Tule ja seuraa minua
11.–17. maaliskuuta. Matteus 10–12; Markus 2; Luukas 7; 11: ”Nämä kaksitoista Jeesus lähetti matkaan”


”11.–17. maaliskuuta. Matteus 10–12; Markus 2; Luukas 7; 11: ’Nämä kaksitoista Jeesus lähetti matkaan’”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Uusi testamentti 2019, 2019

”11.–17. maaliskuuta. Matteus 10–12; Markus 2 ; Luukas 7; 11”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2019

Kuva
Jeesus asettaa Pietarin

11.–17. maaliskuuta

Matteus 10–12; Markus 2; Luukas 711

”Nämä kaksitoista Jeesus lähetti matkaan”

Kun luet lukuja Matt. 10–12; Mark. 2 ja Luuk. 711, saat Pyhältä Hengeltä innoitusta, joka auttaa sinua valmistautumaan. Tämä innoitus, aineisto Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi ja tämä oppimisehdotus voivat auttaa sinua valmistautumisessasi.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Kannusta lapsia kertomaan, kuinka he pyhittävät lepopäivän.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia

Nuoremmat lapset

Matt. 10:1–10

Jeesus kutsui kaksitoista apostolia ja antoi heille vallan tehdä Hänen työtään.

Tietävätkö lapset, joita opetat, että meillä on nykyään kaksitoista apostolia? Kuinka voit näiden jakeiden avulla opettaa heille, miten tärkeitä ovat nykypäivän apostolit ja mitä heidät on kutsuttu tekemään?

Mahdollisia toimintoja

  • Tiivistä Matt. 10:1–10 yksinkertaisin ilmauksin. (Ks. Kristus asettaa apostolit, Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nro 38.) Selitä, että Jeesus kutsui apostolit auttamaan Häntä Hänen kirkkonsa rakentamisessa.

  • Anna lasten laskea apostolit kuvassa Kristus asettaa apostolit (Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nro 38) ja kuvassa nykyisestä kahdentoista apostolin koorumista (ks. sivustolta lds.org tai Liahonan yleiskonferenssinumerosta). Selitä, että meillä on nykyään kaksitoista apostolia, kuten Jeesuksen aikaan.

  • Piilota nykypäivän apostolien kuvia eri puolille huonetta (katso kuvia Liahonan viimeisimmästä yleiskonferenssinumerosta). Kehota lapsia etsimään kuvia ja kerro heille hieman jokaisesta apostolista.

  • Kehota yhtä lasta pitelemään kuvaa ensimmäisestä presidenttikunnasta ja kuvaa kahdentoista apostolin koorumista. Pyydä lasta johtamaan muut lapset huoneen ympäri ja Jeesuksen kuvan luo. Todista, että profeetat ja apostolit johtavat meitä Jeesuksen Kristuksen luo.

  • Lausu todistuksesi Herran apostoleista.

Kuva
kahdentoista koorumi

Kaksitoista apostolia tekevät Herran työtä tänä päivänä.

Matt. 11:28–30

Jeesus auttaa minua, kun tulen Hänen luokseen.

Lapset voivat tuntea lohtua tietäessään, että kun he tulevat Jeesuksen luo, Hän auttaa heitä heidän kuormiensa kanssa.

Mahdollisia toimintoja

  • Lue Matt. 11:28–30 ja näytä kuvaa härkäparista, joka on aineiston Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi tämän viikon oppimisehdotuksessa. Tuo esiin, että härkäpari pystyy yhdessä vetämään enemmän kuormaa kuin ne pystyisivät vetämään erikseen. Todista, että kun tunnemme olevamme surullisia, huolissamme tai peloissamme, me voimme etsiä Jeesusta, niin Hän auttaa meitä.

  • Pyydä yhtä lasta nostamaan jotakin raskasta esinettä. Kun hänellä on vaikeuksia, tarjoudu auttamaan. Kuinka Jeesus auttaa meitä tekemään vaikeita asioita? Ovatko lapset koskaan tunteneet Hänen auttavan?

Matt. 12:1–13

Minä voin pyhittää lepopäivän.

Millä hauskoilla tavoilla voit opettaa lapsille lepopäivästä ja siitä, miksi me pyhitämme sen?

Mahdollisia toimintoja

  • Lue ääneen Matt. 12:10–13. Kerro, että sapatti tarkoittaa lepopäivää. Kehota lapsia nousemaan seisomaan ja istuutumaan joka kerta kun sanot ”sapatti”, ja toista heidän kanssaan lausuma ”Kyllä sapattina on lupa tehdä hyvää” (Matt. 12:12). Mitä se heidän mielestään tarkoittaa?

  • Näytä lapsille kalenteria ja osoita siitä heille lepopäivät. Mitä me teemme viikon muina päivinä? Mitä me voimme tehdä lepopäivänä, jotta se olisi erilainen kuin muut päivät? (Ks. Jes. 58:13–14.)

  • Pyydä lapsia piirtämään sellaisia hyviä asioita, joita he voivat tehdä lepopäivänä (ks. tämän viikon toimintasivua).

  • Kehota lapsia keksimään liikkeitä, jotka auttavat heitä muistamaan, millä tavoin valmistaudumme lepopäivään, kun he laulavat laulun ”Lauantai” (Lasten laulukirja, s. 105).

  • Piirrä taululle silmät, korvat, suu ja kädet. Pyydä lapsia kertomaan sinulle, mitä kukin näistä ruumiinosista voi tehdä lepopäivän pyhittämiseksi.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia

Vanhemmat lapset

Matt. 10:1–10; Mark. 3:13–19

Kaksitoista apostolia voivat opettaa minulle Jeesuksesta.

Kuinka se, että lapset saavat tietoa kahdestatoista apostolista Kristuksen aikaan, auttaa heitä paremmin ymmärtämään, mitä kaksitoista apostolia tekevät nykyään?

Mahdollisia toimintoja

  • Näytä kuvaa apostoleista Jeesuksen aikaan ja meidän aikanamme (ks. Kristus asettaa apostolit, Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nro 38, ja kirkon lehtien äskettäinen konferenssinumero). Pyydä lapsia lukemaan Matt. 10:1–10 ja Mark. 3:14–15 sekä ottamaan selvää, mitä apostolit tekevät.

  • Kehota muutamia lapsia tulemaan luokkaan valmistautuneina kertomaan jokin elävän apostolin esittämä kertomus. Kuinka elävät apostolit auttavat meitä tulemaan enemmän Vapahtajan kaltaisiksi?

  • Kirjoita nykypäivän apostolien nimet paperilapuille. Kehota lapsia yhdistämään kunkin apostolin nimi hänen kuvaansa (lds.org). Tämän toiminnan voi toistaa muutamaan kertaan.

  • Lue lapsille muutamia esimerkkejä siitä, kun nykypäivän apostolit ovat todistaneet Kristuksesta (ks. äskettäisiä yleiskonferenssipuheita tai ”Elävä Kristus – apostolien todistus”, Liahona, huhtikuu 2000, s. 2–3).

  • Auta lapsia opettelemaan ulkoa ja ymmärtämään UK 6.

Matt. 11:28–30

Jeesus auttaa minua, kun tulen Hänen luokseen.

Kuinka voit auttaa lapsia ymmärtämään, että Vapahtaja antaa heille levon heidän haasteistaan, kun he tulevat Hänen luokseen?

Mahdollisia toimintoja

  • Kehota lapsia kertomaan tilanteesta, jolloin he ovat olleet jostakin asiasta huolissaan tai levottomia. Kehota heitä etsimään jakeista Matt. 11:28–30 neuvo, joka voi auttaa heitä samanlaisissa olosuhteissa.

  • Kehota lapsia piirtämään kuvia siitä, mitä he tekevät tullakseen Jeesuksen luokse ja oppiakseen Hänestä. He voisivat saada ideoita neljännestä uskonkappaleesta.

Matt. 12:1–14

Sapatti eli lepopäivä on päivä, jolloin tulee tehdä hyviä asioita, jotka tuovat minua lähemmäksi Jumalaa.

Opettamasi lapset vahvistuvat, kun tähdennät lepopäivän pyhittämisen tarkoituksia ja siunauksia.

Mahdollisia toimintoja

  • Kehota yhtä lasta esittämään miestä, jonka käden Vapahtaja paransi (ks. Matt. 12:10–13). Toinen lapsi voisi haastatella häntä hänen kokemuksestaan.

  • Lukekaa yhdessä Matt. 12:12. Mitä hyvää me voimme tehdä lepopäivänä? Anna lasten piirtää ideoitaan tämän viikon toimintasivulle, leikata palat irti ja vuorotellen koota toinen toisensa palapelejä.

  • Piilota muutamia kuvia, joissa ihmiset tekevät lepopäivänä sellaista, mikä osoittaa rakkautta taivaallista Isää kohtaan. Pyydä lapsia etsimään kuvat ja kertomaan, millä tavoin kuvassa näkyvien asioiden tekeminen osoittaa rakkauttamme Jumalaa kohtaan.

  • Anna jokaiselle lapselle pussi, johon he voivat laittaa ideoita lepopäivän hyvistä toiminnoista. He voivat löytää ideoita kirjasen Nuorten voimaksi kohdasta ”Lepopäivän pyhittäminen” (s. 30–31).

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Kehota lapsia kertomaan lepopäivän pyhittämistä koskevista ideoistaan perheelleen.

Näin kehitymme opettamisessa

Edistä kunnioitusta. Auta lapsia ymmärtämään, että yksi tärkeä osa kunnioitusta on taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen ajatteleminen. Voisit muistuttaa lapsia kunnioittavana olemisesta laulamalla hiljaa tai hyräilemällä jotakin laulua tai näyttämällä kuvaa Jeesuksesta.

Kuva
toimintasivu: minä pyhitän lepopäivän