Kom og følg mig
9.-15. september. 2 Korinther 1-7: ›Lad jer forlige med Gud‹


»9.-15. september. 2 Korinther 1-7: ›Lad jer forlige med Gud‹«, Kom og følg mig – Primary: Det Nye Testamente 2019, 2019

9.-15. september. 2 Korinther 1-7: »Lad jer forlige med Gud«, Kom og følg mig – Primary: 2019

Billede
Jesus Kristus

9.-15. september

2 Korinther 1-7

»Lad jer forlige med Gud«

Indled din forberedelse med at læse 2 Korinther 1-7. Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier kan hjælpe dig til at forstå disse kapitler, og dette oplæg kan give dig forslag til undervisningen.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Nogle af børnene i din klasse har måske skrevet breve i denne uge om, hvordan en i deres familie er et godt eksempel på at være en af Jesu Kristi disciple. Hvis de har gjort det, beder du dem på forhånd om at dele et brev med klassen. Eller lad dem fortælle om noget andet, de har lært.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Yngre børn

2 Korinther 1:3-4

Min himmelske Fader trøster mig, og jeg kan trøste andre.

Hvordan kan du give børnene tillid til, at vor himmelske Fader vil trøste dem? Hvordan kan du opfordre dem til at trøste andre?

Mulige aktiviteter

  • Tag nogle ting med til klassen, der giver trøst, fx et tæppe eller en forbinding. Spørg børnene, hvad der trøster dem, når de er kede af det, bange eller har andre problemer. Læs 2 Korinther 1:3-4 sammen med dem, og forklar, at »trængsel« er et andet ord for store problemer. Fortæl om, hvordan vor himmelske Fader har trøstet dig, og bær vidnesbyrd om, at han også vil trøste dem.

  • Vis billeder af mennesker, der bliver døbt (se hæftet Evangelisk kunst, nr. 103 og 104), mens du læser 2 Korinther 1:4 og Mosija 18:8-9 for børnene. Forklar, at vi ved dåben lover at trøste andre. Hvordan kan vi følge Paulus’ råd om at »trøste alle dem, der er i trængsel«?

  • Lad dem tegne et billede af sig selv, hvor de hjælper nogen i problemer. Bed dem om at forklare, hvordan det kan trøste andre at gøre disse ting.

2 Korinther 2:7-8, 10

Jeg kan tilgive andre.

Vælg ud fra følgende aktiviteter, eller find selv på nogle, for at styrke børnenes ønske om at tilgive andre.

Mulige aktiviteter

  • Forklar, at Paulus ønskede, at de korinthiske hellige skulle tilgive en mand, der havde syndet. Læs 2 Korinther 2:7-8, 10, og bed dem om at lægge hånden på hjertet, hver gang de hører ordet tilgive eller tilgivet.

  • Lad dem lave et rollespil over, hvordan de kunne reagere i situationer, hvor én har gjort noget uvenligt. Få dem til at skiftes til at sige »undskyld« og »jeg tilgiver dig«. Hvordan kan vi hjælpe folk til at vide, at vi tilgiver dem? Forklar, at en måde kunne være at »lade kærligheden råde« eller vise dem kærlighed (2 Kor 2:8).

2 Korinther 4:1-2

Jeg tror, at man skal være ærlig.

Paulus lærte os, at Kristi tjenere ikke lyver for andre. De har »sagt nej til det skjulte og skændige«. Tænk over, hvordan du kan styrke børnenes ønske om at være ærlige i alt.

Mulige aktiviteter

  • Hjælp børnene til at lære sætningen »vi tror, at vi skal være ærlige« (TA 1:13). Skriv denne sætning på papirarmbånd, som de kan pynte og gå rundt med derhjemme. Forklar, at være ærlig betyder at fortælle sandheden.

  • Bed børnene om at række hånden op, når du siger noget, der er sandt, og sænke dem, når du siger noget, der ikke er sandt. Kom med enkle, men tydelige udtalelser, fx »I dag er det søndag« eller »Jeg har tre næser«. Gentag hver aktivitet et par gange ved at lade dem skiftes til at være den, der kommer med sande og falske udtalelser. Hvorfor er det godt at være ærlig?

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Ældre børn

2 Korinther 1:3-4

Min himmelske Fader trøster mig, og jeg kan trøste andre.

Når de husker, hvordan Gud har trøstet dem, kan det inspirere dem til at trøste andre.

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at lytte efter et svar på spørgsmålet »Hvad gør Gud for os?«, mens du læser 2 Korinther 1:3-4. Hjælp dem til at skrive, hvordan Gud trøster os. Bed dem om at fortælle om oplevelser, hvor de var kede af det, bekymrede eller bange, og Gud trøstede dem.

  • Lad dem fortælle, hvordan vi kan trøste andre. Giv dem tid til at tænke på nogen, de kender, som har brug for trøst, og lægge en plan for at række ud til den person.

2 Korinther 2:5-11.

Jeg kan tilgive andre.

Det kan være svært at tilgive andre, når de er uvenlige mod os. Men de børn, du underviser, vil opleve kærlighed, fred og glæde, efterhånden som de lærer at tilgive.

Mulige aktiviteter

  • Fortæl børnene, at der var en i Korinth, der havde syndet og »bedrøvet« de hellige (se 2 Kor 2:5). Bed dem om at læse 2 Korinther 2:7-8 for at finde ud af, hvad Paulus ønskede, at de hellige skulle gøre.

  • Fortæl om en oplevelse, hvor du tilgav nogen, eller hvor nogen tilgav dig, og hvordan du havde det bagefter.

2 Korinther 5:6-7

Jeg »lever i tro, ikke i det, som kan ses.«

Overvej, hvordan du kan opmuntre børnene til at holde Guds befalinger, selv når de ikke med det samme ser de velsignelser, de ønsker.

Mulige aktiviteter

  • Læs 2 Korinther 5:6-7 og Alma 32:21 sammen med børnene, og bed dem om at se efter ord og udtryk, der kan være med til at definere tro. Lad dem skrive deres definitioner ned, læse dem højt og få dem op på tavlen.

  • Giv et af børnene bind for øjnene, og bed de andre om at komme med anvisninger for at hjælpe ham eller hende med at udføre en opgave som at bygge et tårn med klodser, samle et puslespil eller gå tværs gennem lokalet. Hvordan hjælper denne aktivitet os til at forstå, hvad det vil sige at »leve i tro« på Gud?

  • Fortæl om en oplevelse, hvor du var nødt til at have tro på Gud. Lad dem fortælle om en hvilken som helst oplevelse, de har haft med at gå i tro.

2 Korinther 7:8-11

Bedrøvelse efter Guds vilje leder mig til omvendelse.

Det er naturligt for børn at være skamfulde eller flove, når de bliver fanget i at gøre noget forkert. Hjælp dem til at skelne mellem disse følelser og bedrøvelse efter Guds vilje, som leder til ægte omvendelse.

Mulige aktiviteter

  • Forklar, at Paulus i 2 Korinther 7:8-11 omtalte et brev, han tidligere havde skrevet til de hellige, hvor han tydeligt advarede dem om deres synder. Læs disse vers sammen. Hvorfor glædede Paulus sig over, at de hellige var bedrøvede? Påpeg, at den form for sorg kaldes bedrøvelse efter Guds vilje.

  • Lad børnene lukke øjnene og tænke på engang, hvor de gjorde noget forkert og havde det dårligt med det. Bed dem om at spørge sig selv: »Hvorfor havde jeg det dårligt med det?« Skriv på tavlen nogle årsager til, at mennesker føler sig dårligt tilpas, når de har gjort noget forkert, som fx »jeg var bange for, at jeg blev straffet« eller »jeg skammede mig over, hvad folk ville tænke om mig« eller »jeg ved, at min himmelske Fader var skuffet over mig«. Hvilket af de svar på tavlen synes at vise »bedrøvelse efter Guds vilje«? Hvorfor er bedrøvelse efter Guds vilje bedre end andre former for sorg, vi kan føle, når vi har gjort noget forkert?

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Fortæl børnene, at de kan lave en af aktiviteterne fra klassen i dag med deres familie derhjemme, måske under en familieaften.

Gør undervisningen bedre

Vis et skriftsted. Vælg et vers fra skriften, som du synes er betydningsfuldt, og hæng det et sted i lokalet, hvor børnene ofte ser det. De kan eventuelt skiftes til at vælge et skriftsted, der skal op at hænge.