Kom og følg mig
18.-24. marts. Matthæus 13; Lukas 8; 13: ›Den, der har ører, skal høre!‹


»18.-24. marts. Matthæus 13; Lukas 8; 13: ›Den, der har ører, skal høre!‹«, Kom og følg mig – Primary: Det Nye Testamente 2019, 2019

»18.-24. marts. Matthæus 13; Lukas 8; 13«, Kom og følg mig – Primary: 2019

Billede
wheat ready to harvest

18.-24. marts

Matthæus 13; Lukas 813

»Den, der har ører, skal høre!«

Lignelser er enkle historier, der kan inddrage børnene. Dette oplæg og Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier kan hjælpe dig til at bruge Frelserens lignelser til at undervise børnene om vigtige sandheder.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Medbring flere genstande, der kan hjælpe børnene til at huske nogle af lignelserne i Matthæus 13, som fx et frø, en perle eller en skattekiste. Lad dem fortælle, hvad de husker om lignelserne.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Yngre børn

Matthæus 13:1-23

Jeg må forberede mig på at lære Jesu lærdomme.

Yngre børn er måske ikke i stand til at forstå al symbolikken i lignelsen om sædemanden, men de kan lære de enkle sandheder i evangeliet, den forklarer. Hvordan kan du hjælpe dem til bedre at forstå, hvordan denne lignelse vedrører dem?

Mulige aktiviteter

  • Vis forskellig slags jord (eller billeder af jord), når du sammenfatter Matthæus 13:3-8. Giv hvert barn et frø, de kan så i jord. Spørg børnene, hvad vi kan gøre for at få frøet til at gro. Forklar, at tro på vor himmelske Fader og Jesus Kristus er en måde, hvorpå vi kan få vores vidnesbyrds »frø« til at gro.

  • Brug denne uges aktivitetsside til at hjælpe børnene til at forstå, hvad hver slags jord i Matthæus 13 lærer os om vores hjerte. Spørg dem, hvilken slags hjerte Jesus ønsker, de skal have, for at de kan lære hans lærdomme.

  • Læs Matthæus 13:9, 15, og lad børnene pege på de forskellige dele af deres krop, når de bliver nævnt. Hvordan kan vi bruge disse dele af kroppen til at lære Jesu lærdomme?

Matthæus 13:24-30, 36-43, 47-48

Min himmelske Fader ønsker, at jeg vælger det rette.

Nogle af Jesu lignelser lærer os, at Gud på den yderste dag vil adskille de ugudelige fra de retfærdige. Hvordan kan du anvende lignelserne til at inspirere børnene til at vælge det rette?

Mulige aktiviteter

  • Lad dem lave et rollespil over lignelsen om hveden og ukrudtet (se Matt 13:24-30)). Forklar, at hveden repræsenterer mennesker, der træffer rigtige valg, og ukrudtet repræsenterer mennesker, der ikke gør. En dag vil vor himmelske Fader samle de retfærdige, så de kan bo sammen med ham.

  • Fortæl nogle enkle historier om børn, der træffer rigtige valg. Bed børnene om at sige »hvedevalg«, når børnene i historierne vælger det rette, og »ukrudtsvalg« når de vælger det forkerte.

  • Medbring billeder af hvedestængler, og lad børnene tegne på billederne, hvordan de kan være retfærdige.

  • Lav et spil, hvor de skal få detaljer fra lignelsen om sædemanden til at passe med udlægningen i Matthæus 13:18-23.

Matthæus 13:44-46

Mit medlemskab af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige er en skat.

Hvordan kan du bruge billedsproget om en skat og kostbare perler til at hjælpe børnene til at forstå værdien af at tilhøre Kristi kirke?

Mulige aktiviteter

  • Gem billeder af en skattekiste og en perle i lokalet, og lad børnene finde dem. Brug billederne som en hjælp til at undervise om lignelserne i Matthæus 13:44-46. Hvad ville børnene give for at få en smuk perle eller en skat i en mark? Forklar, at vi nogle gange må give afkald på noget godt for at få noget bedre. Fortæl dem, hvorfor evangeliet er så værdifuldt for dig.

  • Læg flere ting eller billeder, der repræsenterer »skatte« i Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, i en kasse eller kiste, fx templer eller en Mormons Bog. Bed hvert barn om at vælge en ting eller et billede, og tal om, hvorfor den er en skat.

  • Syng »Jesu Kristi Kirke«, Børnenes sangbog, s. 48, og bed børnene om at lytte efter velsignelser, der kommer af at være medlem af Kirken. Bær vidnesbyrd om de velsignelser, du har oplevet, fordi du er medlem af Kirken.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Ældre børn

Matthæus 13:1-23

Jeg må forberede mit hjerte på at tage imod Jesu lærdomme.

Hvordan kan du hjælpe børnene til at indse vigtigheden af at have et blødgjort og villigt hjerte, så Jesus kan undervise dem?

Mulige aktiviteter

  • Bed hvert barn om at læse om en af de fire slags jordtyper i Matthæus 13:4-8. Lad dem finde frem til og fortælle, hvad der sker med frøet i den type jord, de læser om. Hvordan kan vores hjerte være ligesom de forskellige typer jord? (Se Matt 13:19-23).

  • Giv hvert barn to frø, og opfordr dem til at så deres frø i god jord og i en stenbunke. Hvilket frø har den bedste chance for at gro? Hvordan kan vi sikre os, at vores hjerte er ligesom god jord, så vi kan tage imod Frelserens lærdomme?

  • Bed børnene om at læse Matthæus 13:9-17. Tegn et øje, øre og hjerte på tavlen. Hvordan kan vi bruge alle disse dele af kroppen til at lære Jesu lærdomme?

Matthæus 13:24-30, 36-43

Jeg kan vælge det rette, selv når mennesker omkring mig ikke gør det.

Hvilke indtryk kommer til dig, når du læser disse vers med børnene i tankerne?

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at tegne forskellige situationer fra lignelsen om hveden og ukrudtet i Matthæus 13:24-30 og fortælle klassen om deres tegning. Lad dem navngive deres tegning ved at bruge udlæggelsen af lignelsen i Matthæus 13:36-43.

  • Vis om muligt et billede af hvede og ukrudt. Forklar, at hveden og ukrudtet skal vokse side om side indtil verdens ende. Det lærer os, at vi lever med både det gode og det dårlige omkring os, og vi må være omhyggelige med at vælge det rette. Lad børnene fortælle, hvordan de kan kende forskel på godt og dårligt.

Matthæus 13:44-46

Mit medlemskab af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige er en skat.

Betragter de børn, du underviser, deres medlemskab af Kirken som en kostbar skat? Lignelserne i Matthæus 13:44-46 kan muligvis hjælpe dem.

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at læse Matthæus 13:44-46 for sig selv og fortælle lignelserne med deres egne ord til en anden i klassen.

  • Klip nogle cirkler ud, der skal forestille mønter, og læg dem i en skattekiste. Lad dem vælge en mønt og tegne eller skrive en ting på den, som de elsker ved at være medlem af Kirken. Bed dem om at fortælle, hvad de har lavet på deres mønt.

  • Lad et medlem i menigheden fortælle børnene sin omvendelseshistorie og fortælle, hvad han eller hun ofrede for at tilslutte sig Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Bed børnene om at fortælle deres familie om en af de lignelser, de har lært i Primary.

Gør undervisningen bedre

Børn kan godt lide at fortælle andre, hvad de har lært. Selv om de ikke er så gamle, kan de være en styrke for deres familie. Tilskynd dem til at fortælle deres familie om de ting, de lærer i Primary. (Se Undervisning på Frelserens måde, s. 30).

Billede
activity page: I need to learn to be ready