem til at tage ved lære af Jesu Kristi bøn i disse vers?

Mulige aktiviteter

  • Gennemgå Jesu lærdomme om bøn i Matthæus 6:5-13. Anvend eventuelt »Kapitel 17: Jesus underviser i bøn«, Historier fra Det Nye Testamente, s. 51-52.

  • Brug denne uges aktivitetsside til at hjælpe børnene til at huske de forskellige dele en bøn består af.

  • Aftegn hvert barns hånd på et stykke papir. Tal om, hvad vi bør gøre med vores hænder og arme, mens vi beder. Skriv på hver tegning noget, vi gør for at vise ærbødighed, når vi beder (fx at bøje vores hoved, lukke øjnene og så videre).

  • Hjælp børnene til at lave en plakat eller en oversigt, der hjælper dem til at huske at bede morgen og aften, og lad dem fortælle deres familie om den.

  • Syng en sang om bøn med dem (fx »Vi bøjer vore hoveder«, Børnenes sangbog, s. 18), og bær dit vidnesbyrd om bønnens kraft. Du kan også opfordre børnene til at fortælle om deres oplevelser med bøn.

Billede
boy praying

Jeg kan bede til min himmelske Fader, ligesom Jesus gjorde.

Matthæus 7:12

Jeg bør behandle andre, som jeg selv ønsker at blive behandlet.

Jesu undervisning i Matthæus 7:12, også kendt som den gyldne regel, kommer med en enkel vejledning til, hvordan man behandler andre. Hvad vil hjælpe de børn, du underviser, til at efterleve dette princip?

Mulige aktiviteter

  • Læs Matthæus 7:12, og omskriv det med enkle ord, så børnene kan forstå det. Hjælp dem til at tænke på, hvordan de på forskellige måder kan afslutte en sætning som følgende: »Jeg kan godt lide, når andre for mig.« Efter hver sætning opfordrer du dem til sammen med dig at gentage: »Derfor bør jeg for andre.«

  • Syng »Jesus siger: Elsk enhver«, Børnenes sangbog, s. 39 sammen med børnene, og find på nogle enkle bevægelser i forbindelse med sangen. Spørg dem, hvad de lærer om, hvorfor vi bør behandle andre, sådan som Frelseren gør.

  • Opmuntr børnene til at nævne venlige ting, som deres forældre eller andre i familien gør for dem. Læs Matthæus 7:12, og lad børnene lave en liste over venlige ting, de kan gøre for deres familie.

Matthæus 7:24-27

Jeg kan bygge på et stærkt fundament ved at følge Jesus.

Når du anvender Frelserens lignelse om at bygge et hus på sand eller på klippegrund, kan det være en måde at undervise børnene om vigtigheden af at efterleve det, vi lærer, så de husker det.

Mulige aktiviteter

  • Syng »Den kloge mand og den ukloge mand«, Børnenes sangbog, s. 132 sammen med børnene, og brug bevægelserne, der hører til sangen.

  • Anvend Matthæus 7:24 til at forklare forskellene mellem den kloge mand og den ukloge mand. Bed børnene om at lade som om, de bygger et hus. Hvordan kan vi være ligesom den kloge mand?

  • Lad dem tegne billeder af lignelsen om den kloge mand og den ukloge mand.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Ældre børn

Matthæus 6-7

Bjergprædikenen indeholder budskaber til mig.

Disse kapitler har mange budskaber, der gælder for de børn, du underviser. Læs dem med børnene i tankerne. Hvad springer dig i øjnene?

Mulige aktiviteter

  • Husk børnene på, at de har lært om, hvad Jesus forkyndte i bjergprædikenen. Hvilke sandheder kan de huske, de lærte om i sidste uge?

  • Skriv nogle udtryk fra bjergprædikenen og nogle andre udtryk, som ikke står i skrifterne, på tavlen. Bed børnene om at finde frem til, hvilke udtryk der kommer fra bjergprædikenen, og fortælle, hvad de lærer af dem.

  • Vælg flere vers fra Matthæus 6-7, som du føler, de kan have gavn af. Skriv skriftstedshenvisningerne på kort og gem dem rundt om i lokalet. Lad børnene finde dem, læse versene og forklare, hvorfor disse lærdomme er vigtige for dem.

  • Del et yndlingsskriftsted fra Matthæus 6-7 med dem, og forklar, hvorfor du kan lide det. Hvis børnene har et skriftsted, de kan lide, beder du dem om at fortælle, hvorfor de kan lide det, og hvad de lærer af det.

  • Syng »Jeg prøver at bli’ som Jesus«, Børnenes sangbog, s. 40-41 sammen med børnene, og stop sangen, når I kommer til et udtryk, der har forbindelse til et princip i Matthæus 6-7 (fx »jeg tjener ham som min ven«). Hjælp børnene til at skabe forbindelser til ting, de lærer i disse kapitler.

Matthæus 6:5-13; 7:7-11

Min himmelske Fader hører og svarer mig, når jeg beder.

Hvad føler du, børnene har brug for at forstå om bøn, når I læser Matthæus 6:5-13 og 7:7-11?

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at læse Matthæus 6:9-13 højt sammen og derefter nævne nogle ting, Frelseren sagde i sin bøn. Hvordan kan vi følge hans eksempel, når vi beder?

  • Syng en sang om bøn med børnene, fx »Da du styrket fra dit leje«, Salmer og sange, nr. 72. Hjælp dem til at lytte efter ordene og finde årsager til, at vi beder, og de velsignelser der følger med bøn.

  • Hjælp børnene til at lære Matthæus 7:7 udenad ved at lege en leg som følgende: Et barn siger det første ord eller udtryk i verset og kaster derpå en bold til et andet barn, som så siger næste ord eller udtryk.

  • Lav et rollespil over Matthæus 7:9-10 med børnene med nogle enkle rekvisitter. Lad børnene fortælle, hvad det lærer dem om bøn.

  • Fortæl om en oplevelse, hvor dine bønner blev besvaret.

Matthæus 6:19-21

Jeg kan tragte efter evige skatte i stedet for jordiske skatte.

Hvordan vil du hjælpe de børn, du underviser, til at tillægge evige ting større værdi end jordiske ting?

Mulige aktiviteter

  • Medbring en »skattekiste« fyldt med ting eller billeder, der repræsenterer ting, som verden påskønner, fx penge eller legetøj. Læs Matthæus 6:19-21 sammen, og bed derefter børnene om at hjælpe dig med at tænke på himmelske skatte, der kan erstatte de jordiske ting i kisten.

  • Bed børnene om at nævne eller tegne nogle ting, de kan gøre for at »saml[e sig] skatte i himlen« (Matt 6:20).

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Bed børnene om at fortælle deres familie om deres yndlingsvers fra bjergprædikenen.

Gør undervisningen bedre

Stræb efter at forstå dine elever. Du kender de børn, du underviser. Forslagene i disse oplæg skal måske tilpasses for bedre at imødekomme behovene i din klasse. Gennemgå eventuelt alle aktiviteter nævnt i dette oplæg, ikke kun aktiviteter beregnet på aldersgruppen for de børn, du underviser, for at finde ideer til din klasse. (Se Undervisning på Frelserens måde, s. 7).

Billede
activity page: I can pray as Jesus did