Tule ja seuraa minua
25.–31. maaliskuuta. Matteus 14–15; Markus 6–7; Johannes 5–6: ”Älkää pelätkö”


”25.–31. maaliskuuta. Matteus 14–15; Markus 6–7; Johannes 5–6: ’Älkää pelätkö’”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Uusi testamentti 2019, 2019

”25.–31. maaliskuuta. Matteus 14–15; Markus 6–7; Johannes 5–6”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2019

Kuva
Kristus ruokkii väkijoukon

Ruoki heidät, Jorge Cocco

25.–31. maaliskuuta

Matteus 14–15; Markus 6–7; Johannes 5–6

”Älkää pelätkö”

Kun valmistaudut opettamaan lukujen Matt. 14–15, Mark. 6–7 ja Joh. 5–6 pohjalta, etsi ajatuksia, jotka ovat merkityksellisiä opettamiesi lasten elämässä. Mikähän mahtaisi auttaa heitä ymmärtämään nuo ajatukset? Saat joitakin ideoita tästä oppimisehdotuksesta.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Näytä kuvaa Jeesuksesta, joka kävelee vettä pitkin (ks. aineiston Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi tämän viikon oppimisehdotus), ja pyydä lapsia kertomaan, mitä he tietävät kertomuksesta.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia

Nuoremmat lapset

Joh. 5:1–9

Jeesus Kristus tietää, mitä tarvitsemme, ja Hän voi auttaa meitä.

Kun luet siitä, kun Jeesus parantaa miehen Betesdan altaalla, pohdi, kuinka voit auttaa lapsia huomaamaan, mitä kertomus opettaa Jeesuksen ystävällisyydestä, rakkaudesta ja muista ominaisuuksista.

Mahdollisia toimintoja

  • Hyödynnä kuvaa Kristus parantaa sairaan Betesdan altaalla (Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nro 42), kun kerrot lapsille jakeiden Joh. 5:1–9 kertomusta. Pyydä lapsia kuvittelemaan, että he ovat se henkilö, jonka Jeesus paransi. Miltä heistä tuntuisi, kun Jeesus parantaisi heidät?

  • Pyydä lapsia mainitsemaan asioita, jotka ovat heille vaikeita tai jotka saavat heidät surullisiksi. Kerro heille jostakin tilanteesta elämässäsi, jolloin sait Vapahtajalta apua jonkin vaikean koettelemuksen aikana. Todista, että Jeesus tietää kaikista ongelmistamme ja haluaa auttaa meitä.

Matt. 14:13–21

Me noudatamme Jeesuksen esimerkkiä, kun olemme ystävällisiä muille.

Yksi tapa, jolla Jeesus osoitti rakkautta, oli se, kun Hän ruokki seuraajansa, kun näillä oli nälkä. Kuinka voit auttaa lapsia oppimaan, kuinka palvella muita kuten Jeesus palveli?

Mahdollisia toimintoja

  • Näytä lapsille koria ja leipää samalla kun kerrot jakeiden Matt. 14:13–21 kertomusta. Selitä, että vaikka Jeesus oli yrittänyt löytää jonkin paikan ollakseen yksin, ihmiset halusivat olla lähellä Häntä. Kerro lapsille loput tästä kertomuksesta ja pyydä heitä kuuntelemaan, mitä Jeesus teki osoittaakseen ihmisille ystävällisyyttä ja rakkautta.

  • Pyydä lapsia kertomaan, millä tavoin joku on ollut heitä kohtaan ystävällinen. Mitä he voivat tulevalla viikolla tehdä ollakseen ystävällisiä muille? Piirrä taululle leipä tai kala jokaisesta vastauksesta, jonka lapset esittävät. Sano lapsille, että kun he tekevät näitä asioita, he noudattavat esimerkkiä, jonka Jeesus antoi ruokkiessaan viisituhatta ihmistä, joilla oli nälkä.

Matt. 14:22–33

Usko Jeesukseen Kristukseen voi auttaa meitä olemaan pelkäämättä.

Pietari osoitti suurta uskoa, kun hän käveli vettä pitkin Jeesuksen luo. Mitä asioita lapset voisivat oppia tästä kertomuksesta?

Mahdollisia toimintoja

  • Näytä kuvaa Jeesus kävelee veden päällä (Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nro 43) samalla kun kerrot kertomusta omin sanoin. Voisit käyttää tämän viikon toimintasivua, kun autat lapsia kertomaan saman kertomuksen vuorostaan sinulle. Voisit myös tuoda pienen vesikulhon ja kehottaa lapsia ”kävelemään” sormillaan veden pintaa pitkin.

  • Pyydä lapsia kertomaan tilanteista, jolloin heitä on pelottanut, ja kertomaan, mikä heitä on auttanut. Auta heitä huomaamaan, että usko Jeesukseen Kristukseen auttaa meitä voittamaan pelon.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia

Vanhemmat lapset

Joh. 5:17–47

Jeesus Kristus opettaa meille taivaallisesta Isästä.

Kuinka Jeesuksen opetukset Isästään auttavat lapsia oppimaan taivaallisesta Isästä?

Mahdollisia toimintoja

  • Valmista korttipareja, joissa on sanoja, joita Jeesus käytti opettaessaan taivaallisesta Isästä luvussa Joh. 5, kuten rakkaus, elämä ja teot (ks. Joh. 5:20, 26, 36). Aseta kortit tekstipuoli alaspäin ja pyydä lapsia etsimään pareja kääntämällä aina kaksi korttia kerrallaan oikein päin. Aina kun löytyy pari, lue jae, johon korttien sana sisältyy, ja kysy lapsilta, mitä kyseinen sana opettaa taivaallisesta Isästä.

  • Pyydä lapsia lukemaan Joh. 5:30 ja sitten täydentämään tämä virke: ”Minä en pyri toteuttamaan omaa tahtoani, vaan…” Kuinka Kristus toteutti taivaallisen Isänsä tahdon? Kuinka me voimme toteuttaa taivaallisen Isän tahdon?

Joh. 6:5–14

Pienillä uhrauksillamme voi olla suuri vaikutus.

Ne leivät ja kalat, joilla Jeesus ruokki viisituhatta ihmistä, antoi nuori poika. Kuinka voit auttaa opettamiasi lapsia huomaamaan, miten he voivat osallistua Herran työhön?

Mahdollisia toimintoja

  • Jaa muutamia keksejä tai leipäpaloja lasten kesken. Auta heitä kuvittelemaan, kuinka suuri joukko viisituhatta ihmistä olisi. Millaista olisi ruokkia niin monta ihmistä pelkällä viidellä leivällä ja kahdella kalalla?

  • Kehota yhtä lasta esittämään omin sanoin kertomus viidentuhannen ruokkimisesta. Kuinka me voimme olla jakeessa Joh. 6:9 mainitun pojan kaltaisia? Kehota lapsia piirtämään paperiin leipiä ja kaloja sekä kirjoittamaan niihin asioita, joita he voivat antaa Herralle avuksi Hänen työssään.

  • Anna lapsille koottavaksi pieni palapeli. Mitä tapahtuisi, jos palapelin paloista yksi puuttuisi? Selitä, että meistä jokainen on kuin yksi palapelin pala – meillä kaikilla on jotakin tärkeää annettavana muiden elämään. Kuinka lapset voivat olla antajia perheessään tai luokassa?

Kuva
leipiä ja kaloja

Jeesus ruokki ihmeellisellä tavalla 5 000 ihmistä viidellä leivällä ja kahdella kalalla.

Matt. 14:22–33

Usko Jeesukseen Kristukseen voi auttaa meitä olemaan pelkäämättä.

Uskolla ja pelolla oli merkittävä osa kertomuksessa Jeesuksesta ja Pietarista kävelemässä vettä pitkin. Mitä lapset voivat oppia tästä kertomuksesta?

Mahdollisia toimintoja

  • Näytä kuvaa, joka on aineiston Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi tämän viikon oppimisehdotuksessa. Pyydä lapsia etsimään luvusta Matt. 14 jae, joka vastaa tätä kuvaa.

  • Pyydä lapsia kiinnittämään huomiota merkkeihin uskosta ja merkkeihin pelosta, kun he lukevat jakeita Matt. 14:22–33. Mitä usko Jeesukseen Kristukseen tarkoittaa? Kuinka korvaamme pelon uskolla?

  • Pyydä lapsia kuvittelemaan, että he olivat paikalla ja heillä oli kamera, kun Jeesus ja Pietari kävelivät vettä pitkin. Mistä hetkestä he haluaisivat ottaa valokuvan ja miksi? Ehdota, että he etsivät ideoita jakeista Matt. 14:22–33. Kehota heitä piirtämään kuva valitsemastaan hetkestä, näyttämään piirtämänsä kuva ja selittämään, miksi he valitsivat sen hetken.

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Mikäli lapset ovat saaneet tämän viikon toimintasivun valmiiksi, kehota heitä opettamaan sen avulla perheelleen, mitä he oppivat tänään.

Näin kehitymme opettamisessa

Innosta kertomaan. Kysy lapsilta heidän ajatuksistaan, tuntemuksistaan ja kokemuksistaan. Huomaat, että heillä on usein yksinkertaisia mutta silti syvällisiä oivalluksia.