Seminar
1 Korinther 6


1 Korinther 6

»Jeres legeme er et tempel for Helligånden«

Billede
Paraguay. A young woman and two young men on the grounds of the Asuncion Paraguay Temple.

Det kan nogle gange føles som om udbredt umoral og seksuel synd er problemer, der er unikke for vore dage. Men i sit brev, der blev skrevet for næsten 2.000 år siden, underviste og advarede Paulus om disse samme synder. Paulus’ kraftfulde lærdomme styrkede og korrigerede de hellige i Korinth og ledte dem tilbage på pagtens sti. Denne lektion er beregnet til at hjælpe dig med bedre at forstå vigtigheden af dit fysiske legeme og vigtigheden af at forblive seksuelt ren.

Skab et trygt miljø. Skab et miljø, hvor Helligånden er til stede, og hvor eleverne frit kan udtrykke deres spørgsmål og følelser. En måde at gøre dette på er altid at reagere på eleverne med venlighed, medfølelse og respekt. Tilskynd eleverne til at gøre det samme over for hinanden.

Elevforberedelse: Bed eleverne om at overveje, hvad de ved om Herrens standard for seksuel renhed og at forberede sig til at stille alle de spørgsmål, de har om seksuel renhed.

Mulige læringsaktiviteter

Bed eleverne om at tænke over følgende udsagn:

Seksuel renhed

Læs følgende udsagn om seksuel renhed. Bedøm hvert udsagn på en skala fra 1 til 5 (1 = helt uenig, 2 = uenig, 3 = neutral, 4 = enig, 5 = helt enig).

  • Vi lever i en verden, hvor mennesker har forskellige idéer om, hvilke seksuelle holdninger og handlinger der er acceptable.

  • Jeg forstår Herrens standard for seksuel renhed (også kendt som kyskhedsloven).

  • Jeg har et ønske om at efterleve Herrens standard for seksuel renhed.

  • Jeg erkender, hvordan Herrens standard for seksuel renhed velsigner mit liv.

  • Jeg har spørgsmål om Herrens standard for seksuel renhed.

Overvej at skrive i din studiebog, hvad du ved og tror om Herrens standard for seksuel renhed såvel som eventuelle spørgsmål, du har om denne.Mens du studerer denne lektion, så bed vor himmelske Fader om at vejlede dig gennem Helligånden. Stræb efter at genkende og lære sandheder, der kan hjælpe dig til i højere grad at forstå og ønske at efterleve Herrens standard for seksuel renhed, og som vil hjælpe med at besvare dine spørgsmål og betænkeligheder.

Paulus underviser i Herrens kyskhedslov

Byen Korinth var en stor, rig, mangfoldig by, hvor seksuel synd var udbredt. Paulus nævnte utugt (seksuelle forhold uden for ægteskabet), utroskab og homoseksualitet som nogle af de synder, der var almindeligt udbredt blandt korintherne (se 1 Kor 6:9-10).

Læs Paulus’ lærdomme i 1 Korinther 6:18-20 , og overvej at markere ord eller vendinger, der indeholder Guds lærdomme om seksuel renhed og det menneskelige legemes hellige natur.

  • Hvilke sandheder føler du, at Herren ønsker, at du skal forstå ud fra disse vers? Hvorfor tror du, at Herren ønsker, at du forstår disse sandheder?

  • Hvordan kan disse sandheder påvirke den måde, du ser på Herrens kyskhedslov?

En sandhed, vi kan lære af disse vers, er, at vores legeme er Guds tempel, hvori Ånden kan dvæle.

Lav på midten af en side i din studiebog en hurtig og enkel tegning af en person, der står ved siden af et tempel. Omkring din tegning skriver du ligheder mellem et fysisk legeme og et tempel. Identificer årsager til, at denne sammenligning kan hjælpe dig med at forstå kyskhedsloven. Følgende spørgsmål kan hjælpe dig med at foretage denne sammenligning:

  • Hvordan kan det at tænke på vores kroppe som et tempel påvirke den måde, vi behandler vores kroppe på?

  • Hvordan kan denne analogi om vores kroppe som et tempel påvirke vores tanker og handlinger vedrørende seksuel renhed?

  • Hvilke sandheder om Helligånden er vigtige at forstå i dette skriftsted? Hvorfor synes du det?

  • Hvad er nogle af grundene til, at du synes, det er besværet værd at få Helligånden til at bo i dig?

Hvad hvis nogen ikke adlyder kyskhedsloven? Da Paulus underviste korintherne, nævnte han, at nogle af de korintiske medlemmer tidligere havde begået seksuelle synder (se 1 Kor 6:9-11). Men da de omvendte sig og blev døbt, blev de renset gennem Jesu Kristi forsoning.

Læs 1 Korinther 6:11 og overvej at markere ord eller vendinger, som Paulus brugte til at hjælpe korintherne til at forstå Jesu Kristi forsonings rensende kraft, som er tilgængelig for alle mennesker.

  • Hvorfor er det vigtigt at vide, at Jesus Kristus kan rense os fra seksuel synd?

Husk på, at »Ofre for seksuelt misbrug har ikke syndet og behøver ikke at omvende sig. Hvis du har været offer for misbrug, skal du vide, at du er uskyldig, og at Gud elsker dig. Tal med dine forældre eller en anden voksen, som du stoler på, og søg med det samme din biskops råd. De kan støtte dig åndeligt og hjælpe dig med at få den beskyttelse og hjælp, du behøver« (»Seksuel renhed«, Til styrke for de unge, hæfte, 2011, s. 36-37).

Læs 1 Korinther 6:19-20 igen, og se efter, hvad Paulus ellers sagde om Jesus Kristus og hans forsoning.

  • Hvad tror du, Paulus mente, da han sagde, at »I tilhører ikke jer selv«, og at »I blev købt dyrt«?

Det kan være en fordel som en del af denne drøftelse at henvise eleverne til Lære og Pagter 18:10-12 , så de både kan se, hvad Jesus Kristus gjorde som en del af sin forsoning, og hvorfor han gjorde det. Bed eleverne om at overveje at skrive en krydshenvisning til dette mesterlæreskriftsted i nærheden af 1 Korinther 6:19-20 .

  • Hvordan påvirker Frelserens offer den måde, du tænker på og behandler din fysiske krop på?

Ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum har understreget forholdet mellem kyskhed og Jesu Kristi offer.

Billede
Official Portrait of Elder Jeffrey R. Holland. Photographed January 2018.

Legemet er en nødvendig del af sjælen. Denne karakteristiske og yderst vigtige sidste dages hellige læresætning understreger, hvorfor seksuel synd er så alvorlig … Når man udnytter en andens legeme – hvilket er det samme som at udnytte hans eller hendes sjæl – vanhelliger man Kristi forsoning, som har frelst den sjæl, og som gør det muligt at opnå det evige livs gave …

I må aldrig sige: »Hvem skader det? Hvorfor kan jeg ikke have lidt frihed? Jeg kan overtræde nu og omvende mig senere.« I må ikke være så tåbelige og onde. I kan ikke ustraffet »korsfæste … Guds Søn igen« [se Hebr 6:6 ]. »Hold jer fra utugt« [ 1 Kor 6:18 ], råber Paulus, og hold jer fra »noget, der ligner det« [ L&P 59:6 ; fremhævelse tilføjet], tilføjer Lære og Pagter. Hvorfor? Ja, blandt andet på grund af den ufattelige lidelse på både legeme og ånd, som verdens Frelser udholdt, så at vi kunne undslippe [se især L&P 19:15-20 ]. Vi skylder ham noget for dette. Ja, vi skylder ham alt.

(Jeffrey R. Holland, »Personlig renhed«, Liahona, jan. 1999, s. 91).

  • Hvad hjælper det dig med at forstå om Frelseren, at du ved, at han led for dig gennem udgydelsen af sit blod? Hvordan kan erkendelsen af dette øge dit ønske og din evne til at adlyde ham?

Ligesom Paulus henvendte sig til de hellige i Korinth, har Herrens tjenere i vore dage givet relevante råd om Herrens standard for seksuel renhed og den kraft, Frelseren har til at tilgive og rense os. Læs »Seksuel renhed«, Til styrke for de unge, hæfte, 2011, s. 35-37, der findes på ChurchofJesusChrist.org eller i appen Evangelisk Bibliotek, og søg efter sandheder, der kan styrke dig og besvare dine spørgsmål.

Overvej at se yderligere information om kyskhedsloven og nutidige eksempler på unge, der lever efter den, ved at se videoen »Jeg vælger at være ren« (4:19) eller »Kyskhed: Hvor går grænsen?« (3:59) på https://www.churchofjesuschrist.org/study/video/mormon-messages-for-youth/2011-05-003-chastity-what-are-the-limits?lang=dan samt ChurchofJesusChrist.org/study/video/mormon-messages-for-youth/2011-07-004-i-choose-to-be-pure?lang=dan.

  • Hvilke principper lærte du af 1 Korinther 6 og nutidige profeters ord, som hjalp dig til bedre at forstå Herrens standard for seksuel renhed?

  • Hvis du har spørgsmål eller betænkeligheder i forhold til seksuel renhed, som ikke blev besvaret i denne lektion, hvor kan du så henvende dig?

Mens eleverne overvejer deres svar på disse spørgsmål, kan det være passende at opfordre dem til at drøfte yderligere spørgsmål, de måtte have om seksuel renhed, med deres forældre eller biskop.

Bær vidnesbyrd om Frelserens forsoning og vigtigheden af at leve i overensstemmelse med Herrens standard for seksuel renhed. Overvej at spørge, om en elev eller to også kunne tænke sig at bære vidnesbyrd.

Brug et øjeblik på at overveje eventuelle tilskyndelser fra Helligånden om, hvilke handlinger Herren ønsker, at du foretager dig på grund af dine oplevelser i dag.

Kommentar og baggrundsinformation

1 Kor 6:19 . Hvorfor betyder det noget, at jeg ser min krop som et »tempel for Helligånden«?

Præsident Russell M. Nelson har undervist om, hvordan det kan påvirke vores liv at se vores krop som et Guds tempel.

Billede
Official portrait of President Russell M. Nelson taken January 2018

Når nu jeres legeme er så vigtig en del af Guds evige plan, er det ikke underligt, at apostlen Paulus beskriver det som »Guds tempel« [ 1 Kor 3:16 ; se også 6:19 ]. Hver gang I ser jer selv i spejlet, så husk, at jeres legeme er jeres tempel. Den sandhed – som vi bør være taknemlige for hver dag – kan have positiv indflydelse på jeres beslutninger om, hvordan I vil tage vare på og bruge jeres legeme.

(Russell M. Nelson, »Beslutninger om evigheden«, Liahona, nov. 2013, s. 107)

Hvordan frister Satan os til at misbruge vores krop?

Ældste David A. Bednar fra De Tolv Apostles Kvorum har undervist om Satans fordrejninger og kroppens betydning.

Billede
Elder David A. Bednar, Quorum of the Twelve Apostles official portrait. 2020.

Eftersom et fysisk legeme er så centralt i vor himmelske Faders plan for lykke og vores åndelige udvikling, stræber Lucifer efter at modarbejde vores udvikling ved at friste os til at anvende vores legeme på upassende vis …

At overtræde kyskhedsloven er en alvorlig synd og et misbrug af vores fysiske tabernakel. For personer, der kender og forstår frelsesplanen, er enhver besmittelse af legemet et oprør (se Mosi 2:36-37 ; [L&P] 64:34-35) og en fornægtelse af vores sande identitet som Guds sønner og døtre. Når vi ser udover det jordiske liv og ind i evigheden, er det let at opdage, at den slags forhold, som modstanderen er fortaler for, er midlertidige og tomme.

(David A. Bednar, »Vi tror, at vi skal være kyske«, Liahona, maj 2013, s. 43)

Susan W. Tanner, en tidligere hovedpræsident for Unge Kvinder, talte om nogle af de måder, hvorpå modstanderen frister os til at misbruge vores fysiske krop.

Billede
Former official portrait of Susan W. Tanner, general president of the Young Women, 2003. Released April 2008.

[Satan] frister mange til at besmitte denne storslåede gave gennem ukyskhed, usømmelighed, vellevned og afhængighed. Nogle forleder han til at foragte deres legemer; andre frister han til at tilbede deres legemer. I begge tilfælde lokker han verden til blot at anse legemet for en genstand. Fordi der er så mange sataniske falskheder om legemet, vil jeg i dag løfte min stemme til støtte for legemets hellighed. Jeg vidner om, at legemet er en gave, der skal behandles med taknemmelighed og respekt.

(Susan W. Tanner, »Legemets hellighed«, Liahona, nov. 2005, s. 13)

Supplerende læringsaktiviteter

Forbliv ren, når andre ikke gør det

For at undervise i princippet om, at hvis vi vælger at omgås med nogen, der gør syndige ting, kan vi blive påvirket af deres ugudelighed, kan du overveje at bede eleverne om at studere 1 Korinther 5:1-2, 6-7, 9-11 . Hvilken analogi bruger Paulus til at undervise i denne sandhed? Hvilket råd giver Paulus de hellige i Korinth i deres situation? Hvad kan vi gøre for at hjælpe dem, der gør syndige ting, uden at ofre vore egne standarder?