Seminaarit ja instituutit
Oppiaihe 9: Vapahtajan syvällinen vaikutus


Oppiaihe 9

Vapahtajan syvällinen vaikutus

Johdanto

Julistuksessa ”Elävä Kristus – apostolien todistus” kirkon johtohenkilöt ilmoittivat: ”Me lausumme oman todistuksemme [Vapahtajan] vertaansa vailla olevan [elämän] todellisuudesta ja Hänen suurenmoisen sovitusuhrinsa äärettömästä voimasta. Kenelläkään muulla ei ole ollut niin syvällistä vaikutusta kaikkiin niihin, jotka ovat eläneet ja jotka vielä tulevat elämään maan päällä.” (Liahona, huhtikuu 2000, s. 2). Tämä oppiaihe osoittaa, että Vapahtaja on vertaansa vailla muun muassa siksi, että Hän on synnitön ja täydellisen kuuliainen taivaalliselle Isälle. Kun oppilaat tutkivat keskustelua, jonka Kristus kävi samarialaisen naisen kanssa kaivolla, he huomaavat myös sen syvällisen vaikutuksen, joka Hänellä voi olla kaikkiin, jotka avaavat Hänelle sydämensä.

Opetusehdotuksia

Matt. 4:1–11; 2. Kor. 5:21; Hepr. 2:17–18; 4:15–16; OL 20:22

Jeesus Kristus eli synnittömän elämän

Aloita oppitunti kirjoittamalla taululle minun tahtoni ja Jumalan tahto. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Joh. 6:38. Pyydä oppilaita seuraamaan mukana ja panemaan merkille, kuinka monta ”minun tahtoni” -päätöstä Jeesus teki. Kehota oppilaita pohtimaan mielessään, kuinka monta sellaista päätöstä he ovat viime aikoina tehneet, jotka kuuluisivat luokkaan ”minun tahtoni”, ja kuinka monta, jotka kuuluisivat luokkaan ”Jumalan tahto”.

Kerro oppilaille, että Jeesuksen kasteen jälkeen Saatana kiusasi Häntä yrittäen saada Hänet tekemään asioita, jotka kuuluisivat luokkaan ”minun tahtoni”. Kehota muutamia oppilaita lukemaan vuorotellen ääneen jakeet Matt. 4:1–11. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, kuinka Jeesus Kristus voitti kiusaukset. (Voit tähdentää oppilaille, että Joseph Smithin raamatunkäännöksessä kohdassa Matt. 4:1–11 selvennetään, että Henki eikä Saatana vei Jeesuksen temppelimuurin harjalle [ks. jae 5] ja sen jälkeen korkealle vuorelle [ks. jae 8]. Kun Henki oli vienyt Jeesuksen noihin paikkoihin, Paholainen tuli sinne kiusaamaan Häntä.)

  • Mitä havaintoja teitte Vapahtajan tavasta suhtautua Saatanan kiusauksiin?

  • Mitä opitte Vapahtajan esimerkistä näissä jakeissa?

  • Millä tavalla Vapahtajan kohtaamat kiusaukset olivat samanlaisia kuin ne, joita me kohtaamme omassa elämässämme?

Laita näkyville ja lue presidentti David O. McKayn (1873–1970) seuraavat sanat, joissa hän selitti Jeesuksen erämaassa kohtaamia kiusauksia:

Kuva
Presidentti David O. McKay

”Lähes jokainen kiusaus, joka tulee teille ja minulle, tulee jossakin noista muodoista. Luokitelkaa ne, ja tulette huomaamaan, että johonkin noista kolmesta sopivat melkein kaikki kiusaukset, jotka sinua tai minua tahraavat, – – kohtaamme ne 1) halujen kiusauksena, 2) antamalla periksi niiden ylpeydelle ja turhamaisuudelle, jotka ovat vieraantuneet Jumalasta, tai 3) mielihyvän etsimisenä – – halusta saada maailman rikkauksia tai valtaa ihmisten keskuudessa.” (Ks. Keith B. McMullinin lainaamana artikkelissa ”Tervetuloa kotiin”, Liahona, heinäkuu 1999, s. 94.)

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Hepr. 2:17–18; 4:15–16. Pyydä toista oppilasta lukemaan ääneen OL 20:22. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille näiden kahden kohdan yhtäläisyyksiä. Esitä sen jälkeen seuraavat kysymykset:

  • Miksi Jeesuksen oli koettava kiusauksia?

  • Miksi meidän on tärkeää ymmärtää, että Jeesuksen Kristuksen kokemat kiusaukset olivat samanlaisia kuin ne, joita meillä on tänä päivänä?

Kerro oppilaille, että yksi tämänpäiväisen oppiaiheen tavoitteista on havainnollistaa Vapahtajan vertaansa vailla olevaa elämää. Kysy luokan jäseniltä, kuinka oppitunnilla tähän mennessä luetut pyhien kirjoitusten kohdat havainnollistavat yhtä näkökulmaa Vapahtajan vertaansa vailla olevasta elämästä. (Oppilaiden tulisi huomata seuraava periaate: Jeesuksen Kristuksen elämä on vertaansa vailla, koska Hän ei koskaan langennut kiusaukseen eikä tehnyt syntiä.)

Laita näkyville presidentti Howard W. Hunterin (1907–1995) seuraavat sanat ja pyydä yhtä oppilasta lukemaan ne ääneen:

Kuva
Presidentti Howard W. Hunter

”On tärkeätä muistaa, että Jeesus kykeni tekemään syntiä ja että Hän olisi voinut langeta ja että elämän ja pelastuksen suunnitelma olisi voinut raueta, mutta että Hän pysyi uskollisena. Jos Hän ei mitenkään olisi voinut langeta Saatanan houkutuksiin, ei siitä olisi syntynyt todellista koetusta eikä myöskään totista voittoa. – – Hän oli synnitön ja täydellinen, mutta ei siksi, että Hänen oli oltava sellainen, vaan siksi, että Hän selkeästi ja päättäväisesti halusi olla sitä.” (Ks. ”Kristuksen kiusaukset”, Valkeus, huhtikuu 1977, s. 11–12.)

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen kohdat Luuk. 22:42, 44 ja 3. Nefi 11:11 ja panemaan merkille sellainen Jeesuksen Kristuksen ominaisuus, joka on toinen esimerkki Hänen vertaansa vailla olevasta elämästään. (Oppilaiden tulisi huomata Vapahtajan alistuminen taivaallisen Isän tahtoon.)

Laita näkyville presidentti Ezra Taft Bensonin (1899–1994) seuraavat sanat ja pyydä yhtä oppilasta lukemaan ne ääneen:

Kuva
Presidentti Ezra Taft Benson

”Hän kärsi kaikkien ihmisten tuskan Getsemanessa, niin ettei heidän tarvitsisi kärsiä, jos he tekisivät parannuksen.

Hän alistui vihamiestensä nöyryytyksiin ja loukkauksiin valittamatta tai kostamatta.

Ja viimein Hän kesti ruoskimisen ja ristin julman häpeän. Vasta sitten Hän antautui vapaaehtoisesti kuolemaan. – –

Hän oli täysin kuuliainen taivaalliselle Isällemme.” (”Jeesus Kristus – meidän Vapahtajamme ja Lunastajamme”, Valkeus, huhtikuu 1984, s. 10.)

Tarkkaile oppilaiden oppimista esittämällä seuraavat kysymykset:

  • Miksi taivaallisen Isän pelastussuunnitelman toteutumisen kannalta oli välttämätöntä, että Jeesus oli täysin synnitön ja että Hän alistui täysin taivaallisen Isän tahtoon? (Oppilaat saattavat vastata eri tavoin, mutta heidän tulisi huomata seuraava totuus: Pelastussuunnitelma edellytti sitä, että Jeesus olisi täydellisen kuuliainen voidakseen toteuttaa sovituksen.)

  • Kuinka tieto siitä, että Jeesus Kristus oli täysin synnitön ja kuuliainen taivaallisen Isän tahdolle, vaikuttaa teidän uskoonne Häneen? (Kun oppilaat vastaavat, tähdennä sitä, että voimme saada voimaa voittaa kiusaukset ja olla kuuliaisia, kun noudatamme Jeesuksen Kristuksen esimerkkiä ja pyrimme oman tahtomme sijaan tekemään Isän tahdon mukaan.)

Joh. 4:1–29

Vapahtajan syvällinen vaikutus

Kirjoita taululle tai laita näkyville seuraava lausuma julkaisusta ”Elävä Kristus – apostolien todistus” (Liahona, huhtikuu 2000, s. 2):

”Kenelläkään muulla ei ole ollut niin syvällistä vaikutusta kaikkiin niihin, jotka ovat eläneet ja jotka vielä tulevat elämään maan päällä.”

Kehota oppilaita pohtimaan tätä lausuntoa seuraavien kysymysten avulla:

  • Mitkä Jeesuksen Kristuksen ominaisuudet mahdollistivat sen, että Hänellä on ollut niin suuri vaikutus kaikkiin, jotka ovat eläneet ja jotka vielä tulevat elämään?

Kerro oppilaille, että yksi henkilö, johon Jeesus vaikutti syvästi kuolevaisen palvelutehtävänsä aikana, oli samarialainen nainen. Auta oppilaita käyttämään pyhissä kirjoituksissaan olevia tutkimisen apuvälineitä etsiäkseen tietoa samarialaisista (PKO, ”Samarialaiset”; scriptures.lds.org/fi). Tee yhteenveto kohdasta Joh. 4:1–8 ja pyydä sitten yhtä oppilasta lukemaan ääneen Joh. 4:9. Tähdennä sitä, kuinka naisen vastaus Jeesukselle kertoo vihamielisyydestä, joka siihen aikaan vallitsi juutalaisten ja samarialaisten välillä. Pyydä sitten oppilaita lukemaan itsekseen Joh. 4:10–15. Esitä riittävän ajan kuluttua seuraavat kysymykset:

  • Kuinka kuvailisitte Jeesuksen ja naisen välistä vuorovaikutusta?

  • Mitä Jeesus tarjosi hänelle?

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen Joh. 4:16–19 samalla kun luokan jäsenet seuraavat mukana ja kuvittelevat mielessään, miltä tästä naisesta mahtoi tuntua keskustelun aikana. (Huom. Mielikuvien muodostaminen voi tehdä pyhien kirjoitusten kertomuksesta elävämmän ja todellisemman.) Esitä sen jälkeen seuraavat kysymykset:

  • Mitä ajatuksia teillä olisi saattanut olla tuon samarialaisen naisen asemassa? Miksi?

  • Mitä todisteita on siitä, että Jeesus teki häneen vaikutuksen? (Tähdennä naisen Hänestä käyttämien nimitysten kehittymistä: ”juutalainen” [jae 9]; ”herra” [jakeet 11, 15] ja sitten ”profeetta” [jae 19].)

Pyydä muutamia oppilaita lukemaan vuorotellen ääneen Joh. 4:20–29. Pyydä luokan jäseniä panemaan merkille Vapahtajasta jakeessa 25 ja jakeessa 29 käytetyt nimitykset. Pyydä sitten oppilaita pohtimaan hetken aikaa, miten he vastaisivat seuraavaan kysymykseen:

  • Mitä sellaista Vapahtaja teki tänä lyhyenä aikana, mikä sai naisen käsityksen Hänestä muuttumaan ”juutalaisesta” (ks. jae 9) ”Messiaaksi” (ks. jae 29)? (Kehota oppilaita kertomaan, mitä huomioita he tekivät näitä kohtia lukiessaan. Mahdollisia vastauksia: Hän kohteli naista kunnioittavasti, Hän opetti naiselle oppia, Hän opetti naista tavalla, joka salli Pyhän Hengen todistaa tälle, Hän paljasti naiselle tämän henkilökohtaisia asioita ja kiinnitti kaiken huomionsa häneen.)

  • Mitä kertomus Vapahtajasta ja samarialaisesta naisesta opettaa siitä, mitä Vapahtaja tuntee teitä kohtaan ja millainen vaikutus Hänellä voi olla teihin?

  • Millä tavoin olette nähneet Vapahtajan vaikuttavan omaan elämäänne tai jonkun tuntemanne ihmisen elämään? Mitä seurauksia Vapahtajan tekemällä vaikutuksella oli?

  • Mitä aiotte sitoutua tekemään huomataksenne paremmin Vapahtajan vaikutuksen elämässänne ja antaaksenne Hänen vaikutuksensa muuttaa teitä?

Todista, että kun annamme elämämme Vapahtajan käsiin, Hänellä on meihin syvällinen vaikutus. Tunnemme Vapahtajan suurimman vaikutuksen, kun annamme Hänen sovitusuhrinsa puhdistaa meidät, kohottaa meitä ja muuttaa meitä. Kannusta oppilaita pohtimaan, mitä he voivat tehdä osoittaakseen kiitollisuutta Vapahtajalle siitä, kuinka Hän vaikuttaa heidän elämässään. Kehota heitä toimimaan tuntemuksiensa mukaan.

Oppilaan lukutehtävät