Seminar
1 Korinther 11


1 Korinther 11

Mænds og kvinders unikke og guddommelige roller

Billede
A group of young men and young women hold each other’s hands in a circle and smile at each other to encourage one another.

Idet Paulus fortsatte med sin undervisning og opmuntring til de hellige i Korinth, belærte han om, at det er meningen, at mænd og kvinder skal arbejde sammen og støtte hinanden, når de følger Herren. Hensigten med denne lektion er at hjælpe dig til bedre at forstå, hvorfor mænd og kvinder har brug for hinanden for at opnå de højeste velsignelser i vor himmelske Faders plan.

Elevforberedelse: Bed eleverne om at huske, hvornår de har set mænd og kvinder arbejde sammen og støtte hinanden. Tilskynd dem til at tænke over, hvordan mænds og kvinders forskellige perspektiver, evner og styrker påvirker ægteskab, familie, samfund og kirkerelationer positivt.

Mulige læringsaktiviteter

Kvinders og mænds rolle

Som en alternativ måde at begynde på kan du overveje at vise en del af præsident Jean B. Binghams tale »Forenede i at udføre Guds værk« fra tidskode 9:45 til 10:54.

Billede
A couple rides their tandem bike for morning exercise.

Overvej følgende spørgsmål, mens du ser på dette billede af et tandemcykelhold.

  • Hvilke færdigheder eller evner er nødvendige for at dette hold kan få succes?

  • Hvordan kan forskelle mellem individerne styrke deres partnerskab og hjælpe dem til at blive mere forenede?

Mens du studerer 1 Korinther 11 , så tænk over, hvordan mænd og kvinder retfærdigt kan arbejde sammen som ligeværdige partnere for at opfylde deres guddommeligt udpegede roller og kvalificere sig til evigt liv.

Hjælp eleverne med at forstå, at nogle af Paulus’ lærdomme vedrørte specifikke kulturelle standarder på den tid og kan være svære at forstå. Mind eleverne om at være forsigtige med ikke at dømme Paulus’ skrifter og datidens mennesker efter de standarder, som Herren har åbenbaret i dag.

I 1 Korinther 11:1-16 omtalte Paulus sociale skikke blandt korintherne på den tid, som ikke var i overensstemmelse med Herrens syn på mænds og kvinders guddommelige roller. Det er vigtigt ikke at forveksle disse skikke med de sandheder, som Paulus underviste i.

Gennem apostlen Paulus åbenbarede Herren tidløse sandheder om mænds og kvinders guddommelige roller i 1 Korinther 11:11-12 .

Læs 1 Korinther 11:11-12 og se efter sandheder, du kan lære om Gud, mænd og kvinder.

Kvinder og mænd i fuldt partnerskab med Herren

I 1 Korinther 11:11 lærer vi, at i vor himmelske Faders plan er både mænd og kvinder afgørende.

Overvej at vise følgende udsagn og bede eleverne om at læse og drøfte de efterfølgende spørgsmål parvis eller i små grupper. De kan dele deres eksempler på mænd og kvinder, der arbejder sammen, med klassen.

Læs følgende udtalelser fra familieproklamationen og fra medlemmer af De Tolv Apostles Kvorum, og se efter, hvordan mænd og kvinder er vigtige i vor himmelske Faders plan.

I familieproklamationen læser vi:

Lykke i familielivet vil med størst sandsynlighed opnås, når det baseres på Herren Jesu Kristi lærdomme. Vellykkede ægteskaber og familier opbygges og bevares ved tro, bøn, omvendelse, tilgivelse, respekt, kærlighed, barmhjertighed, arbejde og sunde fritidsbeskæftigelser. I henhold til den guddommelige plan skal fædre lede deres familier i kærlighed og retskaffenhed og har ansvaret for at sørge for livets fornødenheder samt at beskytte deres familier. Mødre har primært ansvaret for at opdrage deres børn. I disse hellige ansvar er fædre og mødre forpligtet til at hjælpe hinanden som jævnbyrdige partnere.

Familien: En proklamation til verden «, ChurchofJesusChrist.org/study/scriptures/the-family-a-proclamation-to-the-world/the-family-a-proclamation-to-the-world?lang=dan)

Præsident M. Russell Ballard fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt:

Billede
Official portrait of President M. Russell Ballard of the Quorum of the Twelve Apostles, 2004.

I vor himmelske Faders store præstedømme-beseglede plan har mænd et unikt ansvar for at forvalte præstedømmet, men de er ikke præstedømmet. Mænd og kvinder har forskellige, men lige værdifulde roller. Akkurat som en kvinde ikke kan undfange et barn uden en mand, kan en mand heller ikke fuldt ud udøve præstedømmets kraft i dannelsen af en evig familie uden en kvinde … I det evige perspektiv deles både formeringsevnen og præstedømmets kraft af ægtemand og hustru.

(Se M. Russell Ballard, »Dette er min gerning og herlighed«, Liahona, maj 2013, s. 19)

Ældste David A. Bednar fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt:

Billede
Official portrait of President M. Russell Ballard of the Quorum of the Twelve Apostles, 2004.

Der var behov for både mænds og kvinders unikke kombination af åndelige, fysiske, mentale og følelsesmæssige evner for at virkeliggøre planen for lykke. »I Herren er kvinden intet uden manden og manden intet uden kvinden« ( 1 Kor 11:11). Hensigten er, at manden og kvinden lærer af, styrker, er til velsignelse for og fuldkommengør hinanden.

(David A. Bednar, »Vi tror, at vi skal være kyske«, Liahona, maj 2013, s. 41-42)

Giv eleverne tid nok til at drøfte det, de finder, og eventuelle spørgsmål, de måtte have. Lyt godt efter, mens de svarer, og overvej at stille opfølgende spørgsmål som disse for at hjælpe eleverne til en dybere forståelse: Hvorfor tror du, det er vigtigt at forstå denne lærdom? Hvad lærer vi om vor himmelske Faders syn på kvinder og mænd? Hvordan adskiller dette syn sig fra, hvordan verden taler om mænd og kvinder? Hvordan kan denne sandhed påvirke dine holdninger og adfærd?

  • Hvorfor tror du, at vor himmelske Faders sønner og døtre opnår evigt liv sammen i hans plan?

  • Hvordan viser dette vor himmelske Faders kærlighed og respekt for både kvinder og mænd?

  • Hvordan kan forståelsen af disse sandheder hjælpe dig, når du står over for modstridende synspunkter om mænds og kvinders roller og ansvar?

  • Hvordan kan du anvende disse sandheder om kvinder og mænd i dit liv (for eksempel derhjemme, i kirken med andre unge mænd eller unge kvinder, og når du forbereder dig på dit fremtidige familieliv)?

Afhængigt af hvor meget tid, der er til overs, kan eleverne have gavn af at fortsætte deres studium af 1 Korinther 11 og drøfte nadveren. Find i afsnittet »Supplerende læringsaktiviteter« en måde, hvorpå eleverne kan studere om nadveren.

Kommentar og baggrundsinformation

Hvad hvis nogen, jeg elsker, ikke gifter sig eller får børn?

Nogle kan bekymre sig eller undre sig over, hvordan vor himmelske Faders plan for både kvinder og mænd kan opfyldes for dem, der ikke gifter sig eller får børn. Med stor medfølelse udtalte præsident Boyd K. Packer (1924-2015) fra De Tolv Apostles Kvorum disse trøstende ord:

Billede
Final official portrait of Elder Boyd K. Packer, President of the Quorum of the Twelve Apostles, 2000. Passed away 3 July 2015.

De, som ikke bliver gift eller kan få børn, er ikke udelukket fra de evige velsignelser, de søger, selvom de lige nu er uden for rækkevidde …

Jeres lønsomme længsel og tårevædede tryglen går ikke upåagtet hen hos hverken Faderen eller Sønnen. I vil modtage en personlig forvisning fra dem om, at jeres liv vil blive rigt og ingen væsentlige velsignelser vil blive jer nægtet.

Som en af Herrens tjenere, der virker i det embede, jeg er ordineret i, giver jeg jer i sådanne omstændigheder et løfte om, at intet, der er afgørende for jeres frelse og ophøjelse, ikke vil blive jer givet til sin tid.

(Boyd K. Packer, »Vidnet«, Liahona, maj 2014, s. 95)

Hvorfor ønsker Satan, at vi står splittede som mænd og kvinder?

Præsident Jean B. Bingham, tidligere hovedpræsident for Hjælpeforeningen, har sagt:

Billede
Official Portrait of Sister Jean B. Bingham. Photographed in 2017.

Modstanderen har haft ganske stort held med sit mål om at splitte mænd og kvinder i sit forsøg på at erobre vores sjæl. Lucifer ved, at hvis han kan skade den samhørighed, mænd og kvinder føler, hvis han kan forvirre os omkring vores guddommelige værdi og ansvar i forbindelse med pagter, vil han lykkes med at ødelægge familier, som er evighedens grundlæggende enhed.

Satan tilskynder til sammenligninger som et redskab til at skabe overlegenhed eller underlegenhed og skjuler den evige sandhed om, at mænds og kvinders medfødte forskelligheder er gudgivne og ligeværdige. Han har forsøgt at nedgøre kvinders bidrag både i familien og i samfundet og har derved reduceret deres opløftende, positive indflydelse. Hans mål har været at fremme en magtkamp frem for at fejre mænds og kvinders enestående bidrag, der komplementerer hinanden og bidrager til samhørighed.

(Jean B. Bingham, »Forenede i at udføre Guds værk«, Liahona, maj 2020, s. 60-61)

Supplerende læringsaktiviteter

Komplementære roller i ægteskabet

Overvej at vise videoen »Ægteskabets renæssance« (2:36), tilgængelig på ChurchofJesusChrist.org, hvor præsident Henry B. Eyring talte ved et internationalt kollokvium om ægteskab. Han fortalte om, hvordan en mands og en hustrus komplementære roller kan skabe lykke for dem selv og deres familier i dette liv og i evigheden.

Sådan behandlede Frelseren kvinder og mænd

For at hjælpe eleverne med at tænke over, hvordan Jesus Kristus interagerede med og værdsatte både kvinder og mænd, kan du overveje at vise forskellige billeder om hans liv. Disse kan omfatte Lazarus, der blev oprejst fra de døde, kvinden ved brønden, kvinden, der blev grebet i ægteskabsbrud, den rige unge mand, Jairus og hans datter, kvinden, der led af blødninger, og andre. Bed eleverne om at reflektere over, hvordan Frelserens eksempel viser, hvordan de bør værdsætte og respektere både kvinder og mænd i deres liv.

Vi bør undersøge vores liv, når vi tager del i nadveren.

Eleverne kan have gavn af at studere 1 Korinther 11:23-32 og identificere sandheden angivet ovenfor (se vers 28). Det kan være nyttigt at forklare, at Paulus mindede korintherne om Jesu Kristi sidste måltid, hvor han indstiftede nadveren til ihukommelse af hans offer (se vers 23-27). Når eleverne har identificeret sandheden fra vers 28 , kan du overveje at dele denne udtalelse af præsident Howard W. Hunter (1907-1995):

Billede
Howard W. Hunter

Jeg spurgte mig selv: »Sætter jeg virkelig Gud over alt andet og holder alle hans befalinger?« Så kom refleksionen og beslutningen. At indgå pagt med Herren om altid at ville holde hans befalinger er en alvorlig forpligtelse, og at forny den pagt ved at deltage i nadveren er lige så alvorligt. Meditationen under omdelingen af nadveren har stor betydning. Det er øjeblikke til selvransagelse, selviagttagelse, selvbedømmelse – tid til at reflektere og beslutte.

(Howard W. Hunter, »Tanker om nadveren«, Den danske Stjerne, okt. 1977, s. 25)

Eleverne kan så overveje, hvilke spørgsmål de kan grunde over ved den kommende nadver for at undersøge deres liv. Disse spørgsmål kunne skrives på tavlen.