Tule ja seuraa minua
19.–25. lokakuuta. 3. Nefi 27 – 4. Nefi: ”Eikä – – voinut olla onnellisempaa kansaa”


”19.–25. lokakuuta. 3. Nefi 27 – 4. Nefi: ’Eikä – – voinut olla onnellisempaa kansaa’”, Tule ja seuraa minua – pyhäkoulu: Mormonin kirja 2020, 2020

”19.–25. lokakuuta. 3. Nefi 27 – 4. Nefi”, Tule ja seuraa minua – pyhäkoulu: 2020

Kuva
Jeesus rukoilee nefiläisten kanssa

Kristuksen rukous, Derek Hegsted

19.–25. lokakuuta

3. Nefi 274. Nefi

”Eikä – – voinut olla onnellisempaa kansaa”

Paras tapa valmistautua opettamaan on tutkia itse lukuja 3. Nefi 274. Nefi. Tämän oppimisehdotuksen opit ja ideat saattavat auttaa sinua vastaamaan hengellisiin kehotuksiin, joita saat tutkiessasi.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Yksi tapa kannustaa luokan jäseniä kertomaan henkilökohtaisesta tutkimisesta saamiaan oivalluksia on pyytää heitä etsimään kirkon laulu, joka liittyy johonkin heidän luvuista 3. Nefi 274. Nefi oppimaansa totuuteen. He voisivat sen jälkeen kertoa löytämistään lauluista ja siitä, kuinka nuo laulut liittyvät pyhien kirjoitusten totuuksiin.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia

3. Nefi 27:1–22

Jeesuksen Kristuksen kirkkoa kutsutaan Hänen nimellään, ja se on rakennettu Hänen evankeliumilleen.

  • Kirkon nimestä keskusteleminen saattaa lisätä luokkasi jäsenten arvostusta heidän jäsenyyttään kohtaan Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkossa. Voit halutessasi pyytää luokan jäseniä luettelemaan eri organisaatioiden nimiä ja kuvailemaan, mitä nuo nimet kertovat meille itse organisaatioista. Luokan jäsenet voisivat sitten lukea jakeet 3. Nefi 27:1–12 ja panna merkille, mitä Vapahtaja opetti kirkkonsa nimestä. He voisivat myös kertoa, mitä heille merkitsee se, että he ovat jäseniä Kristuksen kirkossa. Mitä Kristuksen nimen ottaminen päällemme tarkoittaa?

  • Tässä on toinen tapa käydä keskustelua Vapahtajan kirkon nimen tärkeydestä. Keskusteltuanne jakeista 3. Nefi 27:1–22 löytyvistä totuuksista voisit kirjoittaa tauluun kirkon koko nimen. Luokan jäsenet voisivat valita nimestä yksittäisiä sanoja ja kertoa, kuinka kukin sana auttaa meitä tietämään, keitä me olemme tai mihin me uskomme. Presidentti M. Russell Ballardin sanat otsikon ”Lisäaineistoa” alla voivat olla avuksi. Miksi on tärkeää käyttää kirkon nimeä, kun kerromme muille uskonkäsityksistämme?

  • Kun Vapahtaja oli selittänyt, että Hänen kirkkonsa täytyy olla rakennettu Hänen evankeliumilleen (ks. 3. Nefi 27:10), Hän kuvaili, mitä Hänen evankeliuminsa on. Voisit ehkä kehottaa luokan jäseniä kertomaan, miten he selittäisivät jollekulle ystävälle, mitä evankeliumi on. Voisit sen jälkeen kehottaa heitä tutkimaan jakeita 3. Nefi 27:13–22 ja panemaan merkille, kuinka Vapahtaja määritteli evankeliuminsa. Kuinka tiivistäisimme sen, mitä Vapahtaja sanoi? Kun tutkimme Vapahtajan määritelmää evankeliumista, mitä oivallamme siitä, kuinka elää evankeliumin mukaan päivittäisessä elämässämme?

3. Nefi 29–30

Mormonin kirja on merkki siitä, että Jumalan työ myöhempinä aikoina on toteutumassa.

  • Voisit ehkä aloittaa keskustelun luvuista 3. Nefi 29–30 puhumalla merkeistä. Luokan jäsenet voisivat esimerkiksi nimetä merkkejä, jotka antavat meidän ymmärtää, että on tulossa myrsky tai että vuodenaika on vaihtumassa. He voisivat sen jälkeen lukea jakeet 3. Nefi 29:1–3 saadakseen selville, mitä Mormonin kirjan – josta Mormon käytti ilmausta ”nämä sanat” – esiintulo merkitsee (ks. myös 3. Nefi 21:1–7). Mitä Herra ilmoitti jakeissa 3. Nefi 29:4–9 niille, jotka ”ylenkatsovat” Jumalan työtä viimeisinä aikoina tai ”kieltävät” sen? Millä tavoin Mormonin kirjan lukeminen päivittäin vahvistaa uskoamme asioihin, joita muut ihmiset ”ylenkatsovat” tai ”kieltävät” meidän aikanamme? Voisit halutessasi kehottaa luokan jäseniä lukemaan luvussa 3. Nefi 30 olevan Herran kutsun ja kertomaan muille, kuinka Mormonin kirja on auttanut heitä ottamaan tämän kutsun vastaan.

4. Nefi

Kääntymys Jeesukseen Kristukseen ja Hänen evankeliumiinsa johtaa ykseyteen ja onneen.

  • Kirjassa 4. Nefi oleva kertomus havainnollistaa sitä iloa, joka voi tulla meidän elämäämme – yksilöinä, perheinä, seurakuntana tai vaarnana – kun pyrimme olemaan täydellisemmin kääntyneitä Jeesukseen Kristukseen. Voit halutessasi pyytää luokan jäseniä tutkimaan jakeita 4. Nefi 1:1–18 ja kirjoittamaan tauluun siunauksia, joita ihmiset saivat, kun he olivat kaikki kääntyneet Herraan. Millä tavoin heidän kääntymyksensä vaikutti siihen, kuinka he kohtelivat toisiaan? Luokan jäsenet voisivat ehkä kertoa, millä tavoin evankeliumi on tuonut samankaltaisia siunauksia heidän perheelleen tai seurakunnalleen. Auttaaksesi luokan jäseniä ymmärtämään, kuinka jokainen meistä voi elää paremmin kirjassa 4. Nefi kuvattujen ihmisten tavoin ja kuinka me voimme edistää suurempaa ykseyttä ja onnellisuutta lähipiirissämme, voisit lukea ääneen otsikon ”Lisäaineistoa” alla olevat vanhin D. Todd Christoffersonin sanat. Luokan jäsenet voisivat arvioida omia ponnistelujaan vanhin Christoffersonin kuvailemilla kolmella alueella.

  • Mormonin kirjan ihmiset olivat vuosisatojen ajan erottautuneet nefiläisiksi ja lamanilaisiksi – ja moniksi muiksi ”-laisiksi” – mutta sen jälkeen, kun Vapahtaja oli palvellut heidän parissaan, tämä erottelu loppui. Luettuanne yhdessä jakeen 4. Nefi 1:17 luokan jäsenet voisivat ehkä kertoa ajatuksiaan siitä, mitä ”-laisia” eli ryhmiä meidän yhteiskunnassamme on nykyaikana. Mitä me voimme tehdä päästäksemme sellaisten jaottelujen yli ja ollaksemme ”yhtä, Kristuksen lapsia”? (Jae 17.)

  • Mitä luokan jäsenet voivat oppia Siionin yhteiskunnan rappeutumisesta, jota kuvataan kirjassa 4. Nefi? Voisit pyytää heitä tutkimaan jakeita 4. Nefi 1:19–34 ja panemaan merkille, mikä päätti sen onnellisuuden ja ykseyden, jota kansa sai kokea lähes 200 vuoden ajan Vapahtajan vierailun jälkeen. Mitkä näissä jakeissa olevat totuudet voivat auttaa meitä tunnistamaan asenteita ja käyttäytymistapoja, joiden täytyy muuttua omassa elämässämme ja yhteiskunnassamme?

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Luvuissa Morm. 1–6 kuvaillaan niitä murheellisia tapahtumia, jotka johtivat nefiläisten kansan tuhoutumiseen. Kannustaaksesi luokan jäseniä lukemaan nämä luvut kehota heitä etsimään asioita, joita he huomaavat nefiläisten parissa ja joita näemme tapahtuvan omana aikanamme.

Kuva
aineistoa-kuvake

Lisäaineistoa

Kristuksen kirkon nimi.

Presidentti M. Russell Ballard on sanonut:

”Olen ajatellut paljon sitä, miksi Vapahtaja antoi palautetulle kirkolleen niin pitkän nimen. Se saattaa tuntua pitkältä, mutta jos ajattelemme sitä kuvaavana yleiskatsauksena siitä, mitä kirkko on, siitä tuleekin yhtäkkiä erinomaisen lyhyt, suora ja mutkaton. Kuinka mikään kuvaus voisi olla suorempi ja selkeämpi ja silti ilmaistu niin vähin sanoin?

Jokainen sana on selventävä ja korvaamaton. Kirkon englanninkielinen nimi The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints alkaa määräisellä artikkelilla The, joka viittaa palautetun kirkon ainutlaatuiseen asemaan maailman uskontojen joukossa.

Nimessä olevat sanat Jeesuksen Kristuksen Kirkko julistavat, että se on Hänen kirkkonsa [ks. 3. Nefi 27:8]. – –

Ilmaus Myöhempien Aikojen selittää sen, että se on sama kirkko kuin se kirkko, jonka Jeesus Kristus perusti kuolevaisen palvelutehtävänsä aikana, mutta palautettuna näinä myöhempinä aikoina. Tiedämme, että tapahtui lankeaminen eli luopumus, joka teki välttämättömäksi sen, että Hänen tosi ja täydellinen kirkkonsa palautettiin meidän aikanamme.

Sana Pyhien tarkoittaa, että sen jäsenet seuraavat Häntä ja pyrkivät tekemään Hänen tahtonsa, pitämään Hänen käskynsä ja valmistautumaan asumaan jälleen Hänen ja taivaallisen Isämme luona tulevaisuudessa. Pyhä viittaa yksinkertaisesti niihin, jotka pyrkivät tekemään elämästään pyhän solmimalla liiton seurata Kristusta.” (”Nimen tärkeys”, Liahona, marraskuu 2011, s. 80.)

Mitä Siionin rakentaminen vaatii?

Vanhin D. Todd Christofferson on opettanut: ”Siion on Siion sen kansalaisten luonteen, ominaisuuksien ja uskollisuuden vuoksi [ks. Moos. 7:18]. – – Jos aiomme perustaa Siionin koteihimme, seurakuntiimme ja vaarnoihimme, meidän on kohottava tälle tasolle. On välttämätöntä 1) yhdistyä niin, että meillä on yksi sydän ja yksi mieli, 2) tulla yksilöinä ja yhdessä pyhäksi kansaksi ja 3) pitää huolta köyhistä ja tarvitsevista niin tehokkaasti, että poistamme köyhyyden keskuudestamme. Emme voi odottaa näin tapahtuvan vasta sitten, kun Siion tulee – Siion tulee vasta sitten, kun näin tapahtuu.” (”Tulkaa Siioniin”, Liahona, marraskuu 2008, s. 38.)

Näin kehitymme opettamisessa

Käytä vaihtelevia menetelmiä. On helppoa tottua yhteen tiettyyn opetustyyliin, mutta erilaiset opetusmenetelmät tavoittavat luokan eri jäseniä. Mieti viimeaikaisia menetelmiäsi – oletko käyttänyt kertomuksia, havaintoesityksiä, kuvia ja niin edelleen? (Ks. Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 7.)