Seminaarit ja instituutit
Jeesus Kristus ja ikuinen evankeliumi, opettajan kirja – Johdanto


Jeesus Kristus ja ikuinen evankeliumi, opettajan kirja – Johdanto (Uskonto 250)

Mitä uskonnonopettajalta odotetaan?

Kun valmistaudut opettamaan, on tärkeä ymmärtää seminaarien ja uskontoinstituuttien tavoite:

”Päämääränämme on auttaa nuoria sekä nuoria aikuisia ymmärtämään Jeesuksen Kristuksen opetuksia ja sovitusta sekä turvaamaan niihin, tulemaan kelvollisiksi saamaan temppelin siunaukset sekä valmistautumaan itse ja valmistamaan perhettään ja muita iankaikkiseen elämään taivaallisen Isänsä luona” (Evankeliumin opettaminen ja oppiminen – käsikirja seminaarien ja uskontoinstituuttien opettajille ja johtohenkilöille, 2012, s. X).

Voit saavuttaa tämän tavoitteen, kun elät evankeliumin mukaan, opetat evankeliumia oppilaillesi tehokkaasti ja johdat luokkaa tai ohjelmaa tarkoituksenmukaisesti. Kun valmistaudut ja opetat evankeliumia tällä tavoin, olet kelvollinen saamaan Pyhä Hengen innoitusta.

Sinulla on tilaisuus auttaa oppilaita oppimaan Hengen avulla, jotta he voivat vahvistaa uskoaan ja syventää kääntymystään. Voit auttaa oppilaita saavuttamaan nämä asiat, kun johdatat heitä tunnistamaan, ymmärtämään ja tuntemaan Jeesuksen Kristuksen evankeliumin merkittävien oppien ja periaatteiden totuuden ja tärkeyden sekä valmistautumaan soveltamaan niitä käytäntöön.

Käsikirja Evankeliumin opettaminen ja oppiminen on välttämätön lähdeaineisto, jonka avulla opit ymmärtämään opetuksen kulkua ja sitä, kuinka voit opettaa menestyksekkäästi. Käytä tätä käsikirjaa usein.

Mitkä ovat tämän oppikurssin tavoitteet?

Tämä oppikurssi, Jeesus Kristus ja ikuinen evankeliumi (Uskonto 250), antaa oppilaille tilaisuuden tutkia Jeesuksen Kristuksen iankaikkista palvelutehtävää keskittyen Hänen jumalallisiin rooleihinsa koko Hänen kuolevaisuutta edeltäneen, kuolevaisen sekä kuoleman jälkeisen elämänsä aikana. Tällä oppikurssilla käytetään innoitettuina lähteinä pyhiä kirjoja, meidän aikamme profeettojen sanoja sekä julistusta nimeltä ”Elävä Kristus – apostolien todistus” (Liahona, huhtikuu 2000, s. 2–3). Vanhin Richard G. Scott kahdentoista apostolin koorumista on tähdentänyt sitä, miten tärkeää on tutkia Jeesuksen Kristuksen elämää ja palvelutyötä:

Kuva
Vanhin Richard G. Scott

”Kannustan tarmokkaasti teitä laatimaan oman tutkimissuunnitelmanne, jotta paremmin ymmärtäisitte ja arvostaisitte, mitä ainutlaatuisia, iankaikkisia ja äärettömiä seurauksia on sillä, että Jeesus Kristus täytti täydellisesti Jumalalta saamansa tehtävän Vapahtajanamme ja Lunastajanamme. Pyhien kirjoitusten syvällinen, henkilökohtainen pohtiminen ja siihen yhdistetty etsivä, vilpitön rukous lujittavat sekä ymmärrystänne Hänen korvaamattomasta sovituksestaan että arvostustanne sitä kohtaan.” (”Hän elää, kunnia nimelleen!”, Liahona, toukokuu 2010, s. 77.)

Kun oppilaat alkavat ymmärtää ja arvostaa sitä, kuinka merkittävä Vapahtajan jumalallinen tehtävä on ja kuinka paljon vaikutusta Hänellä on heidän elämässään, he saavat voimaa kohdatakseen elämän tuomia haasteita. He tuntevat myös olevansa paremmin valmistautuneita keskustelemaan Vapahtajan jumalallisista tehtävistä pelastussuunnitelmassa, joka liittyy kiinteästi heidän henkilökohtaiseen elämäänsä.

Mitä oppilailta odotetaan?

Oppilaiden tulee lukea pyhien kirjoitusten kohdat ja profeetalliset puheet, jotka on lueteltu kunkin oppiaiheen osiossa Oppilaan lukutehtävät. Oppilaiden tulee myös täyttää läsnäolovaatimukset ja osoittaa hallitsevansa kurssilla opetettuja asioita.

Millainen rakenne tämän kirjan oppiaiheissa on?

Tämä oppikurssi on suunniteltu lukukauden mittaiseksi. Se sisältää 28 oppiaihetta 50 minuutin mittaisia oppitunteja varten. Jos luokkasi kokoontuu kahdesti viikossa, opeta yksi oppiaihe kullakin oppitunnilla. Jos luokkasi kokoontuu vain kerran viikossa noin puolentoista tunnin ajan, yhdistä kaksi oppiaihetta ja opeta ne oppitunnin aikana. Jokainen oppiaiheen runko sisältää neljä osiota:

  • Johdanto

  • Taustalukemista

  • Opetusehdotuksia

  • Oppilaan lukutehtävät.

Johdanto

Tässä osiossa esitetään lyhyt johdanto oppiaiheeseen sisältyvistä aiheista ja oppiaiheen tavoitteista.

Taustalukemista

Tässä osiossa suositellaan lähteitä, esimerkiksi meidän aikamme profeettojen sanomia, jotka voivat auttaa ymmärtämään paremmin oppiaiheen rungossa käsiteltyjä oppeja, periaatteita ja evankeliumin totuuksia.

Opetusehdotuksia

Opetusehdotuksia-osiossa on aineistoa, joka auttaa sinua tietämään sekä mitä tulee opettaa että kuinka sitä tulee opettaa (ks. myös käsikirjan Evankeliumin opettaminen ja oppiminen osiot 4.3.3 ja 4.3.4). Ehdotetut oppimistoiminnat on suunniteltu niin, että ne auttavat oppilaita tunnistamaan ja ymmärtämään pyhiä totuuksia ja soveltamaan niitä käytäntöön. Voit päättää käyttää joitakin ehdotuksia tai kaikkia niitä, kun sovellat niitä vastaamaan omaa tapaasi opettaa sekä oppilaidesi tarpeita ja olosuhteita. Kun mietit oppiaineiston soveltamista, noudata tätä kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Dallin H. Oaksin antamaa neuvoa:

Kuva
Vanhin Dallin H. Oaks

”Olen kuullut presidentti Packerin opettavan usein, että ensin me omaksumme, sitten sovellamme. Jos tunnemme ennalta laaditun oppiaiheemme perin pohjin, voimme sitten noudattaa Hengen kehotusta soveltaa sitä. Mutta kun puhumme tästä joustavuudesta, on houkutus aloittaa soveltamisella omaksumisen sijasta. Se vaatii tasapainoilua. Se on jatkuva haaste. Mutta sellainen asenne, että omaksumme ensin ja sovellamme sitten, on hyvä tapa pysyä vakaalla pohjalla.” (”Paneelikeskustelu vanhin Dallin H. Oaksin kanssa”, seminaarien ja uskontoinstituuttien satelliittilähetys, 7. elokuuta 2012; si.lds.org.)

Opetusehdotuksia-osiossa on ainakin yksi oppia tai periaatetta koskeva lausuma, joka näkyy tekstissä lihavoituna. Kun oppilaat saavat oivalluksia näistä opeista ja periaatteista ja kun he kertovat oppimastaan, he saattavat käyttää eri sanoja kuin kirjassa. Kun niin tapahtuu, pidä huoli, ettet anna heidän ymmärtää, että heidän vastauksensa olisivat vääriä. Jos heidän vastauksensa ei kuitenkaan ole riittävän täsmällinen, harkitse, kuinka voit selventää sitä.

Jotta oppilaista tulisi elinikäisiä pyhien kirjoitusten tutkijoita, opeta heitä käyttämään myöhempien aikojen pyhien julkaisemissa pyhien kirjoitusten laitoksissa olevia opiskelun apuvälineitä. Anna oppilaille tilaisuuksia harjoitella pyhien kirjoitusten tutkimiseen liittyviä taitoja ja menetelmiä luokassa (ks. Evankeliumin opettaminen ja oppiminens. 20–24). Kun teet niin, oppilaiden rakkaus pyhiä kirjoituksia kohtaan syvenee, he saavat voimaa löytää vastauksia kysymyksiinsä ja he oppivat olemaan Pyhän Hengen voiman johdatettavina.

Oppilaan lukutehtävät

Tässä osiossa luetellaan pyhien kirjoitusten kohtia ja kirkon johtavien auktoriteettien puheita, jotka auttavat oppilaita ymmärtämään paremmin oppiaiheessa käsiteltyjä aiheita. Kannusta oppilaita lukemaan annettu aineisto aina ennen oppitunnille tulemista. Kun he tutkivat tätä innoitettua aineistoa, he ovat paremmin valmistautuneita ottamaan osaa luokassa käytävään keskusteluun ja he saavat myös laajemman ymmärryksen oppikurssin aiheista. Anna oppilaille luettelo kaikista oppilaan lukutehtävistä heti lukukauden alkaessa.

Kuinka voin valmistautua opettamaan?

Herra auttaa sinua valmistautuessasi opettamaan. Kun valmistaudut, saatat hyötyä siitä, että esität itsellesi seuraavat kysymykset:

  • Olenko rukoillut saadakseni Pyhän Hengen johdatusta?

  • Olenko tutkinut annetut pyhien kirjoitusten lukualueet ja kohdassa Taustalukemista annetun aineiston?

  • Olenko lukenut opetusaineiston ja ottanut selville, onko siinä jotakin sellaista, mitä minun on sovellettava tai mukautettava vastaamaan oppilaideni tarpeita?

  • Kuinka voin seurata lukutehtävien suorittamista ja näin varmistaa, että niistä on oppilaille mahdollisimman paljon hyötyä?

  • Kuinka voin auttaa jokaista oppilasta olemaan täysin mukana oppitunnilla?

Seuraavista ehdotuksista voi myös olla apua:

  • Kannusta oppilaita lukemaan annetut pyhien kirjoitusten kohdat ja artikkelit aina ennen oppituntia.

  • Odota oppilaiden täyttävän oma osansa oppijoina.

  • Anna oppilaille usein mahdollisuuksia selittää oppeja ja periaatteita omin sanoin, kertoa asiaankuuluvia kokemuksiaan sekä todistaa siitä, mitä he tietävät ja tuntevat.

  • Vaihtele käyttämiäsi oppimistoimintoja ja lähestymistapoja eri luokissa ja myös eri päivinä.

  • Luo sellainen oppimisympäristö, joka on otollinen Hengen läsnäololle ja jossa oppilailla on etuoikeus ja vastuullinen tehtävä opettaa toinen toistaan ja oppia toisiltaan (ks. OL 88:78, 122).

Vanhin Richard G. Scott kahdentoista apostolin koorumista on opettanut:

Kuva
Vanhin Richard G. Scott

”Varmistukaa siitä, että osallistuminen on runsasta, koska se, että oppilaat käyttävät sillä tavalla tahdonvapauttaan, antaa Pyhälle Hengelle mahdollisuuden opettaa. – – Kun oppilaat esittävät näitä totuuksia omin sanoin, ne varmentuvat heidän sielussaan ja vahvistavat heidän henkilökohtaista todistustaan.” (”Ymmärtää totuus ja elää sen mukaan”, ilta vanhin Richard G. Scottin seurassa, 4. helmikuuta 2005, s. 3, si.lds.org.)

Kuinka voin mukauttaa oppiaiheita niitä varten, joilla on jokin vamma?

Kun valmistaudut opettamaan, ota huomioon oppilaat, joilla on erityisiä tarpeita. Sopeuta toimintoja ja odotuksia, jotta voit auttaa heitä onnistumaan. Esimerkiksi jotkut oppilaat voivat hyötyä pyhien kirjoitusten äänitteistä. Ne ovat ladattavissa osoitteessa lds.org.

Lisää ideoita ja lähdeaineistoa on vammaisten lähdeaineiston verkkosivustolla disabilities.lds.org sekä seminaarien ja uskontoinstituuttien menettelytapaoppaan osiossa Adapted Classes and Programs for Students with Disabilities [Mukautettuja luokkia ja ohjelmia oppilaille, joilla on jokin vamma].