Tule ja seuraa minua
30. maaliskuuta – 12. huhtikuuta. Pääsiäinen: ”Hän nousee kuolleista parantaminen siivissään”


”30. maaliskuuta – 12. huhtikuuta. Pääsiäinen: ’Hän nousee kuolleista parantaminen siivissään’”, Tule ja seuraa minua – pyhäkoulu: 2020, 2020

”30. maaliskuuta – 12. huhtikuuta. Pääsiäinen”, Tule ja seuraa minua – pyhäkoulu: 2020

Kuva
ylösnoussut Kristus apostoliensa kanssa

Kristus ja apostolit, Del Parson

30. maaliskuuta – 12. huhtikuuta

Pääsiäinen

”Hän nousee kuolleista parantaminen siivissään”

Pääsiäissunnuntai on erinomainen tilaisuus luokkasi jäsenille vahvistaa todistustaan Jeesuksesta Kristuksesta ja Hänen ylösnousemuksestaan – ja vahvistaa toinen toisensa todistusta. Pidä se mielessäsi, kun tutkit pyhiä kirjoituksia valmistautuessasi tätä oppituntia varten. Tavoittele hengellistä johdatusta siitä, mikä koskettaisi luokkasi jäsenten sydäntä.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Luokkasi jäsenillä on saattanut olla merkityksellisiä kokemuksia, kun he ovat kahden viime viikon aikana lukeneet, mitä Mormonin kirja opettaa Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksesta ja sovituksesta. Anna heille muutama minuutti aikaa etsiä kohta, joka on tehnyt heihin vaikutuksen, ja pyydä heitä sitten kertomaan muille löytämästään.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia

2. Nefi 9:7–15; Alma 11:41–45; 40:21–23

Ylösnousemus tarkoittaa ruumiin ja hengen pysyvää yhdistymistä toisiinsa.

  • Vertailut tai rinnastukset voivat olla tehokas tapa opettaa evankeliumin periaatteita. Voisit ehkä pyytää luokan jäseniä lukemaan kohdat 2. Nefi 9:7–15 ja Alma 11:41–45 ja panemaan merkille näissä jakeissa olevia sanoja ja ilmauksia, jotka opettavat ylösnousemuksesta. Mihin kuolemaa verrataan? Miten ylösnousemusta kuvaillaan? Miksi me tarvitsemme ylösnousseen ruumiin? (Ks. myös OL 93:33–34.) Luokan jäsenet voisivat keskustella siitä, kuinka he voisivat käyttää näitä rinnastuksia opettaessaan jollekulle asioita ylösnousemuksesta. Kun he kertovat ajatuksiaan luokalle, voisit keskustella heidän kanssaan siitä, miksi he pitävät arvossa näitä ylösnousemukseen liittyviä totuuksia.

  • Voisit pyytää luokan jäseniä kertomaan hetkistä, jolloin he ovat olleet kiitollisia tiedostaan ylösnousemuksesta. Kuinka tuo tieto voisi vaikuttaa elämäämme useammin? Voisit auttaa luokan jäseniä vastaamaan tähän kysymykseen pyytämällä heitä jokaista tutkimaan jakeita 2. Nefi 9:7–15; Alma 11:41–45 tai Alma 40:21–23 ja laatimalla tauluun luettelon totuuksista, joita he löytävät ylösnousemuksesta. Voisit sen jälkeen kirjoittaa tauluun seuraavat kaksi virkettä ja pyytää luokan jäseniä pohtimaan niitä muutaman minuutin ajan ennen kuin he kertovat, kuinka he täydentäisivät virkkeet: Jos en tietäisi näitä asioita, … ja Koska tiedän nämä asiat, ….

Kuva
Kristus rukoilee Getsemanen puutarhassa

Getsemane, Michael T. Malm

Moosia 3:5–7; 15:5–9; Alma 7:11–13

Jeesus Kristus otti kantaakseen meidän syntimme, tuskamme ja sairautemme.

  • Se, että pohdimme, kuinka Vapahtaja on kärsinyt puolestamme, ja keskustelemme siitä, voi luoda Hengelle otollisen ilmapiirin ja innoittaa meitä tuntemaan rakkautta ja kiitollisuutta Vapahtajaa kohtaan. Kannustaaksesi sellaiseen pohdiskeluun ja keskusteluun voisit piirtää tauluun samantapaisen kaavion, jota on ehdotettu tämän viikon oppimisehdotuksessa julkaisussa Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi. Pyydä sitten luokan jäseniä täydentämään se käyttäen apuna kohtia Moosia 3:5–7; 15:5–9 ja Alma 7:11–13 sekä omia kokemuksiaan. Jos Henki niin ohjaa, voisit myös pyytää luokan jäseniä kertomaan ajatuksiaan siitä, mitä Jeesus Kristus on tehnyt heidän puolestaan.

  • Hengellinen musiikki voi luoda Hengelle otollisen ilmapiirin ja vahvistaa opettamaasi oppia. Ehkä luokan jäsenet voisivat käydä läpi kohdat Moosia 3:5–7; 15:5–9 ja Alma 7:11–13 sekä etsiä ja laulaa kirkon lauluja, jotka heidän mielestään sopivat näissä jakeissa oleviin sanomiin (voisit myös kutsua jonkun laulamaan tai soittamaan näitä lauluja). Laulukirjan takana oleva pyhien kirjoitusten kohtien sisällysluettelo voi olla avuksi. Otsikon ”Lisäaineistoa” alla on ehdotettu muitakin kirkon lauluja. Kannusta luokan jäseniä kertomaan muille, mitkä lauluissa ja pyhien kirjoitusten kohdissa esiintyvät ilmaukset auttavat heitä arvostamaan Vapahtajan uhrausta syvällisemmin.

Enos 1–19; Moosia 5:1–2; 27:8–28:4; Alma 24:7–19

Jeesuksen Kristuksen sovitus puhdistaa meidät ja auttaa tekemään meidät täydellisiksi.

  • Yksi tehokas tapa oppia Vapahtajan voimasta muuttaa elämämme on tutkia esimerkkejä siitä, kuinka Hän on muuttanut toisten ihmisten elämän, kun nämä ovat tehneet parannuksen ja lähestyneet Häntä. Mormonin kirjassa on monia sellaisia esimerkkejä. Voisit ehkä antaa jokaiselle luokan jäsenelle tehtäväksi lukea yhden seuraavista esimerkeistä, joita ovat Enos (ks. En. 1–19), kuningas Benjaminin kansa (ks. Moosia 5:1–2), Alma nuorempi (ks. Moosia 27:8–28:4) tai Anti-Nefi-Lehin kansa (ks. Alma 24:7–19). He voisivat myös keksiä muita esimerkkejä pyhistä kirjoituksista. Pyydä sitten muutamaa luokan jäsentä tekemään yhteenveto lukemistaan kokemuksista. Ehkä luokastasi olisi mukavaa tehdä se niin, että toiset antavat vinkkejä, joiden perusteella muu luokka yrittää arvata, mistä henkilöstä tai ihmisryhmästä on kyse. He voisivat myös keskustella seuraavankaltaisista kysymyksistä: Kuinka näiden esimerkkien ihmiset muuttuivat? Mikä oli Vapahtajan rooli heidän muuttumisessaan? Ehkä muutamat luokan jäsenet voisivat puhua siitä, kuinka Vapahtaja ”on saanut aikaan voimallisen muutoksen” heidän sydämessään (Moosia 5:2). Saadaksesi tietää enemmän siitä, kuinka Vapahtaja muuttaa meitä – ja miksi tuo muutos on niin tärkeä – voisit lukea ääneen luokalle otsikon ”Lisäaineistoa” alla olevan presidentti Dallin H. Oaksin esittämän vertauksen.

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Innoittaaksesi luokan jäseniä lukemaan luvut Moosia 1–3 voisit pyytää heitä ajattelemaan hetkeä, jolloin he halusivat riemuita luettuaan tai kuultuaan jonkin evankeliumin sanoman. Kehota heitä etsimään totuuksia, joista he voivat riemuita, kun he lukevat lukuja Moosia 1–3.

Kuva
aineistoa-kuvake

Lisäaineistoa

Vapahtajan sovitusta käsitteleviä kirkon lauluja.

Sivustolla ChurchofJesusChrist.org on videoita, joissa Temppeliaukion tabernaakkelikuoro laulaa joitakin näistä kirkon lauluista.

Vertaus: Meidän on oltava enemmän kuin puhtaita.

Presidentti Dallin H. Oaks on kertonut erään vertauksen selittääkseen, kuinka Vapahtaja valmistaa meitä palaamaan Jumalan eteen:

”Meillä on taipumus ajatella, että parannuksen seuraukset ovat vain sitä, että me puhdistumme synnistä, mutta se on epätäydellinen näkemys asiasta. Ihminen, joka tekee syntiä, on kuin puu, joka taipuu herkästi tuulessa. Tuulisena ja sateisena päivänä puu taipuu niin paljon maata kohti, että lehdet tahriintuvat lokaan, ikään kuin syntiin. Jos me keskitymme vain lehtien puhdistamiseen, niin puun heikkous, mikä sai sen taipumaan ja tahrimaan lehtensä, on yhä olemassa. Samoin ihminen, joka on pahoillaan vain siitä, että on synnin tahraama, tekee jälleen syntiä seuraavassa myrskytuulessa. Alttius tilanteen toistumiseen pysyy, kunnes puuta on vahvistettu.

Kun ihminen on käynyt läpi prosessin, josta seuraa se, mitä pyhät kirjoitukset kutsuvat särkyneeksi sydämeksi ja murtuneeksi mieleksi, Vapahtaja tekee enemmän kuin ainoastaan puhdistaa tämän henkilön synneistään. Hän myös antaa henkilölle uutta voimaa. Tuo vahvistaminen on välttämätöntä, että ymmärtäisimme puhdistamisen tarkoituksen, mikä on palata taivaallisen Isämme luo. Meidän on oltava enemmän kuin puhtaita, että meidät päästetään Hänen läheisyyteensä. Meidän täytyy muuttua moraalisesti heikosta ihmisestä, joka on tehnyt syntiä, vahvaksi ihmiseksi, joka täyttää Jumalan luona asumiseen vaadittavat hengelliset mitat.” (Ks. ”Sovitus ja usko”, Liahona, huhtikuu 2008, s. 12–13.)

Näin kehitymme opettamisessa

Elä kelvollisena saamaan Hengen johdatusta. Kun elät evankeliumin mukaan, olet kelvollinen Hengen toveruuteen, ja Henki on todellinen opettaja. Kun etsit Pyhän Hengen johdatusta, saat ajatuksia ja vaikutelmia siitä, kuinka voit vastata opetettaviesi tarpeisiin. (Ks. Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 5.)