Tule ja seuraa minua
4.–10. maaliskuuta. Matteus 8–9; Markus 2–5: ”Uskosi on parantanut sinut”


”4.–10. maaliskuuta. Matteus 8–9; Markus 2–5: ’Uskosi on parantanut sinut’”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Uusi testamentti 2019, 2019

”4.–10. maaliskuuta. Matteus 8–9; Markus 2–5”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2019

Kuva
Jeesus parantaa ramman miehen

Parantaminen siivissään, Jon McNaughton

4.–10. maaliskuuta

Matteus 8–9; Markus 2–5

”Uskosi on parantanut sinut”

Aloita lukemalla Matt. 8–9 ja Mark. 2–5. Aineisto Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi voi auttaa sinua ymmärtämään näitä lukuja, ja tämä oppimisehdotus voi antaa sinulle opetusideoita.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Pyydä lapsia kertomaan siitä, kun Jeesus teki jonkin ihmeen (ks. luetteloa ihmeistä aineiston Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi tämän viikon oppimisehdotuksessa). Voisit myös näyttää niihin liittyviä kuvia (ks. Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nrot 40 ja 41 tai sivustolta lds.org).

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia

Nuoremmat lapset

Matt. 8–9; Mark. 25

Jeesuksella on voima tehdä ihmeitä.

Kun luet Vapahtajan tekemistä parantamisen ihmeistä, pohdi, mistä ihmeistä kertoisit. Kuinka voit auttaa opettamiasi lapsia ymmärtämään uskon roolin Jeesuksen tekemissä ihmeissä?

Mahdollisia toimintoja

  • Kerro halvaantuneesta miehestä jakeiden Mark. 2:1–12 pohjalta. Voisit käyttää apuna julkaisua Uuden testamentin kertomuksia (”Luku 23: Mies, joka ei pystynyt kävelemään”, s. 57–58). Kerro lapsille, ettei halvaantunut mies pystynyt kävelemään. Auta heitä ymmärtämään, että Vapahtaja paransi tämän miehen ja antoi hänen syntinsä anteeksi.

  • Kehota lapsia esittämään, että he ”heräävät” kuten Jairoksen tytär, samalla kun luet jakeita Mark. 5:22–23, 35–43. Auta heitä ymmärtämään, että Jeesuksen ansiosta meidän kaikkien on mahdollista saada iankaikkinen elämä.

  • Lue Mark. 5:34. Auta lapsia opettelemaan ulkoa ilmaus ”Uskosi on parantanut sinut”. Voisit antaa kullekin lapselle yhden sanan ja sitten antaa lasten lausua sanansa järjestyksessä. Onko kukaan heille tuttu ihminen koskaan parantunut oltuaan sairas?

  • Pyydä lapsia sulkemaan silmänsä ja kuuntelemaan, kun luet Matt. 9:27–30. Kun luet siitä, kuinka Jeesus parantaa sokeita, kehota lapsia avaamaan silmänsä. Miltä lapsista olisi tuntunut, jos Jeesus olisi parantanut heidät?

  • Kehota lapsia kertomaan tilanteesta, jolloin he ovat olleet sairaana. Kerro jostakin tilanteesta, jolloin Jeesus paransi sairaita, ja todista, että Jeesuksen voima voi parantaa meidät ja siunata meitä, kun rukoilemme ja saamme pappeuden siunauksia. Selitä, että vaikka Herra ei toisinaan annakaan meille ihmeitä, joita haluamme, niin Hän rakastaa meitä ja on tietoinen tarpeistamme. Hän antaa meille kaipaamaamme lohtua.

Mark. 4:35–41

Kun minua pelottaa tai olen vaarassa, Jeesus voi auttaa minua tuntemaan rauhaa.

Kertomus siitä, kun Jeesus tyynnyttää myrskyn, voi auttaa lapsia tietämään, että Hän voi antaa heille rauhaa, kun heitä pelottaa.

Mahdollisia toimintoja

  • Auta lapsia kuvittelemaan, että he ovat laivassa, kun luet jakeita Mark. 4:35–41. (Ks. myös ”Luku 21: Jeesus käskee tuulta ja aaltoja”, Uuden testamentin kertomuksia, s. 53.) Pyydä lapsia kuvailemaan, miltä heistä olisi mahtanut tuntua, jos he olisivat olleet paikalla. Milloin lapset ovat olleet peloissaan? Kuinka he saivat lohtua?

  • Kehota lapsia ääntelemään myrskyn lailla ja lopettamaan, kun joku sanoo: ”Vaikene, ole hiljaa!” Todista, että aivan kuten Jeesus voi antaa meille rauhaa, kun ulkona myrskyää, samoin Hän voi antaa meille rauhan sydämeemme, kun meistä tuntuu pahalta sisimmässämme.

  • Mieti, mitkä liikkeet sopisivat laulun ”Kerrothan taas Jeesuksesta” (Lasten laulukirja, s. 36) kolmanteen säkeistöön.

Kuva
Kristus tyynnyttää myrskyn

Kristus tyynnyttää myrskyn, Robert T. Barrett

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia

Vanhemmat lapset

Mark. 25

Jeesus voi tehdä elämässäni ihmeitä, kun uskon Häneen.

Jeesus teki monia ihmeitä elämänsä aikana kuolevaisuudessa. Kuinka voit auttaa lapsia olemaan tietoisia siitä, että ihmeitä tapahtuu nykyään?

Mahdollisia toimintoja

  • Pyydä lapsia valitsemaan yksi seuraavista ihmeistä, lukemaan se ja piirtämään siitä kuva: Mark. 2:1–12; Mark. 5:22–23, 35–43 tai Mark. 5:24–34. Kehota lapsia selostamaan piirroksensa luokalle. Mitä he oppivat Jeesuksesta näiden kertomusten pohjalta?

  • Pyydä lapsia näyttämään, miltä heistä tuntuu, kun he ovat sairaita, surullisia, peloissaan tai huolissaan. Kuinka Jeesus voi auttaa meitä, kun meistä tuntuu tällaiselta? Todista, että Jeesus voi auttaa lapsia kaikissa näissä tilanteissa.

  • Kehota lapsia kertomaan kokemuksista, jolloin he tai joku heidän tuntemansa on saanut pappeuden siunauksen. Kuinka tämä henkilö parani tai kuinka häntä siunattiin?

Matt. 8–9; Mark. 25

Minä voin osoittaa rakkautta muita kohtaan kuten Jeesus.

Jeesus osoitti suurta rakkautta parantamalla sairaita ja ahdistettuja. Pohdi, kuinka sinä voit opettaa lapsia osoittamaan myötätuntoa avun tarpeessa olevia kohtaan.

Mahdollisia toimintoja

  • Valitse yksi tai useampia Jeesuksen ihmeitä, joita tarkastelet lasten kanssa, kuten ne, jotka mainitaan kohdissa Mark. 2:1–12; Mark. 5:22–23, 35–43 ja Mark. 5:24–34. Kehota lapsia kertomaan tilanteesta, jolloin he ovat auttaneet jotakuta avun tarpeessa olevaa, ja siitä, miltä heistä tuntui.

  • Näytä video ”The Coat” [Takki] (lds.org). Kuinka tämän videon poika noudatti Jeesuksen esimerkkiä? Kehota lapsia kertomaan, missä muissa tilanteissa joku saattaisi tarvita apua. Kuinka me voimme auttaa heitä?

  • Muistuta lapsille, että muiden auttaminen sisältyy heidän kasteenliittonsa lupauksiin (ks. Moosia 18:8–10; Alma 34:28).

Matt. 8:23–27; Mark. 4:35–41

Kun minua pelottaa tai olen vaarassa, Jeesus voi auttaa minua tuntemaan rauhaa.

Lasten on tarpeen tietää, että Vapahtaja voi antaa heille rauhaa, kun he kohtaavat elämän myrskyjä – nyt ja tulevaisuudessa.

Mahdollisia toimintoja

  • Pyydä yhtä lapsista kertomaan jakeiden Mark. 4:35–41 ja kuvan Jeesus tyynnyttää myrskyn (Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nro 40) avulla siitä, kun Jeesus tyynnyttää myrskyn. Pyydä lapsia kuvailemaan, miltä heistä olisi mahtanut tuntua, jos he olisivat olleet paikalla.

  • Kehota lapsia kertomaan kokemuksista, jolloin he ovat apua rukoiltuaan tunteneet rauhaa. Muistuta heille, että tämä rauha tulee Vapahtajalta.

  • Laula lasten kanssa ”Mestari, myrsky on suuri” (MAP-lauluja, 59) ja kehota heitä laulamaan kuiskaten kohdat ”Rauha vaan”.

  • Anna jokaiselle lapselle paperinen sadepilvi ja pyydä heitä kirjoittamaan siihen jokin koettelemus, joka jollakulla saattaisi olla. Laita kaikki pilvet taululle niin että ne peittävät kuvan Vapahtajasta. Kehota yhtä lasta poistamaan yksi pilvi ja ehdottamaan keinoja, joilla voisimme auttaa sen haasteen keskellä olevaa henkilöä löytämään rauhaa. Kun kaikki pilvet on poistettu, todista Vapahtajan voimasta tyynnyttää elämämme myrskyt.

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Auta lapsia kirjoittamaan muistiin yksi palvelus, jonka he aikovat tehdä jollekulle tulevalla viikolla.

Näin kehitymme opettamisessa

Lapset ovat toimeliaita. Toisinaan sinusta saattaa tuntua, että lasten energisyys häiritsee oppimista. Mutta voit hyödyntää heidän aktiivista luonnettaan kutsumalla heitä näyttelemään jonkin kertomuksen tai tekemään toimintoja, jotka vastaavat tapahtumia laulussa tai pyhien kirjoitusten kohdassa. (Ks. Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 25.)

Kuva
toimintasivu: Jeesus voi tehdä ihmeitä