Seminar
Vurder din læring 8


Vurder din læring 8

Romerne 1-16; 1 Korinther 1-7

Billede
Students talking in a seminary class.

Denne lektion vil hjælpe dig med at evaluere de mål, du har sat, og den personlige udvikling, du har oplevet under dit studium af Det Nye Testamente i år. 

Vurdering af elevernes læring. At lade eleverne vurdere, hvad de lærer, kan hjælpe dem til at reflektere over, hvordan Gud hjælper dem med at lære og vokse. Hjælp eleverne med at anerkende deres succeser samt måder, hvorpå de kan forbedre sig. Når de reflekterer over deres fremskridt og udfordringer, kan de modtage åbenbaring om det næste skridt, de kan tage for at blive mere som Jesus Kristus.

Elevforberedelse: Bed eleverne om at overveje deres fremskridt i forhold til deres personlige åndelige mål. Bed dem også om at tænke over, hvad de har lært eller mål, de har sat sig, mens de studerede Romerne og 1 Korinther 1-7.

Mulige læringsaktiviteter

Hensigten med denne lektion er at hjælpe eleverne med at vurdere de mål, de har sat sig, deres evne til at forklare lærdomme i Det Nye Testamente, og hvordan deres holdninger, ønsker og evne til at efterleve evangeliet ændrer sig. Klassens studie af Romerne 1-16 ; 1 Korinther 1-7 kan have fremhævet andre sandheder end dem i de følgende aktiviteter. Hvis det er tilfældet, kan aktiviteterne tilpasses til at inkludere disse sandheder.

Bliv en Jesu Kristi discipel

  • Hvis du kunne rejse til et nyt sted, hvor ville du så tage hen?

  • Hvorfor er det vigtigt at vurdere, om du stadig er på ret kurs, mens du rejser? Hvad kan der ske, hvis du ikke gør det?

Det er også vigtigt at vurdere vores åndelige rejse. Ældste M. Russell Ballard fra De Tolv Apostles Kvorum har undervist om vigtigheden af at arbejde hen imod åndelige mål, og tilføjede derefter:

Billede
Official portrait of President M. Russell Ballard of the Quorum of the Twelve Apostles, 2004.

Jeg har fundet ud af, at jeg for at forblive fokuseret …regelmæssigt [bør] bruge tid på at spørge mig selv: »Hvordan går det?«

Det er lidt ligesom at have et personligt interview med sig selv …

Find i løbet af de kommende uger tid til at gennemgå jeres livs mål og planer og sørg for, at de passer med vor himmelske Faders store plan for vores lykke. Hvis I har brug for at omvende og ændre jer, så overvej at gøre det nu …

Jeg bærer vidnesbyrd om, at der ikke er noget større mål i livet på jorden end at bo med vor himmelske Forældre og vor elskede Frelser Herren Jesus Kristus. Men det er ikke blot vores mål – det er også deres mål. De har en fuldkommen kærlighed til os, stærkere end vi overhovedet kan begynde at forstå. De er totalt, fuldstændigt, evigt på linje med os. Vi er deres værk. Vores herlighed er deres herlighed. Mere end noget andet ønsker de, at vi kommer hjem.

(M. Russell Ballard, »Vend tilbage og modtag«, Liahona, maj 2017, s. 64-65)

Brug et par minutter på at stille dig selv følgende spørgsmål, som om du har et personligt interview med dig selv. Overvej at skrive dine svar i din studiebog.

  • Hvad har jeg gjort for nylig for at få et vidnesbyrd om specifikke sandheder gennem Helligånden? Hvad lærer jeg om at modtage åbenbaring gennem Helligånden? (Du brugte måske lidt tid på at overveje dette, da du studerede 1 Korinther 2).

  • Hvilke mål har jeg sat mig for at komme tættere på Frelseren og blive hans discipel? Hvilke succeser oplever jeg? Hvilke forhindringer møder jeg? Hvad bør jeg gøre for at søge Herrens hjælp og fortsætte med at gøre fremskridt på min åndelige rejse?

Bed nogle elever om at dele deres tanker om disse spørgsmål. Husk, at nogle mål og oplevelser kan være særligt personlige eller private, så kræv ikke, at eleverne deler. Lykønsk eleverne med deres succes. Hvis elever møder forhindringer, som de kæmper for at overvinde, så overvej at stille resten af klassen spørgsmål som følgende: Hvad har vi lært i år gennem vores studium af Det Nye Testamente, som kan hjælpe? Hvilke erfaringer har du haft, der kan hjælpe? Tilskynd eleverne til at fortsætte med at arbejde på deres mål og udtryk tillid til, at vor himmelske Fader vil hjælpe dem, når de stræber efter at blive som ham.

Forklar Jesu Kristi nåde

Som en hjælp til at vurdere din forståelse af en vigtig evangelisk sandhed, du har studeret for nylig, kan du udføre følgende aktivitet:

Forestil dig, at du er blevet kontaktet af missionærerne. De underviser en person på din alder, som har svært ved at forstå Jesu Kristi nåde. Missionærerne har bedt dig om at ledsage dem til deres næste undervisning, så du kan fortælle, hvad du ved om Frelserens nåde, og hvordan det at følge Jesus Kristus har velsignet dit liv.

Brug et øjeblik på at søge i skrifterne for at finde vers og sandheder, der kan hjælpe. Det kan være nyttigt at læse nogle af de følgende vers:

Romerne 3:10-12, 20-28

Romerne 4:16 (tillige med Joseph Smiths oversættelse af Romerne 4:16).

Romerne 5:1-2, 21

  1. Skriv ned, hvordan du ville forklare Frelserens nåde med dine egne ord.

  2. Brug et skriftsted fra Romerne og fortæl én sandhed om Frelserens nåde, og hvordan vi kan modtage den i vores liv. Overvej, hvordan kendskab til disse sandheder har bragt dig tættere på Frelseren.

Sørg for at give eleverne tilstrækkelig tid til at forberede sig. Når eleverne er færdige, kan de arbejde sammen parvis og skiftes til at undervise hinanden, som om de delte disse ting med en person, som missionærerne underviser.

Øg dit ønske om at blive forenet i Kristus

Enighed og fællesskab var et andet vigtigt begreb i Paulus’ breve til romerne og korintherne.

Overvej at bede eleverne om at vælge et eller to vers, hvor Paulus underviste om sammenhold (f.eks. Rom 14:19 eller Rom 15:1). Udfør derefter en af følgende aktiviteter:

  1. Fremsig sammen verset eller versene som klasse.

  2. Del eleverne op i små grupper og bed dem om at fremføre verset eller versene højt ved på skift at fremsige en linje i skriftstedet. Hvis eleverne gerne vil have en ekstra udfordring, kan de skiftes til at fremsige et ord.

  3. Reciter versene eller versene som klasse et ord ad gangen, hvor en ny elev siger næste ord.

Bed eleverne om at vurdere, hvor godt de arbejdede sammen, og fortælle om, hvad de lærer om sammenhold og samarbejde gennem denne aktivitet. Bed eleverne om at opsummere, hvad Paulus underviste om i verset eller versene.

a. Find et vers, du har studeret i Romerne eller 1 Korinther, som har lært dig en betydningsfuld sandhed om at være forenet med andre i Kristus. Nogle eksempler kan findes i Romerne 12:10-21 ; 14:10-13, 19 ; 15:1-7 og i 1 Korinther 1:10-13 ; 3:3-9 . Hvilken sandhed kan vi lære af det vers, du valgte?

b. Tænk på et tidspunkt, hvor du oplevede det, som Paulus underviser om i det vers, du valgte. Hvad tror du bidrog mest til dine bestræbelser på at blive forenet i Kristus?

c. Besvar to af de følgende spørgsmål:

  • Hvad er forskellen på blot at arbejde godt sammen og at være forenet gennem Jesus Kristus og hans evangelium?

  • Hvorfor er den sandhed, du valgte i punkt a, betydningsfuld for dig?

  • Hvordan har du i den sidste måned øget din forståelse af sammenhold og dit ønske om at komme godt overens med andre?

  • Hvad har du gjort for at blive mere forenet med andre i Kristus?

  • Hvilke udfordringer står du over for, når du arbejder på at komme bedre overens med andre?

Søg Helligåndens vejledning for at få hjælp til at kende Herren ønsker i forhold til de måder, du kan blive mere forenet med andre i Kristus. Søg også åbenbaring om, hvordan du kan overvinde de udfordringer, du måtte stå over for.

Fortsæt fremad på din åndelige rejse, og kom tættere på vor himmelske Fader og Jesus Kristus. Vid, at de elsker dig og er klar til at hjælpe dig i din indsats.

Bær vidnesbyrd om vor himmelske Fader og Jesus Kristus og deres ønske om at hjælpe.